Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä ihmettelen miksi varakkaammat ostavat niin paljon turhaa ruokakaupoista

Vierailija
19.05.2020 |

Erilaisia jogurttimakuja, muroja, erilaisia pitkälle jalostettuja erikoistuotteita, merkkejä merkkejä merkkejä. Tämä ei ole läskinkauhisteluketju. Oikeastaan itsekin ostin joskus paremmissa varoissa kaikenlaista turhaa.

Nykyään sitten itse ostan kasviksia, vihanneksia ja perusruoka-aineita. Tuntuu, että olen vähemmistössä. Jollain voi olla kärry täynnä "ruokaa" muttei mitään mikä kunnolla täyttäisi. Jotain mehuja ja keksejä, vanukkaita ja riisikakkuja. Siis onko nuo napostelua vai mitä?

Kommentit (218)

Vierailija
101/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?

Vaikea heittää heti tiettyä, ehkä joku Friggsin riisikakku. Tai nuo erikoisemmat mehut, soijajogurtit eri mauissa, murot, vanukkaat, jäätelöt, energiapatukat jne. Ei siinä jos niitä on muutama ja muuten ostaa perusruokaa.

Kuulostaa nyt varmaan ihme kyttäykseltä tämä, en yleensä erikseen kyttää vaan rekisteröin ympäristöä. En ihmettele niin einesaterioita vaikka jotka on työpaikkalounaaksi tarkoitettu. Äh. Hankala nyt selittää. Ap

Miksi soijajugurtit ovat sinusta ongelma? Ja muista myös se, että jos jonkun ostoskorissa on soijajugurttia, riisikakkuja ja jäätelöä, niin ei se sitä tarkoita, että hän elää vain niillä. Vaan sitä, että sillä kertaa hän osti ne tuotteet. Eivät kaikki hae viikon ostoksia kerralla, joten yksittäisen ostoskorin tuotteet eivät yleensä kerro koko totuutta henkilön tai perheen syömisistä. Omituista ajattelua, että aina pitäisi ostaa myös jotain "tavallista ruokaa", koska muuten "vaikuttaa oudolta".

Ja mitä mehuihin tulee, niin hintaero "erikoisemman" ja tavallisen välillä ei ole kosin suuri, joten ei tarvitse edes olla hyvätuloinen, jotta voi ostaa niitä ilman, että se tuntuu yhtään lompakossa. Luettelit itse asiassa ihan tavallisia tuotteita.

Itse tykkään syödä vegaaniruokia, vaikken vegaani olekaan, joten minun ostoskorissani voi hyvinkin olla jonkun mielestä "erikoisia" tuotteita, mutta jotain jauhelihaa en osta koskaan (olen kasvissyöjä).

Vierailija
102/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmää ajatella että jos on rahaa niin ei saisi ostaa mitä haluaa. Niin jokainen tekee jos on mahdollista ja ei tarvitse euron päälle miettiä. Sitä varten on eri yhteiskuntaluokkia, että kaikki säilyy balanssissa. Jotkut on siellä pohjalla, ja nousee ylös sieltä. Toiset ei. Itse olen ollu köyhä, ja tehnyt töitä että pääsen sieltä. Ja se on mahdollistanut että ei tarvitse kaupassa miettiä tuotteen hintaa saati ekologisuutta. Koska niitä miettii taas ne ketkä on siellä alempana, ja siksi se pitää pystyssä taas koko systeemiä. Halusi tai ei, luonnossakaan ei olla kaikki saman arvoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen köyhä, en osta missään nimessä halpismerkkejä.

Jo kotimainen sarja on huonoa ja kuraa, tehty ties mistä.

Poikani sanoi äskettäin että tuon sarjan pihvit olivat pahoja ja jo haju oli huono.

Ohis, mutta nuo S-ketjun Kotimaista-tuotteet on nimenomaan kotimaista alkuperää ja valmistusta. On luotu tuohon tarpeeseen, kun kuluttajia hämmensi se, että vaikka suomalainen raaka-aine on jalostettu ulkomailla, tuotetta usein väitetään kotimaiseksi.

