Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvoisat moottoritielle menijät...

Joka päev kuopiossa
13.05.2020 |

Onko se niin jumalattoman vaikeaa saada oma lessuvankkuri / yarppa yaris / munakinneri siihen vaadittavaan 100 km/h vauhtiin.
Hyvin epämiellyttävää ajaa teidän perseessä 60 km/h motarille ruuhka-aikaan.
N. 85% näin tekevistä kuskeista on naishenkilöitä +40 vuotiaita.

Pro tip : Auto ei hajoa jos kierrokset menee yli 2k, kiihdytä 3 vaihteella siihen sataseen, näin meni rivakasti jopa entinen 97 vm felicia farmarin raatokin motarille back in the days.

Jotain rotia stna !

Yksi kysymys : MIKSI !?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletteko koskaan ajatellut siinä ohituskaistalla ajaessa, ettei ohitusta oikein voi päättää sisäänajorampin kohdalla, jos sieltä rampilta onkin tulossa samalle kaistalle joku, jonka kiihdytyskaista on vaikka päättymässä ja sen on pakko vaan tulla. Tai kehä kolmosella itään päin mennessä Vantaakosken kohdalla, jossa tulee ramppi Vantaankoskelta ja toinen Tampereen motarilta, joka on samalla myös poistumisramppi Tuupakkaan. Rekkoja hel vetisti liikkeellä. Siinä on epävarmalla kuskilla haastetta.

Vierailija
82/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PRO TIP vaan itsellesi: mun 1.0 litran moottorilla varustettu pikkukippo nyt ei vaan ole kovin nopea kiihtymään. Mielelläni ajaisin lujempaa liittymästä, mutta se nyt ei vaan onnistu eikä tehokkaampaan autoon ole nyt varaa.

Kulkee kyllä ihan hyvin sitten kun sen saa vauhtiin, joten turha tulla neuvomaan että "pysy pois moottoritieltä".

Kyllä muuten kiihtyy, kun aloitat kiihdytyksen tarpeeksi pienellä vaihteella. Jos jollain 4 tai 5 vaihteella yrität, niin ei se onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä nyky kohelo meininkiä. On niin kiire ja nopee auto. Kyllä sinne aina on päässyt pysähtymälläkin.

Muistathan kloppi, että peräänajaja maksaa!

Väärin lakia muuttuu ja jarruttelija maksaa jatkossa. Myös hidastelusta moottoritiellä saa sakot.

Mikään laki ei ole kyllä muuttumassa tuollaiseksi, se "alin sallittu nopeus"-pykälä on kirjoitettu hitaita ajoneuvoja varten, eli ei saa mennä motarille mopoautolla tai traktorilla, jotka ei pysty kulkemaan edes sitä alinta sallittua nopeutta.

Tilannenopeudet ovat edelleen sallittuja, jos on peruste, voi ajaa hitaammin, kiihdytyskaistalle on vähän vaikea laittaa mitään rajoitetta että "siinä on palkko kulkea 100km/h)", ku sen pointti nimenomaan on, että kiihdytetään alemmista nopeuksista siihen sataseen, oman harkinnan mukaan. Kärkikolmion takana olevalla on myös velvollisuus pysähtyä kaistan päähän, jos ei pysty turvallisesta liittymään muun liikenteen sekaan. Eli sinne saa kyllä liittyä pienemmästäkin vauhdista.

Vierailija
84/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta sinäkin jaksat stressata, kuten nyt siitä miten edessäsi ajavat menevät motarille. Käytä itse omaa ajosilmää äläkä aja sen edellä menevän peräpeilissä kiiinni.

En minä halua ajaa kenenkään peräpeilissä kiinni, enkä ajakaan. Jotenkin sitä vaan odottaa ja olettaa, että siinä kiihdytyskaistalla liityttäessä moottoritielle (jossa rajoitus 120km/h), se edellä ajava auto ajaisi reipasta ja tasaista vauhtia eteenpäin, eikä alkaisi yhtäkkiä hidastamaan ja jarruttelemaan, ajamaan 70km/h tai muuta vastaavaa älyvapaata.

