Köyhänä ihmettelen miksi varakkaammat ostavat niin paljon turhaa ruokakaupoista
Erilaisia jogurttimakuja, muroja, erilaisia pitkälle jalostettuja erikoistuotteita, merkkejä merkkejä merkkejä. Tämä ei ole läskinkauhisteluketju. Oikeastaan itsekin ostin joskus paremmissa varoissa kaikenlaista turhaa.
Nykyään sitten itse ostan kasviksia, vihanneksia ja perusruoka-aineita. Tuntuu, että olen vähemmistössä. Jollain voi olla kärry täynnä "ruokaa" muttei mitään mikä kunnolla täyttäisi. Jotain mehuja ja keksejä, vanukkaita ja riisikakkuja. Siis onko nuo napostelua vai mitä?
Kommentit (218)
Oikeastiko sä kyttäät toisten ostoksia?
Eikö ihmisillä ole omaa elämää vai miten on aikaa keskittyä muiden elämään niin kovin?
Moni noista jutuista on aamu-, väli- ja iltapaloja. Joskus aina on juttuja "syö viikko summalla X", mutta ei siinä huomioida välttämättä kuin päivällinen sillä ajatuksella, että lounas syödään töissä tai koulussa. Meillä ainakin suuri osa ruoasta on muuta kuin lämpimiä aterioita. Ei edes syödä puputeta koko ajan, mutta syön joka aamu ja ilta. Jotkut murot ja jogurtit syödään usein noina aikoina. Sitten taas keksit ja vanukkaat voivat olla jälkiruokia. Syömme joka päivä jotain "hyvää" ruoan päälle, sekin ehkäisee napostelua. Yllättävän paljon kaupasta tulee ostettua sellaista, mikä ei kuulu lämpimään ateriaan, mutta kyllä ne kaikki tulee syötyä.
Itse olen tosin ajatellut, että köyhät ostavat melkeinpä enemmän jotain "sokerihuurrettuja höttöjä". Sitten taas varakkaammat ostavat esim. juustoja viinin kanssa syötäväksi. No, kärjistettyä. Ja lapsiinhan tämä ei päde: on varakkaita ihmisiä, jotka syövät aika kalliisti ja valikoiden, mutta heidän lapsensa syövät aikamoista s*ntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta köyhemmätkin ostavat mitä sattuu. Kärry täynnä joutavaa sontaa ja ei osata ajatella mitään(onko edes rahkeita siihen) , mätätään kärryyn mitä mieli tekee.
Sipsit ja limsat ja murot täysin turhia.
Miksi ostatte kymmenittäin jogurttipurkkeja kun litran tölkit on keksitty vuosikymmeniä sitten?
Ja pitääkö selittää mikä tässä on se juttu?
Karkit on turhia.
Järkevä ihminen ostaa vain perusraaka-aineet ja tekee niistä ruokia.
Meinasin haukkoa henkeä kun näin että kaurapuuroa myydään muovipurkeissa!
Sen helpompaa ei ole kuin keittää kaurapuuro!
Kuinka tyhmiä ihmiset ovat!!Niitä pikkupurkkeja ostetaan siksi että niissä on eri makuja kuin litran purkeissa. Ihan maun perusteella yleensäkkin teen ostoksia. Karkkiakin ostan kerran viikossa ihan vaan maun takia, en siksi että erityisesti tarvitsisin niitä ravinnokseni. Jatketaanko keskustelua tällä tasolla vai ymmärsitkö pointin? Kaikki ei syö jatkuvasti tiedostaen luontoa, viljelijöitä, terveyttä tai pikkupossua. Näistä pystyy jonkin verran joustamaan ilman että elämä lähtee ihan käsistä kuitenkaan. Ajattele!
Isoissakin purkeissa on eri makuja.
Vain jotkut maut puuttuvat, kuten tyrni.
Et siis ymmärtänyt pointtia.
Puuttuu muitakin. Ja en tosiaan ymmärrä miksi panttaat monta viestiä sitä pointtia. Kakaise ulos vaan ihan rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuvittelette että on vara ostaa mitä tahansa, katsokaapa uudelleen kilohintoja. Kenellä on oikeasti vara syödä esim. monta kertaa viikossa poron tai naudansisäfilettä tai erikoisjuustoja. Siihen päälle vielä vähän palvelutiskiltä kalaa ja pienpanimo-oluita. Aamupalalla Tropicanaa ja smoothie jossa on eri marjoja.
Mitä sillä kilohinnalla on väliä, jos sitä ei syödä joka viikko kilotolkulla? Mulle on ihan yks hailee mitä ilmakuivattu kinkku ja parsa maksaa, kun sitä syö kaksi kertaa kuukaudessa. Tai kaksi pihviä kerran viikossa.
Tai tuore kala kerran viikossa. Syödään toki paljon perunaa ja juureksia, että ne sitten kompensoi.
Mielummin juon kuusi pienpanimo-olutta kuin 24 karjalaa.
Sitten jos leipää menee kaksi pakettia päivässä tai maitoa neljä litraa niin kilo/litrahinnalla onkin jo enemmän väliä.
Juuri näin! Laatu todellakin korvaa määrän. Täyteläinen ja hyvä olut tai juusto tyydyttää sen tarpeen, johon mautonta arkijuustoa ja karjalaa saa vetää oikein huolella.
Minä pidän mehuja ja jugurttia tavallisena ruokana. Kun minä katson pankkitiliäni tiedä että voin ostaa kallistakin. Poro ja fileet eivät voi syödä meidän rahoja. On minulla myös vuokratuloja ja muuta omaisuutta. Miten se voi noin kovasti häritä, ihan vain ruoka. Eikö sitten kiusaa kalliit ( turhat ) autot ja mahtavat miljoona-asunnot Helsingin rannoilla. Onko asiat vielä niin huonosti että meillä pitäisi jotenkin normaalielintasoa piilotella köyhyyskaapuun. Eihän se sinulta ole pois jos toiset ostaa. Kade olet varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta köyhemmätkin ostavat mitä sattuu. Kärry täynnä joutavaa sontaa ja ei osata ajatella mitään(onko edes rahkeita siihen) , mätätään kärryyn mitä mieli tekee.
Miksi ostatte kymmenittäin jogurttipurkkeja kun litran tölkit on keksitty vuosikymmeniä sitten?
Karkit on turhia.
Kuinka tyhmiä ihmiset ovat!!Niitä pikkupurkkeja ostetaan siksi että niissä on eri makuja kuin litran purkeissa. Ihan maun perusteella yleensäkkin teen ostoksia. Karkkiakin ostan kerran viikossa ihan vaan maun takia, en siksi että erityisesti tarvitsisin niitä ravinnokseni. Jatketaanko keskustelua tällä tasolla vai ymmärsitkö pointin? Kaikki ei syö jatkuvasti tiedostaen luontoa, viljelijöitä, terveyttä tai pikkupossua. Näistä pystyy jonkin verran joustamaan ilman että elämä lähtee ihan käsistä kuitenkaan. Ajattele!
Et siis ymmärtänyt pointtia.Puuttuu muitakin. Ja en tosiaan ymmärrä miksi panttaat monta viestiä sitä pointtia. Kakaise ulos vaan ihan rohkeasti.
Itse ajattelen myös luontoa ja kierrätystä.
Kartonkipakkaus on ekologisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit on turhia.
Et siis ymmärtänyt pointtia.Puuttuu muitakin. Ja en tosiaan ymmärrä miksi panttaat monta viestiä sitä pointtia. Kakaise ulos vaan ihan rohkeasti.
Olen eri, minä ymmärsin tuon niin, että erityisesti köyhät tuntuu ostavan tuollaisia järjettömiä, tarpeettomia ja vielä paljon kalliimpiakin tuotteita. Jos on varaa ostaa, niin eikai siinä sitten mitään, mutta jos rahat on jatkuvasti kortilla, niin miksi ostaa vaikka sitä karkkia, yksittäispakattuja jogurttipurkkeja tms.? Ihminen ei kuole siihen, että joutuu syömään vaikka isoissa purkeissa myytävää mansikkajogurttia sen yksttäispakatun tyrnijogurtin sijaan.
Siis mä oon jo kauan kytännyt toisten ostoksia.
Erityisesti kassajonossa on aikaa katsoa.
Kunpa tietäisitte mitä ajattelen!
Itsev tiedostan omassa ostoskäyttäytymisessä sen, että ostan usein pikkutomaatteja, vaikka tavallisetkin olisi syötäviä. Ostan homejuustoa ja avocadoa ihan arkisin, ostan erikoisia vihersalaatteja vaikka maistuvan salaattipohjan saisi kaalistakin. Abba anjovisfileet päätyy ostoskoriin Pirkan sijasta. En osta jauhelihaa, kalaa, kanaa tai lihaa tsi hedelmiä sen perusteella onko se tarjouksessa. Kahvin pitää olla JuhlaMokkaa tai Presidenttiä. Kahvia ostan useimmiten tarjouksesta. Ja jollei tarjouksessa sitä ole ostan vain yhden paketin kahvia.
Mielestäni edm. ostoista näkyy se, että en laske rahojani kaupassa. Jokuhan sitä kyseli miten varakkuus näkyu kaupassa. Onko se sitten varakkuutta...
Leipomotuotteet ostan paikallisesta leipomosta, ei mitää marketin leipomuksia.
Jäätelöä ostan kun tekee mieli. Kermajäätelöä esim. Aino. Ostan paikallisen tuottajan mehua silloin harvoin kun mehua tarvitaan. Lapset saa tripin tms. Reissussa, niitä ei ole kotona.
Suomalaisia marjoja ostan pakasteena. Syömme niitä päivittäin.
Pakastepizzoja en osta, enkä ns. Roiskeläppäpizzpja. Käymme ravintolassa pizzalla. Tällä hetkellä take away.
En koskaan osta kaupan omaa halpismerkkiä. Kokeiltu ja oli pettymys. Esim. Rainbow, K-extra.
Meillä ei osteta valmiita sokerisia vanukas- tai murouutuuksia. Tai semivalmista lasagnea, pussikastiketta, -keittoa tai -pataa tai hampurilaosia. Teen ne itse.
En osta kaupasta kolmea karkkipussia tai kolmea suklaapatukkaa tarjouksessa, jos tarvitsen yhden.
Käytän kauppaan rahaa. Mutta mielestäni teen laadukkaita valintoja.
Kun on paalua niin voi ostaa mitä mieli tekee. Sinä voit ottaa valokuvia ostoksistani ensi kerralla, tällä tavoin voit kotona katsella ruokiani ja tavallaan nautitaan niistä yhdessä.
Kommentoin nyt tuohon, kun ap sanoo että rahaa voi käyttä järkevämminkin ja sijoittaa vaikka osakkeisiin. Toki, ja näin varmasti moni rikas ja hyvätuloinen tekeekin. Mutta ainakin itse haluan myös nauttia hetkestä ja tästä elämästä, osakerahoilla kun ei kuitenkaan tee kuolemansa jälkeen enää mitään. Säästän ja sijoitan tulevaisuuteeni ja lapsilleni, mutta samalla myös tähän hetkeen ja vaikka siihen hyvään ja terveelliseen ruokaan. Tosin minulla on kyllä ihan eri käsitys rikkaiden ostoksista, kuin nuo ap:n esimerkit proteiinipatukoista, makuvanukkaista ja riisikakuista...
Olimme pitkään lapsiperheenä vähätuloisia, olin pitkään kotona. Silloin vältettiin euroa ja jatkettiin keittoa vedellä. Nyt kun on lapset isompia ja tulot keskimääräistä paremmat, niin ostan kaupasta välillä parempaa ja kokeiluun uusia juttuja, perusraaka-aineita unohtamatta. Muistan, kun töihin palatessa sain ekoja palkkoja, ja lähdin kauppaan, niin kieltämättä lähti vähän lapasesta, kun "nyt on rahaa ostaa" ja toisaalta tarpeita oli jonossa tyyliin, "ostetaan sitten, kun on rahaa".. nyt on tuo jo tasaantunut.
Mitä se köyhille kuuluu mitä rikkaat tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?
En ole ap, mutta mieleen tulee joku 10 vuotta ilmakuivatettu Iberico-kinkku, voi maksaa yli 100€/kg. En nyt tiedä onko jalostettu, mutta jos sika on syönyt pelkkiä tammenterhoja ja villiyrttejä ja sitten joku on sitä 10 vuotta kuivatellut sopivassa kosteudessa ja lämpötilassa, niin kai se jotain ammattitaitoa sen valmistus vaatii?
Pitkälle jalostettu erikoistuote??? Ja joku Iberico??? Valmistustapa on kyllä vanha eikä nyt vaadi kovin kummmoista teknologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit on turhia.
Kartonkipakkaus on ekologisempi.
Minä en ajattele joka ostoksen kohdalla luontoa. Jos minun tekee mieli ostaa pieni purkki juustoportin lakkajugurttia, niin ostan. En pohjimmiltani usko että luonto pelastuisi vaikka jättäisin sen ostamatta. Luontoon voi vaikuttaa paljon tehokkaammin korkeammalta tasolta, esimerkiksi määräämällä EU-tasolla että kaikki jugurttivalmistajat joutuvat vaihtamaan pahvipurkkeihin. Sikäli mikäli se nyt on edes luonnon kannalta parempi niin. Ainakin paperikassi kuormittaa luontoa enemmän kuin muovikassi. Luonnonsuojelussa on paljon virheellisiä luuloja.
Vaikka olen köyhä, en osta missään nimessä halpismerkkejä.
Jo kotimainen sarja on huonoa ja kuraa, tehty ties mistä.
Poikani sanoi äskettäin että tuon sarjan pihvit olivat pahoja ja jo haju oli huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit on turhia.
Kartonkipakkaus on ekologisempi.Minä en ajattele joka ostoksen kohdalla luontoa. Jos minun tekee mieli ostaa pieni purkki juustoportin lakkajugurttia, niin ostan. En pohjimmiltani usko että luonto pelastuisi vaikka jättäisin sen ostamatta. Luontoon voi vaikuttaa paljon tehokkaammin korkeammalta tasolta, esimerkiksi määräämällä EU-tasolla että kaikki jugurttivalmistajat joutuvat vaihtamaan pahvipurkkeihin. Sikäli mikäli se nyt on edes luonnon kannalta parempi niin. Ainakin paperikassi kuormittaa luontoa enemmän kuin muovikassi. Luonnonsuojelussa on paljon virheellisiä luuloja.
Muovista on puhuttu paljon mutta se ei koske sua?
Valinnat vaikuttavat paljon.
Tyrnijogurtti on eri, koska sitä ei saa isossa pakkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuvittelette että on vara ostaa mitä tahansa, katsokaapa uudelleen kilohintoja. Kenellä on oikeasti vara syödä esim. monta kertaa viikossa poron tai naudansisäfilettä tai erikoisjuustoja. Siihen päälle vielä vähän palvelutiskiltä kalaa ja pienpanimo-oluita. Aamupalalla Tropicanaa ja smoothie jossa on eri marjoja.
Hohho. Olet aika pihalla. Et ymmärrä oikein määriä tai ravinteita noin aluksi. Etkä paljon muutakaan.
Kyl noi onnistuu jo ihan 900e/kk bruttopalkalla stadissa asuvalla.
Jos mikään on ylikallista niin värjätty vesi. Ja joo tropikaanat yms mahut ja olueet yms menee tuohon listaan.
Mua ihmetyttää tämä toisten ostosten ihmettely. Kai sitä saa omat rahansa tuhlata ihan miten tahtoo? Täytyykin tästä lähteä ostamaan muroja ja muuta turhaa. Voi käyttää tätä keskustelua kauppalappuna