Köyhänä ihmettelen miksi varakkaammat ostavat niin paljon turhaa ruokakaupoista
Erilaisia jogurttimakuja, muroja, erilaisia pitkälle jalostettuja erikoistuotteita, merkkejä merkkejä merkkejä. Tämä ei ole läskinkauhisteluketju. Oikeastaan itsekin ostin joskus paremmissa varoissa kaikenlaista turhaa.
Nykyään sitten itse ostan kasviksia, vihanneksia ja perusruoka-aineita. Tuntuu, että olen vähemmistössä. Jollain voi olla kärry täynnä "ruokaa" muttei mitään mikä kunnolla täyttäisi. Jotain mehuja ja keksejä, vanukkaita ja riisikakkuja. Siis onko nuo napostelua vai mitä?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ostamme. Kuulun Suomen 10% rikkaimmista ja tänä vuonna ruokaan on mennyt meillä 600 euroa/henkilö. Tässä on kyllä jo mukana ulkonasyönnit/noutoruoat. Ei tuossa nyt hirvittävän paljon turhaa ole osteltu. Sijoituksiin taas on menny keskimäärin 2500/kk.
Alle 120 € kuussa henkeä kohtaan ruokaan ja sillä vielä syödään ulkona? Näitä juttuja, joita tapahtuu vain av:llä...
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut jogurttimakujen välillä mitään hintaeroa, ja syön jogurttia, koska se on hyvää esim. Kaurahiutaleiden kanssa ja saan siitä tarvittavia proteiineja ja kalsiumia. Suosin hedelmäpommijogurttia, koska se maistuu hyvältä sellaisenaan ja sitä saa laktoosittomana.
Minä olen, ja monesti ne kalliimmat ovat maustamattomia ja rasvaisia, koska niissä ei ole täyteaineita kuten vettä, johanneksenleipäpuu-uutetta, sokeria...
Me ostetaan aika kalliisti, mutta koska syömme suurimmaksi osaksi kasviksia ja vain vähän kalaa, pääsemme kuitenkin suht halvalla. Ja teemme kaiken itse, paitsi jos noudetaan ravintolasta. Kalleinta on suomalainen tuore kala, esim kuha tai ahven, hyvä pienpaahtimokahvi, leivät leipomosta, delituotteet kuten kotimaiset hillot, erikoisjauhot, pähkinät, juustotiskin juustot.... Ostan kaiken luomuna mitä saa ja asioin erikoiskaupoissa joita täällä päin paljon. Mutta mitään muroja, patukoita, energiajuomia ei mene yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?
Vaikea heittää heti tiettyä, ehkä joku Friggsin riisikakku. Tai nuo erikoisemmat mehut, soijajogurtit eri mauissa, murot, vanukkaat, jäätelöt, energiapatukat jne. Ei siinä jos niitä on muutama ja muuten ostaa perusruokaa.
Kuulostaa nyt varmaan ihme kyttäykseltä tämä, en yleensä erikseen kyttää vaan rekisteröin ympäristöä. En ihmettele niin einesaterioita vaikka jotka on työpaikkalounaaksi tarkoitettu. Äh. Hankala nyt selittää. Ap
Minä olen köyhänäkin onnellinen, kun saan maitoallergisena syödä soijajugurttia. Olen myös tosi onnellinen eri makuvaihtoehdoista. 30 vuotta sitten ei maitoallergiselle ollut mitään jugurtin kaltaista tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ostamme. Kuulun Suomen 10% rikkaimmista ja tänä vuonna ruokaan on mennyt meillä 600 euroa/henkilö. Tässä on kyllä jo mukana ulkonasyönnit/noutoruoat. Ei tuossa nyt hirvittävän paljon turhaa ole osteltu. Sijoituksiin taas on menny keskimäärin 2500/kk.
Alle 120 € kuussa henkeä kohtaan ruokaan ja sillä vielä syödään ulkona? Näitä juttuja, joita tapahtuu vain av:llä...
Kyllä näin on. Meillä on kaikki kulut kirjanpito-ohjelmassa ja pidetään kahdenkertaista kirjanpitoa kaikista tuloista ja menoista. Koko vuoden osalta ruokaan, siis vain ruokaan ulkoruokinta mukaanlukien on mennyt tasan 596,29 €/ henkilö. Kaikki kulut ovat olleet yhteensä 4012,545 €/henkilö. Suurin kuluerämme on autot tällä hetkellä, koska koko vuoden vakuutusmaksut ja verot on maksettu alkuvuodesta.
Mielestäni ei kyllä kuulosta varakkaan ihmisen ruokavaliolta tuo. Syövät pikemminkin usein erittäin terveellisesti ja ostavat pikemminkin luomuvihanneksia ja -kasviksia. kimchiä, kombuchaa, artesaanileipää, jne. Herkuttelevat sitten vaikka käsintehdyllä suklaalla, erikoisjuustoilla ja laadukkaalla viineillä. Ne on nimenoman ne köyhät, jotka syö sitä pitkälle jalostettua, epäterveellistä ruokaa. Poikkeuksia tietysti aina löytyy, ja köyhäkin voi syödä terveellisesti kun näkee vaivaa kokata esim. linsseistä ja pavuista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulumme mekin sinne 10%:in varakkaimpaan tuloluokkaan. Ruokakaupasta lähtee mukaan eniten tuoreita kasviksia, yrttejä, salaatteja, ituja, marjoja, juureksia. Liha tai kala ostetaan tuoretiskiltä tai pakattuina, vähän riippuen mitä kokataan. Leipää kuluu tosi vähän, enimmäkseen ruisleipää. Herkutteluun yleensä ostetaan juustoja ja hedelmiä tai erilaisia mahdollisimman vähän prosessoituja pähkinöitä. Välipalatuotteista suosimme maustamattomia jugurtteja ja rahkoja.
Valmisruokia emme osta koskaan, karkkeja, patukoita, keksejä ei meillä syödä käytännössä ollenkaan. Ei ostella smoothieita, eikä muuta hömppää eikä varsinkaan mitään riisikakkuja. Vaikka ei tarvitse ruokakaupassa miettiä mitä voisi ostaa, katson silti aina kilohinnat ja valitsen hinta/laatusuhteeltaan hyviä tuotteita. Haluamme syödä sellaista ruokaa, joka on valmistettu laadukkaista raaka-aineista ilman prosessin tai säilyvyyden kannalta lisättyjä mömmöjä, joten valmistamme kaiken itse tuoreista raaka-aineista. Kokkaaminen on elämäntapa.
Olet minä! Suosikkiviholliseni ovat kaikki protskurahkat jotka vallanneet puoli kauppaa, sekä mehut. Sen sijaan saatan herkutella pientilan spelttihelmistä hitaasti haudutetulla puurolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka on yksi elämän suurista iloista. Se on myös pitkälle makuasia mitä kukin suuhunsa laittaa.
Tämä!!
Vaikka on vara ostaa parasta mitä kaupasta saa, niin se ei tarkoita sitä, että ostetaan kaikkea ja paljon. Meitä on vain kaksi kotipöydän ääressä, ja ostetaan yleensä vain se määrä ruokaa mitä syödään. Kotona tehdään hyvää ruokaa tuoreista tarvikkeista. Einekset jää meiltä kauppaan. Nyt on ruokaan mennyttä rahaa säästynyt, koska ravintoloissa syöminen on jäänyt kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on. Meillä on kaikki kulut kirjanpito-ohjelmassa ja pidetään kahdenkertaista kirjanpitoa kaikista tuloista ja menoista. Koko vuoden osalta ruokaan, siis vain ruokaan ulkoruokinta mukaanlukien on mennyt tasan 596,29 €/ henkilö. Kaikki kulut ovat olleet yhteensä 4012,545 €/henkilö. Suurin kuluerämme on autot tällä hetkellä, koska koko vuoden vakuutusmaksut ja verot on maksettu alkuvuodesta.
Lisätään vielä että asumiseen on mennyt tänä vuonna 996,665€ /henkilö. Asumme pääkaupunkiseudulla mukavan kokoisessa paritalossa. Asumisessa on vakuutukset, sähköt vastikkeet, asunnon huollot, jne
Olin kerran nuoren naisen perässä kassalla, kun hänen ostoksensa olivat joku 15 euroa ja siinä oli siis ihan ruokatarvikkeita monipuolisesti, broileria, kasviksia ym. Meinasin kysyä, että miten sä saat noin vähällä rahalla noin paljon.
Mutta ilmeisesti vähän enemmällä suunnittelulla ja hintatarkkailulla voisi itsekin säästää aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?
Vaikea heittää heti tiettyä, ehkä joku Friggsin riisikakku. Tai nuo erikoisemmat mehut, soijajogurtit eri mauissa, murot, vanukkaat, jäätelöt, energiapatukat jne. Ei siinä jos niitä on muutama ja muuten ostaa perusruokaa.
Kuulostaa nyt varmaan ihme kyttäykseltä tämä, en yleensä erikseen kyttää vaan rekisteröin ympäristöä. En ihmettele niin einesaterioita vaikka jotka on työpaikkalounaaksi tarkoitettu. Äh. Hankala nyt selittää. Ap
Oon ollu reilut 20 vuotta kasvisruokavaliolla ja ostan siksi soijajogurtteja eri makuisina sillä en halua syödä lehmänmaitoon tehtyjä jogurtteja. Riisikakkuja ostan lapselleni, koska hän pitää niistä ja syö mielummin niitä kuin tavallista leipää. Eikö nämä ole vaan erilaisia valintoja eikä mitään rahantuhlausta ja hifistelyä?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuvittelette että on vara ostaa mitä tahansa, katsokaapa uudelleen kilohintoja. Kenellä on oikeasti vara syödä esim. monta kertaa viikossa poron tai naudansisäfilettä tai erikoisjuustoja. Siihen päälle vielä vähän palvelutiskiltä kalaa ja pienpanimo-oluita. Aamupalalla Tropicanaa ja smoothie jossa on eri marjoja.
Normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä.
Itse ollaan jotain ylempää keskiluokkaa; vuositulot about 250 000€ kahdelta palkansaajalta. Ostan kaikkea ap:n ihmettelemään siksi että vihan ruoanlaittoa ja mulla on aina kiire, joko töissä tai harrastuksiin. Kaupasta ostetaan se, minkä voi tunkea mikroon puhelujen välissä ja viikonlopuksi ”jotain hyvää”
En vaan ole motivoitunut siivoamaan keittiötä monta tuntia päivässä - sitä ruoanlaitto mulle on, pelkkää pesemistä, silppuamista ja sotkua.-
Mikä sitten on kellekin turhaa, sen päättäköön jokainen itse. Hyvähän se on että joillakin on varaa ja halua kuluttaa, sieltähän niitä veromarkkojakin tulee.
Kotimaista ostan enkä katso hintoja.
Hyvä vain! Ne joilla on varaa niin ostakaa niitä erikoismakuja, pienpanimoiden oluita, mitä tahansa kalliimpaa. Mutta tärkeintä olisi, että ne joilla on varaa ostaisivat suomalaista! Mielestäni on yhteiskuntavastuutonta, kun oikeasti hyvin toimeentulevat ostavat jotain Xtra roskaa joka ei tuo Suomeen yhtikäs mitään paitsi alvin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain! Ne joilla on varaa niin ostakaa niitä erikoismakuja, pienpanimoiden oluita, mitä tahansa kalliimpaa. Mutta tärkeintä olisi, että ne joilla on varaa ostaisivat suomalaista! Mielestäni on yhteiskuntavastuutonta, kun oikeasti hyvin toimeentulevat ostavat jotain Xtra roskaa joka ei tuo Suomeen yhtikäs mitään paitsi alvin.
Just äsken uutisissa kuvattiin ilmeisen hyvä tai keskituloista perhettä joka latoi kaupan halvinta mahdollista Xtra juustoa lasten leivän päälle. Ehkä ne säästää rahaa sitten a) lamaan joka tulee kun ihmiset eivät kuluta suomalaista nyt vaikeina aikoina b) lasten tuleviin lääkärikuluihin joita syntyy kun elimistöön on ladattu tuollaisia ties miten tuotettuja elintarvikeita
Minä olen köyhä ja syön silti mielummin hyvälaatuisia premium-tuotteita kuin bulkkituotantoa. Bulkki ei maistu suussani hyvältä, kokeiltu on. Parempilaatuisissa tuotteissa on sekin hyvä puoli, että lähes aina ainesosalista on lyhyempi ja laadukkaampi. Ja, kuten joku jo aiemmin sanoi, en halua viettää elämääni syöden huonoa ruokaa. Ruoka on köyhän yksi harvoista iloista kuitenkin, kyllä sen pitää olla kunnollista!
t. kaapissa mm. italialaista kirsikkatomaattikastiketta ja japanilaista majoneesia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just äsken uutisissa kuvattiin ilmeisen hyvä tai keskituloista perhettä joka latoi kaupan halvinta mahdollista Xtra juustoa lasten leivän päälle. Ehkä ne säästää rahaa sitten a) lamaan joka tulee kun ihmiset eivät kuluta suomalaista nyt vaikeina aikoina b) lasten tuleviin lääkärikuluihin joita syntyy kun elimistöön on ladattu tuollaisia ties miten tuotettuja elintarvikeita
Tai ehkä c.) niillä on toimiva makuaisti. Xtran Gouda ainakin on oikeasti maistamisen arvoista.
Hear, hear. Tomaateissa on huomannut, että ne kotimaiset on vaan parempia. Ja kirsikkatomaatit on parempia kuin tavalliset. Talvella ne hyvät kirsikkatomaatit on 3-4€/250g, mutta mitä sitten? Miksi söisin hampaat irvessä jotain mauttomia tomaatteja? Mieluummin ostan hyviä, vaikka ne maksaakin.
Sama juttu todellakin noissa jäätelöissä. Ei niitä joka viikko osteta, mutta silloin kun ostetaan, niin todellakin jotain kotimaista artesaanijäätelöä eikä mitään halpiskasvisrasvamättöä.