Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työtön tohtori, opiskellako lähihoitajaksi vai LVI-asentajaksi

Vierailija
16.05.2020 |

Takana pätkätöitä ja työttömyyttä aivan riittämiin, haluan koulutuksen jolla voi työllistyä. Ammattikoulu, koska pitkät opinnot ei enää kiinnosta ja ole taloudellisesti mahdollisia. Vaihtoehtoina lähihoitaja ja LVI-asentaja, kommentteja puolesta/vastaan? Lähärissä mietityttää voiko tehdä työtä omien arvojen mukaisesti vai pakottaako kiire ö-laatuun ja putkarissa pelottaa että riittääkö hommia etenkin uran alussa.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pärjää putkiasentaja ihan hyvin. Kyllä siinä hyvä fyysinen kunto pitää olla, mutta enemmän pitää olla käsistään kätevä. Kovin pienikokoiselle en suosittele, kun joskus voi kirjaimellisesti joutua laittamaan rikkoontuneita poistoventtiileitä 230 cm korkeudelle kylppärissä ja siellä voi jakkarat olla kaatojen takia kiikkeriä.

Vierailija
82/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen hyvin samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä. Minäkin olen kyllästynyt pätkätöihin ja työttömyyskausiin. Hain syksyksi lähihoitajakouluun. Tsemppiä sinulle päätöksentekoon, ap!

T : Työtön maisteri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rakennusmestariksi. Voisitko päästä oppisopimukselle? Sulla on yliopistosta matikka ja fysiikka sen verran vahvasti hallussa. Jotta rakennusmestarin tarvitsema matikka on sulle läpihuuto juttu. Samoin kuin amk:n kielet. Jos saat vielä jonkun raksapuolen käytännön työn haltuun sulla on hyvät eväät yrittämiseenkin.

Vierailija
84/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat aivan liian ylikoulutettuja. Miksi raksoilla duunareina ei ole enää kuin itäblokin miehiä? 25 v sitten ei ollut montaakaan. Yliopistot on täynnä jotain islamin tutkijoita tms turhakkeita. Tuottavaa työtä tekee hyvin harva. Byrokratia räjähti käsiin eun myötä.

Vierailija
85/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat aivan liian ylikoulutettuja. Miksi raksoilla duunareina ei ole enää kuin itäblokin miehiä? 25 v sitten ei ollut montaakaan. Yliopistot on täynnä jotain islamin tutkijoita tms turhakkeita. Tuottavaa työtä tekee hyvin harva. Byrokratia räjähti käsiin eun myötä.

Vierailija
86/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti LVI asentaja. Itse olen tuhlannut elämästäni 8 vuoden opiskelut hoitoalalle: sh ja maisteri ja voin sanoa että en suosittele hoitoalaa kenellekkään

Vierailija
87/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja akateemisella taustalla. Olen yrittäjä. Työ ei ole pakkotahtista, tulotaso on huomattavasti parempi kuin palkkatöissä ja voin valita asiakkaat. Ja palkata töihin itselleni mieluisat työkaverit. Pystyn hyödyntämään laajasti omaa osaamista tässä hommassa ja on moninaisia kehittämismahdollisuuksia. Toki tämä vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja, alan osaamista, yrittäjähenkisyyttä. Tämä vain näkökulmaksi siihen, että lähihoitajana on erilaisia työllistymismahdollisuuksia.

Vierailija
88/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä uudella maisterilla ei välttämättä työllisty sen paremmin kuin vanhallakaan.

Työllistyy, kun valitset tällä kertaa oikein, etkä kouluttaudu millekään marginaalialalle.

Kiitos kannustuksesta, mutta olen KTM ja töissä. Saatan silti ymmärtää toisin valinneiden tilannetta.

Vierailija
89/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei rakennusmestariksi. Voisitko päästä oppisopimukselle? Sulla on yliopistosta matikka ja fysiikka sen verran vahvasti hallussa. Jotta rakennusmestarin tarvitsema matikka on sulle läpihuuto juttu. Samoin kuin amk:n kielet. Jos saat vielä jonkun raksapuolen käytännön työn haltuun sulla on hyvät eväät yrittämiseenkin.

AMK-tutkintoja, kuten rakennusmestari, ei voi opiskella oppisopimuksella. Hyvä idea, mutta kouluun täytyy mennä.

Vierailija
90/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että täällä on muitakin joilla on vähän mutkaisempi urapolku takana! Olisi mielenkiintoista kuulla etenkin kokemuksia yrittäjyydestä uudella uralla ja muutenkin fiiliksiä siitä miten alanvaihto sujui.

Ap

Vierailija
91/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

LVI. Lähihoitajien työstä saa lukea aina kaikkea kamalaa, enkä tiedä ketään, joka siitä työstä nauttisi.

Niin saa kun esim tällä palstalla haukutaan jatkuvasti lähihoitajia.Pidän työstäni,minulla on mukavat työtoverit ja suurin osa asiakkaistakin mukavia ja onnellisia kun saavat apua.

Vierailija
92/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja akateemisella taustalla. Olen yrittäjä. Työ ei ole pakkotahtista, tulotaso on huomattavasti parempi kuin palkkatöissä ja voin valita asiakkaat. Ja palkata töihin itselleni mieluisat työkaverit. Pystyn hyödyntämään laajasti omaa osaamista tässä hommassa ja on moninaisia kehittämismahdollisuuksia. Toki tämä vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja, alan osaamista, yrittäjähenkisyyttä. Tämä vain näkökulmaksi siihen, että lähihoitajana on erilaisia työllistymismahdollisuuksia.

No olipas kryptinen viesti josta ei ota pirukaan selvää. Mitä tarkalleen ottaen siis teet?

Vierailija
93/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää se, että miksi te akateemiset työttömät ja jopa tohtorit ette hae opiskelemaan jollekin rahakkaammalle akateemiselle alalle. Siis lääkäriksi, otm, ktm ja di..mitä näitä nyt on. Osa suoritetuista opinnoista luetaan hyväksi, joten kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta.

Toki amk:n puolelta päässee nopeammin työnsyrjään kiinni ja tienaamaan, mutta teillä olisi kuitenkin akateemiset valmiudet ja kykyä opiskella yliopistossa edelleen. Ei se väitöskirjakaan tyhjästä synny, eikä varsinkaan tyhjästä päästä.

Tuttavapiirissä on useita lääkäreitä ja erikoislääkäreitä, jotka tienaavat 80-140k vuodessa kerta viikkoon päivystämällä. Vasta valmistunutkin tienaa todella mukavasti, joten siinä ei enää pari vuotta pidempään opiskelu kuin amk:ssa tunnu enää missään.

Hyödyntäkää sitä akateemista osaamistanne ihmiset!

Siksi että viiden vuoden opinnot on aika raskaat rahoittaa. Jos vuoden-kahden opinnoilla voi päästä sellaiseen 3000-> kk-palkkaan, niin miksi ei. Sekin on paljon enemmän kuin akateemisella pätkätyöläisellä.

Kaikki ei pääse lääkikseen ja jos viisikymppisenä on naisinssi, joka aiemmalta koulutukseltaan humanisti, niin voi olla ettei työmarkkinat aukea ihan itsestään.

Lisäksi KTM ei työllistä varmasti. Tiedän tyyppejä jotka jääneet kaupan kassoille töihin. OTM työllistää mutta vaatii sen 5 vuotta opintoja. Miten rahoitat? Lääkäri saa vasta kandivaiheen jälkeen tehdä alan töitä. Miten rahoitat? Raha, raha ja vielä kerran raha.

Vierailija
94/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä suosiolla tekniselle puolelle. Vastuu on toisenlaista ja vähemmän kuormittavaa kuin ihmisten kanssa pelatessa. Plus palkka parempi ja olosuhteet muutenkin.

Vierailija
95/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

LVI. Lähihoitajien työstä saa lukea aina kaikkea kamalaa, enkä tiedä ketään, joka siitä työstä nauttisi.

Niin saa kun esim tällä palstalla haukutaan jatkuvasti lähihoitajia.Pidän työstäni,minulla on mukavat työtoverit ja suurin osa asiakkaistakin mukavia ja onnellisia kun saavat apua.

Olen lähihoitaja ja voin sanoa että työni on kaikin puolin täyttä paskaa. Pidän ihmeenä että porukkaa hakeutuu alalle vaikka se on kaikkien tiedossa.

Vierailija
96/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkä alan insinöörejä te kaikki onnellisesti työllistyneet olette. itsellä inssin paperit mutta vaikeaa on, kuten myös kaikilla samaan aikaan valmistuneilla (energia ja ympäristötekniikka)

Lamk / LAB? Tuolta on aina ollut hankalaa työllistyä.

Vierailija
97/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppatieteet tai tietojenkäsittelytieteet (IT-ala). Maisteriohjelmia tarjolla, monipuoliset työllistymismahdollisuudet ja myös yrittäjyys mahdollista. 

Vierailija
98/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta vähän sama tilanne. Ei enää mahdollisuutta opintotukeen. Tausta on it-alalta, ja myös fysiikkaa, eli periaatteessa voisin kai sähköpuolen asiat oppia. Voiko esim. sähköasentajaksi opiskella niin, että antaa vain näytöt osaamisesta plus ehkä jokin koe? 

Vierailija
99/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppatieteet tai tietojenkäsittelytieteet (IT-ala). Maisteriohjelmia tarjolla, monipuoliset työllistymismahdollisuudet ja myös yrittäjyys mahdollista. 

Repeän nauruun. Olen työtön tietojenkäsittelytieteen maisteri. Missä ne työllistymismahdollisuudet?

Vierailija
100/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repeän nauruun. Olen työtön tietojenkäsittelytieteen maisteri. Missä ne työllistymismahdollisuudet?

Teetkö aktiivisesti mitään esim. harrastepohjalta vai odotatko että työt tulevat luoksesi? Ilmeisesti sinulla on vain tuo yksi tutkinto eikä paljoa työkokemusta jos työtä on vaikea löytää. Millaisia töitä haluaisit tehdä ja onko ala edes mieleinen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi