työtön tohtori, opiskellako lähihoitajaksi vai LVI-asentajaksi
Takana pätkätöitä ja työttömyyttä aivan riittämiin, haluan koulutuksen jolla voi työllistyä. Ammattikoulu, koska pitkät opinnot ei enää kiinnosta ja ole taloudellisesti mahdollisia. Vaihtoehtoina lähihoitaja ja LVI-asentaja, kommentteja puolesta/vastaan? Lähärissä mietityttää voiko tehdä työtä omien arvojen mukaisesti vai pakottaako kiire ö-laatuun ja putkarissa pelottaa että riittääkö hommia etenkin uran alussa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteet tai tietojenkäsittelytieteet (IT-ala). Maisteriohjelmia tarjolla, monipuoliset työllistymismahdollisuudet ja myös yrittäjyys mahdollista.
Repeän nauruun. Olen työtön tietojenkäsittelytieteen maisteri. Missä ne työllistymismahdollisuudet?
Teetkö aktiivisesti mitään esim. harrastepohjalta vai odotatko että työt tulevat luoksesi? Ilmeisesti sinulla on vain tuo yksi tutkinto eikä paljoa työkokemusta jos työtä on vaikea löytää. Millaisia töitä haluaisit tehdä ja onko ala edes mieleinen?
Ala on mieleinen, työkokemusta parikymmentä vuotta, alan lisäopintoja olen suorittanut töiden ohessa. Koodailen huviksenikin, mutta en sellaisia projekteja joita olisin viitsinyt näytille pistää. Tietenkin myös haen töitä enkä vain odota niiden luokse tulemista. Ja joo, ohjelmointi olisi se juttu. Kielellä ei niin väliä, niitä aina oppii. Enempi olen suuntautunut algoritmipuolelle, mutta sillä varsinkaan ei tunnu olevan mitään kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako AMK:ssa esim. ruotsin ja englannin tms. hyväksiluettua yliopiston vastaavilla kursseilla?
Kyllä, uskoisin näin. Minä sain ainakin AMK:n kielikursseilla hyväksiluvun yliopistossa, joten varmasti toimii toisinkinpäin. Ihmettelen kyllä että sain, koska minusta ne ovat aivan eri tasoa... (aloitin siis englannin kurssin yo:lla ennen kuin tajusin hakea sen hyväksiluetuksi)
Itse sain ruotsin kuitattua virkamies ruotsin tenttimisellä edellisellä opintoasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteet tai tietojenkäsittelytieteet (IT-ala). Maisteriohjelmia tarjolla, monipuoliset työllistymismahdollisuudet ja myös yrittäjyys mahdollista.
Repeän nauruun. Olen työtön tietojenkäsittelytieteen maisteri. Missä ne työllistymismahdollisuudet?
Teetkö aktiivisesti mitään esim. harrastepohjalta vai odotatko että työt tulevat luoksesi? Ilmeisesti sinulla on vain tuo yksi tutkinto eikä paljoa työkokemusta jos työtä on vaikea löytää. Millaisia töitä haluaisit tehdä ja onko ala edes mieleinen?
Ala on mieleinen, työkokemusta parikymmentä vuotta, alan lisäopintoja olen suorittanut töiden ohessa. Koodailen huviksenikin, mutta en sellaisia projekteja joita olisin viitsinyt näytille pistää. Tietenkin myös haen töitä enkä vain odota niiden luokse tulemista. Ja joo, ohjelmointi olisi se juttu. Kielellä ei niin väliä, niitä aina oppii. Enempi olen suuntautunut algoritmipuolelle, mutta sillä varsinkaan ei tunnu olevan mitään kysyntää.
Kuulostat tosi pätevältä tyypiltä! Oletko osallistunut opiskelijoiden startup-viikonloppuihin tai case-kilpailuihin? Ne ovat toisinaan avoimia laajemmallekin osallistujajoukolle. Olisiko vaikka se hive-koodikoulu mahdollisuus päästä johonkin kivaan firmaan töihin? Teetkö keikkaa omalla yrityksellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
LVI. Lähihoitajien työstä saa lukea aina kaikkea kamalaa, enkä tiedä ketään, joka siitä työstä nauttisi.
Niin saa kun esim tällä palstalla haukutaan jatkuvasti lähihoitajia.Pidän työstäni,minulla on mukavat työtoverit ja suurin osa asiakkaistakin mukavia ja onnellisia kun saavat apua.
Olen lähihoitaja ja voin sanoa että työni on kaikin puolin täyttä paskaa. Pidän ihmeenä että porukkaa hakeutuu alalle vaikka se on kaikkien tiedossa.
Toisilla on vielä sekä kykyä että halua auttaa ihmisiä. Ymmärrän täysin työn vetovoiman, nykyiset mitoitukset ja palkkaus ovat asia erikseen, ja toiset jaksavat niistäkin huolimatta. Mitä jos kukaan ei jaksaisi? Ehdotuksia, lapset?
Vierailija kirjoitti:
Itse hakisin oman alan töitä ulkomailta.
Kaikilla ei ole mahdollisuus lähteä. Jos olisi työtön rekkamies kyseessä niin neuvoisitko vaihtamaan maata?
millasia kokemuksia teillä on ylipäätään uudelleenkouluttautumisesta ja millä perusteilla valitsitte uuden alan?
Mieluummi LVI alalle. Lähihoitajan palkka on surkea.
Opiskelu maksaa. Tai siis se opintojen aikaan eläminen - asuminen ja ruoka ja sellaiset pikku jutut.
Jos olet päätoiminen opiskelija, niin työttömyyskorvausta ei heru, ja toisaalta jos olet jo opintotukikuukaudet käyttänyt, niin sitäkään ei saa.
Olisin itse hakenut dippainssikoulutukseen suoraan maisterilinjalle, jolloin olisi mennyt kaksi vuotta minkä olisi voinut työttömyysetuudella opiskella jos työkkäri puoltaa, mutta en päässyt. Eivät kuulemma ota niitä, joilla on jo maisterintutkinto. Tänä vuonna sitten hain sinne ihan alusta pitäen tutkintoa opiskelemaan, mutta saas nähdä miten käy, kun yo-tutkintoni on niin vanha ettei ole erikseen fysiikkaa ja kemiaa, vaan vanhanmallinen reaalikoe. Voi olla että olisi pitänyt mennä pääsykokeen kautta, mutta niitähän ei nyt sitten järjestetäkään.