Vierailija
104/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelosella jää ihan hyvin säästöönkin vaikka kaupassa tulee valittua kalliimpaa.

Ihan perustellusti ostan mieluumin 0,3l laitilan limun kuin samaan hintaan 1,5l jaffaa. Lapsi nyt vaan ei tarvitse litraa limpparia vaikka viikottaisen saunalimun saakin.

Heviosastolta tarttuu usein mukaan babypinaattia eikä salaattia, ituja eikä... mikähän näitä edes vastaisi, kirsikkatomaatteja eikä tavallisia. Kun niitä tavallisempia on tullut syötyä jo puoli vuosisataa. Ja kyllä edelleen menee ihan lanttua, porkkanaa ja omenaakin.

Kumma kyllä pidemmälle prosessoitu on usein halvempaa kuin alkuperäisempi resepti aitoine raaka-aineineen, vaikka siellä jäätelöaltaalla, en osta kahden euron pingviiniä glukoosisiirappeineen vaan 6 euron pienen kotimaisen tuottajan lisäaineetonta jäätelöä.

Hear, hear. Tomaateissa on huomannut, että ne kotimaiset on vaan parempia. Ja kirsikkatomaatit on parempia kuin tavalliset. Talvella ne hyvät kirsikkatomaatit on 3-4€/250g, mutta mitä sitten? Miksi söisin hampaat irvessä jotain mauttomia tomaatteja? Mieluummin ostan hyviä, vaikka ne maksaakin. 

Sama juttu todellakin noissa jäätelöissä. Ei niitä joka viikko osteta, mutta silloin kun ostetaan, niin todellakin jotain kotimaista artesaanijäätelöä eikä mitään halpiskasvisrasvamättöä.

Ja miniluumutomaatit on kaikkein parhaimpia. Ei edes mene huonoksi löllyköiksi niin nopeaan kuin kirsikkatomaatit.

Vierailija
105/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tällä palstalla elävä käsitys, että jo keskituloiset sekä varsinkin varakkaat söisivät koko ajan erityisen laadukasta ja terveellistä ruokaa. Lapseni kaverit ovat varakkaammasta perheestä mitä me, mutta kavereiden luona välipalat ovat aina sokerijugurtteja, paahtoleipää hillolla ja Nutellalla, pikanuudeleita, yms. Meillä taas on maustamatonta jugurttia myslillä (lapsille pilkon siihen hedelmiä, mutta lapset itse laittavat mysliä) tai leipää juuston ja vihannesten kanssa (Nutellaa saa laittaa vain harvoin). Uskon kyllä, että ihan monipuolisesti ja hyvin syövät muissakin perheissä, mutta ainakaan mitään erityisen tiedostavaa syömistä en ole tavallista sekaruokaa syövillä keskiluokkaisilla, hyvätuloisilla perheillä huomannut.

Vierailija
106/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voitaisiin poistaa vero peruselintarvikkeilta, jotta kaikilla on varaa ostaa niitä ja nostaa vero niissä elintarvikkeissa, jotka ovat luksusta. Näin oikeasti se, jolla on varaa luksuselämään myös maksaisi enemmän yhteiseen kassaan. Toisilla on työ ja tuska saada jokapäiväinen ruokansa, kun toiset voi mässäillä ihan miten vaan ja heittää tähteitä vielä roskiinkin. Ehkä ruokahävikki saataisiin vähenemään. Ruoka on kuitenkin yksi asia, jossa voi tehdä niin paljon valintoja sen mukaan paljonko siihen on varaa tai haluaa tuhlata.

Taidankin pyrkiä eduskuntaan tällä teemalla. Persut, miten olisi?

Vierailija
107/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka- tai luumutomaatteja ostan ainakin itse sen vuoksi, että lapset syövät niitä tosi mielellään. Tavallista tomaattia eivät syö ollenkaan samalla lailla, joten ostamalla pikkutomaatteja, saan lapset syömään enemmän terveellisiä kasviksia.

