Köyhänä ihmettelen miksi varakkaammat ostavat niin paljon turhaa ruokakaupoista
Erilaisia jogurttimakuja, muroja, erilaisia pitkälle jalostettuja erikoistuotteita, merkkejä merkkejä merkkejä. Tämä ei ole läskinkauhisteluketju. Oikeastaan itsekin ostin joskus paremmissa varoissa kaikenlaista turhaa.
Nykyään sitten itse ostan kasviksia, vihanneksia ja perusruoka-aineita. Tuntuu, että olen vähemmistössä. Jollain voi olla kärry täynnä "ruokaa" muttei mitään mikä kunnolla täyttäisi. Jotain mehuja ja keksejä, vanukkaita ja riisikakkuja. Siis onko nuo napostelua vai mitä?
Kommentit (218)
Olen seurannut törsäilevää puolisoa läheltä. Vaikka ollaan keskituloisia niin rahan arvoon voi toinen jotenkin turtua. Kun on säännölliset tulot kulutetaan ne vaikka väkisin kuun loppuun. Se raja on aika pieni kun pakolliset maksut yms lainat menee automaatisesti jonka jälkeen aivot menee kulutusmoodiin ja voi siirtyä turhaikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ketjua lukiessa mielihalu ostaa kaikkea erikoisempaa.
Lähden nyt kauppaan ja palattuani luettelen ostokseni.Ostin kaupasta ruotsalaisia varhaisperunoita, tilliä, voita, silliä, kermaa, kermaviiliä, kukkakaalia, porkkanoita, grillichilejä (paistan tapaksiksi ja merisuolaa päälle), naudan entreco-pihvit, irtopalvikinkkuleikkeleitä, moniviljapatongin, luomukananmunia, kahta eripaksuista viilipakettia, olutta ja lonkeroa.
Kävit kaupassa reilussa puolessa tunnissa?
Minäkin käyn, jopa alle. Kauppa on tuossa tien toisella puolella. Kävelymatka Google Mapsin mukaan 70 metriä. Vältän ruuhkia, joten yleensä ei ole jonoa kassalle.
Arjen luksusta.
Jokainen ostaa joskus vähän parempaa tai erikoisempaa, mutta kukaan ei tee sitä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kun oli hyväpalkkainen työ niin meni kahviloihin 500-800€ kuussa (lähinnä mukaan otettaviin leivoksiin) ihan vaan siksi kun ei keksinyt mitään järkevää muutakaan tapaa käyttää ylijääviä rahoja. Ei kaikkea huvita sijoittaa tai säästää vaan haluaa välillä elääkin.
Nykyään tuo on jotenkin niin koettu ja nähty juttu, haen ehkä kerran vuodessa jonkun leivoksen. Kaupasta ostan enää perustarvikkeita vaikka olisi miten paljon rahaa käytettävissä. Kasviksia, kalaa, proteiininlähteitä.
Paljonko tienaat?
Olen ollut upporikas ja olen ollut rutiköyhä. Mun ruokaostokset ovat kummassakin olotilassa valikoituneet lähinnä vain sen perusteella, mistä tulee vähiten tiskiä ja mitä ei tarvitse valmistaa. Inhoan ruokaa monustakin syystä ja en halua sen kanssa olla missään tekemisissä muuten kuin, että se antaa energiaa tehdä järkeviä asioita.
Niinpä ostan aina halvinta mahdollista, mikä täyttää ñämä vaatimukset eli banaaneja, appelsiinia, leipää.
Niiden tähden ei kenenkään eläimenkään ole tarvinnut kuolla.
Ei tule tiskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden nyt kauppaan ja palattuani luettelen ostokseni.Ostin kaupasta ruotsalaisia varhaisperunoita, tilliä, voita, silliä, kermaa, kermaviiliä, kukkakaalia, porkkanoita, grillichilejä (paistan tapaksiksi ja merisuolaa päälle), naudan entreco-pihvit, irtopalvikinkkuleikkeleitä, moniviljapatongin, luomukananmunia, kahta eripaksuista viilipakettia, olutta ja lonkeroa.
Jep. Autolla kauppaan 5 min. Pikkukylän etuja. K-kauppa on lähellä
Jatkan vielä. Pikalähdöt on helppoja, jos ei laita tukkaa tai meikkaa. Kauppaan voi ihan hyvin mennä kotiverkkareissa ja jalkaan voi vetää nopeasti feikkicrocsit.
