Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison kaksisuuntainen mielialahäiriö

Vierailija
13.05.2020 |

Muita joiden puolisolla kaksisuuntainen mielialahäiriö? Miten vaikuttaa perhe-elämään? Itse alan olla väsynyt mieheni jatkuviin mielialan vaihteluihin ja sekoiluihin. Vaikea elää normi arkea kun mies vasn haahuilee, raivostuu pienimmästäkin asiasta eikä osallistu perheen arkeen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit kuitenkin lapsia sen kanssa???

Mä olin synnyttänyt useamman lapsen ennenkuin sairastuin. eri kuin ap.

Vierailija
22/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kohta 50 v. bipo.

Parikymmentä vuotta oli yhtä helvettiä. Sitten erosin alkoholistimiehestäni ja elämä on ihanaa ja olen ollut oireeton yli 10 vuotta.

Lopetin alkoholinkäytön itsekin, elämä tasaantui ja vältän stressiä.

Sitä virhettä en tee, että luulisin, että tästä voi parantua, joten lääkkeet otan joka päivä.

Mutta minulle ikä ja se, että olen ottanut vastuuta elämästäni, on tehnyt ihmeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä meinasin kommentoida. Olisi kannattanut ottaa vakaampi mies. Mutta kai se mielisairas on jännä.

On mielisairaillakin miehillä (ja naisilla) oikeus rakkauteen.

T. Rakastunut skitsofreenikkoon

Vierailija
24/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä meinasin kommentoida. Olisi kannattanut ottaa vakaampi mies. Mutta kai se mielisairas on jännä.

Jos ottaa mielisairaan ja perustaa perheenkin sen kanssa, on aika typerää tulla jälkikäteen mussuttamaan, että elämä on vaikeaa. Mitäs läksit. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
25/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon epävakaan voi erottaa biposta, miten lääkärit sen erottaa?

Vierailija
26/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toista kertaa naimisissa. Molemmilla miehilläni on ollut bipo. Ensimmäinen oli perintenen bipo, vuodenaikasidonnainen. Keväällä karkasi mopo ja elokuun pimeissä illoissa vyöryi depressio päälle. Oli raskas, vahva lääkitys vielä vaikutti parisuhteessa, Toki hoiti itseään vielä alkoholilla. Nykyisellä on paranoidi versio. Mielialat aka tasaiset ja lääkitys tepsii. Paranoidisia juttuja pitää aika ajoin ampua alas. Tämän jälkimmäisen kanssa on lapsi, ihan loistava isä. 

Ja sitten lapselle periytyy se tauti ja kaikilla on kivaa. Kannattaisko vähän ajatella.

Mikä sairaus sun vanhemmilta periytyi että sinusta tuli tuollainen? Vai oleteko ihan itse vaan päättänyt että kusipäänä mennään loppuun saakka?

Kusipäisyyden diagnoosia ei olla vielä luotu, mutta eiköhän tuollainen asenne jonkin sorttista narsismia ole.

,

Vierailija
27/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon epävakaan voi erottaa biposta, miten lääkärit sen erottaa?

"kohtausten" pituudesta. Epävakaalla voi päivän aikana käydä läpi koko tunneskaalan ja seuraavana uudestaan. Bipolla taas on selviä kuukausiakin kestäviä hyviä ja huonoja kausia.

Vierailija
28/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä bipotkin voi käydä koko tunneskaalan läpi päivän aikana.

Vierailija
29/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa mielisairaan ja perustaa perheenkin sen kanssa, on aika typerää tulla jälkikäteen mussuttamaan, että elämä on vaikeaa. Mitäs läksit. Niin makaa kuin petaa.

Tällä palstalla on kyllä rodunjalostusaate voimissaan. Ja tuo "mitäs läksit", hyi saakeli... Siihen kyllä kiteytyy kaikki, mikä suomalaisessa mentaliteetissa on kieroutunutta.

Vierailija
30/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko miehelläsi lääkitys ja ammattiapua?

Vierailija
31/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko miehelläsi lääkitys ja ammattiapua?

On kyl. Mut ne kuulemma väsyttää liikaa ettei pysty keskittymään. Välillä myöntää että on bipo. Välillä on sitä mieltä että ollut pelkkä burnout ja tehty vääriä diagnooseja aikoinaan

Vierailija
32/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä suhde epävakaan/bipon(lääkärintodistus) kanssa takana.

Joka kevät sekoaminen ja muistihäiriöt jatkuvia. Oma elämä oli omaa elämää, sillä puoliso ei siihen osallistunut. Yhteinen elämä oli sekoitus harhojen oikomista ja tuuliviirin asennon arvailua.

Oli hyviäkin aikoja. Toisella ei ollut sairauden tuntoa. Pelko lääkkeitä kohtaan oli.

Välillä mietin että kukahan sillä on nykyään siinä pyörityksessä. Sillä ulkonäöllä uusia löytyy helposti.

Vierailija
33/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bipot on niin narsistisia että huhu. Kaikki pyörii heidän ympärillä. Siinä toimii perhe elämä jos kumppani on kiltti ja alistuva

Bipolaarihäiriön maniavaiheessa käytös on narsistista. Maniavaiheen mentyä ohi heppu on mitä kiltein. Herkkä ja kiva.

Ongelma on jos ei ole sairaudentuntoa, mutta jos sopiva lääkitys löytyy ja lääkkeet otetaan ohjeen mukaan, elämästä voi tulla lähes normaalia. Meillä auttoi olantsapiini.

Tietoa ja vertaistukea Kaksisuuntaiset ry

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://kaksisuunt…

Vierailija
34/42 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se käytös on narsistista kaikissa mood swingeissä

Vierailija
35/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä näistä puhutaan vähän kun on niin herkkä alue. Vous olla näitä tositarinoita jotta ihmiset uskaltaa puhua. Vaikeneminen saa aikaan vaikenemista.

Vierailija
36/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on kyllä rodunjalostusaate voimissaan. Ja tuo "mitäs läksit", hyi saakeli... Siihen kyllä kiteytyy kaikki, mikä suomalaisessa mentaliteetissa on kieroutunutta.

Mä olen itse mielisairas (ahdistuneisuushäiriö + skitsoaffektiivinen häiriö), ja ymmärrän tuon mentaliteetin ihan täysin :D Kyllä saa olla terveellä tavalla itsekäs puolisoa hakiessa ja lastensa vanhempaa etsiessä, se on vain järkevää.

Vierailija
37/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli bipo puoliso. 5 vuotta elettiin yhdessä. Alusta asti oli käytös ailahtelevaa, mutta loppua kohden meno paheni. Nyt on vähän väliä huolta siitä miten lapsen visiitit isällään menee. Meno äityy välillä niin levottomaksi ja lapsi osaa jo ihmetellä isänsä poikkeavaa käytöstä. Paljon myös peruu lapsen tapaamisia, kun on huonompi hetki, impulsiivinen siis ja käytöksessä paljon samaa kuin uhmaikäisellä.

Vierailija
38/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli bipo puoliso. 5 vuotta elettiin yhdessä. Alusta asti oli käytös ailahtelevaa, mutta loppua kohden meno paheni. Nyt on vähän väliä huolta siitä miten lapsen visiitit isällään menee. Meno äityy välillä niin levottomaksi ja lapsi osaa jo ihmetellä isänsä poikkeavaa käytöstä. Paljon myös peruu lapsen tapaamisia, kun on huonompi hetki, impulsiivinen siis ja käytöksessä paljon samaa kuin uhmaikäisellä.

Onpa hyvä, että pykäsit sen kakaran sen kanssa. Hienoa.

Vierailija
39/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä suhde epävakaan/bipon(lääkärintodistus) kanssa takana.

Joka kevät sekoaminen ja muistihäiriöt jatkuvia. Oma elämä oli omaa elämää, sillä puoliso ei siihen osallistunut. Yhteinen elämä oli sekoitus harhojen oikomista ja tuuliviirin asennon arvailua.

Oli hyviäkin aikoja. Toisella ei ollut sairauden tuntoa. Pelko lääkkeitä kohtaan oli.

Välillä mietin että kukahan sillä on nykyään siinä pyörityksessä. Sillä ulkonäöllä uusia löytyy helposti.

Se on varmaan nyt mulla. Mä oon ihan finaalissa siihen. Ulkonäön takia toivoin että tasaantuu mut ei...

Vierailija
40/42 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 10v olen bipon kanssa elämäni jakanut, diagnoosi tosin tuli vasta viitisen vuotta sitten vaikka söi masennuslääkkeitä jo kun tavattiin. Miehelläni on lievempi versio taudista, eli maniat on lieviä eikä mitään itsetuhoisuutta jne ole koskaan ollut. Ennen kuin sai lääkityksen tasapainoon oli meno välillä melko vauhdikasta ja alkoholi vahvasti kuvioissa, mutta pari vuotta sitten lopetti juomisen ja sen jälkeen on mennyt paljon paremmin. Lapsia ei ole eikä tule, juurikin syystä että mies ei koe olevansa kykeneväinen niistä huolehtimaan enkä itsekään koskaan ole kokenut olevani mikään äitihahmo. Ja mitä tulee tuohon mielialojen vaihteluun niin meillä ne vaihtelee muutaman viikon jaksoissa, joskus lyhyemmissäkin. Ei ole siis mitään kuukausien mittaisia jaksoja, vaan tiheämpitahtista vaihtelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme