Ihmiset tuijottaa kun olen maski päällä kaupassa tms. Ettekö tiedä että nyt on menossa koronaepidemia?
Ja monessa maassa ei edes pääse kauppaan ilman maskia.
Kommentit (461)
Silloin kun ei vielä osattu arvata, miten virus leviäisi, moni olisi halunnut käyttää niin maskia kuin käsidesiäkin, mutta kas kun tänne periferiaan niitä ei saatu, ei apteekkeihin eikä kauppoihin. Monta viikkoa meni, ennen kuin kauppoihin saatiin pieniä eriä käsidesiä. Ensimmäiset maskit myynnissä näin vasta toukokuun puolivälissä. Nettikin myi usein ei-oota tai sitten hinta kertakäyttömaskeista oli niin suolainen, että ei tullut mieleen tilata. Nyt kaupoissa ja apteeseissa on isoja laareja täynnä molempia, mutta menekki on aika vähäistä, sillä asun alueella, jossa virusta ei ole tavattu lainkaan. Yhdessä kaupassa vähän huvitti, kun laarin kupeessa oli lappu: Suuren kysynnän vuoksi vain kaksi käsidesiä/talous. Yhdelläkään asiakkaalla ei ollut korissa maskeja tai desiä. Niin eikä maskejakaan ole näkynyt viikkokausiin. Alkuvaiheessa niitä näkyi muutamilla, joillakin oli myös suojahanskat, mutta ei enää. Jos nyt näkyisi maskeja, niin kyllä niitä katsottaisiin pitkään!
Jokaisella on oikeus suojata itsensä tappavaa virusta vastaan. Jos kävisin kaupassa (mitä en tee!), niin tottakai laittaisin maskin. Riskiryhmä, hki.
Pienellä paikkakunnalla, tai korona vapaalla alueella, esim. Itäsuomessa, en ehkä laittaisi.
Anoppini muuten haukkuu koko ajan, maalaisanoppi, perheemme verkkokauppa tilaus-strategiaa Helsingissä . Haluaa varmaan, että saisin tartunnan ja kuolisin pois. Että hänen naapuritalon tytöstä tulisi uusi miniä....
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän maskia, enkä ole huomnannut, että kukaan tuijottaisi, mutta bussissa ei kukaan tule viereen istumaan :D Hyvä!
Hki
Ei minuakaan kukaan tuijota. Käytän maskia julkisissa ja kaupassa vaikka tilanne nyt onkin hyvä. Yleensä näen pari kolme muuta maskia liikenteessä. Ei ne täällä Stadissa tuijottele
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv..tin väliä joidenkin tuijotuksilla on? Aina löytyy joku töllääjä. Porskuta omia teitäsi.
Lihavien ostoksia toljotetaan ja kuljetaan jopa perässä katsomassa mitä ostaa (omin silmin nähnyt). Alipainoisia myös. Vammaisiakin töllötetään, uskomatonta mutta totta. Ja ihan varmaan joku maskikin on elämää suurempi ihme. Nämä kaikki kertovat vaan sivistymättömyydestä ja pienistä ympyröistä, missä töllöttävät reppanat elävät. Monesti uteliaalla on vielä jäänyt suukin auki :D
Mä olen todella kipakka, ja saatan tokaista aika äkkipikaisestikin, esim miehelle kaupassa, jos on aikeissa ostaa jotain todella turhaa tai sellaista mitä meillä jo kotona on, ja voi jestas sentään, kun ihmisiä alkaa kertyä kummasti ympärille möllöttämään, vaikka ihan normaalia keskustelua käydään, ilman mitään riitaa tai huutamista.
Kerran verholiikkeessä, kun mietimme yhdessä ostoksia, jäi yksi nainen ihan viereen kuuntelemaan, ei katsellut tuotteita, eikä ostanut mitään. Muljautin pirullisesti, niin johan häippäsi. Näitä uunoja riittää.Yksi röyhkimys tuli myös kerran ihan suoraan liikkeen perältä melkein juosten katsomaan, kun löin romukultaa tiskiin ja kysyin mitä näistä maksat. Siihen vaan kassalle ja tuijottamaan niitä mun eriparikorviksia ja katkenneita kultaketjuja. Kun oli ne katsastanut, niin lähti takaisin lehtihyllylle, varmaankin ilmaiseksi lukemaan. Voi myssyn tyhjyys.
Maski on elämää suurempi ihme ;D
😁😷😁😷😁
Käyttäkää kirurgin maskia jos olette kantajia tai altistuneita.
Kirurgin maskihan ei juuri suojaa käyttäjäänsä vaan muita pisaratartunnalta.
Venttiilimaski suojaa käyttäjäänsä mutta ei muita.
Ihmiset eivät käytä maskeja siitä huolimatta tartuntojen määrä vähenee.
Ei minua kiinnosta tuijottaako joku vai ei. Käytän maskia aina, jos liikun sisätiloissa, joissa muita ihmisiä kuin oman perheen jäseniä. Toivoisin, että hallitus antaisi maskin käyttöä koskevan suosituksen, jotta nykyistä useampi niitä käyttäisi. Maski nimittäin suojaa sitä paremmin mitä useampi niitä käyttää. Mitään pakkoa en kuitenkaan kannata, mutta toivoisin että muutkin niitä maskeja käyttäisivät.
Jos 50% ihmisistä käyttäisi kangasmaskeja, tartuttavuus laskisi paljon. Kaikki keinot viruksen taltuttamiseksi tulisi ottaa käyttöön. Maskin käyttö ei edes ole mikään raskas toimenpide esim. koulujen ja Uudenmaan sulkemiseen verrattuna.
https://tekniikanmaailma.fi/vttn-tutkija-kangasmaskit-eivat-suojaa-koro…
Oxfordin tutkijoiden mukaan kasvomaskin käyttöä pitäisi suositella julkisilla paikoilla. Myös kankaiset maskit suojaavat käyttäjäänsä ja muita ihmisiä.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/oxfordin-tutkijat-kasvomaskin-kaytto…
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Jos tietää olevansa kantaja tai altistunut, pitää pysyä kotona. Nyt ei olla Ruotsissa.
Niinpä, enää ei kymenlaaksossakaan ole pullat valmiiksi pussissa ei Lidlissä eikä muissakaan kaupoissa vaikkei virus ole mihinkään hävinnyt
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käynti kestää alle 10 min. Laitan molemmat, alla kirurgin- ja ulompana venttiilimaski.
Käsidesiä en käytä, vaan kertakäyttökäsineitä.
Muutenkin ihmettelen tuota käsidesiä, kun sitä ei ollut saatavana riittävästi, jokainen mahdollinen taho toitotti että ei se koronaan edes tehoa. Saippualla pesu kuulemma tappaa viruksen varmemmin. Missä pesupisteet?
Kun liikkuu ja oleskelee ihmisten keskellä kangasmaskissa ja se kostuu hengityksestä ja imee pöpöt jolloin tartutat siitä mahdolliset virukset, bakteerit itseesi. Toiseksi et saa happea tarpeeksi jolloin tuntuu olo heikolta. Itse kokeilin apteekista ostamaani paperisuojaa siivotessa pölyisiä tiloja kotona ei ollut sitä yksinkertaisinta paperia myynnissä. Lasit huurtui ja tukahduttava tunne,ei toimi. En ole nähnyt tänä aikana kenenkään käyttävän kasvosuojia kaupassa tai muualla pikkukaupungissa jossa ei ole tartuntoja ollut Mökkiläisiä on tullut,mennyt. Käsineitä käytin helmikuussa x1. Toukokuussa näin yhdellä iäkkäällä. Käsineiden käyttö on hyödyllistä muistakin syistä kuten mahataudit,tavall lenssu infektiotauteja välttääkseen ja jos on kemikaali ihoallergiaa,tai haava.Kovista muovipakkauksista saa helposti ihonaarmuja.
Ostoskärryjen kahvat,kaapin ovet kaupassa likaisempia paikkoja. Ruokakaupassa olen huomannut että tiskit puhtaampia kuin ennen oli.
Kun liikkuu ja oleskelee ihmisten keskellä kangasmaskissa ja se kostuu hengityksestä ja imee pöpöt jolloin tartutat siitä mahdolliset virukset, bakteerit itseesi. Toiseksi et saa happea tarpeeksi jolloin tuntuu olo heikolta. Itse kokeilin apteekista ostamaani paperisuojaa siivotessa pölyisiä tiloja kotona ei ollut sitä yksinkertaisinta paperia myynnissä. Lasit huurtui ja tukahduttava tunne,ei toimi. En ole nähnyt tänä aikana kenenkään käyttävän kasvosuojia kaupassa tai muualla pikkukaupungissa jossa ei ole tartuntoja ollut Mökkiläisiä on tullut,mennyt. Käsineitä käytin helmikuussa x1. Toukokuussa näin yhdellä iäkkäällä. Käsineiden käyttö on hyödyllistä muistakin syistä kuten mahataudit,tavall lenssu infektiotauteja välttääkseen ja jos on kemikaali ihoallergiaa,tai haava.Kovista muovipakkauksista saa helposti ihonaarmuja.
Ostoskärryjen kahvat,kaapin ovet kaupassa likaisempia paikkoja. Ruokakaupassa olen huomannut että tiskit puhtaampia kuin ennen oli.
Hullut käyttää maskia turhan takia. Ei se ees auta mitään.
Esimerkiksi hoitohenkilökunta pitäisi velvoittaa käyttämään maskia aina julkisilla paikoilla liikkuessaan. Hehän kuitenkin sitä ryhmää jotka koronatilanteen pahetessa ovat eniten tautisten kanssa tekemissä ja levittävät taas tartuntaa eteenpäin eivätkä välttämättä asiaa edes tiedä.
Hoitohenkilökunnan pitäisi ainakin asiakkaita kohdatessaan käyttää edes kirurgista maskia. Esim. labrassa näytteenottaja on tosi lähellä. Kun kysyin paikan sairaanhoitajalta miksi ei,
niin kertoi näytteenottajan olevan HUS:n työntekijä. Eikö HUS anna ohjeita työntekijöilleen labroissa. Vähän pelotti mennä näytteenottoon kun olen vielä riskiryhmäläinen
Suomessa tänäänkin vain kolme tartuntaa vaikka maskeja käyttävät todella harvat. Valtioissa joissa maskit pakolliset tartuntoja enemmän... selittäkää tämä homma.
En käytä maskia koskaan. Huutista pelkureille!
Eilenkin kävimme Prismassa ruokaostoksilla, kunkasseja ei voinut hakea juuri tuona asiointipäivänä. Tottakai meillä ole kirurgin maskit päällä. Eip tullut mieleenikään katsoa tuijottiko joku vai ei. Evvk.