Vierailija
108/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä voitaisiin poistaa vero peruselintarvikkeilta, jotta kaikilla on varaa ostaa niitä ja nostaa vero niissä elintarvikkeissa, jotka ovat luksusta. Näin oikeasti se, jolla on varaa luksuselämään myös maksaisi enemmän yhteiseen kassaan. Toisilla on työ ja tuska saada jokapäiväinen ruokansa, kun toiset voi mässäillä ihan miten vaan ja heittää tähteitä vielä roskiinkin. Ehkä ruokahävikki saataisiin vähenemään. Ruoka on kuitenkin yksi asia, jossa voi tehdä niin paljon valintoja sen mukaan paljonko siihen on varaa tai haluaa tuhlata.

Mitkä katsottaisiin peruselintarvikkeiksi? Varmaan taas joku peruna, jauheliha, makkara, maito ja leipä... Ovatko mielestäsi pavut ja linssit peruselintarvikkeita? Entä mitenkäs vihanneksissa ja hedelmissä - ovatko omenat ja viinirypäleet samalla lailla peruselintarvikkeita? Lanttu ja porkkana varmaan olisivat peruselintarvikkeita, mutta mitenkäs sitten vaikka paprikat?

Vierailija
109/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tällä palstalla elävä käsitys, että jo keskituloiset sekä varsinkin varakkaat söisivät koko ajan erityisen laadukasta ja terveellistä ruokaa. Lapseni kaverit ovat varakkaammasta perheestä mitä me, mutta kavereiden luona välipalat ovat aina sokerijugurtteja, paahtoleipää hillolla ja Nutellalla, pikanuudeleita, yms. Meillä taas on maustamatonta jugurttia myslillä (lapsille pilkon siihen hedelmiä, mutta lapset itse laittavat mysliä) tai leipää juuston ja vihannesten kanssa (Nutellaa saa laittaa vain harvoin). Uskon kyllä, että ihan monipuolisesti ja hyvin syövät muissakin perheissä, mutta ainakaan mitään erityisen tiedostavaa syömistä en ole tavallista sekaruokaa syövillä keskiluokkaisilla, hyvätuloisilla perheillä huomannut.

Syy tässä: keskiluokkaiset perheet eivät ole rikkaita. Ei millään pahalla, mutta Suomessa on vähän rikkaita.

Se keskituloinen perhe, jossa toinen on opettaja ja  toinen toimistotöissä maksaa veroja progressiivisesti sen verran, että se vähentää perheen ostokykyä. Asunnot maksavat paljon, samoin vuokralla asuminen. Itse laina toki on halpaa. Ja sitten perheessä on tehtävä niitä statushankintoja tasaisesti (kännykät, autot, keittiö-, mökki-, kylpyhuonerempat, vuosittaiset ulkomaan ja kotimaan reissut ym.), että näyttäisi hyvältä naapureiden silmissä. Statushankinnat syövät entisestään kassaa, eikä rahaa jää sijoitettavaksi.

Eikä siis millään pahalla, mutta kyllä aidosti varakas perhe  syö yleisesti ottaen terveellisemmin. Ja ruokailutottumuksenne kuulostavat oikein hyviltä, jatkakaa.

Vierailija
110/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenkin tästä nyt laittamaan meille artesaanilounasta.Terv. se sikarikas  merenrannalta.

Vierailija
111/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy tässä: keskiluokkaiset perheet eivät ole rikkaita. Ei millään pahalla, mutta Suomessa on vähän rikkaita.

Se keskituloinen perhe, jossa toinen on opettaja ja  toinen toimistotöissä maksaa veroja progressiivisesti sen verran, että se vähentää perheen ostokykyä. Asunnot maksavat paljon, samoin vuokralla asuminen. Itse laina toki on halpaa. Ja sitten perheessä on tehtävä niitä statushankintoja tasaisesti (kännykät, autot, keittiö-, mökki-, kylpyhuonerempat, vuosittaiset ulkomaan ja kotimaan reissut ym.), että näyttäisi hyvältä naapureiden silmissä. Statushankinnat syövät entisestään kassaa, eikä rahaa jää sijoitettavaksi.

Eikä siis millään pahalla, mutta kyllä aidosti varakas perhe  syö yleisesti ottaen terveellisemmin. Ja ruokailutottumuksenne kuulostavat oikein hyviltä, jatkakaa.

