Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monia 40v perheitä autetaan taloudellisesti?

kyselijä77
21.05.2020 |

Saatteko rahallista apua 40 vuotiaana vielä omilta vanhemmiltamme? Hävettää myöntää, että saamme ja suht paljon. me ei kertakaikkiaan tulla aina toimeen. Hyvät ammatit, yliopistotutkinnot, kaksi lasta ja paljon harrastuksia. Kulut ovat kuitenkin niin kovat perheessä, että viimeksi saatu tällä viikolla omilta vanhemmilta 500€ apurahaa. Lainat hoidetaan tietty eikä maksuhäiriöitä, , mutta perustulotasolla (50-60k€/vuosi) tulot riittävät vaivoin. On välivaiheita kuitenkin elämässä (äitiysloma, opintovapaat) ja sitten jotain muita isompia yllätyksiä menoissa. Ei vaan ainavieläkään pärjätä omilla, vaan joskus ollaan kiitollisia vanhempien avusta. Vähän kuin aikoinaan opisleluaikoina, mutta nyt tietty kaksi pientä lastakin perheessä.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustamme veljeni kanssa molemmat kuukausittain eläkkeellä olevaa pienituloista äitiämme. Isäni on kuollut aikoja sitten, oli velkainen ja ns. p-aukinen.

Minä ja veljeni molemmat olemme hyvin koulutettuja ja työssäkäyviä, mutta ilman minkäänlaista tukea omat asiansa aikoinaan ryssineiltä vanhemmiltamme olemme joutuneet pärjäämään.

Vierailija
82/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani eivät kykene auttamaan minua millään tavalla taloudellisesti. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin minun pitäisi auttaa heitä. Itsekin olen pienituloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla pyydetty, eikä olla saatu. Molempien vanhemmat saavat pientä eläkettä ja me tullaan ihan hyvin toimeen keskituloisina (kumpikin saa n.50t euroa/v). Lapset saavat kyllä synttäri- ja joululahjoiksi rahaa isovanhemmilta. Kiinnostaa kyllä, mihin ap:n perheen rahat menevät?

Vierailija
84/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni eläkkeet ovat suurempia kuin meidän keskituloisten työtulot, joten avustavat opiskelevia lapsiamme (puhelimet, läppärit, käyttöraha, asunnot, matkat yms.). Minä saan jokusen tuhannen silloin tällöin.

Siis saavat eläkettä 4000-5000/kk? Huh huh!

Vierailija
85/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni eläkkeet ovat suurempia kuin meidän keskituloisten työtulot, joten avustavat opiskelevia lapsiamme (puhelimet, läppärit, käyttöraha, asunnot, matkat yms.). Minä saan jokusen tuhannen silloin tällöin.

Boomeri peruskoulun käynyt isäukko jäi valtion erikoiseläkkeelle 56v iässä ja eläke on 3800. Mulla on akateeminen tutkinto ja vaativampi työ ja PALKKA saman minkä isän eläke, ja mun eläkeikä on 67v6kk. REILUKERHO!

Vierailija
86/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat eronneet, äiti kituuttaa pienellä eläkkeellä, just ja just pärjää kun ei juuri mitään osta ruuan lisäksi.

Isäni on kuollut, ehti mennä uusiin naimisiin, eikä koskaan avustanut rahallisesti vaikka sai parempaa palkkaa. Perintöäkään en ole saanut koska heillä oli keskinäinen hallinta-oikeus-testamentti eli perin sitten puolikkaan asunnon kun leskestä aika jättää, pikkukaupungin laitamilta. Voihan olla että ehdin itse kuolla aiemmin sillä leski oli isääni huomattavasti nuorempi. Ja mahtaakohan irtaimistosta enää silloin olla mitään jäljellä.

Vierailija
87/91 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomeri peruskoulun käynyt isäukko jäi valtion erikoiseläkkeelle 56v iässä ja eläke on 3800. Mulla on akateeminen tutkinto ja vaativampi työ ja PALKKA saman minkä isän eläke, ja mun eläkeikä on 67v6kk. REILUKERHO!

Sama. Isäukko kävi pakolliset kansakoululuokat ja meni 13 - vuotiaana töihin. Pääsi siitä sitten valtiolle, sai viran. Oli vähän yli 50 kun jäi eläkkeelle ja eläkkeensä kuukaudessa on suurempi kuin minun korkeakoulututkinnon suorittaneen kuukausipalkka.

Vierailija
88/91 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja miten vanhemmat auttavat?

Vierailija
89/91 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias, vuositulot nettona 22-28t euroa. Mies 37 ja paremmat tulot, mutta meillä on käytännössä erilliset taloudet.

Saan äidiltäni noin 300e vuodessa, eli joulurahaa ja synttärirahaa. Erittäin kiva juttu, piristää kyllä aina sellainen ylimääräinen raha. En kuitenkaan TARVITSE sitä rahaa, enkä koskaan pyydä äidiltä rahaa tai lainaa. Tosi vähällä tulee toimeen kun asuu vähän syrjemmässä ja lapsiakaan ei ole. Enemmän huolestuttaa onko äidillä varmasti varaa tuollaisiim lahjoihin pienellä eläkkeellään, mutta ei se suostu olla antamattakaan.

Vierailija
90/91 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin pöyristynyt keskustelusta, tai ehkä siitä miten pihalla olen ollut kaikki nämä ajat. Olen ihmetellyt miten monilla tuttavaperheillä on varaa reissata, harrastaa kalliisti ja käydä ulkona syömässä perheen kanssa alvariinsa. No nyt selvisi! Isovanhemmat sponssaa. Tämä ei ole koskaan edes tullut mieleeni. Meillä kolme lasta, molemmat vanhemmat töissä ja palkka ihan keskitasoa, isovanhemmista puolet kuolleet ja puolet eivät ole kuin saamapuolella. Itse autan esimerkiksi äitiäni pienen eläkkeensä kanssa ja käyn vaikka kaupassa hänelle, ostan tarvitsemiaan hyödykkeitä. Maksamme kaikki lasten menot, ja koitamme tukea niin paljon kuin mahdollista heidän elämäänsä, mutta ylimääräisiä ei todellakaan jää ja kaikki extraluksus on karsittua. Ei ole mahdollisuutta sijoittaa heille osakepotteja. En siis sano, että on väärin ottaa rahaa jos sitä syli ojossa tarjotaan mutta lähinnä ihmettelen kun ei koskaan pälkähtänyt päähän, että aikuisena (40+) vielä omat vanhemmat elättää. 

Tämäkin selittää kuilun kasvamista sosioekonomisesti aika lailla. 

Vierailija
91/91 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meilläkin boomeri-isä saa eläkettä reilusti enemmän kuin minä tai mieheni palkkaa, olemme korkeakoulutettuja. Isäni valmistui teknikoksi(nykyään kai ammattikoulun ja opiston tasoinen tutkinto). Hänenkin isänsä jätti siihen nähden paljon perintöä vaikka oli kouluttamaton duunari.

Minusta ihan hyvä että tuo sukupolvi joka leipoi itselleen hyvät edut jakaa nyt sitä kakkua nuoremmille.

Eli olemme saaneet avustusta.