Ajatelkaa, kuinka paljon parempaa elämä olisi, jos meillä ei olisi koskaan nälkä :
- Ei roudattaisi saasteautoilla kalliilla bensalla jostain maisemaa rumentavasta marketista sapuskaa.
- Marketista, jossa ihmiset ovat nälkäpalkalla töisså saamassa kaikki koronat sun muut taudit.
- Ei olisi tylsiä tv:n ruokaohjelmia ja ruokalehtiä tai niiden liitteitä.
- Ei olisi mainoksia ruuista.
- Ei kärtsääviä grillejä.
- Ei rumia astiastoja, jotka eivät mahdu mihinkään kaappiin. Sama koskien kattiloita.
- Ei tarvitsisi tiskata.
- Eläinten ei tarvitsisi olla keskitysleirimäisissä tehotuotantoteollisuudessa. Itkeä ja pelätä teurastajan kourissa.
- Järvet ja meret olisivat puhtaita, kun niihin ei valu suursikaloiden pissat ja kakat.
- Merissä ei olisi muovia eikä lasten keuhkoissa, kun meidän ei tarvitsisi ostaa muovipusseja, joihin äkeämme moninkertaiseen muoviin pakattuja ruokia.
En jaksa enää enempää kirjoittaa. Mutta tuossakin oli tarpeeksi.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ajatelkaa, kuinka paljon parempaa elämä olisi, jos meillä ei olisi koskaan nälkä :
- Ei roudattaisi saasteautoilla kalliilla bensalla jostain maisemaa rumentavasta marketista sapuskaa.
- Marketista, jossa ihmiset ovat nälkäpalkalla töisså saamassa kaikki koronat sun muut taudit.
- Ei olisi tylsiä tv:n ruokaohjelmia ja ruokalehtiä tai niiden liitteitä.
- Ei olisi mainoksia ruuista.
- Ei kärtsääviä grillejä.
- Ei rumia astiastoja, jotka eivät mahdu mihinkään kaappiin. Sama koskien kattiloita.
- Ei tarvitsisi tiskata.
- Eläinten ei tarvitsisi olla keskitysleirimäisissä tehotuotantoteollisuudessa. Itkeä ja pelätä teurastajan kourissa.
- Järvet ja meret olisivat puhtaita, kun niihin ei valu suursikaloiden pissat ja kakat.
- Merissä ei olisi muovia eikä lasten keuhkoissa, kun meidän ei tarvitsisi ostaa muovipusseja, joihin äkeämme moninkertaiseen muoviin pakattuja ruokia.
En jaksa enää enempää kirjoittaa. Mutta tuossakin oli tarpeeksi.
Hä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on cocis, suklaa, keksit ja shipsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä. Pikalähdöt on helppoja, jos ei laita tukkaa tai meikkaa. Kauppaan voi ihan hyvin mennä kotiverkkareissa ja jalkaan voi vetää nopeasti feikkicrocsit.
Onko sitten olemassa jotain paikkaa, jossa kauppaan ei voisi tehdä pikalähtöä kotiverkkareissa ja feikkicrocseissa, ilman meikkiä ja hiusten laittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten olemassa jotain paikkaa, jossa kauppaan ei voisi tehdä pikalähtöä kotiverkkareissa ja feikkicrocseissa, ilman meikkiä ja hiusten laittamista?
Lähinnä kyseenalaistetaan tuo henkilö, joka ei tajua, että kauppakäynnin pystyy tekemään puoleen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kyseenalaistetaan tuo henkilö, joka ei tajua, että kauppakäynnin pystyy tekemään puoleen tuntiin.
Aivan. Ja oikeassahan oletkin - itselläni ei kävellen lähikauppaan tai pyörällä vähän kauemmas tosiaan puolta tuntia kauemmin mene, ellei ole isoja ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsev tiedostan omassa ostoskäyttäytymisessä sen, että ostan usein pikkutomaatteja, vaikka tavallisetkin olisi syötäviä. Ostan homejuustoa ja avocadoa ihan arkisin, ostan erikoisia vihersalaatteja vaikka maistuvan salaattipohjan saisi kaalistakin. Abba anjovisfileet päätyy ostoskoriin Pirkan sijasta. En osta jauhelihaa, kalaa, kanaa tai lihaa tsi hedelmiä sen perusteella onko se tarjouksessa. Kahvin pitää olla JuhlaMokkaa tai Presidenttiä. Kahvia ostan useimmiten tarjouksesta. Ja jollei tarjouksessa sitä ole ostan vain yhden paketin kahvia.
