Herttoniemen pyöräonnettomuus
Olen kulkenut kyseisestä risteyksestä satoja kertoja, aivan uskomattoman vaarallinen risteys liikennejärjestelyiltään. Monta kertaa olen meinannut jäädä kävelijänä tai pyöräilijänä väistämisvelvollisen auton alle. Sen lisäksi kyseisessä risteyksessä valot vaihtuvat kevyen liikenteen kannalta vaarallisesti, eli puolikkaalle tielle tulee vihreät mutta toinen puoli pysyy punaisena. On niitäkin tilanteita näkynyt, missä joku ei huomaa/välitä punaisesta ja menee osan risteyksestä päin punaisia riskillä. Ja juuri eilen pyöräillessä hidastin ennen risteystä vaikka olikin meille vihreät, sillä edessä oli työmaa ja työkone rouhi toista puolta kevyenliikenteenväylästä. Niin joku ampaisi pyöräletkasta ohitseni ja melkein törmäsi tuohon työkoneeseen. Oli toki kaatosade, niin ei ollut paras näkyvyys varmaan takaani. Silti ihmetelen.
Miten helsingissä voitaisiin parantaa keyven liikenteen turvallisuutta? Nyt on työmaitakin siellä sun täällä, liikennejärjestelyt yhtäkkiä muuttuneet, joissain kohdin pyöräilijät ohjataan autoliikenteen sekaan vaikkei se siinä ole oikeasti mm nopeuden kannalta turvallista.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkoja, joissa liikenne on vaarallista, on monia. Mutta ongelma ei ole aina suoraan liikennejärjestelyissä vaan todellakin ihmisten välinpitämättömyydessä. Sitä ei oikein liikennejärjestelyillä korjata. Asennevammat ovat meillä liikenteessä suuret.
Monet autoilijat etenkin unohtavat että kääntyessään ovat väistämisvelvollisia myös polkupyörän suhteen. Tässäkin Herttoniemen tragediassa saattaa sellainen ikävä tapaus olla kyseessä.
Jotkut ovat niin itsekeskeisiä ja itseensä uppoutuneita, että aiheuttavat missä vaan vaaratilanteita. Eilen taas meinasin jäädä jalankulkijana valottomalla suojatiellä auton alle. Siis kaksikaistaisella osuudella toinen auto pysähtyi suojatien laitaan kuten pitää ja lähidin ylittämään, mutta viereistä kaistaa ajava tollo ei pysähtynyt. Kävelin sitten tien yli suojatien ulkopuolelta, turvallisen matkan päästä hänestä ja pitäen käsivarttani suorana ja kättä STOP-merkkinä ettei ko. asennevammainen ajaisi ylitseni. Tiellä ei ollut ruuhkaa, sää ja näkyvyys oli hyvä - sumua lienee ollut vain ko. autoilijan korvien välissä.
Tänään viimeksi kun autoille vaihtui punainen valo. Tuli auto useamman sekunnin jälkeen vielä punaisia päin vaikka vastaan tuleva liikenne oli pysähtynyt jo aikoja sitten. Jos en olisi katsonut vasemmalle vaikka minulla oli vihreä valo. Auto olisi ajanut minun yli, enkä olisi tässä kirjoittamassa tätä. Tämä tapahtui viimeksi siis tänään. En tiedä voiko tämä olla välinpitämättömyyttä typeryyttä sokeutta vai mitä. Oikeasti tuollaisilta tulisi ottaa se kortti vain suosiolla pois.
Se on kusipäisyyttä, itsekkyyttä ja tyhmyyttä. Kuvitellaan itsellä olevan oikeus rikkoa liikennesääntöjä vaikka muut kuolisivat.
Lisäksi taitaa olla syytä myös päihteiden käytössä.
Olen itse ollut muutama vuosi sitten aivan uskomattomassa tilanteessa. Tämä tapahtui Helsingin Käpylässä, Koskelantiellä.
Olin jalankulkijana ylittämässä suojatietä, valo oli minulle vihreä. Katsoin tietysti oikealle pitkin Koskelantietä ettei sieltä tullut yksisuuntaisella kaistalla ketään. Oli kesä, keskipäivällä, selkeä sää. Tie oli lähes tyhjä. Yhtäkkiä väärää puolta katua ajava nuorimies pomppasi autollaan vasemmalta suoraan suojatielle kovaa vauhtia ja ajoi ohitseni suojatiellä niin että käteni hipaisi autoa.
Mies ei pysähtynyt, hän ei ilmeisesti edes nähnyt minua, eikä sitä oli 10 sentin päässä kuolemantuottamuksesta, saati että mulle oli vihreä valo eikä sitäkään että ajoi väärään suuntaan. Hän vaan jatkoi kovaa vauhtia pitkin Koskelantietä päin vastaantulevaa liikennettä.
Tuollaista ei mielestäni selitä edes autoilijan asennevamma vaan kemialliset aineet aivokopassa.
En ihan hahmota että mikä päihde tuollaista tekisi? Kyllä tuossa nimenomaan on asennevamma syynä että rikkoo tietoisesti sääntöjä. Ei ne päihteet aiheuta tahallista säännöistä piittaamattomuuta ja niitä vastaan käymistä, vaan harkitsemattomia typeryyksiä, tuo on ihan tahallisesti tehty päätös ajaa vastaantulijoiden kaistaa. Sama kuin oikealta ohi tai tahallaan töölössä pyöräilijän päälle. Tyypillistä liikenne raivoa.
Joo, noita suojatien eteen pysähtyneen auton ohituksia (yleensä kovalla vauhdilla) näkee lähes päivittäin.
Suurta osaa ihmisistä ei pitäisi koskaan päästää auton rattiin.
Se oli kävelijä suojatien edessä. Mutta tuo on selvästi jonkun autosankarin oma temppu. Päihteissä oleva ei tarkoituksella aiheuttaisi tuollaista huomiota että ajaa kiireellä vastaantulijan kastaa ns yksisuuntaisella tien puolella.
Tuo sinun esimerkkisi on sellainen että itse en juurikaan edes mene yli enää valottomista suojateistä jos autoja on pajon liikenteessä, kun ne aiheuttavat turhia vaaratilenteita.
Odotan mielummin valojen vaihtumista, mutta sekään ei takaa etteikö joku kännykkää räpläävä voi ajaa sinua päin kun ylität tietä suojatiellä ja vihreillä valoilla.
Ei ole kauan kun näin Smarketin risteyksessä kun joku amisauto töytäisi pyöräilijän HIDASTUKSEN kohdalla maahan. Ei käynyt naiselle mitään, säikähti tietenkin ja amispoika vaan tyhmän töllötti.. Voi elämä. Asun lähistöllä ja saa pelätä kun autot suhaa miten lystää
Tuossa tilanteessa autokuski kääntyi oikealle ja selvästi todella kovalla vauhdilla, kun ei ole heti pysähtynyt ollenkaan törmäyksestä huolimatta. Risteyksessä ei ole myöskään mitään näköesteitä eikä auto ole rekka, vaan ihan tavallinen lava-auto, mistä kyllä näkee. Ja kun valoristeyksessä auto on kääntynyt oikealle kevyen liikenteen väylän yli, niin tottakai auto on väistämisvelvollinen. On ollut pakko myös tosiaan ajaa kovaa, aivan liian kovaa tuohon risteykseen.
Aivan törkeää toimintaa kuskilta.
Vierailija kirjoitti:
nniin siis kuoliko siinä nainen vai mies ja minkä ikäinen?
Herttoniemen pyöräturmassa kuoli arvostettu kääntäjä Tarja Roinila – ”Suomalainen kirjallisuuskenttä menettää aivan mittaamattoman aarteen”
Pyörällä liikenteessä ollut Tarja Roinila kuoli, kun rekka törmäsi häneen Laivalahdenkadun ja Linnanrakentajantien risteyksessä Herttoniemessä tiistaina.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa autokuski kääntyi oikealle ja selvästi todella kovalla vauhdilla, kun ei ole heti pysähtynyt ollenkaan törmäyksestä huolimatta. Risteyksessä ei ole myöskään mitään näköesteitä eikä auto ole rekka, vaan ihan tavallinen lava-auto, mistä kyllä näkee. Ja kun valoristeyksessä auto on kääntynyt oikealle kevyen liikenteen väylän yli, niin tottakai auto on väistämisvelvollinen. On ollut pakko myös tosiaan ajaa kovaa, aivan liian kovaa tuohon risteykseen.
Aivan törkeää toimintaa kuskilta.
Tuosta näkee risteyksen sekä miten auto on ajanut:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10223159259638281&set=p.1022315…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin tyhmä että ajaa kääntyvän kuorma-auton alle katsomatta? Pyöräilijän etuajo oikeus ei auta jos pyöräilijää ei ole havaittu.
No sinä olet niin tyhmä, ettet osaa edes kirjoittaa oikein. Harmi ettet ollut sinä joka kuoli.
Ilmoitettu!
Olen näitä ilmoittanut useana päivänä ja teen niin jatkossakin.
Jotain rajaa sentään.
Tästä näkee koko risteyksen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10223159082033841&set=p.1022315…
Päälle ajanut kuorma-auto kääntyi risteyksessä oikealle kun pyöräilijälle paloivat vihreät valot pyörätien jatkeelle. Kuorma-auto kurvannut suoraan päälle.
Kuva risteyksestä myös tässä, huomaa selvästi autokuskin olleen täysin syyllinen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006512934.html
Suomessa pitäisi muuttaa risteyksissä valot niin, ettei oikealle kääntyville autoille ja kevyenliikenteen väylälle pala samaan aikaan vihreät. Saa joka päivä pelätä kun ajaa pyörällä!
Poliisin tiedotuksen mukaan "Rekka kääntyi risteyksessä ja törmäsi pyöräilijään".
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi muuttaa risteyksissä valot niin, ettei oikealle kääntyville autoille ja kevyenliikenteen väylälle pala samaan aikaan vihreät. Saa joka päivä pelätä kun ajaa pyörällä!
No mutta kun eivät ne autokuskit noudata mitään lakeja kuitenkaan.
Me ihmiset ollaan niin erilaisia. Itse en luota muihin ihmisiin. Vaikka olisi yksisuuntainen katu, ja ylitän tien, katson kunnolla molempiin suuntiin. Joku hulluhan voi ajaa tietä väärään suuntaan. Kuulostaa ehkä neuroottiselta ja onhan tuo hyvin epätodennäköinen skenaario, mutta riski on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkoja, joissa liikenne on vaarallista, on monia. Mutta ongelma ei ole aina suoraan liikennejärjestelyissä vaan todellakin ihmisten välinpitämättömyydessä. Sitä ei oikein liikennejärjestelyillä korjata. Asennevammat ovat meillä liikenteessä suuret.
Monet autoilijat etenkin unohtavat että kääntyessään ovat väistämisvelvollisia myös polkupyörän suhteen. Tässäkin Herttoniemen tragediassa saattaa sellainen ikävä tapaus olla kyseessä.
Jotkut ovat niin itsekeskeisiä ja itseensä uppoutuneita, että aiheuttavat missä vaan vaaratilanteita. Eilen taas meinasin jäädä jalankulkijana valottomalla suojatiellä auton alle. Siis kaksikaistaisella osuudella toinen auto pysähtyi suojatien laitaan kuten pitää ja lähidin ylittämään, mutta viereistä kaistaa ajava tollo ei pysähtynyt. Kävelin sitten tien yli suojatien ulkopuolelta, turvallisen matkan päästä hänestä ja pitäen käsivarttani suorana ja kättä STOP-merkkinä ettei ko. asennevammainen ajaisi ylitseni. Tiellä ei ollut ruuhkaa, sää ja näkyvyys oli hyvä - sumua lienee ollut vain ko. autoilijan korvien välissä.
Tänään viimeksi kun autoille vaihtui punainen valo. Tuli auto useamman sekunnin jälkeen vielä punaisia päin vaikka vastaan tuleva liikenne oli pysähtynyt jo aikoja sitten. Jos en olisi katsonut vasemmalle vaikka minulla oli vihreä valo. Auto olisi ajanut minun yli, enkä olisi tässä kirjoittamassa tätä. Tämä tapahtui viimeksi siis tänään. En tiedä voiko tämä olla välinpitämättömyyttä typeryyttä sokeutta vai mitä. Oikeasti tuollaisilta tulisi ottaa se kortti vain suosiolla pois.
Se on kusipäisyyttä, itsekkyyttä ja tyhmyyttä. Kuvitellaan itsellä olevan oikeus rikkoa liikennesääntöjä vaikka muut kuolisivat.
Olen itse ollut muutama vuosi sitten aivan uskomattomassa tilanteessa. Tämä tapahtui Helsingin Käpylässä, Koskelantiellä.
Olin jalankulkijana ylittämässä suojatietä, valo oli minulle vihreä. Katsoin tietysti oikealle pitkin Koskelantietä ettei sieltä tullut yksisuuntaisella kaistalla ketään. Oli kesä, keskipäivällä, selkeä sää. Tie oli lähes tyhjä. Yhtäkkiä väärää puolta katua ajava nuorimies pomppasi autollaan vasemmalta suoraan suojatielle kovaa vauhtia ja ajoi ohitseni suojatiellä niin että käteni hipaisi autoa.
Mies ei pysähtynyt, hän ei ilmeisesti edes nähnyt minua, eikä sitä oli 10 sentin päässä kuolemantuottamuksesta, saati että mulle oli vihreä valo eikä sitäkään että ajoi väärään suuntaan. Hän vaan jatkoi kovaa vauhtia pitkin Koskelantietä päin vastaantulevaa liikennettä.
Tuollaista ei mielestäni selitä edes autoilijan asennevamma vaan kemialliset aineet aivokopassa.
En ihan hahmota että mikä päihde tuollaista tekisi? Kyllä tuossa nimenomaan on asennevamma syynä että rikkoo tietoisesti sääntöjä. Ei ne päihteet aiheuta tahallista säännöistä piittaamattomuuta ja niitä vastaan käymistä, vaan harkitsemattomia typeryyksiä, tuo on ihan tahallisesti tehty päätös ajaa vastaantulijoiden kaistaa. Sama kuin oikealta ohi tai tahallaan töölössä pyöräilijän päälle. Tyypillistä liikenne raivoa.
Kyllä mä epäilen että jotain huumeita oli nautittu tuossa Koskelantien tapauksessa. Ettei edes huomaa keskellä tyhjää suojatietä kulkevaa ihmistä, ei huomaa osuneensa tähän jalankulijaan, eikä tajua edes ajavansa päin kahdella kaistalla vastaantulevaa liikennettä (ja asettavansa omankin henkensä vaaraan).
Vierailija kirjoitti:
Kuva risteyksestä myös tässä, huomaa selvästi autokuskin olleen täysin syyllinen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006512934.html
Yhtä syyllinen on se joka luottaa muihin liikenteessä! Kuka ylittää tien katsomatta kunnolla? Rekka vielä niin iso ja äänekäs, ei voi olla huomaamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä epäilen että jotain huumeita oli nautittu tuossa Koskelantien tapauksessa. Ettei edes huomaa keskellä tyhjää suojatietä kulkevaa ihmistä, ei huomaa osuneensa tähän jalankulijaan, eikä tajua edes ajavansa päin kahdella kaistalla vastaantulevaa liikennettä (ja asettavansa omankin henkensä vaaraan).
Toisaalta niinkin hulluja on kuin se yksi kuski pari vuotta sitten, joka tarkoituksella tappoaikeissa ajoi jalankulkijoiden päälle Lönkalla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia se aiempi ketju poistettiin..
ei siellä haukuttu ketään ja tuo kuka menehtyi luki ihan HS sivuilla?
No kuka se sitten oli kun kerran piti ihan hesarissakin kertoa?
Eikös tuon nimi pitäisi olla rekkaturma jos kääntyvä rekka ajaa pyöräilijän päälle.
PYÖRÄILIJÄ KUOLI REKKATURMASSA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä syyllinen on se joka luottaa muihin liikenteessä! Kuka ylittää tien katsomatta kunnolla? Rekka vielä niin iso ja äänekäs, ei voi olla huomaamatta!
Poliisilla on tiedotuksesta päätellen jo selkeä näkemys siitä, että autokuski oli syyllinen. Oikeuteenhan tämä varmasti menee, joten tapaus selvitellään. Mutta autokuski oli tuossa väistämisvelvollinen ja silti tappoi ihmisen, eli aika selkeästi oli 100% syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun alussa tulee tuo ennakointipakko liikentessä. Silloin autoilija on aina syyllinen jos ajaa pyöräilijän päälle. Vaikka pyöräilijä tekisi virheen.
Ja siis nimenomaan täällä Hertsikassa autot ajaa ihan miten sattuu! Hertan risteyksessä autot painaa hyvä ettei kahdeksaakymppiä hiihtäjäntietä pitkin, vaikka siinä on suojatie! ja vaika moni kääntyisi sinne Hertan autoparkkiin. Kerran ohitin nopeasti siitä kun näin että auto on kaukana, no eiköhän se alkanut kiihdyttää heti kun näki mut siinä ja jouduin ottamaan juoksujalkaa vaikka muuten olisin ehtinyt. Aivan ihme sekopäitä täällä asuu näköjään. Se meni Hertan autoparkkiin, olisi pitänyt mennä perässä sanomaan pari valittua sanaa.