Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monia 40v perheitä autetaan taloudellisesti?

kyselijä77
21.05.2020 |

Saatteko rahallista apua 40 vuotiaana vielä omilta vanhemmiltamme? Hävettää myöntää, että saamme ja suht paljon. me ei kertakaikkiaan tulla aina toimeen. Hyvät ammatit, yliopistotutkinnot, kaksi lasta ja paljon harrastuksia. Kulut ovat kuitenkin niin kovat perheessä, että viimeksi saatu tällä viikolla omilta vanhemmilta 500€ apurahaa. Lainat hoidetaan tietty eikä maksuhäiriöitä, , mutta perustulotasolla (50-60k€/vuosi) tulot riittävät vaivoin. On välivaiheita kuitenkin elämässä (äitiysloma, opintovapaat) ja sitten jotain muita isompia yllätyksiä menoissa. Ei vaan ainavieläkään pärjätä omilla, vaan joskus ollaan kiitollisia vanhempien avusta. Vähän kuin aikoinaan opisleluaikoina, mutta nyt tietty kaksi pientä lastakin perheessä.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molempien vuosipalkka on tuo 50 000-60 000 niin sitten kyllä voisi olettaa tulevan toimeen ilman avustuksia.

Vierailija
22/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeväähän se noin. Perinnön kuitenkin saa aikanaan mutta siitä menee paljon veroihin.

Itsekin aion avustaa omia lapsiani. Sama perinne jatkunut monta sukupolvea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamme isojakin summia rahaa aina muutaman vuoden välein (viimeksi 20 000 mulle ja lapsille pienempi summa). Ei hävetä yhtään, enkä edes koe avustukseksi, koska tulisimme toimeen ilmankin.

Omat lapset asuvat vielä kotona, mutta en pitäisi mitenkään omituisena auttaa heitä, jos tarvetta on. Vaikka olisi kyllä ennemmin keskustelun paikka, jos lapsi kinuaa rahaa vaikka ulkomaan matkaan, tai on ongelmia vuokranmaksussa, koska palkka meni makeaan elämään.

Ja ennenkuin kukaan pillastuu, joo maksetaan verot jos summat ylittää lahjaveron rajat.

Vierailija
24/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ap ajatellut minkä rahan mallin annat lapsillesi, luulevat kun aikuistuvat että teidän palkkatasolla voi elää tietynlaista elämää vaikka näin ei ole. 500€ on paljon rahaa. Te elätte yli varojen ja samoin tulevat lapset tekemään.

Vierailija
25/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa vanhemmiltani, tosin antavat pieniä summia rahaa lapsilleni lahjaksi. Molemmilla pienet eläkkeet, olen itse auttanut heitä taloudellisesti.

Vierailija
26/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 35 ja saan rahaa vanhemmilta sen mitä molemmat voi verottomasti antaa..

Pakottavaa tarvetta ei ole, mutta he haluavat siirtää omaisuuttaan jo eläessään, kun se heille on mahdollista.

Osalla rahalla oon maksanut reissuja mutta pääasiassa säästän tuleviin perintäveroihin

Vierailija
27/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni appivanhemmat ostaa lasten kalleimmat ostokset, goretex kengät, puhelimet. Maksaa autonvakuutukset.

Sitten kehtaa valittaa kun ei ole rahaa. Juu, olen kateellinen.

Vierailija
28/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan bensarahat kun käyn vanhemmillani ja parin vuoden välein jokusen tonnin. Lisäksi maksavat jotain isompaa jos tarvetta kuten pesukone, vaunut, talvirenkaat tms. Parempi näin kun pantata vuosikymmeniä.

Vierailija
29/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta vanhemmiltani olemme saaneet apuja vähän heidän tilanteestaan riippuen. Ei mitään säännöllistä kuukausitukea, mutta isoja lahjasummia synttäreinä ja jouluna, matkoja ja korottoman lainan, jolla maksettiin osa asunnosta.

Miehen vanhempien suuntaan raha kulkee toiseen suuntaan. Ollaan ostettu ruokaa, lainattu kymppejä silloin tällöin jne.

Vierailija
30/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut rahaa vanhemmilta sen jälkeen kun täytin 21 ja valmistuin hoitajaksi. Omilla rahoilla olen maksellut asunnon isosta kaupungista ja menot suhteuttanut tuloihin. Hyvin olen pystynyt myös matkustamaan kun olen ollut tarkkana rahan kanssa, ei siis turhia kahvilassa istumisia tai joka sesonki uusia vaatteita. En omista myöskään autoa koska pääsen julkisilla töihin. Brutto noin 32 000/v.

Antaa itseluottamusta kun tietää että pärjää ihan omillaan.