En väittänytkään keskituloisia rikkaiksi. Kyse oli siitä, että samalla rahalla kun ostetaan sokerijugurtit, marmeladit leivän päälle ja nuudelit, voisi ostaa jotain terveellisempää. Eli syy epäterveelliseen ruokaan ei ole rahassa tai taloudellisessa tilanteessa vaan ihan muissa asioissa. En minä puhunutkaan rikkaista vaan sellaisista ihan hyvätuloisista, joista on esim. enemmän rahaa käytössään kuin vaikka meidän perheellä (olen itse opiskelija).

Vierailija
112/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole sama kuin kirjoittaisi ”varakkaana ihmettelen miksei köyhät osta sisäfilettä”. Itse ainakin ostan sellaista ruokaa, jota haluan ja johon on varaa. Nykyisin ei tarvitse ruokakaupassa miettiä hintoja vaan voi ostaa ja syödä mitä haluaa. Meidän kahden hengen taloudessa ruokakauppaan menee kuukaudessa 600-800 euroa. On ollut myös aikoja menneisyydessä, jolloin sitä rahaa ei ole ollut. Kahdelle hengelle budjetti oli noin 150-200€ kuukaudessa. Silloin tuli sika-nauta, riisi, pasta ja kaali tutuksi kun juuri muuhun ei varaa ollut. Omassa taloudessa pistetään 800-1000€ säästöön kuukausittain. Loput kulutetaan. En näe järkeä sitä rahaa tilille tai rahastoihin ihan mahdottomasti hillota.

Vierailija
113/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidosti varakas perhe syö terveellisemmin vain, jos haluaa syödä terveellisemmin. Kaikki eivät halua tai välitä - tai eivät edes tiedosta asioita.

Olen itse verrattain pienituloinen yh, mutta kyllä minäkin vien lapseni pari kertaa vuodessa ulkomaille ja joku pikkureissu tehdään kotimaassakin, mutta kauheasti ei raaski kesälomista käyttää matkusteluun, kun tykkään olla mökillä niin paljon.

Vierailija
114/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä katsottaisiin peruselintarvikkeiksi? Varmaan taas joku peruna, jauheliha, makkara, maito ja leipä... Ovatko mielestäsi pavut ja linssit peruselintarvikkeita? Entä mitenkäs vihanneksissa ja hedelmissä - ovatko omenat ja viinirypäleet samalla lailla peruselintarvikkeita? Lanttu ja porkkana varmaan olisivat peruselintarvikkeita, mutta mitenkäs sitten vaikka paprikat?

Eri elintarvikkeita voidaan laittaa eri verokannalle jonkun sopivan kriteerin mukaan. En mä sentään jumala ole, joka tästä vaan vastaa tällaiseen. Keski-ikäisenä poliitiikanalkuna tämä vaatii enemmän suunnittelua, miten eri tuotteet jaetaan millekin verokannalle.

Vierailija
115/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo mun mielestä on havaittavissa muuallakin kuin vain tällä palstalla. Esim. kaikissa tv-ohjelmissa, joissa päästään jollain lailla kurkistamaan ihmisten arkeen (supernanny, kaappaus keittiössä, rikkaat ja rahattomat, olet mitä syöt, you name it...) sekä tavallisten ihmisten arkea käsittelevissä lehtijutuissa on havaittavissa tuo jako. Köyhemmät syö epäterveellisemmin, ja perusruokavalio koostuu eineksistä ja muutamista samoista raaka-aineista, kulutetaan paljon limsaa, sipsejä, karkkia, vanukkaita jne. Tätä perustellaan mm. sillä että onhan köyhälläkin joskus oikeus herkutella. Varakkailla on taas yleisemmin laatuvaatimukset ruuan suhteen korkealla. Johtuu varmasti siitä paljon puhutusta elämänhallinnasta: köyhällä menee paljon energiaa siihen arjesta selviämiseen ja rahojen laskemiseen, ettei kyetä ajattelemaan järkevästi tai jakseta kokata. 

