Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työtön tohtori, opiskellako lähihoitajaksi vai LVI-asentajaksi

Vierailija
16.05.2020 |

Takana pätkätöitä ja työttömyyttä aivan riittämiin, haluan koulutuksen jolla voi työllistyä. Ammattikoulu, koska pitkät opinnot ei enää kiinnosta ja ole taloudellisesti mahdollisia. Vaihtoehtoina lähihoitaja ja LVI-asentaja, kommentteja puolesta/vastaan? Lähärissä mietityttää voiko tehdä työtä omien arvojen mukaisesti vai pakottaako kiire ö-laatuun ja putkarissa pelottaa että riittääkö hommia etenkin uran alussa.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin sairaanhoitajaksi enkä ole katunut. Olin myös työtön tohtori ja tiedän monta muutakin jotka ovat lukeneet sairaanhoitajiksi.

Vierailija
42/108 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhteiskuntatieteilijä joten hyväksilukuja ei olisi minulle tiedossa esim sairaanhoitajan tai insinöörinkään opintoihin amk.ssa. Kaikkiaan kun korkeakouluopintoja on takana jo 8 vuotta (maisteri+tohtori) niin ei ole hirveää paloa enää kuluttaa vuosikausia opintoihin ainakaan tässä vaiheessa, kenties sitten myöhemmin :)

Ap

Mä sain tosi paljon hyväksilukuja tutkinnosta (filosofian tohtori), eli kaikki tutkimusopinnot ja innovaatio-opintohutut jotka sisältyy sh-opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät huoli tohtoreita amikseen. Etkä todellakaan viihtyisi siinä porukassa.

Kiva mennä syömään, kun muut heittelevät letuilla toisiaan. Vähän eri meininki kuin unicafen paikoissa

Lettuporukka kuulostaa kivemmalta.

Aika lukenutta sakkia palstalla, ei pelkkää elämänkoululaista.

Vierailija
44/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhteiskuntatieteilijä joten hyväksilukuja ei olisi minulle tiedossa esim sairaanhoitajan tai insinöörinkään opintoihin amk.ssa. Kaikkiaan kun korkeakouluopintoja on takana jo 8 vuotta (maisteri+tohtori) niin ei ole hirveää paloa enää kuluttaa vuosikausia opintoihin ainakaan tässä vaiheessa, kenties sitten myöhemmin :)

Ap

Mä sain tosi paljon hyväksilukuja tutkinnosta (filosofian tohtori), eli kaikki tutkimusopinnot ja innovaatio-opintohutut jotka sisältyy sh-opintoihin.

Mitäköhän tarkoittaa tässä ”tosi paljon” ts. paljonko opintopisteitä? Äkkiseltään tuntuisi, ettei sh-opinnoissa nyt voi kovin paljon tuollaisia kursseja olla..?

Vierailija
45/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt AMK-opettajan työtä? Kiva työ ja hyvä palkka.

Vierailija
46/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, minä niin mieluusti palkkaisin tilaisuuden tullen ap:n oppisopimuksella hammashoitajaksi itselleni työpariksi. 😍

t. Hml

Mikä kaupunki?

Vierailija
47/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sh tai sossu, jos olet työtön? Voit saada työttömyyspäivärahalla opiskella melkein koko opinnot.

Ap kirjoitti ettei halua enää pitkää opiskelua."sossu" on opiskellut yliopistossa noin 6vuotta yhteiskuntatieteitä,ei ihan lyhyt koulutus...

Vierailija
48/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kai saa sähköasentajat 6 tonnia kun jätkäsaaren talossakaan ei yhtään piuhaa mene oikeaan paikkaan :DD

Suomalaisia?

Hyvä sähkäri, putkari ja raksamies saa aikalailla määrätä palkkansa.

Ennenkuin joku älähtää: Ei toisen palveluksessa vaan oman firman puolesta.

Omakotitaloja rakennetaan koko ajan ja sähköhommia sekä putkarihommia ei vaan saa tehdä ihan itse. Kun tekee hyvälaatuista lopputulosta ja ei turhia lorvaile, niin "viidakkorumpu" kyllä pitää seuraavien työtilaisuuksien ilmaantumisen varmana.

Pienillä raksafirmoilla on jonkinmoista saumaa samaan kun kaikenmoisia talopaketteja kasataan ja jos laatu on hyvä, niin joku seuraava omaa taloa havitteleva ottaa yhteyttä.

Sitten näiden lisäksi ko. ammattiryhmillä, kun samoissa paikoissa samaan aikaan ovat, on olemassa oma verkostonsa, jota kautta suositellaan.

(plus se, että tekevät kaveripiirissään omaa taloa rakentaessaan sellaista vaihtokauppaa, että saavat ko. urakat hieman edukkaammin ; tuttu sähkäri tekee putkarin taloon sähköt ja putkari sähkärin taloon lvi:t)

Vierailija
49/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä yhteiskunnan kustantamana koulutetaan näitä huuhaa tohtoreita kortistoon? Jos työllistyminen taas on sosiaali taitojen puutteesta johtuvaa, pysykää kaukana sote-alasta. Sairaiden ihmisten hoitaminen ja kohtaaminen vaatii vahvoja sosiaalisia taitoja, empatia kykyä ja taitoa erottaa olennainen lillukanvarsista.

Omallakin luokallani lähihoitajaksi opiskellessani oli näitä kortistoon jämähtäneitä akteemikkoja. Tärkeileviä paperinpyörittäjiä en työkavereikseni halua, enkä onnekseni ole saanutkaan. Tarpeeksi saan näitä esimiehissä sietää.

Vierailija
50/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVI. Pääset miesten palkoille eli seisoskelua, juttelua ja tuijottamista. Yllättävän hyvä palkka. 

Lähihoitajana joudut tekemään töitä muistisairaiden ja mt-ongelmaisten ihmisten kanssa, käsittelemään eritteitä ja palkka on surkean nolo erittäin tärkeästä työstä. 

Vierailija
51/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen lähäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, minä niin mieluusti palkkaisin tilaisuuden tullen ap:n oppisopimuksella hammashoitajaksi itselleni työpariksi. 😍

t. Hml

Mikä kaupunki?

Pohjois-Suomessa. Just nyt ollaan koronakaranteenissa, joten ei ole juuri nyt ajankohtainen juttu. Mutta ihan yleisenäkin vinkkinä tämä, yksityiselle puolelle ketjuun kuulumattomille vastaanotoille (Oral yms. palkkaa vain koulutuksen saaneita) voi kyllä varmasti ilmoitella olemassaolostaan. Akateemisesti kouluttautunut ja motivoitunut tyyppi oppii kyllä hetkessä hoitamaan ajanvarausta ja välinehuollon aseptiikkoineen, vähän myöhemmin avustamaankin. Siistiä sisätyötä, ei yö- eikä yleensä viikonlopputöitäkään, ei tarvi nostella mitään painavaa, työtä jolla on mielekäs tarkoitus.

Vierailija
52/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sh tai sossu, jos olet työtön? Voit saada työttömyyspäivärahalla opiskella melkein koko opinnot.

Ap kirjoitti ettei halua enää pitkää opiskelua."sossu" on opiskellut yliopistossa noin 6vuotta yhteiskuntatieteitä,ei ihan lyhyt koulutus...

Höpö höpö. Jos lähtötaso on lukio, niin toki kestää se viisi vuotta. Ap on tohtori yhteiskuntatieteistä, joten mahdollisesti saa hyväksilukuja myös itse sosiaalityön kursseista. Joka tapauksessa tekee vain sosiaalityön perus- ja aineopinnot poislukien kanditutkielman, koska on jo tohtori. Tässä vaiheessa saa jo työskennellä vuoden sijaisuuksissa. Sitten maisteriopinnot. Useimmat aiemman tutkinnon tehneet aikuiset suorittavat sosiaalityön opinnot 2-2,5 vuodessa. Opinnot ovat suurin osin esseitä ja tenttejä sekä harjoittelua, joten eteneminen on kiinni omasta tahdista.

Vierailija
53/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä yhteiskunnan kustantamana koulutetaan näitä huuhaa tohtoreita kortistoon? Jos työllistyminen taas on sosiaali taitojen puutteesta johtuvaa, pysykää kaukana sote-alasta. Sairaiden ihmisten hoitaminen ja kohtaaminen vaatii vahvoja sosiaalisia taitoja, empatia kykyä ja taitoa erottaa olennainen lillukanvarsista.

Omallakin luokallani lähihoitajaksi opiskellessani oli näitä kortistoon jämähtäneitä akteemikkoja. Tärkeileviä paperinpyörittäjiä en työkavereikseni halua, enkä onnekseni ole saanutkaan. Tarpeeksi saan näitä esimiehissä sietää.

