Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin tehdä kasarikakun siis kasaritäytekakun - Mitä siihen tulee?

Vierailija
23.05.2020 |

Banaania, säilykepersikkaa ja mitä muuta..?

Kommentit (333)

Vierailija
261/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ananasrenkaista taiteillaan kukkakoristeet kakun päälle. Rengas halkaista ensin ohueksi.

Tälllaista en muista nähneeni!

Tämmöistä https://www.flickr.com/photos/120535487@N03/34028455900/in/photostream/

Siis

http://kummajuttu.omasivu.fi/403/mummun-kakku/

Vierailija
262/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka juhlien hedelmäkakku oli tämä ja vieläkin monesta leipomosta saa:

https://www.kymenwiener.fi/tuote/hedelmakakku

Mutta muistatteko mokkakakun? Sitä oli myös juhlissa usein tarjolla, semmoinen vaaleanruskea mokkakreemikuorrute. Selvästi ns. aikuiseen makuun, koska maistui, no, kahville.

Ihana Kymen Wiener valmistaa tätäkin:

https://www.kymenwiener.fi/tuote/moccakakku

Muutenkin valikoima pitkälti autenttista perinnetyyliä, pitäiskö oikein tehdä tuonne kesäinen toivioretki :)

Oon liian nuori, en muista tuollaista. Pikkukuvassa näytti voileipäkakulta, tarttisinkohan vahvemmat rillit, niin vanha mä jo olen. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muistatteko mokkakakun? Sitä oli myös juhlissa usein tarjolla, semmoinen vaaleanruskea mokkakreemikuorrute. Selvästi ns. aikuiseen makuun, koska maistui, no, kahville.

Muutenkin valikoima pitkälti autenttista perinnetyyliä, pitäiskö oikein tehdä tuonne kesäinen toivioretki :)

Oon liian nuori, en muista tuollaista. Pikkukuvassa näytti voileipäkakulta, tarttisinkohan vahvemmat rillit, niin vanha mä jo olen. :D

No kuule, ei näistä mene ensi näkemältä takuuseen, tämä voileipäkakku on taas koristeltu kuin täytekakut ennen muinoin halkaistuilla viinirypäleillä ja tölkkimandariinilla :)

https://www.kymenwiener.fi/tuote/lihavoileipakakku

Vierailija
264/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerikakkupohja, kostutettiin sokeroidulla maidolla. Väliin ananasmurskaa ja banaania. Päälle lääpittiin tasaisesti kermavaahto ja sen päälle ananasrenkaita, joiden sisällä säilykekirsikka.

Toinen vaihtoehto oli mansikkakoristelu ja silloin myös banaanimössö sisältä korvattiin mansikkahillolla. Mutta ananasmurskaa oli välissä aina.

Meillä käytettiin jostain syystä ananasta tosi paljon kaikessa, oliko se jokin uutuus kasarilla? Ihan siis sitä tölkkiananasta.

Vierailija
265/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia mansikka-banaani - kermakakkuja nonparelleilla tehtiin meillä jo 60-luvulla synttäreilleni.

Vierailija
266/333 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että alkoi tehdä mieli tuommoista kunnon nostalgiakermakakkua, tosin taisin tehdä niitä itse vielä 2000-luvun alussa synttäreille. En itsekään oikein osaa pitää noita iänikuisia moussekakkuja ym. kakkuina, mikä kakku se on muka mihin tulee keksipohjan päälle joku vaahto tai tutiseva liivateläjä.

Vierailija
267/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 80-luvun köksänkirja ja siinä on kyllä omituisen näköinen täytekakku, jossa on koristeena tuollainen veitsellä levitetty kermavaahto ja sitten siinä on pystyssä neljä banaanin pätkää ja niiden päihin on pistetty kuin sienen lakiksi persikanpuolikkaat..

Hehe muistan tämän, samasta kirjasta ollaan opiskeltu. Mun muistikuvissa persikan päällä on vielä raesokeria! Ilmeisesti olevinaan sieniä noi koristeet.

Vierailija
268/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että alkoi tehdä mieli tuommoista kunnon nostalgiakermakakkua, tosin taisin tehdä niitä itse vielä 2000-luvun alussa synttäreille. En itsekään oikein osaa pitää noita iänikuisia moussekakkuja ym. kakkuina, mikä kakku se on muka mihin tulee keksipohjan päälle joku vaahto tai tutiseva liivateläjä.

