Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(
Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.
Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.
Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.
Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.
Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?
Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Eli se on just semmoinen sekamuotoinen sopimus (määräaikainen, joka muka jatkuu), joita ei pitäisi käyttää. Voi sentään. Tosi ikävää, että sun kohdalle on osunut tuollainen vuokranantaja ja tietysti sekin, että olet allekirjoittanut jotain mitä ei ehkä olisi pitänyt. Pyydä seuraavan kerran vuokrasopimusluonnos nähtäväksesi, kysy epäselvyydet ja pyydä rohkeasti tarvittaessa muutoksia jos siltä tuntuu. Mutta tällä hetkellä tosiaan se vesimittarin lukema pitää kyllä selvittää.
Kyllä. Olen oppinut läksyni. Tällä kertaa kantapään kautta. Osaan jatkossa olla varovaisempi ja tarkkanäköisempi. Kiitos vastanneille ja sain hyviä vinkkejä.
Ap
Eli se on just semmoinen sekamuotoinen sopimus (määräaikainen, joka muka jatkuu), joita ei pitäisi käyttää. Voi sentään. Tosi ikävää, että sun kohdalle on osunut tuollainen vuokranantaja ja tietysti sekin, että olet allekirjoittanut jotain mitä ei ehkä olisi pitänyt. Pyydä seuraavan kerran vuokrasopimusluonnos nähtäväksesi, kysy epäselvyydet ja pyydä rohkeasti tarvittaessa muutoksia jos siltä tuntuu. Mutta tällä hetkellä tosiaan se vesimittarin lukema pitää kyllä selvittää.