Työttömäksi vai hoitovapaalle?
Eli mitä mun pitäisi tehdä kun äippäloma sitten loppuvuodesta loppuu. Työsuhde loppui kun ä-loma alkoi, joten työpaikkaa ei ole. Jäänkö sitten ä-loman jälkeen hoitovapaalle vai työttömäksi? Mitenkäs tuet?
Kommentit (9)
" Miten voit jäädä hoitovapaalle jos sulla ei ole työpaikkaa mistä jäädä hoitovapaalle?"
Tarkoitin siis, että jatkan sitten kotiäitinä > saan kotihoidontukea eli olen " hoitovapaalla" :)
Totta kai voi jäädä hoitovapaalle. Kyllä hoitorahaa saa, vaikkei ole työpaikkaa odottamassa.
Jos olet valmis ottamaan työpaikan vastaan, niin jää ihmeessä työttömäksi, etenkin jos saat ansiosidonnaista. Mutta jos aiot olla vielä kotona, niin sitten hoitovapaalle.
olin vuoden verran työttömänä ä-loman jälkeen ja sain ansiosidonnaista mikä on paljon enmpi kun kotihoidontuki. En mä töihin halunnu, eikä niitä töitä kyllä työkkäristä tarjottukaan. Sitten löysin ite mieleisen työpaikan johon pääsin.
Ajattelin hoitovapaan näyttävän paremmalta myöhemmin työnhaussa kuin työttömänä roikkuminen, eikä meidän kohdalla ollut väliä sillä, että työttömyyskorvaus olisi ollutkin enemmän. elimme silloin toimeentulotuella, joten se ei tehnyt eroa. Oli muutenkin rauha keskittyä lapsen hoitoon vapaasti, kun työkkärin velvoitteet ei olleet niskassa, en olisi nimittäin töihin mennytkään.
lastenkodinhoidon tukeen on kaikilla oikeus.
Ja hoitovapaa on se mille on oikeus jäädä työpaikastaan kun on alle 3v lapsi.
Eli ap voi olla kotiäitinä ja saada lastenkodinhoidon tukea, mutta ei voi olla hoitovapaalla töistä jos ei kerta ole työpaikkaa.
Jos kerta ei ole työpaikkaa ei ole työpaikkaa mitä kertoa ansioluettelossa.
Tulevan työnhaun kannalta tosiaan töitä hakiessa on työnantajille ihan yksi hailee oletko nostanut kodinhoidontukea vai työttömyyskorvausta.
Työkokemusta sulle ei kuitenkaan eikä ammatillista osaamista ole kertynyt. Olet ollut pois työelämästä.
Se on asia erikseen niiden kohdalla jotka miettivät irtisanoisiko itsensä jotta saisi työttömyyskorvausta. He eivät voi töitä hakiessaan sanoa olevansa työsuhteessa.
Se että on työsuhteessä on positiivinen asia ansioluettelossa vaikka olisikin ollut kotona vuosia.
Hoitoraha on ihan naurettava summa, eihän sillä kukaan elä.
Työkkäri ei varmasti töitä tarjoa, itellä pitää vaan olla kanttia käyttää systeemiä väärin. No, mun mielestä systeemi on joka tapauksessa väärä, jos lasten hoitamisesta saatava raha on noin viidesosa siitä, mitä työttömälle maksetaan.
Minulla sama tilanne vuoden vaihteen jälkeen. Ajattelin jäädä hoitovapaalle ja sitten kun siltä tuntuu, haen tietysti töitä.