Mielestäni edm. ostoista näkyy se, että en laske rahojani kaupassa. Jokuhan sitä kyseli miten varakkuus näkyu kaupassa. Onko se sitten varakkuutta...
Leipomotuotteet ostan paikallisesta leipomosta, ei mitää marketin leipomuksia.
Jäätelöä ostan kun tekee mieli. Kermajäätelöä esim. Aino. Ostan paikallisen tuottajan mehua silloin harvoin kun mehua tarvitaan. Lapset saa tripin tms. Reissussa, niitä ei ole kotona.
Suomalaisia marjoja ostan pakasteena. Syömme niitä päivittäin.
Pakastepizzoja en osta, enkä ns. Roiskeläppäpizzpja. Käymme ravintolassa pizzalla. Tällä hetkellä take away.
En koskaan osta kaupan omaa halpismerkkiä. Kokeiltu ja oli pettymys. Esim. Rainbow, K-extra.
Meillä ei osteta valmiita sokerisia vanukas- tai murouutuuksia. Tai semivalmista lasagnea, pussikastiketta, -keittoa tai -pataa tai hampurilaosia. Teen ne itse.
En osta kaupasta kolmea karkkipussia tai kolmea suklaapatukkaa tarjouksessa, jos tarvitsen yhden.
Käytän kauppaan rahaa. Mutta mielestäni teen laadukkaita valintoja.
Laadukkaita valintoja? Juhla Mokka ja Presidentti ovat laatukahvia vain eläkeläisten mielestä, jotka eivät ole koskaan laadukasta kahvia saaneet. Ihan jo laittamalla euron lisää saat laatukahvia, eikä tarvitse juoda noita halpis-juhlamokkia! Kyllä, ne juuri ovat halpista ja kerrassaan kuvottavia kenen tahansa hyvää kahvia arvostavan suussa.
No minä en osta koskaan mehuja enkä pakastemarjoja. Teen itse keräämistäni marjoista mehut, hillot ja pakasteet itse. Ne on vaan yksinkertaisesti paremman makuisia, mutta tietysti vain minun mielestäni. Kauppojen mehut maistuu minusta aina esanssiselle, vaikka olisi kuinka luomuksi kehuttu. Hedelmämehuja en osta koskaan, kun en niistä pidä.
Mutta kyllä minulle kelpaa ihan tavallinen kahvi, ei tarvitse olla mitään ns. laatukahvia. Ei hyvänen aika näitä brassailijoita! Makuasioista ei pidä kiistellä, joten jokainen voi ostaa ja juoda ihan sitä kahvia, mihin on tottunut ja mistä pitää. Kyllä se juhlamokkakin ihan oikeata kahvia on, ei siihen mitään muuta ole lisätty.
Olin köyhän kodin lapsi, ja muistan hyvin, kuinka pennejä laskettiin. Oli juhlaa, jos oli varaa ostaa keksipaketti niiden välttämättömien lisäksi. Turhuuksien ostamatta jättäminen oli kuitenkin helppoa, kun mitään turhuuksia ei oikeastaan ollut tarjollakaan. Karkkivalikoimatkin oli vaatimattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?
Vaikea heittää heti tiettyä, ehkä joku Friggsin riisikakku. Tai nuo erikoisemmat mehut, soijajogurtit eri mauissa, murot, vanukkaat, jäätelöt, energiapatukat jne. Ei siinä jos niitä on muutama ja muuten ostaa perusruokaa.
Kuulostaa nyt varmaan ihme kyttäykseltä tämä, en yleensä erikseen kyttää vaan rekisteröin ympäristöä. En ihmettele niin einesaterioita vaikka jotka on työpaikkalounaaksi tarkoitettu. Äh. Hankala nyt selittää. Ap
Riisikakut ovat hyviä ja kevyitä ja vaihtelua. Niitä voi syödä, vaikka vatsa olisi herkkä. Soijajugurtit, vanukkaat, jäätelöt ovat välipaloja ainakin meillä. Myös erilaiset mehut tuovat vaihtelua makuihin.
Ehkä sitten, kun resursseja on vähemmän, juomme vain vettä ja syömme vain maustamatonta perusruokaa?