Vierailija
116/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä prismakyyliä. Toisen varallisuuden tai ostosten tarkoituksen tietää vain kyseinen henkilö itse. Hohhoijjaa. Kaikki saa ostaa mitä tykkää.

Vierailija
117/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka kerta tosi iloinen, jos ei ostettua ruokaa tarvitse heittää roskikseen. Jonkinlaista elämänhallinnan puutettaan sekin on, jos ei osaa mitoittaa ostettuja ruokamääriä oikein.

Vierailija
118/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo mun mielestä on havaittavissa muuallakin kuin vain tällä palstalla. Esim. kaikissa tv-ohjelmissa, joissa päästään jollain lailla kurkistamaan ihmisten arkeen (supernanny, kaappaus keittiössä, rikkaat ja rahattomat, olet mitä syöt, you name it...) sekä tavallisten ihmisten arkea käsittelevissä lehtijutuissa on havaittavissa tuo jako. Köyhemmät syö epäterveellisemmin, ja perusruokavalio koostuu eineksistä ja muutamista samoista raaka-aineista, kulutetaan paljon limsaa, sipsejä, karkkia, vanukkaita jne. Tätä perustellaan mm. sillä että onhan köyhälläkin joskus oikeus herkutella. Varakkailla on taas yleisemmin laatuvaatimukset ruuan suhteen korkealla. Johtuu varmasti siitä paljon puhutusta elämänhallinnasta: köyhällä menee paljon energiaa siihen arjesta selviämiseen ja rahojen laskemiseen, ettei kyetä ajattelemaan järkevästi tai jakseta kokata. 

Kyllä, näin se menee, vaikka palstalla muuta kovaa väitettäisiinkin.

Vierailija
119/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ehkä vaikea kommentoida sikäli, että en ole katsonut noita mainitsemiasi ohjelmia. Mutta toisaalta eihän se, mitä köyhät syövät, kerro mitään siitä, mitä varakkaammat syövät. Jos esim. joku on köyhä elämänhallintansa vuoksi, niin se varmasti lisää myös ruokatottumuksiin ongelmallisia valintoja. Mutta eihän tämä kuitenkaan tuo terveellistä ruokaa varakkaamman ostoskoriin, ellei hän itse toisenlaisia valintoja tee.

Olen itse huomannut suurimman eron kasvissyöjien ja sekasyöjien välillä. Pienituloinen kasvissyöjä syö todennäköisemmin paremmin kuin hyvätuloinen sekasyöjä - noin keskimäärin. Kaikissa tuloryhmissä on sekä tiedostavia että välinpitämättömiä ihmisiä, toisaalta myös makutottumukset vaihtelevat. Olen itse kotoisin ylempään keskiluokkaan kuuluvasta perheestä. Lapsuudenperheessäni syötiin hyvin, mutta sitten taas äitini siskon perheessä (sama tulo- ja varallisuusluokka, joskin eri koulutustaso) syötiin aivan toisin - epäterveellisemmin, käytettiin rasvaa ja suolaa, laitettiin sokeria jopa tuoreiden mansikoiden päälle, aina lihapainotteista ruokaa ja vähän kasviksia, hedelmiä vähemmän... ja sitä rataa.

Vierailija
120/218 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin se menee, vaikka palstalla muuta kovaa väitettäisiinkin.

Kiinnostavaa, että teillä muilla on asiasta niin erilainen havainto ja kokemus. En väitä, että valehtelette, vaan kiinnostaisi, mikä voi olla syynä siihen, että ollaan havainnoitu asiaa niin eri tavoin. Onkohan tähän jotain alueellisia eroja, vai tunnetaanko vaan niin erilaisia ihmisiä? Omassa tuttavapiirissäni on paljon kasvissyöjiä, kaikissa tuloluokissa. Tiedän huonosti syöviä varakkaita, joskin myös terveellisesti ja tiedosten syöviä varakkaita. Elämän hallinnan menettäneitä en tiedä muita kuin yhden, mutta hänen ruokavalionsa taas on kunnossa (syö salaatteja, kasvisruokia, välttelee vehnää, sokeria ja suolaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi