Polkupyöriin vaaditaan nyt sitten takavalokin. Sääntö-Suomi vauhdissa
Alkaa olla jo ahdistavaa elo täällä. 1.6 alkaen poliisi voi antaa pyöräilijälle 40e sakon takavalon puuttuessa. Miksi Suomessa kaikki on niin hiton vaikeaa ja vakavaa?
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Tää takavaloon yhtä huuhaa juttu kuin pyöräilykypärä, Hollannissa vain kilpapyöräilijät käyttää kypärää, tavalliset pyöräilijät ei. Kypärät ja takavalot maksaa suomalaisille yhteensä kymmeniä miljoonia ja niillä EHKÄ säästetään max 0,5 -1 ihmishenki vuodessa jos sitäkään.
Mutta paljonko säästetään sillä, että tulee vähemmän aivotärähdyksiä ja muita päävammoja? Ja miksi ottaa sitä riskiä?
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä on punaista ledivaloa pitänyt pimeällä muutenkin takana. Siis nuo maksavat jonkun muutaman euron ja paketissa tulee etu- ja takavalot!
Ei huhhuh tätä uusavuttomien valitusta taas...
Ei valitus ole aina seurausta uudesta tai vanhemmasta avuttomuudesta. Joskus vain tulee sen verran tyhmiä määräyksiä, että olisi lammasmaista vain nieleskellä ne hiljaa.
Ja millähän tavalla se määräys on "tyhmä" ? Pitäisikö autoistakin ottaa valot pois?
Minä olen valoja käyttänyt pyörissäni 90-luvulta asti.
Miten autot nyt liittyvät tähän? Somessa on aina just tätä; kun aiheena on Venäjä, joku alkaa heti puhua Yhdysvalloista.
Ja mä ajoin 80-luvulla polkupyörällä ilman käsiä. En minä siitäkään aplodeja kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää takavaloon yhtä huuhaa juttu kuin pyöräilykypärä, Hollannissa vain kilpapyöräilijät käyttää kypärää, tavalliset pyöräilijät ei. Kypärät ja takavalot maksaa suomalaisille yhteensä kymmeniä miljoonia ja niillä EHKÄ säästetään max 0,5 -1 ihmishenki vuodessa jos sitäkään.
Takavalo on täysin merkityksetön kustannus yksitätiselle kansalaiselle, sellainen maksaa jotain 3€.
Ja ne Vihreätkö maksaa sulle sitten kolme euroa joka vuosi raskasmetalleja sisältämästä paristosta? Luonto kiittää.
Muistetaan heittää ne paristot luontoon. Sitähän tällä halutaan niin vauhditetaan hieman.
ongelma tässä on, että monissa paikoissa pyöristä pöllitään kaikki minkä saa irti jolloin moni joutuu sakotetuksi kun käy kaupassa ja sillä aikaa taka ja etuvalo katoaa.
Paristokäyttöisiä ulkovaloja on tullut käytettyä. Jos polkupyörän takavaloista löytyy samaa tasoa, niin aika himmeillä takavaloilla tulee osa porukasta pyöräilemään. Siinä voi sitten poliisisetien ja -tätien kanssa keskustella siitä, onko takavaloa (riittävästi) vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta paljonko säästetään sillä, että tulee vähemmän aivotärähdyksiä ja muita päävammoja? Ja miksi ottaa sitä riskiä?
Ainakin suurin osa ulkomaisista pyöräilijöistä katsoo riskin olevan niin pieni, ettei pyöräilykypärää kannata käyttää muiden kuin kilpapyöräilijöiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä sitten kävellessäiskin kypärää otat muuten tarpeettoman riskin päävamnmaan. Pyöräilyssä ei synny päävammoja enempää kuin kävellessäkään.
Tämä keskustan persujen ja kokoomuksen tekemä laki on typerä.
Berner esitti lakia normin puruksi, vaikka se päinvastoin lisää tarpeettomia pakollisia sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä on punaista ledivaloa pitänyt pimeällä muutenkin takana. Siis nuo maksavat jonkun muutaman euron ja paketissa tulee etu- ja takavalot!
Ei huhhuh tätä uusavuttomien valitusta taas...
Voit ostaa vaikka valoahohtavan kypärän jos itse haluat, ihme uusavuttoman valitusta muista. Tarpeettomia pakkoja ja normeja piti poistaa ei lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen säännöt kovasti ahdistavat, kannattaa mennä kokeilemaan vapaampaa elämää vaikka Venäjälle.
Tai pyrkiä vähentämään sääntelyä. Veronmaksajahan maksaa lainlaatijan kustannuksen ja niiden ylläpidon.
Sääntötalkoita on yrittänyt ainakin Sipilän hallitus. Suomalaisilla on 40 hyllymetriä lakeja ja asetuksia. Lainlaatijalta pukkaa uutta sääntöä kuin sudelta kakkaa eikä vanhoja kumota. Kukaan ei enää muista mitä vanhoissa lukee. Luulisi että ensimmäiset 10 metriä voidaan kumota ilman että kukaan edes huomaa niitä kaivanneensa.
Tämä on sipilän hallituksen laki. Päätetty 2018 tulee voimaan 1.6.2020. Tätä mainostettiin juuri normin purkuna vaikka se päinvastoin lisää tarpeettomia pakollisia määräyksiä sakon uhalla.
Ennen kuin aletaan vaatimaan jotain etu - ja takavaloja pyöriin, pitäisi jonkun alkaa valmistamaan Suomen sääoloissa toimivia lamppuja ja pattereita joihin myös pienituloisella olisi varaa. En ole viimeiseen 40 vuoteen löytänyt sellaista lamppua joka on helppo asentaa, helppo irrottaa ja laittaa paikoilleen (lamppu nostetaan siis yöksi sisälle ettei sitä varasteta), toimii paukkupakkasillakin moitteetta ja valoteho on riittävä syyssateisella kelilläkin. Vuosikymmenien aikana olen käyttänyt vähintään yhden kalliin pyörän hinnan verran erilaisiin virityksiin joista yksikään ei toimi kuten pitäisi. Viimeisimpään pyörääni en ole laittanut kuin heijastimia ja nekään ei pysy paikoillaan kuin hetken, ainakaan pinnoihin kiinnitettävät. Lisäksi pyöräkorjaamoja ei ole riittävästi, pienessä kaupungissa ainakaan. Uutta asuntoa olen myös katsellut ja yhdessäkään taloyhtiössä ei ole huomioitu pyörällä kulkevia. Pyöräteline taivasalla, ei minkäänlaista katosta yhdessäkään miljoonalukaalissa. Pyörävarastot kellarissa jossa ei kameravalvontaa vaan kuka tahansa voi viedä kenen tahansa pyörän. Ovenpielessä ei katosta eikä tilaa jossa pyörää voisi säilyttää, jos asuisi eka kerroksessa. Miten tämä nyt kannustaa pyöräilemään?
Pakkasella nuo takavalot kestävät 15 minuuttia ja lataus kestää 2 tuntia, toki vilkkumalli päällä pitempään. Ensi talvena sitten vilkkuu ja välkkyy kuin joulukuusessa. Ihmisten huomio keskittyy olennaisen sijaan, noihin vilkkuviin valoihin.
Yksi sana: liikenneturvallisuus
Vierailija kirjoitti:
Jatkan..kahdella.. heikkenee valosaasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkasella nuo takavalot kestävät 15 minuuttia ja lataus kestää 2 tuntia, toki vilkkumalli päällä pitempään. Ensi talvena sitten vilkkuu ja välkkyy kuin joulukuusessa. Ihmisten huomio keskittyy olennaisen sijaan, noihin vilkkuviin valoihin.
Osta tritiumvalo. Kestää pari kymmentä vuotta eikä tarvitse lataamista.
Vierailija kirjoitti:
Toinen sana: lainsäädännöllä luotu bisnes.
Onko uudessa laissa takavalo pakollinen aina tai voi tulla sakot siitä?
Ainakin ladattavaa lamppua kannattaa käyttää koko ajan koska se kuivahtaa jos on kesällä käyttämättä ja yrität ottaa sitä käyttöön taas syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko takavalo voinut pelastaa? Ei voi tietää.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006512934.html
Aamulla pyöräillessä tulin tien ylityspaikan kohdalle ja painoin nappia että minulle vaihtuisi vihreävalo.
Odottelin valo vaihtui ensin autoille punaiseksi ja sitten minulle vihreäksi oikealta tullut auto pysähtyi valoihin kun autoille vaihtui punainen ja minä odotelin vihreää syttyväksi tien ylitystä varten.
Nousin pyörän selkään käännyin katsomaan vasemmalle samalla kuin polkaisin, niin sieltä oli tulossa auto PUNAISTA valoa vasten, minun ylitseni useamman sekunnin oli autoille palaneet punaiset valot(saati sitten keltainen) ja nopeus paikalla on hiljainen.
En usko että pyörän takavalo auttaa jos auto ajaa päin punaisia eikä noudata edes liikennevalojen määräystä. Kenties ei vain kiinnosta tai ei vain huomaa kun on paljon parempaa tekemistä kuin keskittyä siihen ajamiseen.
Kuljen liikenteessä jalkaisin, pyörällä ja autolla. Lisäksi olen ajellut vuosien varrella prätkällä.
Asun pienehkössä kunnassa.
Omien kokemusteni perusteella:
a) käytän aina pimeässä pyöräillessäni sekä etu- että takavaloa ja lisäksi heijastinliiviä
b) olen aina kiitollinen nähdessäni pyöräilijän joka tekee näin
Enhän minä aja autollanikaan valot pimeänä kun on hämärää saati sitten pimeää.
Minusta tämä on ihan asiallinen lisäys tieliikennelakiin. Toivottavasti napadynamot (tosi pienellä vastuksella toimivat dynamot) ja niihin kiinteästi liitetyt valot molemmissa päissä yleistyisivät.