Olen ateisti. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (221)
Mikä sitten olisi "asiallinen kysymys"?
Miten ateisti poikkeaa uskonnottomasta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko rouskuttaja?
No nyt just ainakin rouskutan sipsejä. Mutta en taida tietää, mikä on "rouskuttaja" :D Ap
Oletko koskaan jutellut -ismistäsi isla minusko sen kanssa?
Onko sinulle tärkeätä nimetä itsesi ateistiksi?
Kiinnostaako tutkia uskontoja tieteellisestä näkökulmasta?
Hei! Minäkin olen ateisti! *high five*
Ei kysyttävää. Jatka vaan.
Utelias. kirjoitti:
Miten ateisti poikkeaa uskonnottomasta?
Tosi hyvä kysymys. Ajattelen niin, että uskonnoton voi olla henkilö, joka ei tunnusta mitään uskontoa sinällään, mutta saattaa kuitenkin jollain tavalla olla hengellinenkin.
Ateisti sen sijaan ei usko minkään yliluonnollisen olemassaoloon.
Uskonnoton voi kyllä olla ateistikin, ja monesti ateistit sanovat usein mieluummin olevansa uskonnottomia, koska kertomalla olevansa ateisti saa usein kuulla aikamoisia haukkuja ja syytöksiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysyttävää mutta rukoilen puolestasi tänä iltana. Toivottavasti Herra armahtaa sinut.
Mulle sopii mainiosti, että puolestani rukoillaan, jos ajatus sen takana on kaunis eikä tuomitseva. Mukavaa iltaa sinulle! Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana luin kirjaston uskontohyllyn läpi suurella mielenkiinnolla. Nyt aikuisena kiinnostaa lähinnä uskontojen ja uskomisen psykologia ja kultit ja massahurmokset ja -psykoosit. Teologiset, eksistentiaaliset ja historialliset pohdinnat eivät enää niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan jutellut -ismistäsi isla minusko sen kanssa?
Joo, olen toki. Ekan kerran jo teininä 1990-luvulla Prometheus-leirillä. Oli hyvät keskustelut. Mulla on myös jotain islamilaista kirjallisuutta, johon olen tutustunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
On mulle aika tärkeää joo. Mutta se on vähän semmoinen juttu, että ei sitä ihan joka paikassa viitsi sanoa, kun se sana on niin latautunut. Luullaan heti uskontovastaiseksi tai vaikka kirkonpolttajaksi. Joskus käytän sanaa "uskonnoton" siksi. Mutta kyllä ateismi on tosi iso osa mun maailmankatsomusta ja identiteettiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana luin kirjaston uskontohyllyn läpi suurella mielenkiinnolla. Nyt aikuisena kiinnostaa lähinnä uskontojen ja uskomisen psykologia ja kultit ja massahurmokset ja -psykoosit. Teologiset, eksistentiaaliset ja historialliset pohdinnat eivät enää niinkään.
Myös uskonnon vaikutus ihmisiin ja maailmaan, esim. uskomisen psykologia, kuuluu osana teologiaan. ;)
Mistä saat toivon ja rauhan sydämeen? Minä saan Jeesuksen rakkaudesta, ja mietin aina, miten ei-uskovaiset pärjää... <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös uskonnon vaikutus ihmisiin ja maailmaan, esim. uskomisen psykologia, kuuluu osana teologiaan. ;)
Joo, ok, niinhän se on :) Mä en oikein itse näe teologiaa tieteenä ollenkaan. Mutta se olisikin sitten toisen keskustelun aihe. Ap
Miksi oletat että muut haluavat kysyä sinulta ateismistasi? Odotatko olevasi niin kiinnostavan erikoinen? Eiköhän ateismi ole aika yleistä nykyään.
ateismi on ismi eli filosofinen vakaumus, missä kielletään jumalien olemassaolo. Ateistin siis täytyy olle erittäin varma siitä, ettei maailmankaikkeudesta löydy älyllistä elämää mistään. Voidaan nimittäin olettaa, että meidät on voinut luoda älyllisempi laji jota voidaan näin kutsua vaikka Jumalaksi. Tässä kohden ateistin logiikka usein särkyy, sillä olen kuullut ateistien pitävän mahdollisena älykkyyden löytymistä ulkoavaruudesta. Ristiriita logiikassa on siinä, että tuota älyä ei voida tarkastella esim. biologisissa rakenteissa, mutta sitä voidaan etsiä ulkoavaruudesta. Agnostikko on siinä mielessä perustelumpi kannanotto, että agnostikko tunnustaa tietämättömyytensä. Ateisti uskoo vakaasti tietävänsä.
Vierailija kirjoitti:
On. Haluan ilmaista mielipiteeni siitä, etten myöskään usko joulupukkiin, pääsiäisnoitaan, Kentaureihin enkä muihinkaan satuolentoihin. En usko minkään jumalan olemassaoloon. Uskonnoton voi vielä uskoa jonkin suurempaan, mutta ateisti ei usko siihenkään. Luterilaisuudesta ateismiin vaihtaminen vapautti minussa suunnattomasti hyvää energiaa. Voi elää ilman, että minua joku vahtii tai osoittaa sormella paheksuvasti. Tai no lähinnä ne uskovaiset sitä ryhmässä tekevät ja harrastavat siten korruptoitunutta ja hyväksyttävää kiusaamista. En kelpaa heille tällaisena, vaan hyväksytyksi tuleminen yhteisössä vaatii elämäntavan muuttamista ja omasta itsenäisestä ajatuksista luopumista. En halua kuulua siihen oravanpyörään. En myöskään halua tulla haudatuksi pyhään maahan. Haluan, että minut poltetaan ja tuhkat levitetään lapsuuden maisemiin.Lisääntyminen ei vaadi uskontoon kuulumista. Elämä jatkuu ilman sitäkin, joten se ei ole hyvälle elämälle tärkeää.
Ei ap
Oletko rouskuttaja?