Ei ole mitään huuhaa-tohtoreita, nuo on tärkeitä aloja, vaikkeivat Suomessa työllistäkään hyvin, muualla paremmin. Empatiakykyjä vaaditaan todella, eikä se, onko niitä, ole kiinni aiemmasta koulutuksesta. Tympeimmin vanhuksia kohdellut lähihoitaja jonka olen tavannut oli tullut alalle peruskoulupohjalta.

Kortistoon jämähtäneitä akateemikkoja? Itse olen ollut töissä koko ajan, enkä tosiaankaan ole mikään "tärkeilevä paperinpyörittäjä". Saattaisit nähdä aika epäuskoisia ja huvittuneita ilmeitä, jos esittäisit moisen oletuksen minusta työkavereilleni akateemisen taustani takia.

Vierailija
54/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköasentaja ehdottomasti. Saavat urakoista pk-seudulla 6-8 tonnin kuukausiliksaa. Pitkiä päiviä. Voit tehdä tiedettä sitten vapaa-ajalla omaksi mielenkiinnoksi. Oma firma pystyyn sitten kanssa nopsaan.

Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.

Eli pitää sähkäriamiksen jälkeen päästä 3:ksi vuodeksi töihin asennushommiin, että voi slkaa itsenäisesti sähköasennuksia tekemään.

Voi olla hankalaa.

Kaikki haluavat valmiin itsenäisen asentajan, jolla on jo oikeudet.

Ainakin täällä maakunnissa.

Vierailija
55/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Olen samaa mieltä siitä, että pitkälle kouluttautuminen ja sen jälkeen työttömyys ei ole yhteiskunnalle tai yksilölle hyvä tai millään tavoin kannattava asia. Ja samoin olen sitä mieltä, että tohtoreita valmistuu nykyisin liikaa. Ideaalitilanne kaikkien kannalta olisi, että sen osaamisen saisi käyttöön. 

Haluaisin kuitenkin selventää, että tuo "yhteiskunnan kustantamana" tohtoriksi kouluttautuminen ei ole ihan niin yksioikoinen asia. Toki jatko-opintoni maksoivat yliopistolle ja laitos sai sitten taas väiteltyäni minusta sievoisen rahasumman.  Tein kuitenkin väitöskirjani erilaisissa määräaikaisissa projekteissa työskentelemällä eli olin työsuhteessa enkä yhteiskunnan tukien varassa.

Tärkeileväksi paperinpyörittäjäksi ei myöskään vielä pelkkä tutkinto ketään tee :) 

Vierailija
56/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälle kouluttautuneen ja ilmeisen älykkään ihmisen kannattaisi valita asiantuntijuutta vaativa ala. Siinä mielessä rajaisin amistutkinnot pois. Yhteiskunta tarvitsee osaajia.

57/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVI. Lähihoitajien työstä saa lukea aina kaikkea kamalaa, enkä tiedä ketään, joka siitä työstä nauttisi.

Vierailija
58/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymisen kannalta aika oleellista on se minkälaisen vaikutelman tekee toisiin ihmisiin. Ei auta koulutus eikä edes työkokemus jos haastattelija tulkitsee jonkun ilmeen negatiiviseksi.

Vierailija
59/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä julkisella sektorilla työskentelevä ”hyvän alan” maisteri. Olen seurannut sivusta aikuiskoulutusta ja tosiaan jopa vuodessa voi saada talotekniikan perustutkinnon esim lvi-puolelta. Nopea koulutus ja hyvä työllistyminen, kiinnostaa itseänikin jos työtilanne jostain syystä heikkenee.

Vierailija
60/108 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen elämäntilanne sulla on muuten?

Lähärin homma on ihan kivaa, mutta kolmivuorotyö ei sovi kaikille ja sitä on tietty eniten tarjolla. Päiväkodeissa tietty päivätyötä useimmin. Oletko valmis olemaan myös viikonloput ja pyhät töissä?

Itse olen lähäri mutta en ole vielä saanut vakipaikkaa kun valitsin "väärän" osaamisalan.

Olisi pitänyt tarkemmin miettiä mikä suuntaus työllistää varmimmin eikä mennä oma kiinnostus edellä.

Lisäksi nyt kun on pieniä lapsia en haluaisi vuorotyötä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan