Onko kukaan ollut työttömien terveystarkastuksessa?
Kommentit (61)
Minä olin äskettäin. Koronan vuoksi terveystarkastus tehtiin puhelimitse. Mittasin oman verenpaineeni (minulla sattuu olemaan mittari) ja kerroin pituuden ja painon. Sitten juteltiin mukavia reilun tunnin ajan.
Sain lähetteen verikokeisiin ja kävin niissä, mutta mitään ei ole kuulunut. Ehkä näytteestäni löytyi jotain kamalaa tai sitten ei löytynyt mitään, kun ei jatkoa kuulu.
Mikä on työttömien terveystarkastus? Olen ollut 3v työtön mutta en ole kuullutkaan. Kai jokainen voi mennä terveystarkastukseen ilman työttömän statustakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työttömien terveystarkastus? Olen ollut 3v työtön mutta en ole kuullutkaan. Kai jokainen voi mennä terveystarkastukseen ilman työttömän statustakin.
Kohta se on sinullakin edessä.
En oo koskaa ollu enkä edes kuullu sellasesta. Joku porvarien juttu.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaa ollu enkä edes kuullu sellasesta. Joku porvarien juttu.
Apua yhdeltä luukulta, myös terveystarkastus:
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/mo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Käyn itse yksityisellä kun huomasin pian työterveyden loputtua että eihän nämä terkkarit toimi. Ei ainakaan tämä missä kävin pari kertaa kunnes päätin vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Käyn itse yksityisellä kun huomasin pian työterveyden loputtua että eihän nämä terkkarit toimi. Ei ainakaan tämä missä kävin pari kertaa kunnes päätin vaihtaa.
Jatkan vielä. Onko tämä tarkastus jollekin vajaakuntoisille, kai täysijärkinen osaa ilman työkkäriäkin hakeutua lääkäriin jos tarvitsee.
Kerran kävin kysymässä autuaan tietämättömänä asiasta, sanottiin että siihen pitää olla lähete - TYP:istä kaiketi. Sai olla viimeinen kerta, kun erehdyn kysymään. Olen aivan työkykyinen, palkanmaksaja vain puuttuu. Sain sen käsityksen, että saa olla melkoisen reppana, että joutuu terveystarkastukseen.
Kävin pari vuotta sitten, olisin toivonut apua/ohjausta fyysisiin ja psyykkisiin ongelmiin mutta vastaus oli että mene lenkille ja hae töitä. No, ihan ok neuvoja varmaan. Suuhygienistille varasi ajan ja sanoi että viestiä tulee sitten kun aika varmistuu, puolen vuoden jonot. Ei ole vieläkään tullut aikaa.
Ei kannata olla TYPin kanssa missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä. Onko tämä tarkastus jollekin vajaakuntoisille, kai täysijärkinen osaa ilman työkkäriäkin hakeutua lääkäriin jos tarvitsee.
Osaa, mutta tämä on täysin ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla työttömillä on oikeus päästä kaikissa kunnissa ilmaiseen terveystarkastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla TYPin kanssa missään tekemisissä.
Miksei?
Työttömällä on oikeus terveystarkastukseen. Terveystarkastusta haluavan tulee ottaa yhteys terveyskeskukseen. Tarkastukseen kuuluvat yleensä mittaukset, joilla todetaan muun muassa painoindeksi ja verenpaine, sekä eräät laboratoriokokeet. Tärkeä osa tarkastusta on vastaanotolla käytävä keskustelu, jossa käydään läpi henkilön terveyteen, mielenterveyteen, toimintakykyyn, elintapoihin ja mahdollisiin oireisiin liittyviä asioita. Työttömän terveystarkastuksessa kiinnitetään erityistä huomiota seikkoihin, jotka voivat vaikuttaa elämänhallintaan ja työkykyyn.
Terveystarkastuksen tekijä antaa ohjeita sopivasta ravinnosta, liikunnasta ja omahoidosta. Mikäli tarkastuksessa ilmenee lisätutkimusten tai hoidon tarvetta, hän ohjaa potilaan eteenpäin. Terveystarkastuksessa voidaan todeta myös kuntoutustarve työkyvyn vahvistamiseksi tai palauttamiseksi
Mä oon käynyt, oon TYP:n asiakas. Siellä mitattiin verenpaine ja paino sekä kyseltiin laajasti terveyteen ja henkiseen hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Tarkoituksena oli kai kartoittaa, onko työtön ylipäänsä työkykyinen niin pitkän työttömyyden jälkeen. Lisäksi sain lähetteen terveyskeskukseen verikokeisiin, joissa oli mm. kaikki kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät testit, joita on tosi vaikea terkkarilta saada. Mun mielestä kannattaa mennä! Terveystarkastuksesta sain lausunnon, että oon täysin työkykyinen, minkä vuoksi mua ei ole tyrkytetty mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan tai muille kursseille, oon saanut tukea haluamiini kursseihin ja mun omaan työnhakuun on luotettu sen sijaan, että mua pidettäisiin mt-ongelmaisena tai päihderiippuvaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin kysymässä autuaan tietämättömänä asiasta, sanottiin että siihen pitää olla lähete - TYP:istä kaiketi. Sai olla viimeinen kerta, kun erehdyn kysymään. Olen aivan työkykyinen, palkanmaksaja vain puuttuu. Sain sen käsityksen, että saa olla melkoisen reppana, että joutuu terveystarkastukseen.
Minulta kysyttiin, haluaisinko terveystarkastukseen. En halunnut, mutta koska en ole käynyt lääkärillä yli kymmeneen vuoteen enkä terveystarkastuksessa varmaan kertaakaan koulun jälkeen (siis 80-luvun alun jälkeen), lopulta suostuin. Ei löydetty vikaa.
Tarkastetaan fyysinen ja psyykkinen terveys