Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on salaisuus, jonka peittely vaatii jatkuvaa valehtelua

Vierailija
19.05.2020 |

Lyhyesti: olen mielenterveysongelmien vuoksi aikanaan työkyvyttömyyseläkkeen saanut, kouluttamaton nainen. Olen tämän lisäksi myös naimisissa oleva perheenäiti.

Se, mikä olen, on jatkuva ongelma. Minulle itselleni lähinnä, mutta välillä myös muille. En haluaisi kertoa totuutta itsestäni enää kenellekään, sillä totuuden tullessa ilmi, olen enää vain kouluttamaton, tk-eläkkeellä oleva kummajainen. Mitä ikinä olinkaan toisille ennen tämän faktan ilmituloa, katoaa aina. En ole enää se kiva kaveri tai normaali, oman lapsen kaverin äiti, vaan epäilyttävä hullu - näin kärjistäen.

Taas tänään olisi edessä uuden ihmisen kanssa ajanvietto, koska lapseni on menossa kylään uuden kaverin luo. Mitä helvettiä minä kerron itsestäni? Valehtelen, että opiskelen? Sanon, että olen kotiäiti (ei sitäkään kukaan pidä hyvänä asiana)? Sanon, että olen työtön? Jatkokysymyksiin, kuten koulutukseen ja työhistoriaan valehtelen jotain sujuvaa?

Auttakaa, melkein itken täällä, kun en jaksaisi sitä samaa kuluttavaa henkistä rumbaa, jossa poikkean normaalista ja saan pitkiä katseita, hiljaisuutta ja lopulta sitä, että jätetään kaiken ulkopuolelle.

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain mietin, että millaisissa piireissä tk-eläkkeellä olo on jotain, minkä takia katsotaan kieroon ja jätetään ulkopuolelle. Ei kuulosta normaalilta että tuollaiset asiat merkitsevät kaveri- tai tuttavuussuhteissa.

Vierailija
62/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmien takia jos on eläkkeelle päässyt, niin ne on kyllä niin pahoja ongelmia, että näkyvät kyllä jo ulospäin, eikä lasta ainakaan voi tehdä niin ettei olisi lasun valvonnassa jatkuvasti. Eli epäilen ettei tämä nyt ole ihan totta tämä. Joko ei ole lasta, tai sitten ei ole eläkettä mt-ongelmien takia. Kyllä ne hyppyyttää kursseilla ja jatkaa saikkua sun muuta, eikä eläkkeelle pääse jos ei ole täysin huonossa hapessa pysyvästi. Ja jos on täysin huonossa hapessa pysyvästi niin sitten ei kyllä kaverustuta ja hoidella alpsia tyytyväisenä ilman ongelmia ja valvontaa.

Noin muuten, tiedän kyllä mt-ongelmien takia eläkkeellä olevia, yleensä lapsettomia miehiä, ja eräs kaverini ihan sujuvasti valehtelee olevansa eläkkeellä fyysisen mutta ei päällepäin näkyvän vamman takia.

On käynyt erikoinen tuuri jos ihan äitiyteen kykenee ja harrastamaan mt-eläkkeellä. Kyllä nuo meinaan ihan invalidisoivia syitä on kuten vaikka vaikea krooninen masennus, joka lamaa toimintakykyä paljon. Puhumattakaan psykoosityyppisistä (masennus voi olla sitäkin).

Mut joo. Moneen mt vaivaan liittyy paljon häpeää. Myös työelämässä olevilla. Pitäisi löytää kuitenkin muitakin tapoja luonnehtia ja määritellä itseään. Itseään voi leimata jopa pahiten masentuneena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tuomitsisi sua mitenkään. Mutta pieni itseironia paikallaan? Et ole huonompi kuin muut!

Vierailija
64/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku edellinenkin tästä mainitsi, mutta minullekin tuli ajatus, että sinä ehkä olet liian fiksu noihin piireihin, joissa tilanteesi paljastuminen on karkottanut ihmisiä. Kuulostaa todella jäykältä seuralta, jos työelämässä oleminen ja "tavallisuus" on kriteeri kaveruudelle. Sehän jos mikä on hienoa, että tuttavien kanssa voi jutella syvällisiä, eikä lätistä työasioista. Tsemppiä, kuulostat mukavalta ja ajattelevaiselta ihmiseltä, hyvällä tavalla ihan tavalliselta kolmikymppiseltä naiselta! :)

Vierailija
65/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vain mietin, että millaisissa piireissä tk-eläkkeellä olo on jotain, minkä takia katsotaan kieroon ja jätetään ulkopuolelle. Ei kuulosta normaalilta että tuollaiset asiat merkitsevät kaveri- tai tuttavuussuhteissa.

Yksi opiskeli tuolloin sairaanhoitajaksi, yksi oli terveydenhoitaja ja kolmannen koulutuksesta en tiedä, mutta kaupan alalla työskenteli. Enkä nyt valehtele, aikuisten oikeasti. Ap

Vierailija
66/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti kertoo kuten asia on. Eihän ap voi ikuisesti olla kotiäiti. Entä kun lapset ovat esim teini-iässä? Silloinhan ihmiset kummeksuu, miksi on niin isojen lasten takia kotiäitinä.

Kotiäidistä kypsytään kotirouvaksi.

Siihen arvonimeen tarvitaan äveriäs mies.

Vierailija
67/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sano, että olet sairas ja sen takia kotona. Ei tarvitse kertoa mikä vaivaa. Näen hyvin positiivisena, että pystyt hoitamaan kotisi ja perheesi.

Ei hyvä. Toi herättää mielenkiintoa. Et sä itsekkään vois olla utelematta että mikä sairaus?

Minä ainakin pystyn olemaan utelematta jonkun sairauksista yksityiskohtia, jos joku ilmaisee, ettei halua puhua siitä tarkemmin. Mikä moukka sinä olet?

Kirjoitit "jos joku ilmaisee, ettei halua puhua siitä tarkemmin." Elikkä jotta sulle seviäisi toi haluttomuus niin ei mielestäsi vaadi just tota utelua?

Vierailija
68/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ihan hyvin aloittajaa. Ja joo ehkä kannattaakin valehdella. Sano että olet esim humanistitieteiden maisteri taiteen filosofiasta niin ne ymmärtää sun työttömyyden oikein hyvin.

Vierailija
69/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa aviomiehen kanssa joku yhteinen tarina. Ihmiset on juoruineen tosi ikäviä.

Vierailija
70/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ihan hyvin aloittajaa. Ja joo ehkä kannattaakin valehdella. Sano että olet esim humanistitieteiden maisteri taiteen filosofiasta niin ne ymmärtää sun työttömyyden oikein hyvin.

Ei tarvi ku lukee yksi tai kaksi perusopusta niin on yhtä päteväkin

Vierailija
71/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi ku lukee yksi tai kaksi perusopusta niin on yhtä päteväkin

Just joo. Eipä taida olla. Sinun yhdestä lauseesta jo huomaa, ettet ole.

Vierailija
72/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap. llä on psykooseja? Ei muuten varmaan eläkkeelle pääse. Ja kyllä päällepäin näkee, kun joku syö mielenterveys lääkkeitä.

Vierailija
73/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap. llä on psykooseja? Ei muuten varmaan eläkkeelle pääse. Ja kyllä päällepäin näkee, kun joku syö mielenterveys lääkkeitä.

Älä jaksa. Ei tosiaan näe päällepäin.

Vierailija
74/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on salaisuutensa. Itse olen koukussa bentsoihin ja olen hoitaja. Reseptillä ne toki on, mutta täysin riippuvainen minä niistä nykyään olen. Jos työnantaja tai työkaverit tietäisi, se olisi loruni loppu.

Vierailija
75/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko alkaa kirjoittamaan anonyymiä blogia? esim yksi postaus kahdessa kuukaudessa. Aiheista, jotka sinua kulloinkin kiinnostavat. Kuulostaa, että olet verbaalisesti kyvykäs, ja voisit myös sanoa tekeväsi jotakin, jos haluaisit oikeasti että sinulla olisi jotakin vastata mitä teet? -kysymykseen. 

Vierailija
76/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ajattele noin. Höpö taas.

Vierailija
77/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehdella ei kannata mutta jotain voi jättää kertomatta. En itsekään huutele äitini mt ongelmista jos ei joku toinen kerro ensin..sitten vasta uskaltaa. Et kertonut mistä on kiinni, ettet voisi opiskella? Monessa paikassa voi edetä ihan omaan tahtiin, mitä väliä jos parin vuoden tutkintoon kuluttaa viisi? Mikä kiinnostaisi? Entäs yrittäjyys? Jos keksisit jonkin oman jutun.

Vierailija
78/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttävätkö esim Sanna Suutari ja Tapio Suominen sinusta terveiltä?

Vierailija
79/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttävätkö esim Sanna Suutari ja Tapio Suominen sinusta terveiltä?

Cheek näyttää.

Vierailija
80/215 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täsmälleen samanlainen tilanne paitsi että minulla on kyllä yliopistossa aloitetut opinnot mutta nykyisinhän se ei ole mitään kellekään sekään. Pitäisi olla toki valmistunut ja oman alan töissä ja aina kaikki kyselee että koskas sitten palaan opiskeluelämään. Hävettää sanoa että olen pitkällä sairaslomalla eikä näillä näkymin loppua näy. Mielestäni olen muutoin todella normaali ihminen, tykkään olla lapsen kanssa kotona ja puuhailla hänen kanssa kaikenlaista. Toivoisin että tapaisin jossain samassa tilanteessa olevan joka ainakin ymmärtäisi. Kiva kuulla että meitä on muitakin jotka painii tämän saman ongelman kanssa.