Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(
Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.
Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.
Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.
Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.
Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?
Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan naulat on helppoja, nopeita ja kestäviä. Ruuvaamaan ei kannata, huh mikä työmaa kiviseinää ruuvata, ei siihen tavalliset välineetkään riitä ja reikä jää isoksi.
Nyt kiinnostaisi tietää millä kirveellä saat naulan lyötyä betoniseinään, kun reiänkin tekemiseen tarvitaan iskupora?
Ei kirveellä nauloja lyödä, vaan vasaralla. Kyllä siihen tarkoitetun teräsnaulan saa betonisenään lyötyä.
Olen kerran pakon edestä vuokrannut oman vastavalmistuneen asuntoni vuodeksi ja nyt ymmärrän kyllä täysin myös vuokranantajien puolta. En enää ikinä lähde vuokraamaan asuntoa ellei kunto ole jo valmiiksi tyydyttävä. Loppusiivous oli tehty ala-arvoisen huonosti, seinät täynnä erinäisiä jälkiä ja naarmuja, tehty reikiä luvattomiin paikkoihin (lupa annettu x kohtiin, mutta tätä oli rikottu), vessanpöntön kansi osittain sulanut suoristusraudasta tmv, keittiön kiiltokaapistot naarmutettu ja kylppärin marmoriallas hangattu naarmuille.
Ei mitään arvostusta toisten omaisuuteen, kun ei kerta ole oma.
Hanan korjaus ei kuulu olla sinun maksusi. Eikös kuulu ihan huoltoyhtiön tehtäviin.
Muu on ok. N
nyt kun asuntojen hinnat "romahtavat" normalisoituvat voivat vuokralla asuvat ostaa omia jopa sijoitus asuntoja sitten varmaan tulee kommuuneja joissa kaikki saavat asua ilmaiseksi ja sotkea paikkoja. viher punikit maksaa. asumis tuki puolitettava miksi maksamme kajamolle idioottien oleilusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin elämisen jäljet ovat sallittuja, eikö kellon kiinnittäminen seinään kuulu niihin? Ota selvää oikeuksistasi ja kasvata puoliesi pitämisen taitoja. Eihän se sitä tarkoita, että tarvitsee hankalaksi ryhtyä. Laskun jos maksoit vuotavasta hanasta olit yksinkertaisesti hölömö, nyt neuvottelemaan, että maksat ensi kuun vuokrassa sen osuuden verran vähemmän vuokraa. Säästät kuitin tietenkin tai laskun.
Miksi kuvittelet, että huoneiston korjaukset menevät sinun kukkarostasi? Ota selvää oikeuksistasi, äläkä kuvittele, että ehdot voi vain sanella sinulle, vuokranantajakin on vain ihminen ja voi sanoa sellasta, missä HÄN on väärässä.
t.toinen yksityinen vuokranantajaKysyin, että onko ok jos poraan seinään 3 reikää. Yhteen tulisi kello ja kahteen ripustaisin taulut, niin kyllä se oli ok, MUTTA seinien on oltava alkuperäisessä kunnossa (ei reikiä) poismuuttaessa.
Näin minulle vastattiin. Asunto on uusi.Ap
Kun itse muutin tähän, oli seinissä reiät paklattu, mutta ei maalattu.
Joskus aikani kuluksi kattelen vuokrattavia omakotitaloja, kerran tuli vastaan oikeen huippu: Aivan jumalaaaaton lista asioista mitä vuokralainen ei saanut missään nimessä tehdä, ja asioita mitä piti tehdä. Kyllä ajattelin että hullu on joka noilta vuokraa. Yksi oli juuri tuo että seiniin ei saa tehdä yhtäkään reikää, ei siis pienintäkään naulaa. Kannattas ennen myydä talo pois jos niin paljon pelottaa vuokralaisten pitäminen.
