Olen kristitty, onko kysyttävää?
Kysymyspalsta. Älkää lukeko, jos loukkaavat.
Asiallisia kysymyksiä, kiitos.
Kommentit (356)
Mitä tapahtui niille ihmisille jotka eli ennen Jeesusta? Joko juutalaisille tai sitten joillekin jotka ei olleet koskaan kuulleetkaan juutalaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vahva yhteys yläkertaan ja miten se näkyy tai tuntuu? Oliko jotain käännekohtia elämässä?
Kyllä se tuntuu turvalliselta. Jotenkin se on kumma, että kaikki hyväntahtoiset pyyntöni ovat toteutuneet, kaikki hyväntahtoiset. Käännä katseesi ja avaa silmäsi, näet ihmeellisiä asioita.
Ap
Miltä tuntuu ajatus, että sun pyyntöihin vastataan ja jonkun toisen ei? Oletko varautunut siihen, että joskus elämässä sinua tullaan koettelemaan eikä pyyntöihin vastata ei sitten millään? Mua niin ärsyttää uskovaiset tutut jotka alkaa jotain rukous-siunaus-pyyntöjä laukomaan ilmoille jos puolivahingossa sanon, että tämä asia olis kiva saada mun elämäsän. Ovat niin olevinaan. Tai jotka tulkitsee mun elämän tuiki tavallisia käänteitä "...ai että, miten sinua nyt noin kovasti koetellaan".
Tiedän, että joidenkin pyyntöihin ei vastata ja se on kurjaa, mutta Jumalalla on siihen varmasti joku syy. Varmaan juuri tuo koettelu. Kaikille sattuu niin, että heitä koetellaan uskossaan. Totuus on kuitenkin se, että Jumala ei käännä selkäänsä vaan koettelee. :)
Ap
On valtavasti tapauksia, jossa koettelemus on liiallista ja ihminen murtuu koko elämän ajaksi. Esimerkiksi lasten kohtaama pahoinpitely ja julmuudet. Jos ihminen raunioituu lopullisesti, niin mielestäni koettelemus on ollut liiallista.
Esim. tällaisissa asioissa en tajua Jumalan tarkoitusta. Vastaukseksi en halua fraasia, että tutkimattomia ovat Herran tiet tai muuta vastuun välttelyä.
Jumala ei takuulla tarkoita tai halua, että ketään lasta pahoinpidellään! Mutta syytätkö Jumalaa ihmisen synneistä? Onko Hänen vikansa, että ihmiset valitsevat väärin?
Hän on antanut meille vapaan tahdon, eli myös mahdollisuuden tehdä väärin. Luulen että Hän itkee meidän pahuutemme tähden, mutta ei silti muuta meitä marionetti-nukeiksi, joita ohjailisi hetki hetkeltä.
Ihmiset teemme paljon pahaa, ja monien koettelemukset ovat liiallisia! Mutta moni on myös selvinnyt hirveistä kokemuksistaan Jeesuksen avulla. Hän on hoitanut, lohduttanut, parantanut ja antanut ilon ja toivon. Ei toki, jos ei sitä edes halua tai pyydä.
Esim. pahoinpidelty lapsi rukoilee kaikin voimin, että vuosia jatkunut painajainen loppuisi. Vastaavasti joku toinen rukoilee uutta autoa ja saa auton. Mutta lapsen pahoinpitely jatkuu. Maailmassa on tuhansia ja tuhansia kristittyjä lapsia, joista jotkut saattavat kuollakin julmuuteen ja huonoon kohteluun (myös Suomessakin).
Miksi Jumala ei vastaa lapsen hätään, mutta antaa materiaalista hyvää jollekin toiselle?
Sitä minäkin olen miettinyt.
Miksi äitini on jo vuosikymmeniä pyytänyt itselleen lottovoittoa, jotta hän saisi jotain itseään varten, mutta hän ei ole ikinä saanut sitä rahaa omaa mökkiänsä varten?
Miksi minun kaikkiin hyväntahtoiset pyynnöt ovat toteutuneet, jotka eivät liiallisesti koske omaa itseäni?
