Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoako tytölle jotain karvankasvusta

Vierailija
17.05.2020 |

Nyt sataa ihan varmasti paskaa päälle mutta kysyn mielipiteitä silti. Ei, en ole porvoosta, ihan Pk-seudulta.

Tyttö on nyt 12v. Olen aina ollut sitä mieltä että minä en mihinkään hänen ulkomuotoonsa puutu koskaan kunhan on puhdas, terve, normaalipainoinen jne jne perusasiat kunnossa (on muuten 165cm/49kg jos sillä nyt mitään väliä on, kuukautiset ovat alkaneet). Mutta tyttöraukalla on vanhempiensa geenit: olen itse karvainen, isänsä on hyvin karvainen. Tulos = todella karvainen tyttö. Lisää tähän ruskeat hiukset = runsaat karvat näkyvät todella todella hyvin.

Tyttö jo itse on halunnut päästä viiksikarvoistaan eroon joten niitä on käyty sokeroimassa paikassa jonka tiedän hyväksi. Oli joutunut niistä kuulemaan naljailua koulussa joten tottakai sitten jos tyttö haluaa niin ne sokeroidaan pois.

Mutta niin asiaan. Voiko mitenkään kauniisti, ja lapsen minäkuvaa vaurioittamatta, puhua muusta karvoituksesta? Nyt siis puhutaan todella vahvasta karvasta. Kainalokarvat ovat todella pitkät ja tuuheat. Tursuavat kainaloista Jopa vatsa on täynnä karvaa. Jaloissa todella vahvat karvat. No käsivarsissa myös.

Kesä on tulossa ja se tietenkin vaikeuttaa tilannetta. Tosiaan aina ajattelin että en koskaan tällaisiin höpöhöpö asioihin puutu mutta onhan tuo nyt ikävän näköistä. Valitettavasti. Ja pystyn jo vanhempana ymmärtämään että jos viiksikarvoista tuli sanomista niin kyllä näihinkin puututaan ja tulee ikäviä kommentteja. Vatsan aluetta ei toki näy kun vasta toppibikinit päällä. Mutta siis tytöllä on jo täysin aikuista naista vastaava tumma todella vahva karvoitus iästään huolimatta. Kuinka monella aikuisella naisella edes on vatsa täynnä karvaa? No minulla (jos en sokeroisi sitä) mutta ei kaiketi monella muulla. Huokaus.

Mietin siis annanko äitinä asian olla enkä sano mitään. Karvat saavat tursuta vaikka tiedän että siitä tulee aika lailla varmuudella ivallisia kommentteja ja tyttö sitten suree niitä. Vai sanonko jotain etukäteen, pahoitan luultavasti tytön mielen myös, mutta hän ei saa ulkopuolisilta ivallisia kommentteja kun (ehkä) menee sokerointiin näiden muidenkin alueiden osalta.

Nyt puhutaan siis näin vahvan tyylisestä karvoituksesta:

https://readtiger.com/img/wkp/en/Abdominal_hair_of_an_adolescent..jpg

(Ei yhtä kiharaista karvaa vatsassa mutta yhtä vahvaa ja näkyvää kylläkin)

https://assets.teenvogue.com/photos/58d96f56110a9827ef313a2a/master/pas…

(Tämä on hyvinkin 100% lähellä sitä minkälainen karva tytöllä on)

Oikeasti huolettaa ettätuolla karvoituksella liikkuessa saa ikäviä kommentteja. Mutta jos sanon jotain niin sekin varmasti tuntuu tytöstä pahalta. Eli lose - lose situation.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että.jos tyttö käy parturissa eikä anna hiusten rehottaa miten sattuu, niin miksi sitten muu kehon karvoitus on tabu, ettei äiti voisi asiasta mainita. Jos teidän lapsi ei käy vuosiin parturissa, niin ettekö todellakaan kehtaa asiasta mainita, ettei kehonkuva vääristy?

Siis kehonkuva vääristyy, jos ei käy parturissa? Mitä ihmettä oikein tarkoitat?

Tarkoitin sitä, että vanhemmin ei vissiin uskalla.sanoa lapselleen edes sitä, että olisi syytä mennä parturiin, kun pelkäävät että lapsen kehonkuva vääristyy, kun ei anneta lapsen olla keholtaan sellainen kuin haluaa. Siis itse en todellakaan ole sitä mieltä.

Mun mielestä äiti voi hyvin sanoa tytölleen, että mulla on tuolla sheivausvehkeet, jos haluat sheivata. Olisin kyllä itse lapsen ollessa jo hyvin pieni opettanut, että on fiksua sheivata kainalot, jo ihan siksi, ettei hiki jää haisemaan niin pahasti. Se on fakta, että karvalliset kainalot haisee helpommin. Kun ap:n lapselle alkoi jo ennen tota 12 v. ikää tulla kainalokarvoja, niin oisin heti niiden orastaessa ajanut ne yhdessä pois ja selittänyt nimenomaan tota hygieniapointtia.

Kainalokarvoja voi myös lyhentää, ei ole pakko sheivata ja rikkoa samalla ihoa.

Vierailija
42/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että.jos tyttö käy parturissa eikä anna hiusten rehottaa miten sattuu, niin miksi sitten muu kehon karvoitus on tabu, ettei äiti voisi asiasta mainita. Jos teidän lapsi ei käy vuosiin parturissa, niin ettekö todellakaan kehtaa asiasta mainita, ettei kehonkuva vääristy?

Tarkoitin sitä, että vanhemmin ei vissiin uskalla.sanoa lapselleen edes sitä, että olisi syytä mennä parturiin, kun pelkäävät että lapsen kehonkuva vääristyy, kun ei anneta lapsen olla keholtaan sellainen kuin haluaa. Siis itse en todellakaan ole sitä mieltä.

Mun mielestä äiti voi hyvin sanoa tytölleen, että mulla on tuolla sheivausvehkeet, jos haluat sheivata. Olisin kyllä itse lapsen ollessa jo hyvin pieni opettanut, että on fiksua sheivata kainalot, jo ihan siksi, ettei hiki jää haisemaan niin pahasti. Se on fakta, että karvalliset kainalot haisee helpommin. Kun ap:n lapselle alkoi jo ennen tota 12 v. ikää tulla kainalokarvoja, niin oisin heti niiden orastaessa ajanut ne yhdessä pois ja selittänyt nimenomaan tota hygieniapointtia.

Opastaisitko myös 12-vuotiasta poikaa ajamaan kainalonsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyttärilleni kertonut omista tavoistani poistaa/olla poistamatta karvojani, ja hankkinut heille välineitä karvanpoistoon. Yksi tyttäristä tosin on perinyt mummiltaan karvattomuuden, joten hänelle en ole mitään karvanpoistovälineitä hankkinut, ettei tule paineita, että "pitäisi poistaa niitä olemattomia karvoja".

Vierailija
44/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä koin hylkäämistä, kun äiti ei aikoinaan neuvonut mua hygieniasioissa, ei ostanut siteitä ilman että anelin, särkylääkkeitä, rintsikoita, höyliä. Olin haiseva riipputissinen pelle. Joskus yläasteella tajusin itse alkaa käydä suihkussa useammin kuin kerran viikossa. Äitini jotenkin halusi, että en ole nainen vaan sukupuoleton peikko. Häpesi omaa naiseuttaan ja varmaan siksi ei sietänyt sitä minussakaan. Sairastuin anoreksiaan parikymppisenä. Nyt 40v olen vihdoin ok kehoni kanssa, vaikka pilalle menneet tissit harmittaa. Olisin todella kaivannut ohjausta äidiltäni aikoinaan näissä asioissa, mut hänestä oli parempi, että olen joku yleinen vitsi.

Olen pahoillani kaikesta siitä, mitä jouduit kokemaan.

Vierailija
45/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet tykkäävät karvaisista naisista joten ei hätää. Annan olla vaan jos teini ei itse välitä.

Vierailija
46/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua ostaa tyttärillenne välineitä just in case, niin toivottavasti edes kerrotte, että kyseessä on jokaisen oma päätös. Toivottavasti kannustatte edes jotenkin (omaan päätökseen), ettei tytön tarvitse elää pelossa ja hämmennyksessä.

Täydellinen välinpitämättömyys on pahinta. Joskus oli ketju jossa naiset kertoivat nuoruutensa kodin hirveästä häpeäkulttuurista, jossa äiti ei tod tippaakaan auttanut näissä asioissa. Minusta se oli kamalaa luettavaa. Niin kamalaa, että ei taida teillä edes mielikuvitus riittää kun pilkkaatte jopa tuota yhtä sen kokenutta kirjoittajaa. Huhhuh.

Mulla ei ole lapsia. Mutta jos olisin ap:n tilanteessa, niin tottakai ostaisin ja neuvoisin silloin JOS lapsi kysyy.

Vierailija
47/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opastaisitko myös 12-vuotiasta poikaa ajamaan kainalonsa?

Yhtälailla pojallekin kannattaa antaa aito mahdollisuus valita, käyttääkö välineitä parran tai muun karvan kasvuun. Ei se varmasti helppo elämänvaihe heillekään ole. T. Eri

Vierailija
48/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin asian puheeksi. Minun äitini ei ottanut, vaikka näki, kuinka karvainen olin. Olen tyttäresi lailla parrakas ja viiksekäs, pulisongit kasvavat tuuheiksi. Lisäksi vatsa ja rintakehä ovat karvaiset, käsi- ja säärikarvat on kuin hevosen jouhet. Alaselässäkin on karvoitusta.

Itse ujona tyttönä en kehdannut sanoa mitään ja kissan nostivatkin pöydälle sitten ikäiseni pojat rannalla.

Olen vielä blondi, joten karvani ovat vaaleat. Mutta nuorilla on haukan katse

Ja voisiko olla, että tyttärelläsi olisi PCOS? Sekin voisi olla osasyy runsaaseen karvoitukseen

Vierailija
49/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 13 tai 14 kun oltiin lähdössä perheen kanssa kylpylään. Päivää ennen reissua kodinhoitohuoneeseen oli ilmestynyt karvojenpoistoainetta ja höyliä. Kysyin, että mitä varten ne ovat ja äiti sanoi, että voin siistiä niillä kainalokarvoja tai säärikarvoja ennen kylpylämatkaa. Jätin tarjouksen käyttämättä, koska en itse ollut ajatellutkaan, että karvoitukseni olisi ongelma. Lähdin siis kylpylään karvaisena, mutta jo ensimmäisen uintikerran aikana huomasin, että muilla naisilla ja tytöillä oli sileät sääret. Jouduttiin siis ostamaan uudet höylät ekana kylpyläiltana. :D

Eli mun mielestä se vihjaus karvaisuudestani tapahtui hienovaraisesti ja sain mahdollisuuden herätä karvaisuus"ongelmaani" itse.

Vierailija
50/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös runsas karvan kasvu. Minun äiti ei opettanut mitenkään kuinka karvoja poistetaan. Joten se oli tuskallinen homma oppia itse. Eli puhu tyttären kanssa. Kysy oletko ajatellut poistaa niitä. Osta välineet kotiin kerro eri vaihtoehtoja hyödyt ja myös mitä ei kannata tehdä. Anna tytön sitten päättää itse.

Vierailija
51/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kysyvät, että puhuisitteko pojallekin niin toivon miehenä, että isäni tai äitini olisi aiemmin ostanut höylän valmiiksi ja sanonut että kainalot voi myös sheivata. Vasta vanhempana aloin poistamaan kainaloista karvat ja hiki haisee vähemmän.

Vierailija
52/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua ostaa tyttärillenne välineitä just in case, niin toivottavasti edes kerrotte, että kyseessä on jokaisen oma päätös. Toivottavasti kannustatte edes jotenkin (omaan päätökseen), ettei tytön tarvitse elää pelossa ja hämmennyksessä.

Täydellinen välinpitämättömyys on pahinta. Joskus oli ketju jossa naiset kertoivat nuoruutensa kodin hirveästä häpeäkulttuurista, jossa äiti ei tod tippaakaan auttanut näissä asioissa. Minusta se oli kamalaa luettavaa. Niin kamalaa, että ei taida teillä edes mielikuvitus riittää kun pilkkaatte jopa tuota yhtä sen kokenutta kirjoittajaa. Huhhuh.

Mulla ei ole lapsia. Mutta jos olisin ap:n tilanteessa, niin tottakai ostaisin ja neuvoisin silloin JOS lapsi kysyy.

Mitä JOS se nolottaa liikaa? JOS ei tule edes mieleen, että äiti voisi asiassa auttaa. Jokainen sukupolvi on tuossa elämäntilanteessa ekaa kertaa. Miksi siitä pitää tehdä vaikeaa, vaikka me aikuiset tiedetään(?) nuo tunteet. Pikkulapset kysyy kaupassa "mikä on kondoomi", teinit ei.

Vierailija
53/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä puhunut omalle tytölleni, koin että tuo on vahvasti henkilökohtainen asia. Enkä itsekään höylää, vaan minulla on sellainen sähköllä toimiva shaver, vieläpä paristoversio, ettei tarvitse parin vuoden välein ostaa uutta.

Olihan siinä sellainen vaihe, että tytöllä näkyi kainalokarvat topin alta. Mutta en nähnyt tarpeelliseksi kommentoida asiaa. Ja niitä samoja kainalokarvoja näkyi kavereillakin. Sitten jonain keväänä tyttö otti asian puheeksi, että ajatteli kesällä ruveta ajelemaan kainalokarvoja, ei siinä sen kummempaa. Tarjosin että ostetaan hänelle oma laite, mutta hän oli sitä mieltä että voi käyttää sitä samaa kuin minäkin. Kun hän muutti pois, niin hän vei sen minun 10 vuotta vanhan laitteen ja minä ostin itselleni uuden. Enpä ole sen jälkeen kysynyt mitä hänen karvoilleen kuuluu. 

Vierailija
54/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä JOS se nolottaa liikaa? JOS ei tule edes mieleen, että äiti voisi asiassa auttaa. Jokainen sukupolvi on tuossa elämäntilanteessa ekaa kertaa. Miksi siitä pitää tehdä vaikeaa, vaikka me aikuiset tiedetään(?) nuo tunteet. Pikkulapset kysyy kaupassa "mikä on kondoomi", teinit ei.

Jos oma lapsesi ei uskalla puhua sinulle, niin olet epäonnistunut vanhempana.

Vierailija
55/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä koin hylkäämistä, kun äiti ei aikoinaan neuvonut mua hygieniasioissa, ei ostanut siteitä ilman että anelin, särkylääkkeitä, rintsikoita, höyliä. Olin haiseva riipputissinen pelle. Joskus yläasteella tajusin itse alkaa käydä suihkussa useammin kuin kerran viikossa. Äitini jotenkin halusi, että en ole nainen vaan sukupuoleton peikko. Häpesi omaa naiseuttaan ja varmaan siksi ei sietänyt sitä minussakaan. Sairastuin anoreksiaan parikymppisenä. Nyt 40v olen vihdoin ok kehoni kanssa, vaikka pilalle menneet tissit harmittaa. Olisin todella kaivannut ohjausta äidiltäni aikoinaan näissä asioissa, mut hänestä oli parempi, että olen joku yleinen vitsi.

Pilalle menneet tissit eivät olleet äitisi syytä, että ei hän itse sinulle riippuvaisia perintötekijöitä voinut valita. Anoreksia ehkä oli, ja ehkä riipputissit ovat ankaran laihtumisen seurausta.

Ymmärrämmekö tämän ketjun luettuamma paremmin niitä afrikkalaisäitejä, jotka vaativat tyttäriensä silpomista? Onhan luonnollinen karvankasvu eräillä aivan yhtä paha asia kuin toisille luonnolliset sukupuolielimet.

Ehkä vähän kaukaa haettu esimerkki, kun karvat kasvavat aina takaisin, silvotut sukupuolielimet eivät.

Vierailija
56/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma lapsesi ei uskalla puhua sinulle, niin olet epäonnistunut vanhempana.

Minulla ei ole lapsia, mutta kuitenkin sen verran sympatiaa ja ihmistuntemusta, että nämä intiimiasiat ovat usein teineille vaikeita. Voidaan huutaa v*ttua kylillä, mutta tällaiset asiat nolottaa ottaa ekaa kertaa puheeksi, jos mitään kädenojennusta vanhemman suunnalta ei ole tullut.

Toki nykyään moni varmaan hankkii tiedon googlesta tai katsoo tutorialin youtubesta, mutta hirmu ikävää heille joilla ei ole esim rahaa ostaa mitä tarvitsee, ja tarvitsisi vanhemman apua.

Vierailija
57/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai opetat myös poikalapselle että kainalokarvat ovat epähygienisiä ja ajatte ne yhdessä pois? Vai ovatko poikien karvat mielestäsi jotenkin hygieenisemmät ja vähemmän hieltä haisevat?

Vierailija
58/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 13-vuotiaana karvanpoistovälineet saatesanoin "Niillä voi ajaa pillukarvatkin". Noloa. Tästä on aikaa jo vuosikymmeniä.

Vierailija
59/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten täällä naiset kehtaa verrata sukuelinten silpomista karvojen sheivaamisen? Ette taida tietää mitään naisten oikeuksien polkemisesta. Osaan kuvitella kuinka keskustelette p.akolaisnaisen kanssa:

P.akolainen: "Kun olin neljävuotias, minut ympärileikattiin lasinpalasella. Sitä hirvittävää kipua en tule koskaan unohtamaan, vaikka aina olen yrittänyt. Äitini oli kokenut saman lapsena, mutta patriarkaalisen yhteiskunnan sosiaaliset paineet pitivät hänen turpansa kiinni, kun tuli minun vuoroni."

Av-mamma: "Siis ymmärrän sua niin täysin, koska mulle kävi vastaavasti, kun olin 11. Äiti osti mulle shaverin kainalokarvojen ajeluun mutta veljelle ei ostettu."

Vierailija
60/101 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä (onneksi) omat vanhemmat kommentoineet mitään tuollaista. Aloin kyllä itse ajelemaan varmaan joskus 13-14v iässä, mutta en siihen mitään ohjausta tarvinnut. Jos tytöllä on kännykkä, niin eiköhän osaa googlatakin.

Toki jos ostat tytölle esim.siteitä tms., ja laitat ne vaikka sinne kylpyhuoneen kaappiin, niin voit sanoa että jos tarvitsee niin voi käyttää mitä tahansa muutakin mitä kaapissa on (esim.kosteusvoidetta, tai vaikka niitä höyliä).

Jos tyttö saa viikkorahaa tai vastaavaa, niin pystyy kyllä varmaan ostamaan itsekin, jos siis kokee tarpeelliseksi.