Olen yksityinen vuokranantaja. Mielestäni olen reilu. Vuokraan suht edullisesti, että saan pitkäaikaisen vuoralaisen ainakin todennäköisemmin. En välitä pienistä vaan ymmärrän, että jokainen haluaa laittaa kotinsa miten haluaa.
Seiniin saa laittaa tauluja, kellon jne. Eikä tarvitse seiniä laittaa ennallaan poismuuttaessa. Kukaan ei voi niitä kieltää laittamasta. Normaali kulumista ja asumisen jälkeä saa tulla. Asunnon ei tarvitse olla poismuutettaessa niin priimassa kunnossa kuin sinne muutettaessa. Aina asuessa jotakin pientä sattuu, vaikka parkettiin tulla muutama klommo, jos jotakin tippuu. Tuommoisia ei tarvitse korvata. Omat suuremmat tuhot toki tulee korvata, mutta ne usein meneekin itsellä vakuutukseen, jos vahinkoja sattuu.
Hana kuuluu yleensä aina taloyhtiölle. Mikäli ei taloyhtiölle, niin osakkaalle. Ei missään tapauksessa vuokralaiselle. Pidä puolesi.
109 jatkaa. Toki, jos olet allekirjoittanut vuokrasopimuksen, jossa lukee ettei seinään reikiä jne. niin sitten en tiedä miten menee. En ole koskaan sellaista vuokrasopimusta nähnyt. Olen itsekin asunut yksityisellä vuokralla ja kaikki meni oikein hyvin. Tuo 12 kk vähimmäisaika asumisessa on nykyään aika monissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin elämisen jäljet ovat sallittuja, eikö kellon kiinnittäminen seinään kuulu niihin? Ota selvää oikeuksistasi ja kasvata puoliesi pitämisen taitoja. Eihän se sitä tarkoita, että tarvitsee hankalaksi ryhtyä. Laskun jos maksoit vuotavasta hanasta olit yksinkertaisesti hölömö, nyt neuvottelemaan, että maksat ensi kuun vuokrassa sen osuuden verran vähemmän vuokraa. Säästät kuitin tietenkin tai laskun.
Miksi kuvittelet, että huoneiston korjaukset menevät sinun kukkarostasi? Ota selvää oikeuksistasi, äläkä kuvittele, että ehdot voi vain sanella sinulle, vuokranantajakin on vain ihminen ja voi sanoa sellasta, missä HÄN on väärässä.
t.toinen yksityinen vuokranantajaKysyin, että onko ok jos poraan seinään 3 reikää. Yhteen tulisi kello ja kahteen ripustaisin taulut, niin kyllä se oli ok, MUTTA seinien on oltava alkuperäisessä kunnossa (ei reikiä) poismuuttaessa.
Opettele pakkeloimaan reiät umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoon saa tulla normaalia elämisen jälkiä. Esim. kellon saa laittaa seinälle eikä reikiä tarvitse korjata. Tätä ei voida muuttaa vuokrasopimuksella. Hanan korjaus kuuluu KIINTEISTÖN omistajalle, eli taloyhtiölle tai omakotitalon tapauksessa omistajalle.
Määräaikainen vuokrasopimus on laillinen, yleensä jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevana. Joskus näkee 11kk määräaikaista alkuun, jolloin vuokranantaja saa varmasti 11kk vuokran ja voi halutessaan irtianoa 3kk irtisanomisajall.
Vesihanat ja muut vesikalusteet kuuluvat taloyhtiön vastuulle, eli niistä pitää ilmoittaa isännöitsijälle, joka huolehtii korjaamisesta. Ap ilmeisesti teki ymmärtämyyttään sen virheen, että palkkasi yksityisen huoltofirman korjaamaan. Silloin hän tietysti maksaa myös laskun.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan high resoluution kuvat ennen ja jälkeen. Näen kaikki yksittäiset naarmutkin, kun otan kuvista erotuksen. Jokainen naarmu ja muu jälki korjataan vuokralaisen maksamasta 3 kk:n vuokratakuusta. Monesti tuo summa menee kokonaan.
T. Yksityinen vuokranantaja
Tämä ei taida olla linjassa sen perusperiaatteen kanssa, että normaalin asumisen jäljet kuuluvat sallittuina vuokrasopimukseen — jos sopimus on siis laillisesti laadittu. En kehuskelisi vuokratakuiden käyttämisellä normaalien pienten naarmujen peittämiseen, joku vielä riitauttaa toimintasi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hanan korjaamisen maksaminen kuulostaa epäilyttävältä. Jos kyseessä on taloyhtiö, huoltofirman pitäisi kyllä tietää, että hanat kuuluvat yhtiön vastuulle, eivät osakkaan tai varsinkaan osakkaan vuokralaisen.
Samoin epäilyttävää on, että vuokranantaja on palkannut välittäjän joksikin omaksi pysyväksi yhteyshenkilöksi, johon vuokralainen on yhteydessä myös vuokrasopimuksen teon jälkeen. MIssä noin toimitaan?
Tiedän erään nimeltämainitsemattoman asuntosijoitus/huolto/vuokralafkan, jossa näin toimittiin. Toiminnassa oli paljon muutakin epäselvää ja on tällä hetkellä asetettu konkurssiin ja on poliisitutkinta meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on katonrajassa kisko, josta voi ripustaa kaiken seinille tulevan, niin taulut, ryijyt, kellot kuin japanilaiset viuhkat. Siistiä eikä tule reikiä seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan high resoluution kuvat ennen ja jälkeen. Näen kaikki yksittäiset naarmutkin, kun otan kuvista erotuksen. Jokainen naarmu ja muu jälki korjataan vuokralaisen maksamasta 3 kk:n vuokratakuusta. Monesti tuo summa menee kokonaan.
T. Yksityinen vuokranantajaTämä ei taida olla linjassa sen perusperiaatteen kanssa, että normaalin asumisen jäljet kuuluvat sallittuina vuokrasopimukseen — jos sopimus on siis laillisesti laadittu. En kehuskelisi vuokratakuiden käyttämisellä normaalien pienten naarmujen peittämiseen, joku vielä riitauttaa toimintasi.
Tuo on jo moraalisesti arveluttavaa. Kukaan tavallinen tallaajahan ei suostu jättämään takuuvuokraa pienen kulumisen korvaamiseksi. Korkeintaan jos ei rahasta ole pulaa, eikä jaksa käyttää aikaa asiasta kinaamiseen.
Voisin arvata, että yksityinen vuokranantaja vuokraa kilttiluontoisille vanhuksille, nuorille, joilla ei ole tukiverkostoa lähellä tai vähän yksinkertaisemmille ihmisille. Eli niille, jotka ovat laillisesti vastuussa toimistaan, mutta helpommin hyväksikäytettävissä.
Sitten hän joko pitää vuokratakuun itsellään mitään sanomatta tai ryntää pelottelemaan vuokralaistaan high resoluutio kuvansa kanssa ja karjuu jollekkin vapisevalle mummolle; sä olet tuhonnu mun lattian! Kato näitä naarmuja! Tää on jumalauta kymppitonnin lattia ja pilalla! ...Mut mä joustan tässä nyt sen verran, että menköön nyt tän kerran vuokratakuulla...
Jollain lääkityksellä tämmöinenkin ihminen voi vielä nukkua yönsä, mutta hei, see you in hell..
Mä vuokrasin opiskeluaikana yksityiseltä vuokranantajalta yksiön. Suomalainen maakuntakeskus/pieni yliopistokaupunki. Muutin kuitenkin aika pian pois, sillä en kestänyt vuokranantajien (n.60 v sisko ja veli jotka oli ilmeisesti perineet asunnon) asennetta. Heillä kun puuttui ymmärrys, että minä EN asu ilmaiseksi heidän pikku kämpässään vaan maksan siitä suhteellisen korkeaa vuokraa, mikä oikeuttaa asunnossa ihan normaalin elämisen. Ei hetkeäkään tuntunut, että asunto on mun koti, kun koko ajan tuli erinäisiä ohjeita tekstiviestillä ja ihmeellisin verukkein kyttäyskäyntejä. Se olikin viimeinen kerta kun asuin yksityisen kautta vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä miettii, että millaista sakkia täällä oikein kirjoittelee. Vuokranantajia pidetään yhtenäisenä massana, jossa jokaisella on tavoitteena vain huijata vuokralaiselta rahat pois.
Suurin osa vuokra-asunnoista taitaa olla kerros- tai rivitaloissa. Nämä ovat taloyhtiömuotoisia, joka tarkoittaa sitä, että kerätään kerran kuussa yhtiövastiketta jokaiselta osakkeenomistajalta. Vastike on riippuvainen asunnon neliömäärästä. Otin nyt tähän esimerkiksi kaksi oman kaupunkini perusasuinalueen peruskaksiota, molemmat kolmikerroksisista 70-luvun taloista. Myyntihinnat näillä on surkean pienet, alle 60 000€ molemmat.
Toisessa on yhtiövastike 309,40 € / kk
(Hoitovastike 205,90 € / kk + Rahoitusvastike 103,50 € / kk) ja vesimaksu vain 13€ kuukaudessa per henkilö. Toisessa 410,90 € / kk (Hoitovastike 226,80 € / kk + Rahoitusvastike 184,10 € / kk) ja vesimaksu 20€/kk/hlö.
Saman aikakauden taloissa samalla alueella kahden kaksion vuokrat 579€ ja 559€ kuussa. Esimerkiksi jos yhtiövastike on tuon 310€ kuussa, ja vuokra 579€ kuussa, vuokranantajalle jää käteen siitä 269€. Tästä vuokratuotosta maksetaan vielä varainsiirtovero 30%, eli vuokranantajalle käteenjäävä summa on oikeasti huikeat 188€ kuussa.
Ei siitä mitään varainsiirtoveroa makseta vaan pääomavero.
Varainsiirtovero on 2% ja maksetaan asuntoa ostaessa.
Asun kaupungin vuokratalossa. Seinällä oli ollut ilmeisesti köynnöskasvi tuettuna, pieniä nauloja kymmenittäin. Seinä on kuin tikkataulu. Eihän se normaali-ihmisille tule mieleenkään, mitä pzkaväen päässä voi liikkua.
Mutta kyllä yksittäisen kellon pitäisi voida laittaa.
Koloihin auttaa esim Oiva pikatasoite, siihen maali päälle.
Olen vuokranantaja ja minusta ne reiät seinässä on ihan normaalia asumista. Jostain syystä uudet vuokralaisehdokkaat aina kyselevät, että kai näille seinille on tarkoitus tehdä jotain ennen muuttoa, nämähän on ihan täynnä ruuveja ja reikiä. Vastaan iloisesti, että ei tietenkään, nuohan kuuluvat tällaiseen ei-tuliterään asuntoon, asumisesta tulee aina jälkiä ja seinissä reiät on ihan OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reiät voi korjata sellaisella massalla ja sitten maalaat kyseisen seinän uudelleen valkealla. Valmis.
Ei peitetä, koska se on sitä normaalia kulumista. Eri asia, jos seinässä olisi iso reikä tai jos taulunpaikkoja olisi koko seinä 5 cm välein -epänormaalia.
Jos esim asuu pitkään samassa asunnossa vuokralla, asunto kuluu siinä väkisinkin vaikka eläisi ihmisiksi. Lattia, listat sun muut kulahtaa. Ei silloinkaan vuokralainen joudu vaihtamaan/maksamaan lattiaa jotta se olisi vastaava kuin vaikka 10 v. aiemmin. Koska on normaalia että lattian ulkonäkö muuttuu kymmenessä vuodessa. (Paitsi jos on tämmöinen kusettaja vuokraaja ja heikkotahtoisempi vuokralainen)