Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(
Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.
Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.
Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.
Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.
Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?
Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.
Kommentit (202)
Mulla jäi asunto vuokraamatta tuon 12 kk vuokratakuun takia. Jos olisinkin halunnut muuttaa 3 kk päästä, olisin silti joutunut vielä 9 kk maksamaan vanhan asunnon vuokraa. Kannattaa olla tosi tarkkana mihin paperiin nimensä laittaa.
Asuimme yli 5 vuotta ykistyisen omistamassa vuokra-asunnossa.
Olimme hyviä, siistejä vuokralaisia ja kun muutimme pois tuli lopputarkistuksen aika.
Vuokraemäntä halusi pidättää takuuvuokran kun hoksasi "tuossa on naarmu maalissa".
Naarmu (5cm) joka oli jo muutettaessamme asuntoon ja kävi jopa ilmi kuvista jotka olimme (onneksi!) ottaneet asunnosta ennen muuttoamme siihen.
Ei ikinä kannata vuokrata yksityiseltä, harva heistä arvostaa hyvää vuokralaista ennen kuin saavat jonkun tuholaisvuokralaisen kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan toiminta on laitonta. Ota yhteyttä johonkin vuokralaisten yhdistykseen ja pidä puolesi.
Tämä juuri.
Eli ikävintä tapauksssasi ei ole se, että sulla on kohtuuttomia ehtoja vaan se, että sulla näyttäisi olevan m*lkku vuokranantaja. Kohtuuttomia ehtoja ei tarvitse totella, mutta ikävää on se, että niitä pitää selvitellä jonkun pässin kanssa.
Mutta olet vain asiallinen ja selvität, mitä laki sanoo ja missä se on puolellasi, Suomessa vuokralaisilla on ihan kohtuulliset oikeudet.
Huoneenvuokralakiin kannattaa tutustua. Vuokrasoppariin voidaan kirjata mitä tahansa. Vaikka, ettei asunnossa saa piereskellä. Lakiin perustumattomat ehdot ovat mitättömiä. Niistä ei kannata välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin elämisen jäljet ovat sallittuja, eikö kellon kiinnittäminen seinään kuulu niihin? Ota selvää oikeuksistasi ja kasvata puoliesi pitämisen taitoja. Eihän se sitä tarkoita, että tarvitsee hankalaksi ryhtyä. Laskun jos maksoit vuotavasta hanasta olit yksinkertaisesti hölömö, nyt neuvottelemaan, että maksat ensi kuun vuokrassa sen osuuden verran vähemmän vuokraa. Säästät kuitin tietenkin tai laskun.
Miksi kuvittelet, että huoneiston korjaukset menevät sinun kukkarostasi? Ota selvää oikeuksistasi, äläkä kuvittele, että ehdot voi vain sanella sinulle, vuokranantajakin on vain ihminen ja voi sanoa sellasta, missä HÄN on väärässä.
t.toinen yksityinen vuokranantajaKysyin, että onko ok jos poraan seinään 3 reikää. Yhteen tulisi kello ja kahteen ripustaisin taulut, niin kyllä se oli ok, MUTTA seinien on oltava alkuperäisessä kunnossa (ei reikiä) poismuuttaessa.
Näin minulle vastattiin. Asunto on uusi.Ap
Normaalit asumisen jäljet ovat sallittuja, niihin ei voi kukaan puuttua laillisesti niin, että pitää olla seinä maalattuna tai korjattuna, kun muutat pois.
Eli saamasi vastaus on laiton ja pätemätön.
Ongelma on toki se, että osa vuokranantajista koittaa ottaa laittomia asioita vakuudesta, sen takia asia kannattaisi selvittää NYT, eli saada mustaa valkoisella siitä, että voit ainakin kellon kiinnittää ja se on voi voi omistajalle.
Luulisi, että taulujen kanssa on sama.
Itse ratkaisin tauluongelman niin, että katossa ylhäällä on lista, josta roikkuu siimoja. Niihin saa taulut ripustettua, vaihdettua korkeutta ja sijaintia sivusuunnassa.
Käsittääkseni jos menisitte oikeuteen, niin sinä voittaisit, ainakin sen kellon suhteen.
Jos sulla on varaa, niin liity vuokralaisten keskusliittoon tai Suomen vuokranantajiin, he osaavat neuvoa vuokralaisten oikeuksista oikealla tavalla.
Ja ihan kiistatilanteisiin antaa pätevää neuvontaa. Kiistatilanne tässä on esim. se, ettet saa laittaa kelloa seinään ilman älyttömältä ja kohtuuttomalta kuulostavaa ehtoa.
Tämä on nimeltään taulukisko. Mutta tämä edellyttää, että asennetaan se kisko katon ylärajaan tietyissä huoneissa eli sellainen, joka jää pysyvästi asuntoon. Minusta tämä hankinta kuuluu vuokranantajalle, sen investointi, asennus. Eihän tätä vuokralainen voi muuttaessaan ottaa mukaansa kuitenkaan.
Vuokranantajana otan aluksi aina tuon 11 kk määräaikaisen, koska esimerkiksi loka-marraskuussa on vaikeampi löytää vuokralaista kuin elokuussa. Kuukausen tyhjäkäynnistä koituu minulle kuitenkin ihan samat ylläpitokulut kuin jos siellä asuu joku. Kiinnostaisi, mitä tarkoitat sillä, että elämäntilanteesi saattaa muuttua puolessa vuodessa? Harvemmin kenenkään tilanne kuitenkaan muuttuu niin, että asunnon tarve katoaisi, eikä nyt kovin paljon muuteta työn perässä ulkomaillekaan.
12kk vuokratakuu pyydetään yleensä vuokralaiselta joka sinisilmäisenä vuokraa todella hienolta vaikuttavan asunnon täyskahjosta naapurustosta.
Kaveripariskunta aikoinaan muutti "12 kk vuokratakuu"-sopimuksella upeaan asuntoon jossa asuminen muodostui niin kamalaksi jo 3kk jälkeen että maksoivat KOKO VUODEN vuokrat ja muuttivat nopeasti pois.
(Mm työssäkäynti alkoi heistä tuntumaan raskaalta kun ei saanut nukuttua metelöinnin vuoksi, naapureiden tappelut jne.....) Pakko maksaa kun moisen sopimuksen olivat allekirjoittaneet.
Kamalasti he jäivät miinukselle ja vuokranantajalla seuraava vuokralainen oli jo oven takana omia innokkaana muuttamassa tavaroitaan "todella kivaan asuntoon hyvällä paikalla".
Vierailija kirjoitti:
Ota kuvat asunnosta. Myös kaappien sisältä, nurkista sentti sentiltä. Videoi! Vaikuttaa siltä, että omistaja on tarkka ja vaatii tilille kaikesta. Varmista selustasi.
Yhden hlön vesimaksu on noin 15 euroa, joten maksat kyllä reilusti vedestä.
Huollon maksaminen oli moka. Voit koettaa saada rahasi takaisin omistajalta, mutta pyydä huollosta kirjallinen kuvaus viasta. Sähköposti vapaalla Suomen kielellä riittää.
Parhaimmat yksityiset vuokranantajat ovat vakuutusyhtiöt,, Lumo jne. Niissä voit asua lyhyen aikaa, jolloin vuokrasuhde on toistaiseksi. Määräaikaiset sitovat sinut maksamaan koko sen ajan
15 euron vesi tarkoittaa sitä ettei taloyhtiössä ole mittareita ja osa veden todellisesta kulutuksesta tasataan vastikkeesta. 15 euron kulutukseen nykyään pääset vain jos käyt kerran viikossa suihkussa, ja peset pyykit ja astiat yli viikon välein. Eikä kannata levittää väärää tietoa. Myös määräaikaiset sopimukset voidaan purkaa ilman vuokratakuiden menetystä. Tämä asia on laissa määritelty ja voit käydä sen sieltä tarkistamassa, niin tiedät sitten sen itsekin.
Aika moni vuokranantaja vähentää vuokra-asunnon korjauskuluja vuokratulosta verotuksessa, koska elämisestä yleensä syntyy jälkiä vaikka olisi miten siisti. Eli ainakin esittää maksavansa ne itse. Tämån kerron nyt siksi, jos epäilet oikeuksiasi.
Määräaikainen sitoo kumpaankin suuntaan. joten myöskään vuokrantaja ei voi kesken kaiken ilmoittaa, että tarvitseekin asunnon omaan käyttöönsä, joten siinä mielessä se on sinullekin hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
12kk vuokratakuu pyydetään yleensä vuokralaiselta joka sinisilmäisenä vuokraa todella hienolta vaikuttavan asunnon täyskahjosta naapurustosta.
Kaveripariskunta aikoinaan muutti "12 kk vuokratakuu"-sopimuksella upeaan asuntoon jossa asuminen muodostui niin kamalaksi jo 3kk jälkeen että maksoivat KOKO VUODEN vuokrat ja muuttivat nopeasti pois.
(Mm työssäkäynti alkoi heistä tuntumaan raskaalta kun ei saanut nukuttua metelöinnin vuoksi, naapureiden tappelut jne.....) Pakko maksaa kun moisen sopimuksen olivat allekirjoittaneet.
Kamalasti he jäivät miinukselle ja vuokranantajalla seuraava vuokralainen oli jo oven takana omia innokkaana muuttamassa tavaroitaan "todella kivaan asuntoon hyvällä paikalla".
Tarkoitat 12 kk vuokrasopimusta. Yli 3 kk vuokratakuu on muistaakseni laiton.
Onko täällä oikeasti näin yksinkertaista porukkaa? Sekoitatte käsitteet vuokravakuus ja määräaikainen vuokrasopimus. Ihan turha itkeä, jos ei osaa lukea sopimusta ennen kuin laittaa nimensä alle. Ei kannata kyllä sitten ruveta esimerkiksi asuntokauppoihin, jos ymmärrys on tuolla tasolla.
No naulaat ne kolme naulaa, ja poismuuttaessa irrotat ne. Jää pienet reiäy jotka on tosi helppo paikata ihan vaikka wc paperilla, tai kitillä/pakkelilla.
Älä ota noin kirjaimellisesti niitä käskyjä, selvitä oikeutesi, ja peri maksu välittäjältä jälkikäteen. Ootko tosi nuori? Ei se mitään kokemuksellahan nuo käytännöt oppii
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisen sopimuksen voi purkaa, jos siihen on pakottava syy, esim muutto opintojen perässä toiselle paikkakunnalle.
Totta, mutta silloin se on todistettava, ja vuokranantajalle on maksettava korvaus hänelle koituneesta vahingosta. Esimerkiksi kahden kuukauden vuokra, koska uuden vuokralaisen löytäminen kestää helposti niin kauan. Se johtuu siitä, että asiansa hoitavat ihmiset yleensä irtisanovat edellisen asuntonsa kuukauden irtisanomisajalla.
Vierailija kirjoitti:
No naulaat ne kolme naulaa, ja poismuuttaessa irrotat ne. Jää pienet reiät jotka on tosi helppo paikata ihan vaikka wc paperilla, tai kitillä/pakkelilla.
Älä ota noin kirjaimellisesti niitä käskyjä, selvitä oikeutesi, ja peri maksu välittäjältä jälkikäteen. Ootko tosi nuori? Ei se mitään kokemuksellahan nuo käytännöt oppii
En ymmärrä näitä suosituksia (tai suorastaan kehotuksia) naulata ihan tavallisia nauloja seinään.
Kun muuton aika koittaa, on muutenkin paljon tekemistä ja huolehdittavaa, en oikeasti tajua, kuka siinä tilanteessa haluaa vielä alkaa laittamaan pakkelia reikien paikkaan tai yleensä sitten riitelemään siitä, onko nauloista jääneet jäljet niin rumat, että vuokralaisen pitää jotain korvata.
Asun itse omistusasunnossa nyt ja en myös itse haluaisi lähteä tuollaiseen vaivalloiseen paikkaushommaan, jossa parhaimmillaan pitäisi vielä maalata seinäkin uusiksi silloin jos haluan taulun paikkaa muuttaa.
Laitoin tähän ketjuun aiemmin suosituksen tauluteipistä.
Sen lisäksi on olemassa tuo taulukisko.
Sitten on olemassa myös taulukoukku, josta jää myös pienemmät jäljet seinään ripustuksesta, sekin parempi kuin tavallinen naulanreikä.
On siis ainakin kaksi vaihtoehtoa, että seinään ei jää mitään jälkeä ja siistimpi tapa ripustaa tauluja sun muita seinälle. Niin todellakin huomioisin ne.
Ihastuitko asuntoon siksi, että se oli hyvässä kunnossa? On kyllä vuokranantajallekin aika rasittavaa antaa tuliterä asunto vuokralle, ja sitten kun hän saa sen takaisin, seinät täynnä reikiä ja skraaduja, ja parketti samoin. Siitä varmaan johtuvat nuo ehdot. Sen sijaan, että valitat täällä, kehotan keskustelemaan avoimesti toisen osapuolen kanssa.
Minä tein vain määräaikaisia vuokrasopimuksia, mutta sanoin vuokralaiselle, että kuukauden irtisanomisella saa lähteä pois kesken sopimuksen.
Täytyy olla todella epätoivoinen, että sun kaltaiseltasi m lkulta kukaan kämppää vuokraa. Mulla kaatuisi jo tohon 3 kk:n takuuvuokraan, ihan naurettavan paljon.