Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin tehdä kasarikakun siis kasaritäytekakun - Mitä siihen tulee?

Vierailija
23.05.2020 |

Banaania, säilykepersikkaa ja mitä muuta..?

Kommentit (333)

281/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustekakku kirjoitti:

Mutta kuka muistaa suolaisista tarjottavista munakasrullan? Tai peltilihapiirakan?

Muistan.

Entä tomaateista ja keitetyistä munista väkerretyt kärpässienet?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
282/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerikakkupohja leikataan kolmeen osaan, kostutus laimennetulla sokeroidulla sitruunamehulla, väliin kermavaahtoa, mansikkahilloa ja banaania, sokerilla makeutettu kermavaahtokuorrutus, päälle mandariinilohkoja ja suklaanappeja, ehkä vielä nonparelleja.

Kasarikakkuun nonparellejä?!? Ei niitä kasarilla ainakaan tavallisissa kaupoissa myyty. Muistan v. 1993, kun itselläni oli rippijuhlat ja vieraita lähemmäs sata ja tehtiin todella monta kakkua. Silloin oli nonparellit muotia, ne oli uutuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaania ja kermavaahtoa väliin, kostutus sekamehulla, päälle suklaanappeja. 

Vierailija
284/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko saada peltilihapiirakkaa ja kerma/banaanitäytekakku!

Vierailija
285/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tulee vain mansikkahilloa , banaania ja kermaa. Kerma lebitetään veitsellä ja joo: nonparellit päälle.

Vierailija
286/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo tunnustus: Minä teen näitä vieläkin. Kun en muuta osaa. Hävettää, mitä lapsen kaverit miettii siitä veitsellä levitetystä kemavaahdosta jonka päällä on persikkaviipaleita ja nonparellejä.. olen joskus koettanut niitä valmiita kakkukuvia, mutta jäävät aina sitkeän nahkamaisiksi vaikka miten antaisi pehmentyä jääkaapissa.

N.40

Vierailija
287/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh, oon ilmeisesti syönyt koko elämäni kasarikakkuja? :D Äiti teki joka synttäreille tämä tyylisen kakun ja tekee edelleen. Minkälainen on sitten nykypäivän kakku?

Nykyisin nuo täytteet on vähän vaihtelevampia. On pilttiä välissä tai maustetttua mascarpone-kermavaahtoa. Päällä voi olla kinuskia tai mansikkakastiketta tai sulatettua suklaata tai sokerimasssa. Juustokakut on aika suosittuja. Kävin viime kesänä viidet juhlat (3 rippijuhlat, yhdet yo-juhlat ja yhdet häät), koska olen jo sen ikäinen, että sisarusten ja ystävieni lapset viettävät juhlia. Eipä näkynyt missään enää kasarikakkuja.

Vierailija
288/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purkkipersikkaviuhkat tuntuvat olleen must -koriste läpi Suomen, ei alueellisia eroja:D Samoin kirsikat, vaikka maistuivat aika kauheilta.

Ei meillä Joensuussa mitään purkkikirsikoita täytekakun päälle laitettu. Olen siellä asunut koko 80-luvun ja aika monet kaverisynttärit tahkonnut läpi, enkä koskaan muista nähneeni purkkikirsikoita kakun päällä.

Jos juhlat oli kesällä, koristeena oli mansikkaa ja jos talvella, koristeena oli esim. säilykepersikkaa tai viinirypäleitä. Meillä kotona suosikki oli kermavaahdon päälle rouhittu suklaa ja juhlapöydän konvehteja. Jos oli oikein hienot juhlat, tehtiin tuoreista halkaistuista mansikoista päällys ja siihen lorotettiin liivatekiille päälle. Joku mainitsi, että non-parelleja ei yleisesti ollut vielä kaupoissa. Saattaa olla juuri noin, että yleistyivät vasta ysärin puolella. Leipomoiden kakut oli näyttäviä, mutta niissä oli kasarilla tapana käyttää sitä outoa kreemiä, joka oli valkoista ja kovaa tai sitten beigeä, mokan makuista.

