Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalloinen ylipaino - laihdutus

Vierailija
12.05.2020 |

Kaipaisin todella ylipainoisten kokemuksia laihduttamisesta.

Minulla kiloja on kertynyt jo sairaalloisen lihavuuden puolelle, mutta ilmeisesti nuori ikäni on vielä suojannut siten, että esimerkiksi liikkuminen on vielä suhteellisen helppoja eikä muitakaan vaivoja ole. Ainakaan näkyviä. Olen kuitenkin todella huolissani terveydestäni, joten olen päättänyt muuttaa elämäntapani. Ajatus on kypsynyt hiljalleen päätökseksi.
Kuinka paljon on oikeasti mahdollista laihtua esimerkiksi kuukaudessa, kun pudotettavaa on kymmeniä kiloja? Tiedän ettei nopeus ole valttia, mutta ei kai joku puoli kiloa viikossa vaan voi pitää paikkaansa? Ainakin tuossa Hengenvaarallisesti lihava sarjassa ne pudottaa jopa yli 20 kiloa kuukaudessa? Toki rankalla dieetillä, jolle en itse olisi edes valmis, mutta onko esimerkiksi kilo viikossa realistinen?

Eli ihan kokemuksia, ajatuksia, neuvoja ja muuta aiheeseen liittyvää kaipaisin.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
62/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vähän vanhempana voin sanoa, että älä ainakaan lähde mukaan mihinkään ihmedieetteihin, mukaanlukien nuo vhh-dietit, vegaanidietit (jos et ole ennestään vegaani) jne... Viikossa kilo on ihan realistinen, jos varsinkin alat liikkumaan.

Keskity lähinnä tekemään itsellesi sellainen ruokavalio, jota voit noudattaa loppuelämäsi, ei vaan "dieetin" ajan, koska muuten lihominen dieetin jälkeen on todennäköisempää, kuin että paino pysyisi.

Paras ruokavalio on aina monipuolinen, jossa paljon kasviksia, täysjyvä-tuotteita, proteiinia ja jonkun verran marjoja ja hedelmiä. Herkutella saa ja kannattaa, kunhan ei tee sitä joka päivä. Liian tiukka ruokavalio voi johtaa ahmimiseen, joten kannattaa ihan itselleen antaa lupa syödä välillä jotain hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene youtubeen ja hae sanoilla Intermittent fasting skin tightening.

Siellä on paljon kokemuksia sellaisilta (lääkäreiltäkin), jotka ovat laihduttaneet kymmeniä kiloja, ilman että iho roikkuu pahasti. Riippuu ihon rakenteesta ja iästäkin, mutta vhh yhdistettynä pätkäpaastoon on se keino mikä on viime aikoina tieteellisesti todistettu hyväksi.

Pätkäpaasto auttaa ihoa ja elimistöä korjaamaan itseään, laihduttaapa tai ei.

Mitkään ihmedieetit eivät tule auttamaan ihon palautumiseen, kun se on venynyt tiettyyn pisteeseen. Ihan turha väittää muuta. 

Vierailija
64/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli BMI 60!

Muutin ruokavalioni ja laihduin 65 kg.

Eli lopetin höttöhiilarit syönnin, lopetin roskaruoan syönnin, herkkua vain 1 krt viikossa kohtuudella.

Syömällä lihoa ja syömällä laihtuu. Vanha totuus.

Puolet ruoasta AINA kasviksia ja juureksia, kaikki hiilarit täysjyvä tuotteina.

Syö kun on nälkä. Älä syö, kun ei ole nälkä.

Syö vain vähäkalorista ruokaa; kasviksia, juureksia, täysjyvä tuotteita, proteiinia (kananmunia, broileria, tonnikalaa, kalaa etc)

Juo vettä 1-2 L päivässä

Nuku riittävästi 8-9 tuntia yössä

Harrasta liikuntaa 4-5 krt viikossa. Kävele, käy jumpissa, salilla voimaharjoittelua 2-4 krt viikossa

Näillä neuvoilla itse laihduin sairaalloisen lihavasta hoikaksi (rasvaprosentti nykyään 22%)

Vierailija
65/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta olen ylipainon kanssa tapellut. Jokainen laihdusyritykseni kuurilla johti entistä suurempaan lihoamiseen. Lopuksi painoin puolet enemmän kuin lähtöpaino (sairaanloinen lihavuus, esidiabetes). Lopulta hain apua sairaalasta, jossa kolmen viikon aikana syömistä normaalisoitiin. Tästä jatkoin ravitsemusterapeutin kanssa työskennellen usean vuoden ajan. Nyt olen normaalipainoinen. Vaikeinta oli muuttaa oma piintynyt käsitykseni laihdutuksesta kuurin avulla.

