Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan ollut työttömien terveystarkastuksessa?

Vierailija
17.05.2020 |

mitä sielä tehdään?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10199867

Työttömien ohjaaminen terveystarkastuksiin on TE-keskusten vastuulla ja terveyspalvelujen järjestäminen kuuluu kunnalle. Työtön voi myös itse hakeutua terveystarkastukseen.

Työttömän terveyttä ja työkykyä tulisi arvioida lain mukaan ainakin silloin, kun takana on 300 työmarkkinatukipäivää tai kokonainen vuoden työttömyysjakso. Alle 25-vuotiaiden kohdalla aikaraja on puoli vuotta.

Tämän jälkeen TE-keskuksen, Kelan ja kunnan tulisi toimia yhdessä.

Työttömillä on keskimäärin enemmän terveyteen liittyviä ongelmia ja sairauksia kuin työssä käyvillä. Terveystarkastus voi olla osalle työttömistä vasta ensimäinen askel kohti työllistymistä.

– Jos ihmiset eivät pääse terveyspalveluihin ajoissa, niin silloin myös kuntoutus viivästyy, muistuttaa Saikku.

Vierailija
22/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työttömien terveystarkastus? Olen ollut 3v työtön mutta en ole kuullutkaan. Kai jokainen voi mennä terveystarkastukseen ilman työttömän statustakin.

Kohta se on sinullakin edessä.

Tuskin. Käyn itse yksityisellä kun huomasin pian työterveyden loputtua että eihän nämä terkkarit toimi. Ei ainakaan tämä missä kävin pari kertaa kunnes päätin vaihtaa.

Jatkan vielä. Onko tämä tarkastus jollekin vajaakuntoisille, kai täysijärkinen osaa ilman työkkäriäkin hakeutua lääkäriin jos tarvitsee.

Osaa, mutta tämä on täysin ilmainen.

Niin tietysti mutta valitsin ihan itse maksullisen lekurin kun kaikki toimii sujuvasti ja voi valita itse lääkärin, suomalaisen. Ei myöskään tarvitse jaaritella turhanpäiväisyyksiä minkään sairaanhoitajan kanssa eikä odotella lääkärinaikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työttömien terveystarkastus? Olen ollut 3v työtön mutta en ole kuullutkaan. Kai jokainen voi mennä terveystarkastukseen ilman työttömän statustakin.

Tuskin. Käyn itse yksityisellä kun huomasin pian työterveyden loputtua että eihän nämä terkkarit toimi. Ei ainakaan tämä missä kävin pari kertaa kunnes päätin vaihtaa.

Jatkan vielä. Onko tämä tarkastus jollekin vajaakuntoisille, kai täysijärkinen osaa ilman työkkäriäkin hakeutua lääkäriin jos tarvitsee.

Osaa, mutta tämä on täysin ilmainen.

Niin tietysti mutta valitsin ihan itse maksullisen lekurin kun kaikki toimii sujuvasti ja voi valita itse lääkärin, suomalaisen. Ei myöskään tarvitse jaaritella turhanpäiväisyyksiä minkään sairaanhoitajan kanssa eikä odotella lääkärinaikoja.

Sinulta menevät nyt terveydenhoitajan tekemät terveystarkastukset ja lääkärien vastaanotot sekaisin. Terkkari kartoittaa, lääkäri hoitaa. Minä pääsin TYPin terveystarkastukseen alle viikon odotuksella.

Vierailija
24/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaa ollu enkä edes kuullu sellasesta. Joku porvarien juttu.

Apua yhdeltä luukulta, myös terveystarkastus:

https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/mo…

"Monialaisessa yhteispalvelussa selvitetään, mitä palveluja tarvitset työllistymisesi edistämiseksi".

Ainoa palvelu, jota tarvitsisin, on työnantaja.

Vierailija
25/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeiden, verenpaineen ja painon mittaamisen lisäksi sain rokotukset ajantasalle (jäykkäkouristus ja joku toinen).

Vierailija
26/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Monialaisessa yhteispalvelussa selvitetään, mitä palveluja tarvitset työllistymisesi edistämiseksi".

Ainoa palvelu, jota tarvitsisin, on työnantaja.

Sama juttu.

En halunnut TYPiin, mutta TE-virkailijani kai ei enää keksinyt mitään muuta; hän ehdotti minulle TYPiä, ei pakottanut minua sinne. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että juttelen puhelimessa kaikenlaisten ihmisten kanssa silloin tällöin. TYPin kautta kuitenkin löysin yllätyksekseni ja puolivahingossa pienen, akateemisille työttömille tarkoitetun etätyöpajan, joka vaikuttaa mukavalta ja hyödylliseltä. En ole vielä havainnut TYPissä mitään negatiivista, vaikka sitä haukutaan aika karkeasti täällä netissä.

Vierailija
27/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYPin kautta kuitenkin löysin yllätyksekseni ja puolivahingossa pienen, akateemisille työttömille tarkoitetun etätyöpajan, joka vaikuttaa mukavalta ja hyödylliseltä.

Vaikuttaa - siis et ole mitenkään vielä tuossa työpajassa ollut, vai?

Mitä siellä olisi tarkoitus tehdä ja millä tavoin se vaikuttaa hyvältä?