No tee! Mä teen onnellisesti näitä.

Vierailija
269/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikka-banaanikakku eri variaatioina tuli kasarilla tosiaan tutuksi. Oli makeita ja meheviä, kuivia, märkiä, kärähtäneitä, lässähtäneitä, täydellisen kauniita ja tosi rumia. Se oli nimenomaan synttärikakku. Muissa kahvitteluissa yleinen oli mutakakku kermanokareen kanssa. Isoihin juhliin tilattiin Ellen Svinhufvud -kakku ja äitienpäiväksi Sacher leipomosta. Kinuskikakkuakin oli joskus. Mutta kuka muistaa suolaisista tarjottavista munakasrullan? Tai peltilihapiirakan?

Vierailija
270/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme käyvät tätä keskustelua vuoden 2050 AV:lla ja muistelevat lapsuutensa joka juhlien juustokakkuja. :)

Vierailija
271/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa mitä itse haluat, niinkuin silloinkin sai itse päättää.

Vierailija
272/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustekakku kirjoitti:

Mansikka-banaanikakku eri variaatioina tuli kasarilla tosiaan tutuksi. Oli makeita ja meheviä, kuivia, märkiä, kärähtäneitä, lässähtäneitä, täydellisen kauniita ja tosi rumia. Se oli nimenomaan synttärikakku. Muissa kahvitteluissa yleinen oli mutakakku kermanokareen kanssa. Isoihin juhliin tilattiin Ellen Svinhufvud -kakku ja äitienpäiväksi Sacher leipomosta. Kinuskikakkuakin oli joskus. Mutta kuka muistaa suolaisista tarjottavista munakasrullan? Tai peltilihapiirakan?

Tämä on tosi hauska ketju siitä, että ihmiset jakavat osaksi ihan erilaisia muistoja. Onkohan erot maantieteellisiä vai sosioekonomisia vai emännän sukupolvikysymys vai mikä?

Katsoin googlesta ja näin ekan kerran tuon Ellen-kakun. Se on siis kuten korkea toscapiirakka, mutta marsipaanikoristeilla? En ole koskaan nähnyt sitä tarjolla tai syönyt. Sama käpykakun kanssa. Mutakakkua ja Sacheriakin olen syönyt vasta tämän vuosituhannen puolella. Munakasrulla ja peltilihapiirakka ovat tuttuja ainostaan koulun köksäntunneilta, ja olen kyllä aina ajatellut ne tosi arkisina syötävinä enkä juhlavina tarjoiltavina.

Meillä mummo hoiti kaikki tarjoilut. Synttäreillä oli tuo mansikka-banaanitäyttäri, ananasrenkailla ja säilykekirsikoilla koristeltuna. Lisäksi pullaa, vohveleita ja Karnevaali-keksejä. Kesällä kahvipöydässä tarjolla oli joko mansikkatorttu (kaupan torttupohjan päällä kermavaahtoa ja kokonaisia oman maan mansikoita) tai omenapiirakkaa. Muinakin vuodenaikoina omenapiirakkaa, mutta myös kaikenlaisia marjapiirakoita tarjottiin kahvin kanssa ympäri vuoden, koska meillä oli pakastin aina täynnä molempia + pullaa. Ja pullaahan oli muutenkin tarjolla lähes päivittäin, joten en vieläkään oikein jaksa syödä sitä.

Ainoat isommat juhlat olivat hautajaisia. Leipomosta tilattiin hedelmäkakku ja kinuskikakku, kaneliässiä ja niitä jotain vadelmapikkuleipiä (en varmaan edes tiedä nimeä). Lisäksi oli voileipiä, joko kinkulla tai juustolla ja pari kasvista (tomaatti, kurkku) päällä. Saattoi olla myös ananasrengas leivän päällä? Paprikaa meillä ei käytetty koskaan missään.

Talkoissa, harjakaisissa tms tarjottiin suolaisena cocktail-tikkuja (juusto, viinirypäle, lihapulla) ja tonnikalasalaatti. Saattoi olla myös karjalanpiirakoita. Makean puolelta useimmiten tarjottiin ihan vaan vaniljajäätelöä, jonka sai halutessaan maustaa mansikkahillolla. Jossain vaiheessa tuli Viennetta-jäätelökakku, joka olikin sitten meillä kaikissa kahvipöydissä mukana, mutta se saattoi olla jo ysärin puolta.

Tuota ketjussa mainittua unelmatorttua tarjottiin naapurintytön rippijuhlissa. Yksi parhaimpia syömiäni asioita, kiitos muistutuksesta. Pitääkin etsiä se jostain herkuteltavakseni. Samassa perheessä tarjottiin myös usein mokkapaloja (ja toscapiirakkaa, tämä saattoi olla jo ysäriä), mutta näitä ei meillä sitten taas tehty koskaan ikinä milloinkaan tai missään tilanteissa. Meillä ei muutenkaan oikein käytetty tai tarjottu suklaata missään muodossa, vaikka muuten sokeria ja rasvaa oli kyllä syötävillä lähes päivittäin.

Tosi kiinnostava ketju.

Vierailija
273/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienikakku! Eli siis koristeena kakun päällä sieniä, sienen jalka on banaaninpätkä ja sienen lakki on puolikas säilykepersikka.

Vierailija
274/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnista. Mä harrastan vain konditoriakakkuja. Kokeilkaas muuten Ellen Svinhufvudin kakkua, etenkin sitä voi tarjota laihduttajille. Työkaveteille ja anopille t.ex.

Tää on mun suosikki, isoissa juhlissa kahvipöydän kuningatar...mutta lapset haluaa myös tavallisen täytekakun,  tuohon eivät kajoa ...

Vierailija
275/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 80-luvun köksänkirja ja siinä on kyllä omituisen näköinen täytekakku, jossa on koristeena tuollainen veitsellä levitetty kermavaahto ja sitten siinä on pystyssä neljä banaanin pätkää ja niiden päihin on pistetty kuin sienen lakiksi persikanpuolikkaat..

Hehe muistan tämän, samasta kirjasta ollaan opiskeltu. Mun muistikuvissa persikan päällä on vielä raesokeria! Ilmeisesti olevinaan sieniä noi koristeet.

Raesokeria tai nonparelleja/strösseliä, mutta jotain joo noiden päällä vielä oli. Itse mietin vaan sitä että kuinka tuollaista kakkua kuuluu leikata, onko se neljän hengen kakku vai jääkö puolet syöjistä (onneksi?) ilman omaa tattia..? 

Vierailija
276/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muuten oli kasarilla se kakku jonka päällä oli kuin jotain homeista mähmää? Siis oli jokin kuivakakku jonka päälle valkoinen kuorrutus ja jotain väripilkkuja?

Vierailija
277/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, oon ilmeisesti syönyt koko elämäni kasarikakkuja? :D Äiti teki joka synttäreille tämä tyylisen kakun ja tekee edelleen. Minkälainen on sitten nykypäivän kakku?

Vierailija
278/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiwi oli uusi, eksoottinen juttu, sitä äiti laittoi kakun päälle.

Vierailija
279/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muuten oli kasarilla se kakku jonka päällä oli kuin jotain homeista mähmää? Siis oli jokin kuivakakku jonka päälle valkoinen kuorrutus ja jotain väripilkkuja?

Homeisesta en tiedä, mutta tulee mieleen ambrosiakakku. Sokerikuorrutus ja hillottua appelsiininkuorta palasina päällä.

Vierailija
280/333 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lempikakkuni lapsena oli mokkakreemikakku, tosin tämä oli 70-luvun puolella varmaan. Ei näyttänyt kyllä yhtään tuon leipomon kakulta, vaan tässä oli kreemipursotuksia päällä ja ehkä suklaarouhetta. Ostokakku kylläkin.

En juo kahvia, mutta lapsena pidin kyllä myös kermasokerikahviin kastelluista kanelikorpuista. Ehkä se makeus ja rasva peittivät kahvin maun. Silloin kreemikin oli varmaan voista tehty eikä palmurasvasta.

Toinen leipomon kakku, mitä meillä usein syötiin oli nimeltään bananza. Siinä oli päällä banaaniviipaleita kiilteen alla, kaakaojauhetta ja reunassa kiersi marsipaaniletti.