Herkän vatsan vaihtoehto riisikakulle on kaurapuuro.
Herkkiä vatsojakin on monenlaisia. Yllättävän monelle kaura ei sovi. Kaura saattaa närästää monella pahemmin kuin vehnä.
Vierailija kirjoitti:
Aion tänään tehdä artesaanikaalikääryleitä, eilen meillä oli artesaanilihapyöryköitä ja huomenna ehkä artesaanikalakeittoa. Hei, huomatkaa, että nämä ovat parempaa ruokaa, koska artesaani.
Joo, itse menen kohta vessaan ja pyyhin artesaanivessapaperilla. Tuntuu hyvälle, kyllä hykerryttää kun miettii köyhää, joka pyyhkii Xtralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä huomaa, miten älyttömän huono ostovoima suomalaisilla on ja miten köyhiä olemme. Enkä sano mitenkään irvaillakseni! Vaan itsekin koin itseni "rikkaaksi", kum uuden työn myötä pystyin valitsemaan ruokakaupassa muutakin, kuin litran halpisjogurtteja, jauhelihaa, perunaa ja maitoa. En nytkään ole varakas tai ostele mitään hienouksia, mutta on ihana valita erilaisia välipalatuotteita töihin ja ostaa kaikkea uutta vaihtelun vuoksi. Ei enää ainaisia ruispaloja...
On se köyhän kansan merkki, että ruoka koetaan joksikin luksukseksi.
Tästä saisi ihan oman keskustelunsa, mielenkiintoinen aihe. Mutta jos vertaa nykyajan "köyhän" elämää vaikkapa edes muutaman vuosikymmenen takaiseen "köyhän" elämään, ollaan tultu ihan mieletön matka eteenpäin. Harva harrastaa enää esimerkiksi nyrkkipyykkäämistä, autonkin saa köyhyysrajalla elävä, asunnot ovat keskuslämmitettyjä ym. Siitä ei ihan oikeasti ole suomalaisilla montaa vuosikymmentä, kun ihmiset pakkautuivat koko suvun voimin riitelemään pieneen hirsipirttiin, jossa oli nokiset seinät ja rauhassa sai olla lähinnä haudan levossa, jos silloinkaan. Nyt ollaan pisteessä, jossa melkeinpä opiskelijatkin ovat jo "omillaan" eli hallitsevat itse omaa elämäänsä ja heillä on varaa itsenäisyyteen.
Suomessa asuminen on ylipäätään niin paljon kalliimpaa energiantarpeen vuoksi, että täällä köyhinkin on globaalisti rikas.
Minä kyllä pyykkään käsin, kun ei ole pesukonetta eikä varaa siihen. Eikä mulla ole autoakaan, ei edes ajokorttia. Asunto on 25 neliötä, eli ei paljon enempää tilaa kuin entisajan torpassa, paitsi tietysti että asun yksin ja tämä on joten kuten lämmitetty ja lämpö kuuluu vuokraan.
Puuroa on aamulla ja illalla ruuaksi, päivisin on yksi lämmin ateria. Eilen broilerinfile ja vähän kasviksia, juhla-ateria.
Näillä mennään nyt. En tiedä, onko mieltä vertailla entisajan oloja nykyisiin. Samalla tavalla köyhä pysyy köyhänä, onpa torppari ja siksi jatkuvassa velassa vuokramaasta isännälleen, vai onko velassa pankille lainasta, joka on otettu investointiin, joka on mennyt ja josta jäi vain kulut. Kun ikää on 50, ei tästä enää nousta.
Vierailija kirjoitti:
Kun oli hyväpalkkainen työ niin meni kahviloihin 500-800€ kuussa (lähinnä mukaan otettaviin leivoksiin) ihan vaan siksi kun ei keksinyt mitään järkevää muutakaan tapaa käyttää ylijääviä rahoja. Ei kaikkea huvita sijoittaa tai säästää vaan haluaa välillä elääkin.
Nykyään tuo on jotenkin niin koettu ja nähty juttu, haen ehkä kerran vuodessa jonkun leivoksen. Kaupasta ostan enää perustarvikkeita vaikka olisi miten paljon rahaa käytettävissä. Kasviksia, kalaa, proteiininlähteitä.
Tarkoitatko oikeasti siis 50-80€?
Herkän vatsan vaihtoehto riisikakulle on kaurapuuro.