Vierailija
28/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeiden, verenpaineen ja painon mittaamisen lisäksi sain rokotukset ajantasalle (jäykkäkouristus ja joku toinen).

Myös Korona rokotteen ottaminen tarkastetaan kun se tulee ensi syksynä

Vierailija
29/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYPin kautta kuitenkin löysin yllätyksekseni ja puolivahingossa pienen, akateemisille työttömille tarkoitetun etätyöpajan, joka vaikuttaa mukavalta ja hyödylliseltä.

Vaikuttaa - siis et ole mitenkään vielä tuossa työpajassa ollut, vai?

Mitä siellä olisi tarkoitus tehdä ja millä tavoin se vaikuttaa hyvältä?

Olen ollut. Keskustellaan pienellä porukalla, hiotaan oman itsen markkinointitaitoja ja vertaillaan kokemuksia. Korona-aikaan tietenkin verkkokokouksissa. Mielenkiintoisia samanikäisiä ihmisiä ja uusia ajattelutapoja, kun sattumalta ollaan kaikki aivan eri aloilta.

Vierailija
30/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla työttömillä on oikeus päästä kaikissa kunnissa ilmaiseen terveystarkastukseen.

Mistä lähtien? Ei meidän kunnassa sellaista ole ollut. Työterveyteenkään (kunnan sekin) ei tullut tarkastuskutsua. Vasta kun flunssa iski tarvittiin saikkulappu, vaikka vain pari päivää lomaa tarvitsin.

Vierailija
31/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on TYP?

Vierailija
32/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on TYP?

Lue ketju tai etsi netistä.

Vierailija
33/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2.5v työttömänä, ei tullut kutsua. Sitten töissä. Nyt ollut 7kk työttömänä. Varmaan pitää itse tehdä aloite. Eihän ne mun työllisyysstatusta tiedä. Käsittääkseni moiseen kokonaisvaltaiseen tarkastukseen on työttömällä oikeus.

Vierailija
34/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2.5v työttömänä, ei tullut kutsua. Sitten töissä. Nyt ollut 7kk työttömänä. Varmaan pitää itse tehdä aloite. Eihän ne mun työllisyysstatusta tiedä. Käsittääkseni moiseen kokonaisvaltaiseen tarkastukseen on työttömällä oikeus.

TE-virkailijasi tietää. Kysy häneltä.

Vierailija
35/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla TYPin kanssa missään tekemisissä.

itse olen ihan ystävällistä palvelua. Kysyttiin mitä itse haluan heidän palveluista

Vierailija
36/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla TYPin kanssa missään tekemisissä.

itse olen ihan ystävällistä palvelua. Kysyttiin mitä itse haluan heidän palveluista

Sama juttu. Ehkäpä TYPistä varoittelevat ne ihmiset, jotka eivät halua töihin tai joilla on esimerkiksi päihdeongelma, josta he eivät halua eroon? Tuollaisissa tapauksissa TYP aivan varmasti tuntuu tungettelevalta ja päällekäyvältä järjestelmältä.

TYPissä on sellaisiakin elementtejä, joihin minä en suostu. Yksi virkailija sanoi, että työkokeilu olisi kiva tapa päästä kiinni rutiineihin ja totutella työmaailmaan. Oli aika vaikea sanoa rauhallisesti, että kolmenkymmenen vuoden kokemuksella aivan varmasti selviän töihin muutenkin kuin yhdeksän euron päiväpalkalla nöyryyttämisen kautta. Mutta ehdotushan tuo vain oli, eikä siitä puhuttu sen enempää.

Vierailija
37/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2 vuoden työttömyysjakso, eikä kukaan koskaan ehdottanut mitään terveystarkastusta. Soitettiin 3kk: n välein , kyseltiin 5min. tilannetta ja se siitä.

Vierailija
38/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 2 vuoden työttömyysjakso, eikä kukaan koskaan ehdottanut mitään terveystarkastusta. Soitettiin 3kk: n välein , kyseltiin 5min. tilannetta ja se siitä.

Yhteyttä otetaankin vasta 2,5 vuoden työttömyyden jälkeen, eikä silloinkaan terveystarkastus ole automaattisesti edessä eikä ensimmäisenä.

Ensimmäisten kahden vuoden aikana minuun otettiin yhteyttä kahdesti, eikä silloinkaan oltu kovin kiinnostuneita siitä, mitä minulle kuului.

Vierailija
39/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8 vuotta oon ollut typissä, monia kuntouttavia sun muita takana enkä koskaan ole mihinkään varsinaiseen terveystarkastukseen päässyt. Ennen ensimmäistä jaksoa oli joku tapaaminen jota kutsuttiin terveystarkastukseksi mutta ei siellä otettu edes verenpainetta mistään verikokeista puhumattakaan, kyseltiin vaan onko sairauksia ja voinko henkisesti riittävän hyvin kuntouttavaa varten.

Vierailija
40/61 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi TYP toiminta ei voi perustua vapaaehtoisuuteen,

eli tarjotaan harjoittelua sillä + 9 eur/vrk palkalla

esim käyt kerran viikossa 4 tuntia myyjänä kirpparilla, saat 4 x 9 eur enemmän kuussa

ei niin että "jos et tule tänne typpiin, saat 6 kk rangaistustyössäoloehdon"