Vierailija
66/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Eli lopetin höttöhiilarit syönnin, lopetin roskaruoan syönnin, herkkua vain 1 krt viikossa kohtuudella.

Syö vain vähäkalorista ruokaa; kasviksia, juureksia, täysjyvä tuotteita, proteiinia (kananmunia, broileria, tonnikalaa, kalaa etc)

Juo vettä 1-2 L päivässä

Harrasta liikuntaa 4-5 krt viikossa. Kävele, käy jumpissa, salilla voimaharjoittelua 2-4 krt viikossa

Näillä neuvoilla itse laihduin sairaalloisen lihavasta hoikaksi (rasvaprosentti nykyään 22%)

"Kaikki hiilarit täysjyvätuotteina"  Sähän vitsin murjasit?

Vierailija
67/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin muokkaamaan tapoja terveellisempään suuntaan omaa itseä kuunnellen. Ajatuksena pysyvät muutokset. Tuossa ei tarvitse välttämättä tuijottaa painoa, ellei se ole itselle juuri sopiva tapa laihtua.

Pienin askelin päivä kerrallaan. Tsemppiä kovasti!

Kerro tarkemmin siitä terveellisestä ja pienistä askelista.

Esimerkiksi voi pikkuhiljaa lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa, alkaa liikkumaan jollain mielekkäällä tavalla, vähentää herkuttelua. Vaikea sanoa mikä juuri tietyn henkilön tilanteeseen sopii. Elämäntapamuutos on pitkä prosessi, jossa ei ole mitään pikavoittoja.

Vierailija
68/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Juo vettä 1-2 L päivässä

Minkä ikäisenä laihdutit?

Minä laihdutin 33-vuotiaana 48kg. Silloin se onnistui helposti. Nyt olen 57v eikä kilojen pudottaminen ole ollenkaan helppoa. 

Vierailija
69/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin pari vuotta sitten 25 kiloa aika simppelillä jutuilla. Tärkeintä mulle oli etten kieltänyt itseltäni mitään, koska mulla se ei vaan toimi. Listasin sen sijaan asioita joita mun piti tehdä, eli

- kasviksia vähintään kilo päivässä (200g marjoja, 100g hedelmää, loput vihanneksia)

- vettä kaksi litraa päivässä

- unta vähintään 8 tuntia yössä

- askeleita päivittäin vähintään 10 000

Varsinkin tuo riittävän unen määrä oli onnistumisen kulmakivi. Ennen nukuin maksimissaan viisi tuntia yössä ja se johti aina iltapäiväkahvin aikaan hirveään makeanhimoon ja illalla olin aina liian väsynyt teemaan mitään kunnon ruokaa niin oli helpompi vain tilata pitsa.

Kannattaa panostaa myös helppouteen. Jos tiedät että olet laiska pilkkomaan vihanneksia ja kokkaamaan, osta kaappiin kirsikkatomaatteja, minipaprikoita, valmiita salaattisekoituksia, tuoreksia tai naposteluporkkanoita. Pakastimessa mulla oli aina herneenpalkoja, vihreitä papuja ja wokkivihanneksia

Vierailija
70/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän kuin kulutat, yksinkertaista.

Vierailija
71/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakalle joka päivä. Laitat tulokset exeliin josta näet painosi. Paino nousee yleensä silloin kun sitä ei seuraa. Seuraat 5-10 vuotta alkuun.

Vierailija
72/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Juo vettä 1-2 L päivässä

Ai että väärin laihdutettua 65kg..?🤔

Vierailija
73/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea apua terveydenhuollosta! Minä pääsin painoindeksin ylitettyä 40 sairaalan painonhallintsryhmään. Ensin 12 viikon ENE-dieetillä pois 26 kg ja tuon vaiheen aikana sai myös oppia terveellisestä syömisestä. Minulla oli kuurin jälkeen vähän vaikeuksia vastustaa ahmimishimoja, joten sain lääkkeen joka vei ruokahimot. Nyt olen laihtunut jo 40 kg ja alan olla tavoitepainossani. Niille joille lääkekään auta ja lihoo takaisin, lihavuusleikkaus on vaihtoehto.

Ei mitään järkeä itsekseen tapella vuosikausia ongelman kanssa, kun tutkittua ja tehokasta apua saa julkisesta terveydenhuollosta.

Vierailija
74/124 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihduttanut toukokuusta nyt 22 kiloa pätkäpaastolla. Sopii minulle. Bmi oli 48 ja nyt se on 38. Suunta on alaspäin koko ajan.

Vierailija
75/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Juo vettä 1-2 L päivässä

Ai että väärin laihdutettua 65kg..?🤔

Eihän tuossa niin sanottu. Et tainnut ymmärtää, mikä oli pointti.

Vierailija
76/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorilaskuri käyttöön. Merkkaa kaikki ruuat ylös. Syö riittävästi proteiinia, paljon kasviksia, lisäksi hedelmiä ja marjoja, ja hyvälaatuista hiilaria. Varaa aikaa viikko rytmistä kaupassa käyntiin, ruuanlaittoon. Pidä töissä ja kotona varalla sallittuja ruokia nälän varalle, ettet silloin ratkea. Muista että kyseessä on maraton, ei pikamatka. Sinun tapauksessa useamman vuoden projekti. Hankkisin sun sijassa valmentajan jossakin kohtaa.

Vierailija
77/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee eniten maitotuotteita alas. Jogurtteja, kermaa ja jäätelöä.

Jos laihduttaisin, niin varmaan noista pitäisi vähentää.

Kermaa ja jäätelöä et tarvitse lainkaan. Jugurtit on sokeripommeja. Tilalle raejuustoa ja rahkaa, joissa on proteiinia, joka auttaa nälänhallinnassa. Rahkaa voi makeuttaa marjoilla ja hedelmillä.

Vierailija
78/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Juo vettä 1-2 L päivässä

Hieno tulos, onnea! Kauanko kesti? Kävitkö lihavuusleikkauksessa? Miten iholle kävi?

Vierailija
79/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee eniten maitotuotteita alas. Jogurtteja, kermaa ja jäätelöä.

Jos laihduttaisin, niin varmaan noista pitäisi vähentää.

Kermaa ja jäätelöä et tarvitse lainkaan. Jugurtit on sokeripommeja. Tilalle raejuustoa ja rahkaa, joissa on proteiinia, joka auttaa nälänhallinnassa. Rahkaa voi makeuttaa marjoilla ja hedelmillä.

Kerma on ihan hyvää ravintoa. Ne sokeripommijugurtit ei mitään jugurtteja edes ole. Oikea jugurtti on terveellistä.

Vierailija
80/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen sairaalloisen ylipainoinen nuori ja päätin myös aloittaa totaalisen elämäntapamuutoksen - laihtuminen on ollut äärimmäisen hidasta ja mm. eilen kun päätin pitää paastopäivän niin tänään oli pudonnut 200 grammaa! Mun kokoisella toi on aivan mitätön määrä, vielä kun ottaa huomioon, etten syönyt kirjaimellisesti mitään eilen. V*tuttaa. Aineenvaihdunnan hitaudesta ei voi olla kyse, koska liikun jokaikinen päivä.

Jatkan: vttu en jaksa tätä pàskaa enää. Alotan varmaan kohta amfetamiinin, koska oon saanut niin tarpeekseni olla läski. Niin vitunmoínen urakka pitää tehdä sen eteen, että laihtuu muutaman kilon. Vttu varmaan tapan itseni kohta.

Tarkista uudestaan ateriamallisi jonkun ammattilaisen kanssa, jokin siinä on pielessä jos ei tulosta tule