Edessä luultavasti takahampaan poisto, pelottaa! Kokemuksia?
Ei nyt mitään kauhutarinoita, vaan leppoisia hyviä kokemuksia pysyvän hampaan poistosta. :)
Minulla on takahammas oireillut pitkään, kerran juurihoidettu jo, ja alan olla itse sitä mieltä että parempi kun poistetaan vaan nyt. Pelottaa vaan ihan karmeasti.
Kommentit (44)
Emma K. kirjoitti:
Hampaan poisto sattuu, vaikka olisi mitä puudutuksia tahansa. Siis sattuu aivan mielettömästi. Ja jos hampaan juuret ovat vähänkin mutkalla, niin nitkuttamalla poistamiseen voi mennä tunteja.
Jos ei kuitenkaan onnistu, niin sitten yritetään poistaa leikkauksella nukutuksessa.
Ja poiston jälkeen vuotaa verta ja koko suu särkee. Kiinteää ruokaa pystyy syömään noin kahden viikon kuluttua hampaan poistosta.
Älä pelottele!
Yleensä ei satu.
Poiston jälkeen toki voi jomottaa ankarastikin, jos leukaluu saa siipeensä.
Kannattaa varata sekä Buranaa, että Panadolia niin voi monempia tarvittaessa popsia sallitut maksimimäärät.
multa poistettu neljä viisaudenhammasta, eli molemmat sekä ylhäältä että alhaalta. Pari oli niin piukassa, ettei helpolla irronnut, vaan ne piti ensin hajottaa osiin ja sitten irrottaa leukaluusta. Puudutus oli kohdillaan, joten irrotus ei sattunut, vaan kuului pelkästään epämiellyttäviä rutinoita, raksahduksia ja muita ääniä. Kivuton olin niin kauan kuin puudutteen tehoa riitti. Puudutuksen loputtua tuli sitten melko kovat kivut, joten tähän kohtaan suosittelen varaamaan hyvät särkylääkkeet. Yleensä toimenpiteen suorittava lääkäri ne samalla määrääkin.
Ei ole laitettu implanttia, kun maksaa enemmän, kuin on varaa. Kyllä syöminen sujuu, vaikka muutama hammas puuttuu.
Ylhäältä on muistaakseni ihan iisi juttu poistaa.
Viisuri poistettiin tavallisessa hammaslääkärissä ihan sillee expemporee kun lekuri katto et tää ei oo enää kauheen hyvässä hapessa, napsastaas pois.
Burana huiviin, puudutuspiikki, hampaasta kiinni ilmeisesti pihdeillä ja voila, hammas oli irti.
Kannattaa ottaa burana etukäteen kun puudutus loppuu aika nopeesti mut mitään ei sais heti syödä tai juoda poiston jälkeen 🙂
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on poistettu nimenomaan poskihammas, onko laitettu myöhemmin esim. implanttia tilalle vai jätetty vaan tyhjäksi aukko? Luin jostain että aukkoa ei kannattaisi jättää purennan/vastahampaan takia tms. Onko aukosta oikeasti haittaa?
-ap
Mulla poistettiin ylhäältä oikealta poskihamnad ja lääkäri sanoi että implantteja ei niin taakse onnistu. Joten nyt on aukko ja tulee olemaan. Itse poisto puoli kivuton. Omin varautunut koviin jälkisärkyihin mutta mitään ei tullut. En joutunut ottamaan yhtäkään särkylääkettä. Hankalinta oli varjella sitä verihyytymää ja olla koskettelematta kuoppaa kielellä.