Vierailija
31/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempamme antavat rahaa tai aika arvokkaita lahjoja lapsillemme syntymäpäivänä ja jouluna. Lapset ovat saaneet esim. puhelimen, polkupyörän ja niitä kaikkein isoimpia lego-paketteja. Minäkin saan yleensä kouluna kirjekuoren, jossa voi olla pari sataa euroa. Myös lapseton tätini antaa joskus näitä kirjekuoria lahjaksi.

Vierailija
32/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahanat katkesivat joskus kolmekymppisenä. Nyt neljäkymppisenä eivät edes lastenlasten menoja mAksa, kuten aiemmin. Kohta autokoulu olisi ajankohtainen js näin köyhänä yksinhuoltajana mietin mistä revin siihen rahat.

Olisin varmaan kupannut vanhempiani maailman tappiin, elleivät he olisi laittaneet rajoja. Nykyään en saa edes synttärilahjaa, eikä teinitkään saa, olen täysin omillani.

Vierailija
33/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältä sain rahaa aina käydessäni niin kauan kuin olin opiskelija. Seuraava rahansiirto oli perinnöt ollesani 43 ja 44. No, äiti osti esikoiselle vaunut siinä välissä, lahjana ennemmin kuin taloudellisena tukena.

Kannustivat kouluttautumaan ja etsiytymään alalle jolla saa reilua palkka.

Vierailija
34/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samat tulot kuin ap:lla ja rahaa jää koko ajan säästöön, vaikka meilläkin on kaksi lasta ja pk-seudulla asutaan. Mihin oikein kulutatte rahanne?

Mun vanhempia välillä autamme hiukan, heillä vähemmän rahaa kuin meillä. Miehen vanhemmat taas antavat merkkipäivinä rahaa esim. 100 eur per lapsi ja 200 eur per aikuinen. Ne jäävät myös säästöön.

Vierailija
35/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on kyllä vikaa jos noilla tuloilla ja tuossa iässä ei pärjää omillaan. Kannattaa katsoa nyt tarkkaan mihin ne rahat oikein menevät.

Toisaalta hyvä että vanhemmat jakavat sitä rahaa ajoissa jos eivät itse ehdi kaikkea tuhlaamaan. Kaikilla ei ole vanhempia jotka voisivat auttaa.

Vierailija
36/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 vuotiaana muuttanut Oman kotiin, enkä sen jälkeen ole saanut mitään taloudellista apua vanhemmiltani,( enpä juuri sitä ennenkään. ) Hävettäis, jos olisin saanut, itse aviomiehen kanssa hoidettu kaiken mitä on, neljä lasta . Kermap***

Olet tainnut saada sen sijaan mojovat summat yhteiskunnalta. Huvittavaa tuo ylpeily muka omalla pärjäämisellä, kun jo 16-vuotiaana olet saanut takuulla jotakin vanhemmiltasi ja lapsilisäkauden päätyttyä veronmaksajilta.

4 lasta. Siinä sitä on kauhottu tukia ja lisiä roppakaupalla, joten hiljaa kermap...

Vierailija
37/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä avustavat. Pärjäisin ilman rahallista apua vaikka olen kuntoutustuella ja tulot ovat karvan päälle 1000€/kk plus lapsilisät ja mies on pienituloinen. Myös veljeni saa saman rahan, 250€/kk. Esim. näillä säästetyillä rahoilla teemme kotiin remonttia tällä hetkellä.

Vierailija
38/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat saaneet paljon omilta vanhemmiltaan jo ennen perintöjä.

Esim. mökkitontti, metsää ja isoisä antoi omakotitalon ostosummasta puolet.

Luonnollisesti he auttavat myös meitä lapsia.

Vierailija
39/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvittaisi mutta varakas appi haluaa mm. maksaa meidän kalliin yhtiövastikkeen n. 7000e/vuosi. Matkoja olemme saaneet lahjoiksi ja lapsen tilille menee se maksimi mitä ilman veroja saa antaa. Itse olen varattomasta perheestä niin osaan arvostaa.

Vierailija
40/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien vanhemmat haluavat auttaa edelleen. Olemme miehen kanssa perheidemmme nuorimmaisia ja oltu niitä lellikkejä aina. Lisäksi meillä on yksi lapsi, joka on molemmin puolin ainoa lapsenlapsi. Lapsi tehtiin, kun molemmat oli opiskelijoita. Nyt tulot 100k vuodessa yhteensä. Apua ei siis tarvittaisi, mutta haluavat maksaa lapsen harrastuskuluja joulu- ja synttärilahjoiksi. Ennen matkustivat lapsen kanssa vuosittain, mutta nykyisin ovat siihen liian vanhoja, joten maksavat lapselle milloin mitäkin. En tiedä lasketaanko näitä avuksi.