Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(
Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.
Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.
Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.
Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.
Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?
Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.
Kommentit (202)
"Vuokralainen,
kuvaa asunto ennen sisään muuttoa ja lopuksi, kun olet jo vienyt tavarat pois ja tehnyt lähtösiivouksen.
Säilytä kuvat, jolloin vuokranantaja ei voi laskuttaa sinulta kenenkään toisen vastuulla olevia vikoja ja vaurioita.
Ole itse paikalla, kun vuokranantaja tekee katselmuksen tyhjentyneeseen asuntoon.
Pidä puolesi.
Tämä koskee kaikenlaisia asuntoja,siis niin yksityisiä kuin kunnallisia ym.[/quote]
Täsmälleen näin tulee toimia.
Älkää uskoko "jätä vain avaimet tyhjään asuntoon ja lähde" kehoituksia.
Voidaan lähettää älytön lasku perästä päin.
Ns. suuromistajien vuokra-asunnoissa on oman kokemukseni mukaan miellyttävintä olla asujana.
Homma toimii, kiinteistöstä huolehditaan vuositarkistuksin hienosti --ja kun olet itse fiksu asuja, parasta kaikessa se, ettei yksikään omituinen vuokra-ukko tai akka urputa kodissasi yhtään mistään .
Ei ikinä yksityiseltä henkilöltä kotia vuokralle. Ei ikinä.
Jos asunto on uusi niin miten hana voi olla rikki? Silloinhan rakennuttajan tai asentajan takuu on vielä voimassa ja minkäänlaista maksua korjauksesta ei kuuluisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan high resoluution kuvat ennen ja jälkeen. Näen kaikki yksittäiset naarmutkin, kun otan kuvista erotuksen. Jokainen naarmu ja muu jälki korjataan vuokralaisen maksamasta 3 kk:n vuokratakuusta. Monesti tuo summa menee kokonaan.
T. Yksityinen vuokranantaja
Jos ei muuta niin käyt omilla avaimilla sisällä jotain tihutöitä tekemässä jotta saat pitää rahat, eikö vain. Sulla koskaan mitää tarkotusta mitää takas antaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No naulaat ne kolme naulaa, ja poismuuttaessa irrotat ne. Jää pienet reiät jotka on tosi helppo paikata ihan vaikka wc paperilla, tai kitillä/pakkelilla.
Älä ota noin kirjaimellisesti niitä käskyjä, selvitä oikeutesi, ja peri maksu välittäjältä jälkikäteen. Ootko tosi nuori? Ei se mitään kokemuksellahan nuo käytännöt oppii
En ymmärrä näitä suosituksia (tai suorastaan kehotuksia) naulata ihan tavallisia nauloja seinään.
Kun muuton aika koittaa, on muutenkin paljon tekemistä ja huolehdittavaa, en oikeasti tajua, kuka siinä tilanteessa haluaa vielä alkaa laittamaan pakkelia reikien paikkaan tai yleensä sitten riitelemään siitä, onko nauloista jääneet jäljet niin rumat, että vuokralaisen pitää jotain korvata.
Asun itse omistusasunnossa nyt ja en myös itse haluaisi lähteä tuollaiseen vaivalloiseen paikkaushommaan, jossa parhaimmillaan pitäisi vielä maalata seinäkin uusiksi silloin jos haluan taulun paikkaa muuttaa.
Laitoin tähän ketjuun aiemmin suosituksen tauluteipistä.
Sen lisäksi on olemassa tuo taulukisko.
Sitten on olemassa myös taulukoukku, josta jää myös pienemmät jäljet seinään ripustuksesta, sekin parempi kuin tavallinen naulanreikä.
On siis ainakin kaksi vaihtoehtoa, että seinään ei jää mitään jälkeä ja siistimpi tapa ripustaa tauluja sun muita seinälle. Niin todellakin huomioisin ne.
Tuollaisesta tauluteipistä jää tosi rumat jäljet eikä teippiä saa kunnolla irti. Omassa asunnossa oli edellinen käyttänyt sellaisia. Ja itse koitin ns.superteipillä joka EI jätä jälkiä ripustaa seinälle jotain mutta tuo ei valitettavasti ollut tarpeeksi tehokas ja taulu tipahti.
Sen sijaan naulat on helppoja, nopeita ja kestäviä. Ruuvaamaan ei kannata, huh mikä työmaa kiviseinää ruuvata, ei siihen tavalliset välineetkään riitä ja reikä jää isoksi.
Suosittelin naulan reikien paikkamista koska se on nopea. Vie oikeasti 5min paikata ne pienet reiät piiloon työntämällä vaikka paperia reikään.
Älkää tehkö näistä asioista niin vaikeita.
Älkää ikinä tehkö määräaikaisia vuokrasopimuksia. Olen 3 kertaa tehnyt ja aina mennyt hermot ja rahaa.
Kesämökki vuodeksi, edullisesti? kun jäät suli selvisi ettei rannassa voi uida, matala upottava mutapohja. Pihassa oli vanhoja lahonneita puukasoja, jotka siivosin ja sain myyräkuumeen. Mökkiä ei virallisesti ollut rakennettu,siis ei rakennuslupaakaan. Mökin omistalla oma mökki naapurissa ja kulkutie vuokramökin pihan läpi-ei kertonnut tätä. No vuokrasopimus määräaikainen ja vuoden vuokra oli jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihastuitko asuntoon siksi, että se oli hyvässä kunnossa? On kyllä vuokranantajallekin aika rasittavaa antaa tuliterä asunto vuokralle, ja sitten kun hän saa sen takaisin, seinät täynnä reikiä ja skraaduja, ja parketti samoin. Siitä varmaan johtuvat nuo ehdot. Sen sijaan, että valitat täällä, kehotan keskustelemaan avoimesti toisen osapuolen kanssa.
Jos normaalin asumisen jäljet pelottaa, niin sitten ei pidä vuokrata sitä asuntoa ollenkaan. Se on niin yksinkertaista. Itsekin olen törmännyt tällaiseen käsittämättömään ehtojen latelijaan, joka tosin aloitti vasta kun olimme suullisesti sopineet että hän vuokraa minulle. Sanoin sitten, että en vuokraakaan asuntoa, koska vuokranantaja ei pysy realiteeteissa. Tästä hän suuttui, mutta se kertoi vain hänen luonteestaan. Toisen vuokranantajan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia: maksan vuokrani ja elelen normaalisti ja hän käsittää että asunto on minun kotini. Niin helppoa se on.
Ei toki normaalin asumisen jäljet haittaa, mutta.... Joillain vuokralaisilla vain on erikoinen käsitys normaalin asumisen jäljistä. Esimerkiksi eräänä vuonna parkettilattiani Ullanlinnan jugendtalossa oli naarmutettu syville naarmuille, jotka sai hiomalla pois, mutta se sitten ohensi parkettia sen verran, että ei enää sen jälkeen voinut hioa ja aiheutti runsaasti lisävaivaa. Kannattaisi ehkä hetkeksi yrittää asettua vuokranantajan asemaan, hän on antamassa käyttöösi satojen tuhansien arvoista omaisuutta, niin ymmärtäisi, miksi hän saattaa olla huolestunut. Vaikka asunto on hetken kotisi, se on kuitenkin vain lainassa, ja olisi kiva saada se takaisin hyväkuntoisena.
Vuokraloordi maksaa KAIKEN. Sinä et maksa korjauksista senttiäkään. Vaadit kaikki maksamasi rahat takaisin. Seinille saat kiinnittää kelloja ja tauluja vapaasti. Tämä maa on asuntokuplan takia täynnä typeriä "asuntosijoittajia" joilla ei ole hyvästä vuokratavasta mitään käsitystä. Niitä pitää kouluttaa määrätietoisesti ja vuokralaisen pitää pitää oikeuksistaan kynsin ja hampain kiinni.
Normaaleja elämisen jälkiähän on reiät seinässä. Mä asuin joskus vuokralla, ja mulla on iso banaanipuu, joka tiputtelee vettä lehtien kärjistä jatkuvalla syötöllä. Suojasin sen alta matoilla, mutta se sai silti laminaattiin pienet vesikuprut. Sekin meni normaalin elämisen piikkiin kun en mitään ammattipuutarhaa pitänyt, multa ei edes kysytty, mistä jäljet on tullut. Reikiä seinässä oli 10 arviolta vuoden asumisen jälkeen, mikä on kaksiolle mielestäni ihan normaali määrä: taulut, yksi Ikean seinäkiinnitettävä hylly, kello ja naulakko.
Vierailija kirjoitti:
Muuten en oikein symppaa sinun aloitusta, mutta kyllähän asunnon kunnon korjaukset (jos et ole itse vahingoittanut asuntoa) pitäisi mennä omistajan pussista. Outoa. Ehkä se toimii näin yksityisellä.
Yksityinen vuokranantaja täällä terve. Kyllä tuo ensimmäinen lause pitää paikkansa ihan meidänkin kohdalla. Itse olen ostanut esim uuden astianpesukoneen edellisen rikkouduttua normaalissa käytössä. Sitä en osaa sanoa, mistä aloittajan kannattaisi hakea apua, mutta hänelle ei kuulu hanan korjaaminen vaan vuokranantajalle.
Tällaisten kirjoitusten takia peruskoulussa tulisi olla omana oppiaineenaan elämisen perustaidot ja tiedot. Tai sitten niin että alkaa yläasteella ja jatkuu seuraavalla asteella, esim asumisasiat vakuutukset yläasteella ja verotus työelämä ym seuraavalla asteella.
Asiat tulisi käsitellä molempien osapuolten kannalta niin tulisi ehkä jonkinlaista käsitystä asioiden perusteista.
Kirjoituksissa paljon asiaa mutta myös muuta, eikö olisi helpompi käydä lukemassa vuokralaki tai sitten jonkin alaa koskevan yhdistyksen auki selitetty ohje niin saisi oikeaa tietoa ja käsityksen kuinka asiat menee.
Ja lopuksi kirjoitus hieman haiskahtaa provolle, sillä on mahdollista että sillä kojjaamon tapaisella vuokrayhtiölläkin voi olla joku ylitarkka kunnontarkastaja. Ja monesti näissä asunnon kunto aika välttävä ja uusi vuokralainen saa maalit ym kun fiksaa ite kämpän paremmaksi.
"Joillain vuokralaisilla vain on erikoinen käsitys normaalin asumisen jäljistä.
Esimerkiksi eräänä vuonna parkettilattiani Ullanlinnan jugendtalossa oli naarmutettu syville naarmuille, jotka sai hiomalla pois, mutta se sitten ohensi parkettia sen verran, että ei enää sen jälkeen voinut hioa ja aiheutti runsaasti lisävaivaa.
Kannattaisi ehkä hetkeksi yrittää asettua vuokranantajan asemaan, hän on antamassa käyttöösi satojen tuhansien arvoista omaisuutta, niin ymmärtäisi, miksi hän saattaa olla huolestunut. Vaikka asunto on hetken kotisi, se on kuitenkin vain lainassa, ja olisi kiva saada se takaisin hyväkuntoisena."
Mikäli kohtuuttomasti alkaa jonkun jugendtalon asunnon /satojen tuhansien arvoinen omaisuuden luovuttaminen jonkun kodiksi parketin mahdollisen ohenemisen ja kulumisen vuoksi, kannattaa asunto pitää asukkaista tyhjänä --- tai museona.
"Se on kuitenkin vain lainassa", näinhän asia ei todellakaan ole,
sillä lainaksi ei asuntoja luovuteta, asunnonhan vuokraaja maksaa asumisestaan kuukausittain selvää rahaa ison summan ja hoitaa sen lisäksi (ylläpito--->) sähkö- ja vesikulut.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi eräänä vuonna parkettilattiani Ullanlinnan jugendtalossa oli naarmutettu syville naarmuille, jotka sai hiomalla pois, mutta se sitten ohensi parkettia sen verran, että ei enää sen jälkeen voinut hioa ja aiheutti runsaasti lisävaivaa.
Kannattaisi ehkä hetkeksi yrittää asettua vuokranantajan asemaan, hän on antamassa käyttöösi satojen tuhansien arvoista omaisuutta, niin ymmärtäisi, miksi hän saattaa olla huolestunut. Vaikka asunto on hetken kotisi, se on kuitenkin vain lainassa, ja olisi kiva saada se takaisin hyväkuntoisena."
Mikäli kohtuuttomasti alkaa jonkun jugendtalon asunnon /satojen tuhansien arvoinen omaisuuden luovuttaminen jonkun kodiksi parketin mahdollisen ohenemisen ja kulumisen vuoksi, kannattaa asunto pitää asukkaista tyhjänä --- tai museona.
sillä lainaksi ei asuntoja luovuteta, asunnonhan vuokraaja maksaa asumisestaan kuukausittain selvää rahaa ison summan ja hoitaa sen lisäksi (ylläpito--->) sähkö- ja vesikulut.
Ne eipä siihen asuntoon omistusoikeutta synny vuokrasuhteella, se on vain hetken lainaa, kuten moni muukin asia tässä elämässä. Mieluummin kuin pidän asunnon tyhjänä valitsenkin vuokralaisia, joilla on kunnioittava asenne toisen omaisuuteen, se on onnistunut ihan hyvin tämän yhden vikatikin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12kk vuokratakuu pyydetään yleensä vuokralaiselta joka sinisilmäisenä vuokraa todella hienolta vaikuttavan asunnon täyskahjosta naapurustosta.
Kaveripariskunta aikoinaan muutti "12 kk vuokratakuu"-sopimuksella upeaan asuntoon jossa asuminen muodostui niin kamalaksi jo 3kk jälkeen että maksoivat KOKO VUODEN vuokrat ja muuttivat nopeasti pois.
(Mm työssäkäynti alkoi heistä tuntumaan raskaalta kun ei saanut nukuttua metelöinnin vuoksi, naapureiden tappelut jne.....) Pakko maksaa kun moisen sopimuksen olivat allekirjoittaneet.
Kamalasti he jäivät miinukselle ja vuokranantajalla seuraava vuokralainen oli jo oven takana omia innokkaana muuttamassa tavaroitaan "todella kivaan asuntoon hyvällä paikalla".
Tarkoitat 12 kk vuokrasopimusta. Yli 3 kk vuokratakuu on muistaakseni laiton.
Kyllä , olet oikeassa, kyse oli todellakin asunnon 12kk vuokrasopimuksesta. Pahoittelen kirjoitusvirhettä (ei siis vuokratakuu vaan kyseessä oli allekirjoitettu vuokrasopimus mihin oli kirjattu tämä 12kk asumisehto).
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä esimerkki, ettei edelleenkään ymmärretä kunnioittaa toisen omaa. Toki jos et osaa olla rikkomatta toisen omaisuutta, voithan tietenkin elää kodittomana. Omalle kohdalleni ei ole sattunut, mutta onhan nähty ihan tarpeeksi noita, jossa lyödään nyrkkiä seinään/kaappiin niin että tulee reikä - puhumattakaan niistä lehtien palstoille päätyneistä kauhuvuokralaisista. Mikä siinä on, että ei osata olla ihmisiksi? Minulla vuokralaiset ovat kohdelleet (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) omaisuuttani hyvin, ja otan sellaisia vuokralaisia mielelläni jatkossakin. Siinä todellakin on kymmeniä tai satoja tuhansia euroja kiinni siinä asunnossa - mistähän taivaasta kuvittelet niiden vuokra-asuntojen tipahtaneen?
T. vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne eipä siihen asuntoon omistusoikeutta synny vuokrasuhteella, se on vain hetken lainaa, kuten moni muukin asia tässä elämässä. Mieluummin kuin pidän asunnon tyhjänä valitsenkin vuokralaisia, joilla on kunnioittava asenne toisen omaisuuteen, se on onnistunut ihan hyvin tämän yhden vikatikin jälkeen.
Kai vaihdoit parketin muovimattoon tai laminaattiin, niin ei tarvitse enää suotta lattian kulumista käytössä jännittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan high resoluution kuvat ennen ja jälkeen. Näen kaikki yksittäiset naarmutkin, kun otan kuvista erotuksen. Jokainen naarmu ja muu jälki korjataan vuokralaisen maksamasta 3 kk:n vuokratakuusta. Monesti tuo summa menee kokonaan.
T. Yksityinen vuokranantajaJos ei muuta niin käyt omilla avaimilla sisällä jotain tihutöitä tekemässä jotta saat pitää rahat, eikö vain. Sulla koskaan mitää tarkotusta mitää takas antaakaan.
Olen eri kuin mille vastasit. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten vainoharhaiselta tuo kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksityinen vuokranantajaJos ei muuta niin käyt omilla avaimilla sisällä jotain tihutöitä tekemässä jotta saat pitää rahat, eikö vain. Sulla koskaan mitää tarkotusta mitää takas antaakaan.
Jep ja tuttu remonttimies kirjoittaa aina takuuvuokrasumman suuruisen laskun, vaikka ei aina edes mitään tehtäisi... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai vaihdoit parketin muovimattoon tai laminaattiin, niin ei tarvitse enää suotta lattian kulumista käytössä jännittää?
Tuo sotisi estetiikan tajuani vastaan, joten pyrin vain valitsemaan huolellisesti vuokralaiseni, ja selitän aina aluksi tarkkaan, mitä edellytän. Jos vuokralaisehdokas näyttää siitä hermostuvan, en valitse häntä. Asunto on sen verran hyvä ja hyvällä paikalla, että pystyn valitsemaan haluamani vuokralaisen. Luulen, että parketin tuhoajan ongelma oli se, että hän tuli kulttuurissa, jossa yleensä käytetään kokolattiamattoja. Siksi selitän nämä asiat erityisen huolellisesti ulkomaalaisille vuokralaisille nykyään.
Jos normaalin asumisen jäljet pelottaa, niin sitten ei pidä vuokrata sitä asuntoa ollenkaan. Se on niin yksinkertaista. Itsekin olen törmännyt tällaiseen käsittämättömään ehtojen latelijaan, joka tosin aloitti vasta kun olimme suullisesti sopineet että hän vuokraa minulle. Sanoin sitten, että en vuokraakaan asuntoa, koska vuokranantaja ei pysy realiteeteissa. Tästä hän suuttui, mutta se kertoi vain hänen luonteestaan. Toisen vuokranantajan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia: maksan vuokrani ja elelen normaalisti ja hän käsittää että asunto on minun kotini. Niin helppoa se on.