Vierailija
289/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa muutama mainitsi kasari muistona keksikakun/Rex-kakun. Se oli lapsena ihan suosikkia ja tein sitä itsekin. Päätin kokeilla eilen varmaan yli 30 vuoden jälkeen ja lopputulos oli sanalla sanoen kuvottava. Eli kookosRASVAA 250G, kananmunaa, tomusokeria ja kaakaojauhetta massaksi joka kaadetaan keksien väliin leipävuokaan. Kookosrasvan maku on niin eltaantunut ja oksettava, ihan jotain järkyttävää. Roskiin meni. Samaa oksettavaa kookosrasvaa on muuten monissa teollisissa leivonnaissa mutta maku peitetään sokerilla ja esansseilla. Miten miten olen lapsena voinut rakastaa tuota kakkua? Tein sen ihan samalla reseptillä. Ei kai kookosrasva ole voinut olla kasarilla eri tavaraa? Samalta ainakin näytti.

Vierailija
290/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo tunnustus: Minä teen näitä vieläkin. Kun en muuta osaa. Hävettää, mitä lapsen kaverit miettii siitä veitsellä levitetystä kemavaahdosta jonka päällä on persikkaviipaleita ja nonparellejä.. olen joskus koettanut niitä valmiita kakkukuvia, mutta jäävät aina sitkeän nahkamaisiksi vaikka miten antaisi pehmentyä jääkaapissa.

N.40

Hei, niin minäkin. En kehdannut ekana tunnustaa :) Olen tietty tehnyt juusto-ja hyydykekakkujakin mutta aina palaan näihin esim synttäreinä. Kun on hyvää niin ei tarvitse olla muodikasta.

Vierailija
291/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen leipomon kakku, mitä meillä usein syötiin oli nimeltään bananza. Siinä oli päällä banaaniviipaleita kiilteen alla, kaakaojauhetta ja reunassa kiersi marsipaaniletti.

En ollut tällaisesta kuullutkaan, mutta googlella löytyi Ruotsin puolelta vaikka kuinka!

Onpas hauska!

Vierailija
292/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh, oon ilmeisesti syönyt koko elämäni kasarikakkuja? :D Äiti teki joka synttäreille tämä tyylisen kakun ja tekee edelleen. Minkälainen on sitten nykypäivän kakku?

Nykyisin nuo täytteet on vähän vaihtelevampia. On pilttiä välissä tai maustetttua mascarpone-kermavaahtoa. Päällä voi olla kinuskia tai mansikkakastiketta tai sulatettua suklaata tai sokerimasssa. Juustokakut on aika suosittuja. Kävin viime kesänä viidet juhlat (3 rippijuhlat, yhdet yo-juhlat ja yhdet häät), koska olen jo sen ikäinen, että sisarusten ja ystävieni lapset viettävät juhlia. Eipä näkynyt missään enää kasarikakkuja.

Meillä työpaikassa pomo tilaa herkästi erilaisia kakkuja eri tilanteisiin, esim jos jollain on synttärit, joku saa vauvan, joulu/juhannus lähestyy yms. Nyt kun aloin miettiä, niin eihän ne kyllä tosiaankaan ole mitään tässä ketjussa muisteltuja kasarikakkuja! Ovat usein juustokakkuja, suklaakakkuja, rahkakakkuja, täytteenä erilaisia mousseja yms. Meillä on aika paljon kasvissyöjiä niin liivate on korvattu jollain muulla hyytelöimisaineella. Työpaikan kakut ovat kyllä aina tosi herkullisia ja etenkin raikkaita, mutta nyt kun mietin niin oikeastaan ne ovat enemmän leikattava mousseja kuin perinteisiä kakkuja. Joten kyllä tämän ketjun kasari kakut ovat paljolti jäänteitä 80-luvulta.

Vierailija
293/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa muutama mainitsi kasari muistona keksikakun/Rex-kakun. Se oli lapsena ihan suosikkia ja tein sitä itsekin. Päätin kokeilla eilen varmaan yli 30 vuoden jälkeen ja lopputulos oli sanalla sanoen kuvottava. Eli kookosRASVAA 250G, kananmunaa, tomusokeria ja kaakaojauhetta massaksi joka kaadetaan keksien väliin leipävuokaan. Kookosrasvan maku on niin eltaantunut ja oksettava, ihan jotain järkyttävää. Roskiin meni. Samaa oksettavaa kookosrasvaa on muuten monissa teollisissa leivonnaissa mutta maku peitetään sokerilla ja esansseilla. Miten miten olen lapsena voinut rakastaa tuota kakkua? Tein sen ihan samalla reseptillä. Ei kai kookosrasva ole voinut olla kasarilla eri tavaraa? Samalta ainakin näytti.

Kookosrasva on eri tavaraa. Minä tein lapsena itse sellaisia nameja, joihin tuli kookosrasvaa, riisimuroja ja kaakaojauhetta sekä tomusokeria. Ne oli ihan hyviä, kovetettiin jääkaapissa. Omien lasteni kanssa kokeilin reseptiä kerran ja totesin, että ei maistu samalta, koska kookosrasva on ihan erilaista kuin 80-luvulla.

Vierailija
294/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikassa pomo tilaa herkästi erilaisia kakkuja eri tilanteisiin, esim jos jollain on synttärit, joku saa vauvan, joulu/juhannus lähestyy yms. Nyt kun aloin miettiä, niin eihän ne kyllä tosiaankaan ole mitään tässä ketjussa muisteltuja kasarikakkuja! Ovat usein juustokakkuja, suklaakakkuja, rahkakakkuja, täytteenä erilaisia mousseja yms. Meillä on aika paljon kasvissyöjiä niin liivate on korvattu jollain muulla hyytelöimisaineella. Työpaikan kakut ovat kyllä aina tosi herkullisia ja etenkin raikkaita, mutta nyt kun mietin niin oikeastaan ne ovat enemmän leikattava mousseja kuin perinteisiä kakkuja. Joten kyllä tämän ketjun kasari kakut ovat paljolti jäänteitä 80-luvulta.

Ei ne kahvilan tai leipomon kakut kasarillakaan olleet samanlaisia kuin kotona tehdyt. Leipomossa suosittuja olivat käpykakku, mansikkakakku (samanlainen kuin nykyisinkin leipomon mansikkakakku) ja sacher-kakku. Mutta se oli erilaista, että ei silloin joka kissanristiäisiin tilattu/ostettu leipomosta kakkua.

Vierailija
295/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piltti kakkujen täytteenä aiheuttaa varmaan tulevaisuudessa vähän samanlaista naureskelua kuin jotkut säilykepersikat nyt.

296/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun kiwit tulivat kauppoihin. Niitä ihmeteltiin ja hipelöitiin.

Joku oli pilannut kakun sekoittamalla rahkaa ja kiwiä. Niistähän tulee joku kemiallinen reaktio, ja maku muuttuu happamaksi.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
297/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ananas jo mainittu?

Vierailija
298/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pilttiä saa sellaisenaan laittaa! Melkein yhtä paha moka kuin hillo kakun välissä kasarilla.

Jos pilttiä sekoittaa vaikka mascarponevaahtoon, saa hyvää täytettä!

Vierailija
299/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olis sitten sellainen perusresepti,jolla sais tehtyä nykyajan kakun? Kiinnostais tehdä ja katsoa, onko maku tosiaan prempi kuin näissä perinteisissä.

Vierailija
300/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olis sitten sellainen perusresepti,jolla sais tehtyä nykyajan kakun? Kiinnostais tehdä ja katsoa, onko maku tosiaan prempi kuin näissä perinteisissä.

Tuossa on käytetty jopa mansikkahilloa!

http://kakkumonsterinkakut.blogspot.com/2018/07/mansikkakakku.html

Mutta pohja on eri, täyte on eri ja kermavaahdon käsittelyynkin on kikkoja, joita kasarilla ei tienneet kuin korkeintaan kondiittorit.