Ap
Miksi uskovaiset puhuvat Jeesuksesta eikä Jumalasta? Kuten sinäkin 4 vuotiaana kysyit uskotko Jeesukseen. Se olisi ollut relevantti kysymys jossain 300 j.a.a. Palestiinassa, mutta eiköhän 2000-l luterilaisessa Suomessa vois kysyä uskotko Jumalaan. Onko siinä siis oikeasti joku syy esim. että Jumalan nimeä ei saa mainita tai Jumala on liian abstrakti ja käsittämätön tai tie käy Jeesuksen kautta...? Joskus ajatusleikkinä yritän muuttua uskovaiseksi, niin yritän kyllä aina saada yhteyttä Jumalaan. Jeesus on mulle semmonen lämminhenkinen hemmo, ihmisen muodon ottanut (siksi muinaisina aikoina samastuttavissa oleva?), viisas "hippi" jota on helppo rakastaa. Mutta enemmin kokisin Jumalan mulle jotain vastaavan kuin Jessen.
Oletko nähnyt elokuvan The Exorcist?
En ole AP mutta vastaan, koska viittaat lestadiolaisiin. Alkoholin juominen ei itsessään ole syntiä, mutta koska humaltuminen saa ihmisen helposti syntiselle tielle (himo) Samasta syystä lestadiolaiset välttää tanssimista, kilpaurheilua jne..
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui niille ihmisille jotka eli ennen Jeesusta? Joko juutalaisille tai sitten joillekin jotka ei olleet koskaan kuulleetkaan juutalaisuudesta.
Kysytkö minulta, mitä silloin heille tapahtui?
Kannattaa ennemmin kysyä Jumalalta tätä asiaa, en tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskovaiset puhuvat Jeesuksesta eikä Jumalasta? Kuten sinäkin 4 vuotiaana kysyit uskotko Jeesukseen. Se olisi ollut relevantti kysymys jossain 300 j.a.a. Palestiinassa, mutta eiköhän 2000-l luterilaisessa Suomessa vois kysyä uskotko Jumalaan. Onko siinä siis oikeasti joku syy esim. että Jumalan nimeä ei saa mainita tai Jumala on liian abstrakti ja käsittämätön tai tie käy Jeesuksen kautta...? Joskus ajatusleikkinä yritän muuttua uskovaiseksi, niin yritän kyllä aina saada yhteyttä Jumalaan. Jeesus on mulle semmonen lämminhenkinen hemmo, ihmisen muodon ottanut (siksi muinaisina aikoina samastuttavissa oleva?), viisas "hippi" jota on helppo rakastaa. Mutta enemmin kokisin Jumalan mulle jotain vastaavan kuin Jessen.
Itse käytän näitä: Jeesus, Jumala, herra, messias, kristus, vapahtaja, ym. Kaikkea hienoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko evoluutioon eli lajien kehittymiseen?
Uskon Raamattuun, joka kiistää evoluution täysin.
Missä ovat ne välimuodot, jos apinasta kehittyi ihminen? Tutkimuksissa ollaan kuulemma löydetty todella vanhoja apinan luita ja vanhoja ihmisen luita, mutta ei välimuotoja. :)
Ap
Kuinka vanha maapallo on?
Minä uskon, että maapallo on noin 4000-6000 vuotta vanha kokonaisuudessaan. Raamatussa kirjoitetaan näin.
On myös ollut tutkimuksia, että jos ihminen olisi elänyt miljoonia vuosia, se olisi kuollut sukupuuttoon joidenkin vähenevien solujen vuoksi. :)
Ap
Missä kohtaa Raamattua näin kirjoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt elokuvan The Exorcist?
En ole nähnyt. Mitä se käsittelee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat ne välimuodot, jos apinasta kehittyi ihminen? Tutkimuksissa ollaan kuulemma löydetty todella vanhoja apinan luita ja vanhoja ihmisen luita, mutta ei välimuotoja. :)
Ap
Minä uskon, että maapallo on noin 4000-6000 vuotta vanha kokonaisuudessaan. Raamatussa kirjoitetaan näin.
On myös ollut tutkimuksia, että jos ihminen olisi elänyt miljoonia vuosia, se olisi kuollut sukupuuttoon joidenkin vähenevien solujen vuoksi. :)
Ap
Laskemalla sukuluettelot aadamista alkaen Jeesuksen päiviin
Uskotko että osa ihmisistä, kuten huipputaikureista omaa yliluonnollisia kykyjä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kärjistys, mutta kysymys on siis seuraava:
Kaikki uskonnot väittävät olevensa se oikea uskonto ja muut ovat väärässä. Kaikki vetoavat ikivanhaan kirjaan, jossa lukee, että juuri kyseinen uskonto on totta. Tällä kehäpäätelmällä eri uskonnot "todistavat" uskoaan väkevästi.
Miksi pitäisi olla kristitty, jos kaikilla muillakin on yhtä "pätevät" perustelut?
Kaikki pääuskonnot perustuvat samaan Vanhaan Testamenttiin (jeesus oli juutalainen)
Yksinkertaistettuna
Juutalaiset - Vanha Testamentti
Kristityt - Vanha Testamentti + Uusi Testamentti (Jeesus)
Islam- Vanha Testamentti - Profeetta Mohamedin kertomat (en tiedä miten kirjoitetaan oli joku sotasankari tai jtn)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vahva yhteys yläkertaan ja miten se näkyy tai tuntuu? Oliko jotain käännekohtia elämässä?
Kyllä se tuntuu turvalliselta. Jotenkin se on kumma, että kaikki hyväntahtoiset pyyntöni ovat toteutuneet, kaikki hyväntahtoiset. Käännä katseesi ja avaa silmäsi, näet ihmeellisiä asioita.
Ap
Miltä tuntuu ajatus, että sun pyyntöihin vastataan ja jonkun toisen ei? Oletko varautunut siihen, että joskus elämässä sinua tullaan koettelemaan eikä pyyntöihin vastata ei sitten millään? Mua niin ärsyttää uskovaiset tutut jotka alkaa jotain rukous-siunaus-pyyntöjä laukomaan ilmoille jos puolivahingossa sanon, että tämä asia olis kiva saada mun elämäsän. Ovat niin olevinaan. Tai jotka tulkitsee mun elämän tuiki tavallisia käänteitä "...ai että, miten sinua nyt noin kovasti koetellaan".
Tiedän, että joidenkin pyyntöihin ei vastata ja se on kurjaa, mutta Jumalalla on siihen varmasti joku syy. Varmaan juuri tuo koettelu. Kaikille sattuu niin, että heitä koetellaan uskossaan. Totuus on kuitenkin se, että Jumala ei käännä selkäänsä vaan koettelee. :)
Ap
On valtavasti tapauksia, jossa koettelemus on liiallista ja ihminen murtuu koko elämän ajaksi. Esimerkiksi lasten kohtaama pahoinpitely ja julmuudet. Jos ihminen raunioituu lopullisesti, niin mielestäni koettelemus on ollut liiallista.
Esim. tällaisissa asioissa en tajua Jumalan tarkoitusta. Vastaukseksi en halua fraasia, että tutkimattomia ovat Herran tiet tai muuta vastuun välttelyä.
Jumala ei takuulla tarkoita tai halua, että ketään lasta pahoinpidellään! Mutta syytätkö Jumalaa ihmisen synneistä? Onko Hänen vikansa, että ihmiset valitsevat väärin?
Hän on antanut meille vapaan tahdon, eli myös mahdollisuuden tehdä väärin. Luulen että Hän itkee meidän pahuutemme tähden, mutta ei silti muuta meitä marionetti-nukeiksi, joita ohjailisi hetki hetkeltä.
Ihmiset teemme paljon pahaa, ja monien koettelemukset ovat liiallisia! Mutta moni on myös selvinnyt hirveistä kokemuksistaan Jeesuksen avulla. Hän on hoitanut, lohduttanut, parantanut ja antanut ilon ja toivon. Ei toki, jos ei sitä edes halua tai pyydä.
Esim. pahoinpidelty lapsi rukoilee kaikin voimin, että vuosia jatkunut painajainen loppuisi. Vastaavasti joku toinen rukoilee uutta autoa ja saa auton. Mutta lapsen pahoinpitely jatkuu. Maailmassa on tuhansia ja tuhansia kristittyjä lapsia, joista jotkut saattavat kuollakin julmuuteen ja huonoon kohteluun (myös Suomessakin).
Miksi Jumala ei vastaa lapsen hätään, mutta antaa materiaalista hyvää jollekin toiselle?
Jumala ei tee pahaa. Ihmiset tekee. Miksi rahauskovaiset kiina ja eu sun muut haluaa tuhota eurooppalaiset rahallisen voitom nimissä?
Miksi naiset palvoo mammonaa?
Miksi Aatami on 777 ja Eeva 666?
Miksi Jumala pyysi anteeksi sitä että loi Eevan.
Ja syntyi neitsyestä.
Miksi valo tulee kosmoksesta ja se todellisuus mitä koemme on jo tapahtunut (menneisyys ja tulevaisuus on sama asia fysiikan mukaan) ja olemme itse asiassa menossa kohti Aatamia ja Eevaa jossa Eeva ei syökään enää kiellettyä hedelmää vaan kaikki menee kuin Strömsössä.
Evoluution suunta on apokalypsi.
Miten ihminen oli heti niin paha, vaikka Jumala loi hänet omaksi kuvakseen? Tosi outoa. Ei kovasti vaakuta tuollaiset luomiskyvyt. Onko Jumalakin salaisesti paha? Vai loiko vain ulkomuodoltaan omaksi kuvaksi ja unohti, että sisäinen kauneus on se kaikkein tärkein kauneus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Laskemalla sukuluettelot aadamista alkaen Jeesuksen päiviin
Juuri näin. Siitä saadaan noin 4000 vuotta. Sitten Jeesuksen ajoista nykyhetkeen 2000, joten maailman suurinpiirteinen ikä on noin 6000 vuotta vanha Raamatun mukaan.
Ap
Miten suhtaudut omaan kuolemaan? Jos huomenna saisit tietää kuolevasi varsin pian, niin vieriskö poskellesi ilon kyynel? Minun tuttavani on himouskovainen ja hän ikäänkuin iloitsee kaikkien sukulaisten puolesta jotka kuolevat. Toisaalta hän myös iloitsi HIVistä, koska se oli selvästi Jumalan ase tappamaan kaikki homot. En tiedä mitä hän ajattelee koronasta (vältän keskusteluja hlön kanssa), mutta luultavasti jotain vänkää. On puhunut lopun ajoista jo useita kymmeniä vuosia ja ennustanut minunkin kuolevani maailmanloppuun jo lapsena. Ikävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko että osa ihmisistä, kuten huipputaikureista omaa yliluonnollisia kykyjä?
Noituuttahan on. Taikurit kuitenkin tekevät silmänkääntötemppuja. :)
Ap
Hei, olen varhaiskasvatuksen ammattilainen. En tietenkään kommentoi suoraan omaa kokemustasi nelivuotiaana, mutta voin kertoa, että uskonasiat ovat hyvin yleinen puheenaihe tuossa iässä, varsinkin uskovaisten perheiden lapsilla ja muillakin. Lapset usein tenttaavat toisiaan ja aikuisia, että uskovatko nämä. Ikäviäkin ilmiöitä näkyy, kuten fundamentalisti kristittyjen tai muslimien lapset jotka pelottevat muita lapsia. Melkein joka vuosi ryhmässä on joku tällainen lapsi joka puhuu paljon helvetistä tai vääräuskoisuudesta. Minusta se on uskonnollista väkivaltaa silloin kun kohdistuu toiseen lapseen "sinä joudut helvettiin...äitisi palaa tulessa...".
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut omaan kuolemaan? Jos huomenna saisit tietää kuolevasi varsin pian, niin vieriskö poskellesi ilon kyynel? Minun tuttavani on himouskovainen ja hän ikäänkuin iloitsee kaikkien sukulaisten puolesta jotka kuolevat. Toisaalta hän myös iloitsi HIVistä, koska se oli selvästi Jumalan ase tappamaan kaikki homot. En tiedä mitä hän ajattelee koronasta (vältän keskusteluja hlön kanssa), mutta luultavasti jotain vänkää. On puhunut lopun ajoista jo useita kymmeniä vuosia ja ennustanut minunkin kuolevani maailmanloppuun jo lapsena. Ikävä ihminen.
Uskon, että elämä on Jumalan lahja, joten tietenkin haluan elää pitkään, hyvin ja kokea kaikkea. Kuitenkin taivas on ihmeellinen, joten ei haittaisi vaikka näin kävisi, ainakaan minulle. :)
Ap
Kuka sanoi sinulle, että ennustuksen pitää olla juuri näissä kriteereissä?
Ap