Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(

Vierailija
16.05.2020 |

Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.

Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.

Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.

Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.

Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?

Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten en oikein symppaa sinun aloitusta, mutta kyllähän asunnon kunnon korjaukset (jos et ole itse vahingoittanut asuntoa) pitäisi mennä omistajan pussista. Outoa. Ehkä se toimii näin yksityisellä.

Eikä toimi, ota sinäkin vain selvää asioista ja luule vähemmän.

En väittänyt tietäväni yksityisistä, koska en ole itse yksityisellä asunut. Totesin vain, että minusta kuulostaa oudolta, että vuokralaisen pitäisi maksaa asunnon korjaus jos ei ole vaurioita itse aiheuttanut.

Vierailija
22/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä en ole asunut yksityisellä vuokralla, vaan mieluummin aina jonkun ison firman vuokralaisena. Sitä ei koskaan tiedä mikä mulkku se vuokranantaja on ja vääntäminen voi olla todella kuluttavaa ja ahdistavaa. Isojen firmojen asiakkaana olet vain yksi monista eikä hommassa ole mitään henkilökohtaista jännitettä. Reklamaatiot voi hoitaa kirjallisesti ja yleensä mitään ylläreitä vuokranantajan taholta ei tule. Miinusta on ainoastaan jatkuva vuokrannousu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuvat asunnosta. Myös kaappien sisältä, nurkista sentti sentiltä. Videoi! Vaikuttaa siltä, että omistaja on tarkka ja vaatii tilille kaikesta. Varmista selustasi.

Yhden hlön vesimaksu on noin 15 euroa, joten maksat kyllä reilusti vedestä.

Huollon maksaminen oli moka. Voit koettaa saada rahasi takaisin omistajalta, mutta pyydä huollosta kirjallinen kuvaus viasta. Sähköposti vapaalla Suomen kielellä riittää.

Parhaimmat yksityiset vuokranantajat ovat vakuutusyhtiöt,, Lumo jne. Niissä voit asua lyhyen aikaa, jolloin vuokrasuhde on toistaiseksi. Määräaikaiset sitovat sinut maksamaan koko sen ajan

Vierailija
24/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalin elämisen jäljet ovat sallittuja, eikö kellon kiinnittäminen seinään kuulu niihin? Ota selvää oikeuksistasi ja kasvata puoliesi pitämisen taitoja. Eihän se sitä tarkoita, että tarvitsee hankalaksi ryhtyä. Laskun jos maksoit vuotavasta hanasta olit yksinkertaisesti hölömö, nyt neuvottelemaan, että maksat ensi kuun vuokrassa sen osuuden verran vähemmän vuokraa. Säästät kuitin tietenkin tai laskun.

Miksi kuvittelet, että huoneiston korjaukset menevät sinun kukkarostasi? Ota selvää oikeuksistasi, äläkä kuvittele, että ehdot voi vain sanella sinulle, vuokranantajakin on vain ihminen ja voi sanoa sellasta, missä HÄN on väärässä.

t.toinen yksityinen vuokranantaja

Kysyin, että onko ok jos poraan seinään 3 reikää. Yhteen tulisi kello ja kahteen ripustaisin taulut, niin kyllä se oli ok, MUTTA seinien on oltava alkuperäisessä kunnossa (ei reikiä) poismuuttaessa.

Näin minulle vastattiin. Asunto on uusi.

Ap

Etkö voi naulata, jäisi pienemmät reiät seiniin. Jos seinässä on tapetti, leikkaa mattopuukolla tapettiin ensin pieni kolmio reiän kohdalle, kolmion yksi reuna leikkaamaton. Niin että siitä tulee läppä. Naulaa naula seinään läpän alle. Poismuuttaessa liimaa tapettiläppä kiinni. Jos seinä on maalattu, hanki pieni tuubi kittiä ja tuuppaa naulanreikiin.

Kuvaa asunnon kaikki paikat ja pinnat asunnossa nyt, voit tarvita kuvia jälkiselvittelyihin poismuuttaessasi.

Vierailija
25/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneenvuokralaissa on paljon sellaisia pykäliä, että niitä kaikkia ei voi edes vuokrasopimuksessa määritellä vuokran-antajan eduksi. Toisin sanoen ne ei päde, vaikka olisi sellaisia sopinut. Kannattaa ottaa selvää oikeuksistaan. Mulla oli joskus vuokrasopimus, jossa kiellettiin tyttöystävän käynti asunnolla yötä. Kun tiesin, että laiton pykälä, niin nimi alle vaan. Ja tyttöystävä melkein asui asunnossa.

Vierailija
26/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalin elämisen jäljet ovat sallittuja, eikö kellon kiinnittäminen seinään kuulu niihin? Ota selvää oikeuksistasi ja kasvata puoliesi pitämisen taitoja. Eihän se sitä tarkoita, että tarvitsee hankalaksi ryhtyä. Laskun jos maksoit vuotavasta hanasta olit yksinkertaisesti hölömö, nyt neuvottelemaan, että maksat ensi kuun vuokrassa sen osuuden verran vähemmän vuokraa. Säästät kuitin tietenkin tai laskun.

Miksi kuvittelet, että huoneiston korjaukset menevät sinun kukkarostasi? Ota selvää oikeuksistasi, äläkä kuvittele, että ehdot voi vain sanella sinulle, vuokranantajakin on vain ihminen ja voi sanoa sellasta, missä HÄN on väärässä.

t.toinen yksityinen vuokranantaja

Kysyin, että onko ok jos poraan seinään 3 reikää. Yhteen tulisi kello ja kahteen ripustaisin taulut, niin kyllä se oli ok, MUTTA seinien on oltava alkuperäisessä kunnossa (ei reikiä) poismuuttaessa.

Näin minulle vastattiin. Asunto on uusi.

Ap

Normaalit asumisen jäljet ovat sallittuja, niihin ei voi kukaan puuttua laillisesti niin, että pitää olla seinä maalattuna tai korjattuna, kun muutat pois.

Eli saamasi vastaus on laiton ja pätemätön.

Ongelma on toki se, että osa vuokranantajista koittaa ottaa laittomia asioita vakuudesta, sen takia asia kannattaisi selvittää NYT, eli saada mustaa valkoisella siitä, että voit ainakin kellon kiinnittää ja se on voi voi omistajalle.

Luulisi, että taulujen kanssa on sama.

Itse ratkaisin tauluongelman niin, että katossa ylhäällä on lista, josta roikkuu siimoja. Niihin saa taulut ripustettua, vaihdettua korkeutta ja sijaintia sivusuunnassa.

Käsittääkseni jos menisitte oikeuteen, niin sinä voittaisit, ainakin sen kellon suhteen.

Jos sulla on varaa, niin liity vuokralaisten keskusliittoon tai Suomen vuokranantajiin, he osaavat neuvoa vuokralaisten oikeuksista oikealla tavalla.

Ja ihan kiistatilanteisiin antaa pätevää neuvontaa. Kiistatilanne tässä on esim. se, ettet saa laittaa kelloa seinään ilman älyttömältä ja kohtuuttomalta kuulostavaa ehtoa.

Vierailija
27/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hanan korjaamisen maksaminen kuulostaa epäilyttävältä. Jos kyseessä on taloyhtiö, huoltofirman pitäisi kyllä tietää, että hanat kuuluvat yhtiön vastuulle, eivät osakkaan tai varsinkaan osakkaan vuokralaisen.

Samoin epäilyttävää on, että vuokranantaja on palkannut välittäjän joksikin omaksi pysyväksi yhteyshenkilöksi, johon vuokralainen on yhteydessä myös vuokrasopimuksen teon jälkeen. MIssä noin toimitaan?

Vierailija
28/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poismuuttaessa jättää viimeisen vuokran maksamatta, niin että se otetaan vuokratakuista, niin yksityisen vuokranantajan on vaikeaa periä enää maksua esim. niistä tapetin nauloista tai ylimääräisestä kulumisesta. Temppuna sikamainen, mutta toimii.

Vierailija
29/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen vuokranantaja, enkä ole koskaan nostanut vuokraa. Onneksi itseni ei ole koskaan tarvinnut asua vuokralla 🙂

Vierailija
30/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskikö joku sinun maksaa hanankorjauslaskun? Miksi maksoit sen?

Vierailija
31/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun poismuuttaessa jättää viimeisen vuokran maksamatta, niin että se otetaan vuokratakuista, niin yksityisen vuokranantajan on vaikeaa periä enää maksua esim. niistä tapetin nauloista tai ylimääräisestä kulumisesta. Temppuna sikamainen, mutta toimii.

Entäs, jos vakuus on 2 kk vuokra, kuten yleensä? Muuten tosi hyvä! Siis mikäli vuokranantaja on m*lkku.

Vierailija
32/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella maksoit vuotavan hanan korjauksen? Se ei todellakaan olisi kuulunut sinulle, vaan vuokranantajalle, tai taloyhtiölle.

No sehän on ihan normaalia että tilaaja maksaa. Ap:n olisi pitänyt tietysti pyytää vuokrantajaa hoitamaan korjaus. Eihän se nyt vieläkään ole myöhäistä pyytää vuokrantajaa maksmaan korjausta. Toki vuorkantaja voi vedota siihen että hän ei olsi halunnut maksaa siitä, vaan olisi käynyt itse korjaamassa, jos olisi tiennyt asiasta.

Avaus löyhkää provolta, mutta tällaisessa tilanteessa on syytä selvitellä oikeutensa ja pitää niistä kiinni.

Vierailija
33/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden hlön vesimaksu on noin 15 euroa, joten maksat kyllä reilusti vedestä.

Halpaa on, jos 15 €/kk pääsee... Meillä on vesi 22 €/kk/hlö (kiinteä veloitus). Sukulainen maksaa vesiennakkoa 25 €/kk/hlö ja saa aina palautusta. Keskisuuri kaupunki kyseessä.

Vesihana kuuluu taloyhtiölle, joten miksi ap maksoi laskun?

Vierailija
34/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan toiminta on laitonta. Ota yhteyttä johonkin vuokralaisten yhdistykseen ja pidä puolesi.

Vierailija
35/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ap tauluteippiä. Sillä voit ripustaa tauluja ja todennäköisesti sen kellonkin seinälle (jos ei ole painava). Minulla on seinäkello seinällä tauluteipillä.

Löytyy Clasulta ja rautakaupoista

https://www.bga.fi/3-m-command-tavelfaste-vit-7-2-kg

Vierailija
36/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö valkoiseksi maalatun seinän reikien täyttäminen ole aika helppo asia poismuuttaessa? Vai onko siis nykymaailmassa kaikki asiat oletusarvoisesti vaikeita? Kuten käveleminen ja oven avaaminen? Ilmeisesti.

Vierailija
37/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ylempänä vuokranantaja otti kuvat ennen ja jälkeen ja maksatti normaalin kulumisen vuokralaisen takuuvuokrasta. Sehän on ryöstö, jos on normaalia kulumaa. Eri asia, jos ovet ovat puhki ja seinissä monttuja ja tapetit repsottavat ja kissankusi haisee.

Vuokralainen, kuvaa myös asunto ennen sisään muuttoa ja lopuksi, kun olet jo vienyt tavarat pois ja tehnyt lähtösiivouksen. Ja säilytä kuvat, jolloin vuokranantaja ei voi laskuttaa sinulta kenenkään toisen vastuulla olevia vikoja ja vaurioita. Ja ole itse paikalla, kun vuokranantaja tekee katselmuksen tyhjentyneeseen asuntoon. Pidä puolesi. Tämä koskee kaikenlaisia asuntoja,siis niin yksityisiä kuin kunnallisia ym.

Vierailija
38/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vakuus ole mikään sakotussysteemi, jota pidättämällä voitaisiin rangaista vuokralaista sopimuksen rikkomisesta. Kellonkiinnityskielto ei edes ole laillinen, sillä normaali eläminen sältää muutaman taulunkiinnityksen ja se on normaalia kulumista. Ja vaikka vakuudesta jotain korvattaisiin, niin sillä korvataan vain aiheutettu vahinko todellisesta arvosta, ei uushankinta-arvosta.

Vierailija
39/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mennyt vuokraloordin asettamaan ansaan. Sääli.

Vierailija
40/202 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rei'ille seiniin pitää usein kysyä lupa. Ihan sen takia, ettei vuokralainen hakkaa seinää täyteen reikiä ripustaessaan sen täyteen tauluja. Ja miksi ylipäätään olet sopinut vuoden sopparin, jos et ole edes osittain varma mitä teet puolen vuoden päästä?

Tämähän ei nyt pidä yhtään paikkaansa. Seinään kiinnityksille ei tarvi kysellä mitään lupia, jos eivät ole mitenkään normaalista poikkeavaa. Myös määräaikaisen sopimuksen voi sanoa irti, jos henkilökohtainen tilanne muuttuu. Esim. sairastut ja ei pysty asumaan ylimmässä kerroksessa, saat potkut ja ei ole varaa vuokraan, saat töitä toiselta paikkakunnalta. Vuokrasopimuksen määräaikaisuus on valheellinen turvallisuuden tunne vuokranantajalle. Sopimuksen voi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, kunhan tietyt ehdot täyttyvät.