työtön tohtori, opiskellako lähihoitajaksi vai LVI-asentajaksi
Takana pätkätöitä ja työttömyyttä aivan riittämiin, haluan koulutuksen jolla voi työllistyä. Ammattikoulu, koska pitkät opinnot ei enää kiinnosta ja ole taloudellisesti mahdollisia. Vaihtoehtoina lähihoitaja ja LVI-asentaja, kommentteja puolesta/vastaan? Lähärissä mietityttää voiko tehdä työtä omien arvojen mukaisesti vai pakottaako kiire ö-laatuun ja putkarissa pelottaa että riittääkö hommia etenkin uran alussa.
Kommentit (108)
LVI! Töitä riittää ja hyvä palkka!
Myös ihan sähköpuoli työllistää hyvin, mutta noista kahdesta LVI.
no en lähtis LVIpuolelle jos olet nainen. hullun hommaa, eivät varmasti palkkaa
Miksei sh tai sossu, jos olet työtön? Voit saada työttömyyspäivärahalla opiskella melkein koko opinnot.
Meillä kävi ihan naisputkimies, eli kyllä joku palkkaa!
Lvi tai sähköasentaja. Sinne lähtisin itse jos saisin valita uudelleen.
-Sh ja TtM
LVI takaa paremmat palkat. Naisena ottaisin sen. Miksi hakeutua matalapalkka-alalle?
En suosittele lähihoitajaa. Olen itse sairaanhoitaja ja tiimiini kuuluu lähihoitajia ja tarvittaessa hyppään heidän hommiinsa kun sijaisia ei saada tarpeeksi nopeasti. Olen omassa työssäni hyvä ja osaisin olla hyvä myös lähihoitajan roolissa, mutta siihen ei ole mahdollisuutta. Niiden päivien jälkeen on kurja olo ja surettaa että asiakkaille joutuu tarjoamaan puolivillaista palvelua, koska aikaa ja tarvikkeita on liian vähän.
Päiväkotien tilannetta en kuitenkaan tiedä eli ehkä siellä lähihoitajien työ on mielekkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
LVI takaa paremmat palkat. Naisena ottaisin sen. Miksi hakeutua matalapalkka-alalle?
Veikkaan että lvi-alalle jopa kaivataan naisia
Minkä alan koulutus sinulla on? Hyväksilukujen avulla eroa amk- ja ammattikoulututkintojen kestossa ei ole niin paljon, että kannattaisi valita alempi tutkinto. Sairaanhoitajana tai insinöörinä saat heti sekä paremman palkan että mielenkiintoisemman työn ja ainakin sairaanhoitajana pääsee töihin jo opintojen aikana.
Olen yhteiskuntatieteilijä joten hyväksilukuja ei olisi minulle tiedossa esim sairaanhoitajan tai insinöörinkään opintoihin amk.ssa. Kaikkiaan kun korkeakouluopintoja on takana jo 8 vuotta (maisteri+tohtori) niin ei ole hirveää paloa enää kuluttaa vuosikausia opintoihin ainakaan tässä vaiheessa, kenties sitten myöhemmin :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
no en lähtis LVIpuolelle jos olet nainen. hullun hommaa, eivät varmasti palkkaa
Miksi olis hullum hommaa?! Tottakai palkkaa! Ei enää vuosikymmeniin ole oletettu että ala valitaan sukupuolen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteiskuntatieteilijä joten hyväksilukuja ei olisi minulle tiedossa esim sairaanhoitajan tai insinöörinkään opintoihin amk.ssa. Kaikkiaan kun korkeakouluopintoja on takana jo 8 vuotta (maisteri+tohtori) niin ei ole hirveää paloa enää kuluttaa vuosikausia opintoihin ainakaan tässä vaiheessa, kenties sitten myöhemmin :)
Ap
Sossuopintoja tarvitsee tehdä vain 60 op, niin voit jo työskennellä sijaisuudessa.
LVI, en edes harkitsis lähäriä.
Itse opiskelin sähköasentajaksi kun FM ei töitä löytynyt.
Tosi kiva kuulla, että tavalliset työt "kelpaavat". Niin itsellenikin, olen humanisti, FM ja duunarihommissa.
Täällä näköjään muitakin maistereita/tohtoreita.
Lvi.
Tekniikka on mielenkiintoista.