Multa kanssa vähän aikaa sitten napattu pois yläseiskat - toinen lähti kymmenessä sekunnissa, toisen kanssa meni muutama minuutti. Kumpikaan ei ollut kamalaa, pelkästään hieman epämiellyttävää kun kuuluu rutina ja tunnet tavallaan vääntöä (mutta ei siis todellakaan kipua!) Toisen kanssa seuraavana päivänä en edes huomannut että mitään oli tehty enkä ottanut edes yhtään särkylääkettä. Toinenkaan ei särkenyt yhtään, mutta poski turposi muutamaksi päiväksi ja suun avaaminen oli hankalaa noin viikon. Mutta nämä kuuluvat asiaan, etenkin jos poisto kestää vähän kauemmin, älä siis hätäänny jos koet samanlaista! Yksilöllistä ilmeisesti laitetaanko implantteja. Minun suuhuni ei kuulemma tarvi, ja tosiaan mitään ongelmaa ei ole ollut. Kuopat on umpeutuneet ja tuntuu ettei mitään hampaita siellä koskaan ole ollutkaan.
Jos raha ei ole ongelma, laitata toki implantti.
Mulla oli oikealla alaseiskan ja viisurin alla kasvain, poistettiin siis molemmat isot hampaat ja se kasvain sieltä. Mut sedatoitiin eli kevyt anestesia, sitten puudutusta, laitettiin sellainen maski naamalle että kirurgi näki musta vain suun. Operaatio kesti kellosta päätellen noin 40min, kasvaimen irti repimisessä meni eniten. Hampaat lähti jossain viidessä minuutissa. Saikkua sain 2 päivää, mutta eihän se mitään kun olin opiskelija niin auttanut. Parantumiseen meni noin 2-4 viikkoa, oli vaikea puhua ja syödä pystyin sillä puolella vasta 4 viikon kuluttua. Kipuja oli kaksi viikkoa todella paljon.
En edes muista vaikka kaikki 4 poistettu.eli hyvin meni.
Jos ei kerta ole viisaudenhammas ja vielä ylhäällä niin luultavasti tosi helppo ja nopea homma. Itseltä kans poistettu ylhäältä poskihammas ja meni noin 5min. Ei sattunut ollenkaan.
Noin kuukausi sitten poistettiin viisaudenhammas alhaalta. Sekin oli helppo juttu vaikka olikin kirurginen toimenpide ja jouduttiin poraamaan luuta. Ei sattunut yhtään vaikka jännitinkin tosi paljon. Puudutuksen loputtua vähän jomotti mutta niin vähän että kyllä sen olisi ilman särkylääkettäkin kestänyt.
Kannattaa ostaa jäätelöä sitten syötäväksi. Itse tein sen virheen että ostin mehujäitä enkä saanut niitä syötyä kun oli leuat jotenkin lukossa enkä saanut suuta tarpeeksi auki. Ei kannata turhaan pelätä, hammaslääketiede on nykyään niin kehittynyttä että se on nopea ja kivuton juttu:)
Assburger kirjoitti:
Jos raha ei ole ongelma, laitata toki implantti.
Ei mullakaan oikeastaan ole edes rahaa ellei nyt ole ääripakko, eli parempi jos pärjää ilmankin. :)
-ap
9 jatkaa. Itselläni on nuorena aikuisena poistettu viisaudenhampaat ja se on hieman erilaista kuin pysyvän hampaan poisto. Viisaudenhampaat yleensä irtoavat helpommin, koska ne aika usein poistetaan pian puhkeamisen jälkeen. Pysyvät rautahampaat taas ovat tiukemmin kiinni. Eli takahampaan poisto ei välttämättä ole yhtä "helppo" kuin viisaudenhampaiden poisto, sen lisäksi että juurihoidettu hammas herkästi hajoaa poistettaessa (kun on sisältä ontto). Siltikin, hyvällä puudutuksella toimenpide on ainoastaan epämiellyttävä, eli siitä kyllä selviää. Minulla poistossa meni pari-kolmekymmentä minuuttia, johtuen useammasta puudutusannoksesta (iso osa ajasta pelkkää odottelua).
Minulla ei ole tehty muita hammasoperaatioita oikeastaan koskaan kuin hammaskiven poistamista. Lapsena on porattu yksi maitohammas mutten muista siitä yhtään mitään ja se hammas on luonnollisesti irronnut. Muita reikiä ei ole koskaan ollut.
Taannoin minulla oli joidenkin vuosien ajan hammassärkyä silloin tällöin kunnes kipu äityi niin että jouduin hampilan päivystykseen menemään. Syy oli reikä kahden takahampaan tiukassa välissä. Lääkäri sanoi että voi hampaan jättääkkiin mutta tulevaisuuden kuva ei ollut ruusuinen ja sanoi sitten että eiköhän oteta se hammas samointein pois. En ehtinyt oikein kissaa sanoa kun jo puudutti ja otti hampaan pois.
Ei sattunut mutta joutui aika tavalla käyttämään voimaa että hammas irtosi joten pääni nousi siitä tuolista irti kun veti hampaan. Olisiko kestänyt operaatio n. 5-10 min ja siinäkin odotettiin että puutuu se alue siellä suussa.
Ongelmat alkoivat poiston jälkeen eli hammaskuoppa tulehtui ja juoduin uudelleen hammaslääkäriin jossa todettiin tulehtunut hammaskuoppa johon oli jäänyt hammasjuuren pala. Niinpä tonkivat sitä tulehtunutta kuoppaa ja puudutuksesta huolimatta niin se kyllä tuntui todella ikävältä. Saivat palan pois ja sain lääkekuurin ja tänä päivänä kaikki ok. Ainoa että se tyhjä hammasväli tuntuu vähän harmilliselta. Ei vaikuta syömiseen tms. kuitenkaan.
Henkisesti oli ikävää luopua omasta hampaasta jota koskaan ei saa takaisin. Kokemuksena vähän epämiellyttävä mutta missään kohtaan ei suoranaisesti tehnyt superkipeää tms.
Tsemppiä!
Ei se hampaan poisto satu ollekaan. itseassiassa se tunne on loppupeleissä helpottava, kun hammas on poissa. Itselläni on poisttettu normaali poskihammas. Ei näy vaikka kuinka suu auki hymyilee. Totta on se, että purenta ei ole ihan täysin normaali enää, mutta ei aiheuta mitään kipuja yms.. Saishan siihen implantin, mutta ei mulla sellaisia rahoja ole. Koska aukko ei ole näkyvä, ei sitä kunnallinen hammashoito laita.
Muistat varata pakkaseen jäätelöä ja muita kylmiä ruokia. Sain muistaakseni jonkun ab kuurin myös, koska hammas oli "mätä" poistettaessa. Burana auttaa kipuun ja turvotukseen suussa jos sellaista ilmenee.
Älä syö sipsiä ainakaan kuukauteen. Itselläni upposi sipsinpalanen poistetun hampaan lössöön monttuun. Ai että teki suolainen sipsi siinä montussa höpöä
Joo,älkää pls pelotelko mua pelottaa ihan hempskutisti ja et tiedä menenkö poistamaab hammasta vai takastamaan vai hakemaan atibiottikuuria en tiedä!!!!😨
Ei mitään ongelmia ole ollut takahampaitten poistossa, yksi jopa leikattiin. Kaikki parantuneet nopeasti ja hyvin. Ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli oikealla alaseiskan ja viisurin alla kasvain, poistettiin siis molemmat isot hampaat ja se kasvain sieltä. Mut sedatoitiin eli kevyt anestesia, sitten puudutusta, laitettiin sellainen maski naamalle että kirurgi näki musta vain suun. Operaatio kesti kellosta päätellen noin 40min, kasvaimen irti repimisessä meni eniten. Hampaat lähti jossain viidessä minuutissa. Saikkua sain 2 päivää, mutta eihän se mitään kun olin opiskelija niin auttanut. Parantumiseen meni noin 2-4 viikkoa, oli vaikea puhua ja syödä pystyin sillä puolella vasta 4 viikon kuluttua. Kipuja oli kaksi viikkoa todella paljon.
Sattuuko se paljonkin kun kirurgi tulee repimää sen itrii
Jos teillä on poistettu nimenomaan poskihammas, onko laitettu myöhemmin esim. implanttia tilalle vai jätetty vaan tyhjäksi aukko? Luin jostain että aukkoa ei kannattaisi jättää purennan/vastahampaan takia tms. Onko aukosta oikeasti haittaa?
-ap