Terveisiä liikenteestä: Aina pitää varautua siihen, että toinen sattaa hidastaa tai jarruttaa yllättäen, voi vaikka joku lapsi hypätä yhtäkkiä puskasta tielle ja siinä onkin sitten kiire jo.

Niin että ajakaa vain sitä autoa ja jättäkää muu tekeminen kuten kännykän räplääminen muualle.

Vierailija
85/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta sinäkin jaksat stressata, kuten nyt siitä miten edessäsi ajavat menevät motarille. Käytä itse omaa ajosilmää äläkä aja sen edellä menevän peräpeilissä kiiinni.

En minä halua ajaa kenenkään peräpeilissä kiinni, enkä ajakaan. Jotenkin sitä vaan odottaa ja olettaa, että siinä kiihdytyskaistalla liityttäessä moottoritielle (jossa rajoitus 120km/h), se edellä ajava auto ajaisi reipasta ja tasaista vauhtia eteenpäin, eikä alkaisi yhtäkkiä hidastamaan ja jarruttelemaan, ajamaan 70km/h tai muuta vastaavaa älyvapaata.

Terveisiä liikenteestä: Aina pitää varautua siihen, että toinen sattaa hidastaa tai jarruttaa yllättäen, voi vaikka joku lapsi hypätä yhtäkkiä puskasta tielle ja siinä onkin sitten kiire jo.

Tottakai aina täytyy seurata liikennettä ja olla valppaana, tämä on ihan selvä asia. Se, että oletan edessä ajavan kiihdyttävän reippaasti, ei tarkoita sitä että en seuraisi hänen liikkeitään ja reagoisi niihin tarvittavalla tavalla. Usein joutuukin tekemään niin, että kun huomaa edessä ajavan olevan nutaaja, niin jättäydyn suosiolla vähän kauemmas, että pystyn itse kiihdyttämään kunnolla.

Vierailija
86/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä nyky kohelo meininkiä. On niin kiire ja nopee auto. Kyllä sinne aina on päässyt pysähtymälläkin.

Väärin lakia muuttuu ja jarruttelija maksaa jatkossa. Myös hidastelusta moottoritiellä saa sakot.

Mikään laki ei ole kyllä muuttumassa tuollaiseksi, se "alin sallittu nopeus"-pykälä on kirjoitettu hitaita ajoneuvoja varten, eli ei saa mennä motarille mopoautolla tai traktorilla, jotka ei pysty kulkemaan edes sitä alinta sallittua nopeutta.

Tilannenopeudet ovat edelleen sallittuja, jos on peruste, voi ajaa hitaammin, kiihdytyskaistalle on vähän vaikea laittaa mitään rajoitetta että "siinä on palkko kulkea 100km/h)", ku sen pointti nimenomaan on, että kiihdytetään alemmista nopeuksista siihen sataseen, oman harkinnan mukaan. Kärkikolmion takana olevalla on myös velvollisuus pysähtyä kaistan päähän, jos ei pysty turvallisesta liittymään muun liikenteen sekaan. Eli sinne saa kyllä liittyä pienemmästäkin vauhdista.

Niin, mutta mikä on hyvä syy pysähtyä sinne tai hidastaa? Tietysti hälytysajoneuvot, mutta näitä hidastelijoita, kun olen itse nähnyt, niin syynä on yksinkertaisesti se, ettei sinne uskalla liittyä "kun autoja tulee"...

Vierailija
87/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten nämä köröttelijät ovat vanhoja miehiä tai minkä vaan ikäisiä naisia. Varmasti johtuu suurelta osin siitä, että naiset pelkäävät liikenteessä enemmän kuin miehet. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki naiset pelkäisivät, vaan että isompi osa pelkääjistä on naisia kuin miehiä. Ollaan liian varovaisia ja pelätään kovaa vauhtia. Monella naisella on myös ajoasento aivan liian edessä ja lähellä rattia. Tämä myös vaikeuttaa liikenteen havainnointia ja on jopa vaarallista, jos kolaroi.

Vierailija
88/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tällä kertaa näin päin. Sitten välillä on niitä vänkääjiä, jotka eivät periaatteesta tee tilaa rampista tuleville, koska heillä on etuajo-oikeus.

Miksi ihmeessä pitäisi tehdä tilaa? Rampilta tulija katsoo itselleen sopivan välin ja sujahtaa siihen. Siinä rampin päässä on kolmio juuri tästä syystä. Vai onko olemassa ihmisiä, jotka jotenkin tahallaan jäävät roikkumaan tielle kun toinen on tulossa rampista? Miten sellainen edes onnistuisi?

Jälleen: motarilla ajamisessa on omat sääntönsä. Ei minun säännöt eikä sinun säännöt, vaan Suomen tieliikennelaissa määritellyt säännöt. Jos ei niitä hallitse, perille pääsee varmasti muitakin teitä pitkin.

Minulla oli ollut kortti kolme vuotta ennen kuin uskaltauduin moottoritielle ekan kerran. Aloitin liittymisen harjoittelun tyhjällä tiellä sellaisena aikana, kun oli vähän tai ei juuri yhtään muuta liikennettä. Suosittelen, jos yhtään pelottaa.

Onhan näitä periaatteen miehiä, jotka eivät voi antaa tilaa, koska heidän eteensä ei mennä, vaan kiihdyttävät vauhtia. Jos on enemmän liikennettä, tällä periaatteella kolisee pelti, koska sopiva väli on aina yhtä kuin jonkun edessä.

Musta tää on aika hauska :D Itse olen nainen ja todella varovainen kuski, olen joskus kiihdyttänyt vastaavassa tilanteessa ajatuksena, että annan tilaa tulla sinne taakse. Ei siinä voi alkaa mitään "ohimenotanssia" (kuten kaupassa joskus tulee jonkun kanssa), on mentävä vauhtia äx ja pysyttävä siinä ja antaa väistämisvelvollisen tehdä ne päätökset mitä tekee, onko hinku kiihdyttää vieläkin ohi, vai "tyytyykö" jäämään sinne taakse syntyneeseen tilaan.

Mitään nopeuksien heijaluja ei mielestäni voi satasessa tehdä, jos arvasi toisen aikeet väärin, niin se on sitten voivoi ja sen toisen täytyy hieman nöyrtyä siinä tilanteessa. Katsos, asioille on monta näkökulmaa ja liikenteessä on muitakin ihmisiä kuin sinä, muut ei tee kaikkia päätöksiään ihan vain sun kiusaksi.

Vierailija
89/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityntäkaista eli kiihdytyskaista on nimensä mukaisesti kaista, jossa vauhti sovitetaan liityttävän tien liikennenopeuden mukaiseksi. 

Jos kyseessä on moottoritie, jossa liikenne kulkee 120km/h, on silloin liityttävän ajoneuvon nopeus oltava samanlainen (pl raskas liikenne). Jos nopeus on 60km/h, niin silloin liitytään ajoliikenteen sekaan siihen soveltuvalla vauhdilla. Ei tämä sen vaikeampaa pitäisi olla. 

Jos ajaa huomattavaa alinopeutta rampilla, saattaa varaan kaikki muut tieliikenteessä olevat. 1.6 alkaen näistä voi rapsahtaa sakko, kun moottoiritiellä huomattavaa alinopeutta ajavaa voi sakottaa. 

Vierailija
90/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois Kuopiosta. Täällä Espoossa osataan ajaa.

Itse ihmettelen miksi pitää ajaa peräpuskurissa kiinni, kun joku ajaa rajoituksen mukaan (mittarilisä huomioiden). Joillakin ei hermot kestä mitään. 

Vierailija
91/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut ruuhka-aikaan pysähtyyn sinne rampin päähän, kun edellä meni hissuttelija. Aloin kiihdyttään alhaalla, mutta kun tämän 60km/h autonperä alkoi lähestymään niin piti hidastaa, eikä kaistan loppuosa riittänyt enää uudelkeen kiihdyttämiseen. Hissuttelija pääsi liittymään motarille, mutta aiheutti jarrutusletkan, joten välit eivät olleet kovin isoja, en millään olisi päässyt liittymään sellaiseen pikkuväliin alinopeudella ilman että olisi rysähtänyt. Hauskaa oli.

Vierailija
92/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta mikä on hyvä syy pysähtyä sinne tai hidastaa? Tietysti hälytysajoneuvot, mutta näitä hidastelijoita, kun olen itse nähnyt, niin syynä on yksinkertaisesti se, ettei sinne uskalla liittyä "kun autoja tulee"...

Pysähtyä minne? Keskelle motariako? Aika harva on hyvä syy. Jos taas puhut kiihdytyskaistasta ja kärkikolkmion takana olemisesta, niin tottakai pitää pysähtyä eikä rysäyttää kenenkään kylkeen. Haloo nyt oikesti?

Vierailija
93/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälit muutenkin. Se pelti ei rytise jos lakia noudatetaan, eli väli edellä ajavaan on niin suuri että pystyy pysähtymään näkyvällä matkalla. Nämä puskurissa roikkuvat aiheuttavat suurimman vaaran.

Vierailija
94/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityntäkaista eli kiihdytyskaista on nimensä mukaisesti kaista, jossa vauhti sovitetaan liityttävän tien liikennenopeuden mukaiseksi. 

Jos kyseessä on moottoritie, jossa liikenne kulkee 120km/h, on silloin liityttävän ajoneuvon nopeus oltava samanlainen (pl raskas liikenne). Jos nopeus on 60km/h, niin silloin liitytään ajoliikenteen sekaan siihen soveltuvalla vauhdilla. Ei tämä sen vaikeampaa pitäisi olla. 

Jos ajaa huomattavaa alinopeutta rampilla, saattaa varaan kaikki muut tieliikenteessä olevat. 1.6 alkaen näistä voi rapsahtaa sakko, kun moottoiritiellä huomattavaa alinopeutta ajavaa voi sakottaa. 

Ei rapsahda sen enempää sakkoja tuosta kuin ennenkään, edelleenkään. Ihmiset on tajunneet ihan väärin sen alimman sallitun nopeuden idean. Mitään alinopeutta ei edelleenkään laissa ole tunnustettu.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178

"Vähimmäisnopeus-liikennemerkillä haluttiin poistaa mopoautot isoilta teiltä - alinopeutta saa kuitenkin ajaa myös uuden lain aikana"

Vierailija
95/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvavälit muutenkin. Se pelti ei rytise jos lakia noudatetaan, eli väli edellä ajavaan on niin suuri että pystyy pysähtymään näkyvällä matkalla. Nämä puskurissa roikkuvat aiheuttavat suurimman vaaran.

Sen lisäksi, että jos turvaväli on sekä motarilla olijoilla, että kiihdytyskaistalla olijoilla, niin mitään ongelmaa liittyä sinne liikenteen sekaan ei pitäisi olla.

Itsekkin teen niin, että jos edellä ajaa selkeästi joku, joka ei kiihdytä kunnolla, ajan itse vielä huomattavasti häntä hitaammin, vaikka sitten 40km/h, siis niin hitaasti että väliä syntyy, mutta että takanaolevillekkaan ei tulisi tukalaa kiihdyttää riittävään nopeuteen, sitten kun väliä on tarpeeksi kiihdytän siihen riittävään 100km/h ja liityn sujuvasti motarille ilman mitään ongelmia.

Kannattaa tarkkailla sitä liikennettä ja toimia itse järkevästi, niin voin sanoa, että v*tuttaa huomattavasti vähemmän. Nämä on kuitenkin ikuisuusongelmia eikä sille mitään voi, ettei kaikki osaa yhtä sujuvasti kiihdyttää, se on vain sopeuduttava siihen, eikä lietsoa mitään tieraivoa.

Ainakin täällä pohoisessa näin, eteläsuomeen en autolla lähde ajamaan kirveelläkään, siellä on just niin hullua menoa, kuin tästä ketjusta voi lukeakkin, ei mitään turvavälejä ja minäminäminäminä.

Vierailija
96/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysähtyä minne? Keskelle motariako? Aika harva on hyvä syy. Jos taas puhut kiihdytyskaistasta ja kärkikolkmion takana olemisesta, niin tottakai pitää pysähtyä eikä rysäyttää kenenkään kylkeen. Haloo nyt oikesti?

Kerran olen joutunut pysähtymään, kun näin ambulanssin tulevan. Muuten kyllä sinne liikenteen sekaan on päässyt, kun on kiihdyttänyt tarpeeksi. Tietenkään kenenkään kylkeen ei ajeta ja rampilta tulevalla on väistämisvelvollisuus, mutta ihan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta pitää kiihdyttää kunnolla ja sujahtaa muun liikenteen sekaan.

Vierailija
97/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen miksi? No, kun Suomen verotus suosii näitä yksisylinterisia, puoli-litraisia tuhnuja, joiden kiihtyvyys 0-100kmh voidaan mitata kalenterilla. Eihän missään järkevässä maassa ajeta tällaisilla matalatehoisilla vinguttimilla.

Just ennen Koronaa oli Ausseissa ja Kanadassa, siellä kiinnitti huomiota, että esim. VW Golffista en nähnyt liikenteessä GTI:tä tuhnumpaa versiota liikenteessä.

Vierailija
98/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen liikkuu omien kykyjensä ja taitojensa mukaan liikenteessä. Äläkää mussuttako hätäiset. Järjestäkää asianne, että ehditte normaalilla menemisellä ajoissa perille.

Jos liikenteessä ei osaa ajaa turvallisesti niin kannattaa jättää auto pihaan. Nämä, jotka pahimmillaan pysähtyvät kiihdytyskaistan päähän vaarantavat muun liikenteen.

Jos siellä motarilla ei ole tilaa niin sinne pitää tarvittaessa vaikka pysähtyä.

.

Nää on huvittavia jotka luulevat olevansa etuajo-oikeitettuja, yks ainoo auto motarilla ja eivät silti osaa ajaa taakse vaan pakko yrittää eteen ja jarrut pohjassa kun kiihdytys kaista loppuu.

Minä en yritä vaan tulen eteen. Ja kun olen tiellä perään ajaja maksaaAnnan kyllä tietä mutta osaan olla röyhkeäkin.

Vierailija
99/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta oletteko koskaan ajatellut siinä ohituskaistalla ajaessa, ettei ohitusta oikein voi päättää sisäänajorampin kohdalla, jos sieltä rampilta onkin tulossa samalle kaistalle joku, jonka kiihdytyskaista on vaikka päättymässä ja sen on pakko vaan tulla. Tai kehä kolmosella itään päin mennessä Vantaakosken kohdalla, jossa tulee ramppi Vantaankoskelta ja toinen Tampereen motarilta, joka on samalla myös poistumisramppi Tuupakkaan. Rekkoja hel vetisti liikkeellä. Siinä on epävarmalla kuskilla haastetta.

"kiihdytyskaista on vaikka päättymässä ja sen on pakko vaan tulla"

.

Sieltä ei vaan ole pakko tulla, sinne vaikka pysähdytään jos et ole kiihdytyskaistan alussa tajunnut katsoa sopivaa rakoa.

Kolmion takaa tuleva (kihhdytyskaistaa ajava) on aina maksaja.

Vierailija
100/135 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kauheen kivaa ajaa tuollaisen "kuuttakymppiä motarille" tyypin perässä ruuhka-aikaan. Kerran kävi niin, että joo, ihan hyvin pääsi se edellä ajanut sinne liikennevirtaan, mutta aiheutti perässä jarruttelua ja ohituskaistalle väistämistä. Ja sen jarruttelun seurauksena minulta katosi raot, joihin olisin voinut liittyä, eikä oikealta kaistalta päässyt enää vasemmallekaan, jotta olisi voinut antaa minulle tilaa. Jonkin aikaa joudun ajamaan pientareella, ennen kuin joku maanteiden ritari tajusi tilanteen, nosti jalkaa kaasulta ja antoi minulle edessään tilaa. Tämä oli vielä sellaisessa paikassa, jossa suunnilleen minun käyttämääni liittymään asti tullaan normaalia moottoritienopeutta, mutta hetikohta liittymän jälkeen ruuhkan takia nopeus putosi joskus jopa kuutenkymppin. Eli tuonne olisi pitänyt aina kiihdyttää kunnolla, liittyä ja hypätä melkein heti jarrun päälle.

Sen jälkeen olen myös itse harrastanut sitä hajurakoa edellä ajavaan, jolloin pystyn kiihdyttämään rauhassa sopivaan moottoritienopeuteen edellä ajavasta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi