Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika irvokkaan näköistä, kun täti-ihminen pukeutuu nuorisovaatteisiin

Vierailija
16.05.2020 |

Jokainen saa tietysti pukeutua kuten haluaa, mutta on se vähän sääli, etteivät edes ystävät kerro miltä se oikeasti näyttää, kun kypsä leidi viipottaa kaupungilla pukeutuneena niin kuin olisi tällä vuosituhannella syntynyt. En koe myötähäpeää, olen vain surullinen.

Kommentit (404)

Vierailija
241/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leggarit kuuluu tädeille, kunhan niiden kanssa käyttää jotain pepun (ja mahan) peittävää eli tunikaa tai mekkoa!

Leggarit omaksutaan osaksi tyyliä yleensä noin kolmekymppisenä eli pienten lasten äiti -vaiheessa, sillä ne ovat jokaisen itseään kunnioittavan Nosh/Me&i -mamman tyylin peruskulmakivi. Mammatyyli toimii vapaa-ajalla hyvin myös nelikymppisenä, koska leggarit vaan ovat niin mukavat (ja kunhan tosiaan muistaa peittää ylimääräiset muhkurat jollain tunikalla). 

Miksi pitäisi olla pepun peittävä tunika? Tiedän yhden seksikkään 55+ naisen ja harmittaa, jos hänellä on tunika päällään. Nimittäin olisi mukavaa nähdä hänen kauniit muotonsa ja vilauksen hänen kauniista pepustaan ja lantiostaan. Niitä on todellakin ilo katsella välillä vaivihkaa siten, että hän ei itse huomaa. 😍

Hän yritti selittää, että legginsit ovat tätityyliä, kun niiden kanssa on tunika, koska teinitkin käyttävät leggonsejä, mutta lyhyen paidan kanssa, jotta peppu näkyy.

Ja käytän tätitunikaa legginsien kanssa juuri tuosta syystä, että kukaan kaltaisesi setämies ei katselisi kehoani. En pidä siitä, että sellaiset miehet kuoöaavat, joista en itse pidä.

Entäpä, jos nuori mies tai nainen katselee ja "kuolaa" sinua? Miltä se tuntuisi?

Hah, minä olen 40v täti-ihminen ja käytän leggareita niin, että takapuoli näkyy. Ja mun oma 29v mies kuolaa.

Vierailija
242/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 45 v, nätti ja hoikka. Keski-ikäistyminen on ollut ihanaa, kun on vihdoin vapautunut ulkonäköön liittyvistä paineista. Mukavat kengät ja säänmukainen vaatetus, jossa voi räntäsateessa viilettää töihin on ihan parasta. Töissä siisti ja huoliteltu olemus - se riittää. Ei oo tarve ulkonäöllä herättää huomiota tai kaupitella itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti-ihmisen ikäisenä ei onneksi tarvitse käyttää puolituntista aamuisin meikkaamiseen ja föönaamiseen. Voi nukkua pitempään tai lukea aamulehteä. Ihanaa, kun on jo kaikki, eikä ulkonäkö merkitse enää mitään.

Vierailija
244/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alottaja kulkee nilkat paljaina ja se vasta kamalaa on.

Vierailija
245/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs 50 v Pippa Laukka? Onko hän irvokas?

https://www.is.fi/viihde/art-2000006508479.html

Vierailija
246/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän tässä esiinnykkään nuorekkaissa vaatteissa.

Vierailija
247/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vielä määrittelisi mitä nuorisovaatteet edes on nykyään? Mun mielestä nykyteinit pukeutuu monipuolisemmin kuin ikinä. Enää ei tunnu olevan sellaista yhtenäistä massamuotia kuin aiemmin, että kaikilla olisi samanlaiset vaatteet. Kävin pari päivää sitten Jumbossa ja ainakin siellä pyörivillä teineillä näytti olevan ihan kaikkea mahdollista päällä. Esim. farkkuja näkyy olevan laidasta laitaan: on leveitä lahkeita ja ysärifarkkuja. Mutta myös tiukkoja pillifarkkuja näkyy silti todella paljon, vaikka niiden on sanottu menneen muodista jo vuosia sitten.

Vierailija
248/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisovaatteet eli ne iskäfarkut ja iskälenkkarit? kulahtanut vyötäräpituinen college ? Luulen että täti ihmisellä on vaan ollut samat vaatteet tosi kauan ja nuoriso on ne ominut nyt, menee ohi, nuorisolla. 

Vierailija
249/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leggarit kuuluu tädeille, kunhan niiden kanssa käyttää jotain pepun (ja mahan) peittävää eli tunikaa tai mekkoa!

Leggarit omaksutaan osaksi tyyliä yleensä noin kolmekymppisenä eli pienten lasten äiti -vaiheessa, sillä ne ovat jokaisen itseään kunnioittavan Nosh/Me&i -mamman tyylin peruskulmakivi. Mammatyyli toimii vapaa-ajalla hyvin myös nelikymppisenä, koska leggarit vaan ovat niin mukavat (ja kunhan tosiaan muistaa peittää ylimääräiset muhkurat jollain tunikalla). 

Miksi pitäisi olla pepun peittävä tunika? Tiedän yhden seksikkään 55+ naisen ja harmittaa, jos hänellä on tunika päällään. Nimittäin olisi mukavaa nähdä hänen kauniit muotonsa ja vilauksen hänen kauniista pepustaan ja lantiostaan. Niitä on todellakin ilo katsella välillä vaivihkaa siten, että hän ei itse huomaa. 😍

Hän yritti selittää, että legginsit ovat tätityyliä, kun niiden kanssa on tunika, koska teinitkin käyttävät leggonsejä, mutta lyhyen paidan kanssa, jotta peppu näkyy.

Ja käytän tätitunikaa legginsien kanssa juuri tuosta syystä, että kukaan kaltaisesi setämies ei katselisi kehoani. En pidä siitä, että sellaiset miehet kuoöaavat, joista en itse pidä.

Entäpä, jos nuori mies tai nainen katselee ja "kuolaa" sinua? Miltä se tuntuisi?

Hah, minä olen 40v täti-ihminen ja käytän leggareita niin, että takapuoli näkyy. Ja mun oma 29v mies kuolaa.

Jos mies kirjoittaisi näin niin yläpeukut muuttuisi alapeukuiksi.

Jo

Vierailija
250/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes ajatellut asiaa

Pukeudun töihin "toimistovaatteisiin" mutta vapaalla farkkuihin, huppareihin, kukkapaitoihin tms. Toppeja en käytä kuin etelän lomilla tai muiden vaatteiden alla. Paljon mekkoja.

Ostan vaatteet sieltä mistä sopivia löytyy, vaikka Henkasta. Eivät vielä ole kieltäneet tätiä shoppailemasta siellä;)

n60v

Vierailija
251/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän tässä esiinnykkään nuorekkaissa vaatteissa.

Ai ei vai? Mun 18v:llä on samanlainen trensdi ja tossut:)

Vierailija
252/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sitten täti-ihmisen ikä? Koska täytyy alkaa itse pelätä, että näyttää nololta?

40v, mutta joillakin naisilla tätiymisen metamorfoosi alkaa jo päälle kolmekymppisenä.

Olen yli 40, enkä koe olevani vanha tai täti.

Vierailija
253/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oltiin sitä mieltä, että farkut eivät sovi yli 20-vuotiaalle.

Landella vai? Mun äidillä on ollut farkut 70-luvulla. Ja monella muulla aikuisella silloin.

Eihän ne parikymppiset farkkuja käyttäneet tietenkään itse ajatelleet että farkut ei sovi enää iän karttuessa vaan se vanhempi ikäpolvi, jossa naiset käytti hametta ja paitapuseroa. Kannattaa myös muistaa että 1900-luvun alussa syntyneet naiset eivät käyttäneet housuja lainkaan. Naisten housujen käyttö saattoi olla jopa syynä teloitukseen 1918 kansalaissodassa.

Jos taas ajatellaan meitä 70-luvulla syntyneitä niin me ollaan käytetty farkkuja ja T-paitoja koko ikämme ja varmasti käytetään vielä kasikymppisinäkin. Se on meille se tavallisin pukeutumistapa kun taas omat isovanhemmat käyttivät vanhuksina vastaavasti samantyylisiä vaatteita kuin nuorenakin, esim. naisilla hameet ja huivit.

Vierailija
254/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kellohame!!!

Vierailija
255/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oltiin sitä mieltä, että farkut eivät sovi yli 20-vuotiaalle.

Landella vai? Mun äidillä on ollut farkut 70-luvulla. Ja monella muulla aikuisella silloin.

Eihän ne parikymppiset farkkuja käyttäneet tietenkään itse ajatelleet että farkut ei sovi enää iän karttuessa vaan se vanhempi ikäpolvi, jossa naiset käytti hametta ja paitapuseroa. Kannattaa myös muistaa että 1900-luvun alussa syntyneet naiset eivät käyttäneet housuja lainkaan. Naisten housujen käyttö saattoi olla jopa syynä teloitukseen 1918 kansalaissodassa.

Jos taas ajatellaan meitä 70-luvulla syntyneitä niin me ollaan käytetty farkkuja ja T-paitoja koko ikämme ja varmasti käytetään vielä kasikymppisinäkin. Se on meille se tavallisin pukeutumistapa kun taas omat isovanhemmat käyttivät vanhuksina vastaavasti samantyylisiä vaatteita kuin nuorenakin, esim. naisilla hameet ja huivit.

Vuonna 1900 syntynyt isoäitini ei käyttänyt koskaan housuja. Sen sijaan 1920-1930-luvulla syntyneet äitini ja tätini käyttivät jo välillä, lähinnä työvaatteena. Mutta varsinaisia farkkuja en koskaan heidän päällään nähnyt.

Vierailija
256/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tätien tulisi ap:n mielestä pukeutua?

Kelpaako nykyaikainen tätiuniformu legginsit ja tunika, vai pitäiskö olla villakangashame, järkevät kävelykengät ja lyhyt permanentattu tukka ja silmälaseissa nauhat?

Jälkimmäinen kuulostaa söpöltä, nam.

Vierailija
257/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuulkaas niin on...

...että nuoret saavat ilmaista pukeutumisella persoonallisuutta, pyrkiä herättämään huomiota, pukeutumaan kuten kaikki muutkin porukassa tai erottautumaan. Nuoret saavat ostaa vaatteensa mistä vaan, kirpparilta, henkkamaukalta tai vaikka luksusliikkeestä.

Nuoruus loppuu 25v. Siinä on n.5 v aikaa hankkiutua eroon viimeisistäkin nuoruuden merkeistä vaatekaapissa.

30v ja siitä ylöspäin, sallittuja tyylejä on kolme. Niistä ei kuitenkaan saa valita vapaasti, vaan pitää tunnistaa mihin ryhmään kuuluu.

1) markettityyli joka on vähän mauton ja tylsä, edullinen, järkevä ja näkymätön. Tyyli viestii, ettei pukeutuminen enää pahemmin kiinnosta, ja että on omaksunut aikuisen hyväksyttävän roolin järkevänä (äiti)-ihmisenä joka antaa tilaa muille ja jolla ei ole omia tarpeita vaan riittää että on jotain päällepantavaa, mieluiten sellaista mihin ei ole tuhlattu paljon rahaa tai aikaa. Naisten enemmistön on syytä ymmärtää pukeutua tähän tapaan, ja myös ne joilla olisi oikeus pukeutua muulla tavalla, saavat myös valita markettityylin ja osoittaa siten olevansa kaikesta huolimatta tavallisia järkeviä naisia.

2) hienostorouvatyyli, joka on nimensä mukaisesti varattu hienostorouville. Hienostorouva ostaa vaatteensa vain pikkuliikkeistä, toki voi täydentää markettilöydöillä jos haluaa esiintyä maanläheisenä. Konservatiivinen tyyli joka perustuu klassisten (=vanhojen) tyylisääntöjen noudattamiselle. Tyylin pitää kommunikoida hillitysti sosiaalista statusta, pukeutujan persoonallisuus ja seksuaalisuus häivytetään konservatiivisuudella. Jos markettiluokan nainen erehtyy kokeilemaan tätä tyyliä, hänet leimataan teennäiseksi hienostelijaksi. 

3) taidetäti, johon saa pukeutua jos on töissä päiväkodissa tai taiteellisella alalla. Se pellavatunika- ja puukorutyyli. Värikäs tyyli jossa seksuaalisuus piilotetaan säkkimäisiin ja liehuviin vaatteisiin. Vaatteet pieniltä merkeiltä, mutta ilmeisen hyvälaatuisia. Jos markettiluokan nainen erehtyy kokeilemaan tätä tyyliä, hänet leimataan hulluksi. Hienostorouva joka retkahtaa tähän, leimataan eksentriseksi ja odotetaan että hän tokenee tai ilmoittaa harrastavansa taulujen maalaamista.

Onko nyt selvä????

Toivottavasti ei.

Mutta nuorillakin näkee kirkkotyyli mummolookia eikä edes harvoin.

Tämä on hauska ajatuskuvio, että nuoriso käyttää mummolookia ja keski-ikäisten tyyli on nuorekasta 😁 Muoti kiertää ja se oman nuoruuden nuorisotyyli ei enää ole nuorekasta vaan on muodostunut uudeksi tätityyliksi, kun taas joku mitä ei itse olisi voinut nuorena mummotyylisenä päälleen laittaa tai samasta syystä pukisi nytkään, voikin olla nyt nuorisotyyliä.

Tämä on sama kuin se, että mummojen nuoruudessa nuorilla oli lyhyet hiukset, peräkylien mummoilla pitkät hiukset. Eivät he vanhemmitenkaan siirtyneet omasta mielestään mummotyyliin eli pitkiin hiuksiin vaan loivat oman mummotyylinsä.

Jep. Minulle mummoista mummoin tyyli on miesmäisen lyhyt leikkaus. Kun nämä mummot olivat nuorempia, vanhat naiset kulkivat pitkä tukka nutturalla.

Nykyään nuoret naiset taas kietaisevat hiuksensa nutturalle. Toisinaan pitkä tukka olisi tiellä, mutta ei haluta myöskään samaistua nykypäivän vanhoihin lyhyttukkaisiin naisiin. 

Hameissa on samanlainen juttu. Omassa nuoruudessa midimitta olisi ollut ehdottoman mummomainen. Samoin pliseeratut hameet. Mini oli paras, maksi ok. Nykyään näkee kaikkia hameenpituuksia, mutta muodikkain mitta tuntuisi kuitenkin olevan midi joka omaan silmään näyttää ihan mummolta. 

Ymmärrän kyllä miksi tämä mitta on muodissa, se ehti olla paitsiossa kymmeniä vuosia ja näyttää nyt tuoreelta ja raikkaalta niiden mielestä jotka eivät omassa nuoruudessaan oppineet pitämään sitä vanhojen ihmisten tyylisenä vaatteena.

Näin sen täytyy olla. Tässä joku aika sitten meinasin purskahtaa ääneen nauramaan, kun näin Monkin ikkunassa ryhmän mallinukkeja, jotka olivat kuin 80-vuotias äitini mummokavereineen joskus 2000-luvun alussa.

Vierailija
258/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni keski-ikäinen nainen on saanut jo tarpeekseen näistä prseentuijottelijoista. Ei Suomessa huvita korostaa kroppaansa, ammattiuskottavuus kärsii ja altistut juuri tälle valtaisalle mies joukolle, jolle nainen on yhtä kuin hänen n*ssittavuusasteensa. Se pelkkä ilme riittää jo kertomaan kaiken. Ei siinä ole mitään imartelevaa.

Sitä juuri tarkoitetaan sivistyksellä, että naisen naiseutta arvostetaan muutenkin kuin paikkojen arvioinnilla.

Vierailija
259/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19-vuotias ja nyt myös vanhemman siskoni  3 kk pienokaisen ylpeä täti !

Vierailija
260/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia happamia kommentteja kuulee aika usein, jos joku iäkkäämpi daami pukeutuu jotenkin rock-henkisesti. Koomisesti se kuitenkin paljastaa, ettei kommentoija tiedä miten nuoret oikeasti nykyään pukeutuvat. Tiukat farkut, bootsit ja nahkatakit olivat 80-ja ehkä 90-luvulla "nuorisomuotia" (ei ainoa muoti silloinkaan) mutta ko.tyyli on sulautunut aika päiviä sitten jonkinlaiseksi klassiseksi rock-henkiseksi tyyliksi, jonka omaksuneet ovat useimmiten vähintään 40+. Nuoret eivät näin pukeudu.

Asia erikseen ovat nämä surulliset legginsit, jotka eivät näytä lähtevän suomalaisesta katukuvasta millään. Muotia ne eivät ole olleet enää vuosikausiin, pitkien housujen tavoin käytettäväksi niitä ei ole tarkoitettu koskaan ja 99% naisista ne eivät imartele (1 % on yli 175-senttisiä pitkä-ja hoikkaluisia yksilöitä, joita imartelee suunnilleen kaikki vaatteet). Legginsitkään eivät siis ole nuorisomuotia, mutta niitä edelleen näkee ihan kaikenikäisillä naisilla ja ehkä erityisen surkeilta ne näyttävät vähän ikääntyneemmällä daamilla. Persoonasta riippuen tulee joko halpa tai eksynyt vaikutelma.