työtön tohtori, opiskellako lähihoitajaksi vai LVI-asentajaksi
Takana pätkätöitä ja työttömyyttä aivan riittämiin, haluan koulutuksen jolla voi työllistyä. Ammattikoulu, koska pitkät opinnot ei enää kiinnosta ja ole taloudellisesti mahdollisia. Vaihtoehtoina lähihoitaja ja LVI-asentaja, kommentteja puolesta/vastaan? Lähärissä mietityttää voiko tehdä työtä omien arvojen mukaisesti vai pakottaako kiire ö-laatuun ja putkarissa pelottaa että riittääkö hommia etenkin uran alussa.
Kommentit (108)
No minä FM kouluttauduin sairaanhoitajaksi. Olen pettynyt. Arvomaailma on kova ja ilmapiiri kuin yläasteella. Mieti vielä ap!
Saako AMK:ssa esim. ruotsin ja englannin tms. hyväksiluettua yliopiston vastaavilla kursseilla?
Jos tykkäät ajaa autoa ja liikkua paikasta toiseen, niin LVI asentaja. Hoitaja menee aina samaan paikkaan. Hoitajaa saatetaan myös pyytää jäämään ilta tai yövuoroon, kun ei ole sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Saako AMK:ssa esim. ruotsin ja englannin tms. hyväksiluettua yliopiston vastaavilla kursseilla?
Kyllä, uskoisin näin. Minä sain ainakin AMK:n kielikursseilla hyväksiluvun yliopistossa, joten varmasti toimii toisinkinpäin. Ihmettelen kyllä että sain, koska minusta ne ovat aivan eri tasoa... (aloitin siis englannin kurssin yo:lla ennen kuin tajusin hakea sen hyväksiluetuksi)
Eniten ihmetyttää se, että miksi te akateemiset työttömät ja jopa tohtorit ette hae opiskelemaan jollekin rahakkaammalle akateemiselle alalle. Siis lääkäriksi, otm, ktm ja di..mitä näitä nyt on. Osa suoritetuista opinnoista luetaan hyväksi, joten kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta.
Toki amk:n puolelta päässee nopeammin työnsyrjään kiinni ja tienaamaan, mutta teillä olisi kuitenkin akateemiset valmiudet ja kykyä opiskella yliopistossa edelleen. Ei se väitöskirjakaan tyhjästä synny, eikä varsinkaan tyhjästä päästä.
Tuttavapiirissä on useita lääkäreitä ja erikoislääkäreitä, jotka tienaavat 80-140k vuodessa kerta viikkoon päivystämällä. Vasta valmistunutkin tienaa todella mukavasti, joten siinä ei enää pari vuotta pidempään opiskelu kuin amk:ssa tunnu enää missään.
Hyödyntäkää sitä akateemista osaamistanne ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteiskuntatieteilijä joten hyväksilukuja ei olisi minulle tiedossa esim sairaanhoitajan tai insinöörinkään opintoihin amk.ssa. Kaikkiaan kun korkeakouluopintoja on takana jo 8 vuotta (maisteri+tohtori) niin ei ole hirveää paloa enää kuluttaa vuosikausia opintoihin ainakaan tässä vaiheessa, kenties sitten myöhemmin :)
Ap
Mä sain tosi paljon hyväksilukuja tutkinnosta (filosofian tohtori), eli kaikki tutkimusopinnot ja innovaatio-opintohutut jotka sisältyy sh-opintoihin.
Mitäköhän tarkoittaa tässä ”tosi paljon” ts. paljonko opintopisteitä? Äkkiseltään tuntuisi, ettei sh-opinnoissa nyt voi kovin paljon tuollaisia kursseja olla..?
-Johtaminen, yhteiskunta ja yrittäjyys 5 op
-Kehittämisosaaminen (kaikki kurssit otsakkeen alla) 35 op
-Orientoivat opinnot 3 op
-Tietotekniikka ja viestintä 3 op
-Työelämän ruotsi 3 op
-Vapaasti valittavat opinnot (väh 5 op) 6 op
Eli yhteensä hyväksiluin 55 op / 210 op joten mun mielestä ihan hyvin.
Ei mulla ainakaan riitä kiinnostus mihinkään kauppa- tai oikeustieteisiin. Lääketiede voisi kiinnostaa, mutta en ole niin motivoinut että jaksaisin lukea itseni siitä seulasta läpi. Pitkät opiskeluvuodet rahattomana eivät myöskään nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen elämäntilanne sulla on muuten?
Lähärin homma on ihan kivaa, mutta kolmivuorotyö ei sovi kaikille ja sitä on tietty eniten tarjolla. Päiväkodeissa tietty päivätyötä useimmin. Oletko valmis olemaan myös viikonloput ja pyhät töissä?
Itse olen lähäri mutta en ole vielä saanut vakipaikkaa kun valitsin "väärän" osaamisalan.
Olisi pitänyt tarkemmin miettiä mikä suuntaus työllistää varmimmin eikä mennä oma kiinnostus edellä.
Lisäksi nyt kun on pieniä lapsia en haluaisi vuorotyötä lainkaan.
Kiinnostaisi mikä on ”väärä” osaamisala? Olen nimittäin opiskellut puoli vuotta lähihoitajaksi, osaamisalaksi olen valinnut mt-ja päihdetyön. Onko vanhustenhoito ainoa varma työllistäjä?
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää se, että miksi te akateemiset työttömät ja jopa tohtorit ette hae opiskelemaan jollekin rahakkaammalle akateemiselle alalle. Siis lääkäriksi, otm, ktm ja di..mitä näitä nyt on. Osa suoritetuista opinnoista luetaan hyväksi, joten kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta.
Toki amk:n puolelta päässee nopeammin työnsyrjään kiinni ja tienaamaan, mutta teillä olisi kuitenkin akateemiset valmiudet ja kykyä opiskella yliopistossa edelleen. Ei se väitöskirjakaan tyhjästä synny, eikä varsinkaan tyhjästä päästä.
Tuttavapiirissä on useita lääkäreitä ja erikoislääkäreitä, jotka tienaavat 80-140k vuodessa kerta viikkoon päivystämällä. Vasta valmistunutkin tienaa todella mukavasti, joten siinä ei enää pari vuotta pidempään opiskelu kuin amk:ssa tunnu enää missään.
Siksi että viiden vuoden opinnot on aika raskaat rahoittaa. Jos vuoden-kahden opinnoilla voi päästä sellaiseen 3000-> kk-palkkaan, niin miksi ei. Sekin on paljon enemmän kuin akateemisella pätkätyöläisellä.
Kaikki ei pääse lääkikseen ja jos viisikymppisenä on naisinssi, joka aiemmalta koulutukseltaan humanisti, niin voi olla ettei työmarkkinat aukea ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kaikki pääsevät lääkäreiksi, etenkin nyt kun todistusvalinta painaa entistä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen elämäntilanne sulla on muuten?
Lähärin homma on ihan kivaa, mutta kolmivuorotyö ei sovi kaikille ja sitä on tietty eniten tarjolla. Päiväkodeissa tietty päivätyötä useimmin. Oletko valmis olemaan myös viikonloput ja pyhät töissä?
Itse olen lähäri mutta en ole vielä saanut vakipaikkaa kun valitsin "väärän" osaamisalan.
Olisi pitänyt tarkemmin miettiä mikä suuntaus työllistää varmimmin eikä mennä oma kiinnostus edellä.
Lisäksi nyt kun on pieniä lapsia en haluaisi vuorotyötä lainkaan.Kiinnostaisi mikä on ”väärä” osaamisala? Olen nimittäin opiskellut puoli vuotta lähihoitajaksi, osaamisalaksi olen valinnut mt-ja päihdetyön. Onko vanhustenhoito ainoa varma työllistäjä?
Juurikin mielenterveys ja päihdetyö 😏 Päihdepuolelle varmaan pääsisi helpommin töihin kuin mielenterveyspuolelle, mutta kovin aktiivisesti en niitä paikkoja ole hakenut.
Vanhustyöhön olen itse työllistynyt aina, vaikka vakipaikkaa en ole saanut, vanhainkodeissa voi lyhyehköä sijaisuuttakin hakea kymmenet ellei sadat hakijat (pääkaupunkiseudulla).
Päiväkoteihin ei meinaa saada edes keikkoja kun ei ole käynyt lasten ja nuorten osaamisalaa.
Kotihoito on varmin työllistäjä.
Itse hakisin oman alan töitä ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LVI takaa paremmat palkat. Naisena ottaisin sen. Miksi hakeutua matalapalkka-alalle?
Veikkaan että lvi-alalle jopa kaivataan naisia
Lvi ja sähköalalle EI KAIVATA NAISIA ! Niistä ei ole mitään hyötyä ja niitä ei kaivata pilaamaan miesten töitä ja työpaikkoja. Pysykööt naiset niissä naisten aloilla ja suunaukomis & käsienheiluttelu "töissään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että viiden vuoden opinnot on aika raskaat rahoittaa. Jos vuoden-kahden opinnoilla voi päästä sellaiseen 3000-> kk-palkkaan, niin miksi ei. Sekin on paljon enemmän kuin akateemisella pätkätyöläisellä.
Kaikki ei pääse lääkikseen ja jos viisikymppisenä on naisinssi, joka aiemmalta koulutukseltaan humanisti, niin voi olla ettei työmarkkinat aukea ihan itsestään.
Lääkiksen opintoja en tunne, mutta ainakin suurin osa eri tutkintojen opinnoista sisältää myös sivuaineopintoja, jotka saa hyväksiluettua aiemmalla tutkinnolla. Ettekö tosiaan tiedä, että kanditutkinnolla voi hakea suoraan maisterivaiheeseen?
Lvi! Päivätyö, viikonloput vapaat, mielenkiintoisia työtehtäviä ja laaja ala, jolla voit kehittyä kiinnostusten kohteiden mukaan aina vaan lisää. Tehtäväkenttä myös laaja: uudispuoli, saneeraus puoli, huolto, myynti ym. Ym. Jos älliä riittää, niin helppo myöhemmin ruveta työn ohessa lukemana inssiksikin, mikä jottei :)
Ja olen nainen tai siis henkilö ja hyvin on hommia riittänyt
Akateeminen lähäri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, minä nipin mieluusti palkkaisin tilaisuuden tullen ap:n oppisopimuksella hammashoitajaksi itselleni työpariksi. 😍
t. Hml
Mikä kaupunki?
Ajatelkaa jos tästä ketjusta poikisi uusi ura jollekulle. Ei olisi turha palsta tämä av.
Lykkyä tykö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen opintoja en tunne, mutta ainakin suurin osa eri tutkintojen opinnoista sisältää myös sivuaineopintoja, jotka saa hyväksiluettua aiemmalla tutkinnolla. Ettekö tosiaan tiedä, että kanditutkinnolla voi hakea suoraan maisterivaiheeseen?
Tiedetään, mutta tuossa kehuskeltiin lääkärien palkoilla. Usein joutuu tekemään jotain siltaopintoja jos vaihtaa alaa ja hakee suoraan maisteriopintoihin. Sillä uudella maisterilla ei välttämättä työllisty sen paremmin kuin vanhallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LVI takaa paremmat palkat. Naisena ottaisin sen. Miksi hakeutua matalapalkka-alalle?
Veikkaan että lvi-alalle jopa kaivataan naisia
Lvi ja sähköalalle EI KAIVATA NAISIA ! Niistä ei ole mitään hyötyä ja niitä ei kaivata pilaamaan miesten töitä ja työpaikkoja. Pysykööt naiset niissä naisten aloilla ja suunaukomis & käsienheiluttelu "töissään".
Tämä oli ihana kommentti. Naiset ja heidän "työnsä" on turhaa, mutta jos ne yrittää tehdä "oikeita" töitä niin sekin on väärin. :D
Vierailija kirjoitti:
Sillä uudella maisterilla ei välttämättä työllisty sen paremmin kuin vanhallakaan.
Työllistyy, kun valitset tällä kertaa oikein, etkä kouluttaudu millekään marginaalialalle.
Teitpä kummin vaan niin oi, jos hoidettava/asiakas myöhemmin kun asentelet vessanpönttöä/pyyhit takapuolta tietäisi millä taustalla sitä hommaa teet :DD