Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalloinen ylipaino - laihdutus

Vierailija
12.05.2020 |

Kaipaisin todella ylipainoisten kokemuksia laihduttamisesta.

Minulla kiloja on kertynyt jo sairaalloisen lihavuuden puolelle, mutta ilmeisesti nuori ikäni on vielä suojannut siten, että esimerkiksi liikkuminen on vielä suhteellisen helppoja eikä muitakaan vaivoja ole. Ainakaan näkyviä. Olen kuitenkin todella huolissani terveydestäni, joten olen päättänyt muuttaa elämäntapani. Ajatus on kypsynyt hiljalleen päätökseksi.
Kuinka paljon on oikeasti mahdollista laihtua esimerkiksi kuukaudessa, kun pudotettavaa on kymmeniä kiloja? Tiedän ettei nopeus ole valttia, mutta ei kai joku puoli kiloa viikossa vaan voi pitää paikkaansa? Ainakin tuossa Hengenvaarallisesti lihava sarjassa ne pudottaa jopa yli 20 kiloa kuukaudessa? Toki rankalla dieetillä, jolle en itse olisi edes valmis, mutta onko esimerkiksi kilo viikossa realistinen?

Eli ihan kokemuksia, ajatuksia, neuvoja ja muuta aiheeseen liittyvää kaipaisin.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nopea laihdutus ei ole hyväksi.  Hiukset harvenevat kovasti ja saatat päästä peruukkikauppaan.

VHH+pätkäpaasto siinäpä se.  Eikä pidä ottaa stressiä hommasta.

Ajattele, että vuoden päästä/ jouluna olet jo kevyempi.

Liikunta auttaa myös.  Kävelylenkeillä huomaa miten kunto kohoaa.

Tsemppiä!

Vierailija
82/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihduttanut 2 kertaa elämässäni jonkin 20-30kg kerralla, ,alussa kaloreita laskemalla tippuu 1-2kg viikossa, lopussa hitaammin. Nyt tein elämänmuutoksen ja olen laihtunut xl-l/m kokoon ( 46-48-44/42) pandemian alusta. En ole kovin tiukalla kalorimäärällä, n 1500-1700 päivä ja joka päivä 30-60 min kävely/pöyräily.  Olen siis noudattanut tätä 6kk, ja ihan vaivatta menee jo. Olen jo 40v  , joten tämä on loppuelämän tapa, en pysty syömään koskaan enempää, mutta toisaalta ei tarvikkaan koska ensimmäistä kertaa elämässäni ole syöny säännöllisesti 5 krt päivässä ja koen että en ole dietillä, vaan voin todella hyvin.  Jokaisen kannattaa miettiä ne kompastuskivet, itsellä se on nälkä ja tunteisiin syöminen. Nyt olen jo joutunut syömään vaikkei ole nälkä, mutta se välipala on silti ehdoton että pystyn syömään seuraavan ruoan kevyenä taas.  Tsemppiä kaikille, jos tämä olisi helppoa ei kukaan olisi ylipainoinen! Omasta pitkästä laihdutustaustasta annan vaan yhden neuvon, unohtakaa kaikki dietit jotka koostuu jostain mitä ette yleensäkkään syö ja laskekaa omista suosikki ruoista se mitä päivässä voi syödä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.

Olen useampaan kertaan pudottanut painoani, mutta aina se on hiipinyt takaisin.

Menetelmiä:

Ruokapäiväkirja ja terveydenhoitajan tapaaminen säännöllisin väliajoin.

Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.

Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.

Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.

Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.

Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.

Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.

Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.

Nutrilettikuurin älkeen tuli munuaistulehdus???? Mitä ne sisältää?

Vierailija
84/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.

Menetelmiä:

Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.

Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.

Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.

Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.

Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.

Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.

Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.

Nutrilettikuurin älkeen tuli munuaistulehdus???? Mitä ne sisältää?

Se ainesosaluettelo on niin pitkä, että tuskin kukaan sitä lukee. Ja jos lukee, niin ei ymmärrä. En itse sellaista moskaa sisuksiini työntäisi.

Ja tälläisia pussikuureja suositellaan jopa terveydenhuollossa. Täysin vastuutonta!

Vierailija
85/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetelmiä:

Nutrilettikuurin jälkeen tuli munuaistulehdus???? Mitä ne sisältää?

Löydän itsekin, tässä yks, jota en voisi edes kokeilla, vaikka mikä lääkäri määräisi:-D.

Maltodekstriini on muuten kaikkein nopeiten hiilaria luovuttava aines, glukoosifruktoosisiirapin ohella/jälkeen? en ole varma kumpi, mut molemmat on tehty maissista.

"Ainesosat

SOIJAPROTEIINI,

maltodekstriini,

kasvisjauhe 14% (pinaatti 6%, sipuli 4%, lehtikaali 3%, valkosipuli),

SOIJAKUITU,

muunnettu tärkkelys,

emulgointiaine (SOIJALESITIINI),

safloriöljyjauhe,

aromit,

suola,

mustapippuri,

kivennäisaineet (natriumsitraatti, kaliumkloridi, magnesiumsitraatti, kalsiumsitraatti, kalsiumfosfaatti, natriumkloridi, ferrofumaraatti, sinkkisulfaatti, kupariglukonaatti, mangaanisulfaatti, natriummolybdaatti, kaliumjodidi, kromikloridi, natriumseleniitti),

vitamiinit (C-vitamiini, niasiini, E-vitamiini, pantoteenihappo, B6-vitamiini, riboflaviini, tiamiini, A-vitamiini, foolihappo, biotiini, K-vitamiini, D2-vitamiini, B12-vitamiini).

Saattaa sisältää pieniä määriä gluteenia, maitoa ja selleriä."

Vierailija
86/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee eniten maitotuotteita alas. Jogurtteja, kermaa ja jäätelöä.

Jos laihduttaisin, niin varmaan noista pitäisi vähentää.

Kermaa ja jäätelöä et tarvitse lainkaan. Jugurtit on sokeripommeja. Tilalle raejuustoa ja rahkaa, joissa on proteiinia, joka auttaa nälänhallinnassa. Rahkaa voi makeuttaa marjoilla ja hedelmillä.

Minä olen onnistunut laihduttamaan yli 20 kiloa nyt ja syön kyllä jugurtteja. Niitä sokeripommeja. Aamuni koostuu kahvista ja yhdestä jugurtista. Se on se ja sama millainen se jugurtti on, kokonaisuus ratkaisee. Sitten syön yhden lämpimän aterian päivässä, n klo 14. Mitä milloinkin mieli tekee. Kasviksia marjoja, hyviä rasvoja reilusti ja lihaa. En laske mitään kaloreita tai makroja, en jaksaisi sellaista loppuelämäni ylläpitää. Illalla juon teekupin, ilman sokeria ja ilman maitoa. Ei ole nälkä ja tähän on kroppa nyt tottunut.

Vierailija
87/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermaa ja jäätelöä et tarvitse lainkaan. Jugurtit on sokeripommeja. Tilalle raejuustoa ja rahkaa, joissa on proteiinia, joka auttaa nälänhallinnassa. Rahkaa voi makeuttaa marjoilla ja hedelmillä.

Minä olen onnistunut laihduttamaan yli 20 kiloa nyt ja syön kyllä jugurtteja. Niitä sokeripommeja. Aamuni koostuu kahvista ja yhdestä jugurtista. Se on se ja sama millainen se jugurtti on, kokonaisuus ratkaisee. Sitten syön yhden lämpimän aterian päivässä, n klo 14. Mitä milloinkin mieli tekee. Kasviksia marjoja, hyviä rasvoja reilusti ja lihaa. En laske mitään kaloreita tai makroja, en jaksaisi sellaista loppuelämäni ylläpitää. Illalla juon teekupin, ilman sokeria ja ilman maitoa. Ei ole nälkä ja tähän on kroppa nyt tottunut.

Juuri näin! Pätkäpaasto laihduttaa ylimääräiset kilot. Ei ihmistä ole tarkoitettu syömään jatkuvasti. Mielummin kertarysäys kuin ainainen kitinä.

Vierailija
88/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Muutin ruokavalioni ja laihduin 65 kg.

Eli lopetin höttöhiilarit syönnin, lopetin roskaruoan syönnin, herkkua vain 1 krt viikossa kohtuudella.

Syömällä lihoa ja syömällä laihtuu. Vanha totuus.

Puolet ruoasta AINA kasviksia ja juureksia, kaikki hiilarit täysjyvä tuotteina.

Syö kun on nälkä. Älä syö, kun ei ole nälkä.

Syö vain vähäkalorista ruokaa; kasviksia, juureksia, täysjyvä tuotteita, proteiinia (kananmunia, broileria, tonnikalaa, kalaa etc)

Juo vettä 1-2 L päivässä

Nuku riittävästi 8-9 tuntia yössä

Harrasta liikuntaa 4-5 krt viikossa. Kävele, käy jumpissa, salilla voimaharjoittelua 2-4 krt viikossa

Näillä neuvoilla itse laihduin sairaalloisen lihavasta hoikaksi (rasvaprosentti nykyään 22%)

Minkä ikäisenä laihdutit?

Minä laihdutin 33-vuotiaana 48kg. Silloin se onnistui helposti. Nyt olen 57v eikä kilojen pudottaminen ole ollenkaan helppoa. 

Laihdutin nelikymppisenä. Nyt 45- vuotias ja kilot pysyneet poissa

Vierailija
89/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli BMI 60!

Muutin ruokavalioni ja laihduin 65 kg.

Eli lopetin höttöhiilarit syönnin, lopetin roskaruoan syönnin, herkkua vain 1 krt viikossa kohtuudella.

Syömällä lihoa ja syömällä laihtuu. Vanha totuus.

Puolet ruoasta AINA kasviksia ja juureksia, kaikki hiilarit täysjyvä tuotteina.

Syö kun on nälkä. Älä syö, kun ei ole nälkä.

Syö vain vähäkalorista ruokaa; kasviksia, juureksia, täysjyvä tuotteita, proteiinia (kananmunia, broileria, tonnikalaa, kalaa etc)

Juo vettä 1-2 L päivässä

Nuku riittävästi 8-9 tuntia yössä

Harrasta liikuntaa 4-5 krt viikossa. Kävele, käy jumpissa, salilla voimaharjoittelua 2-4 krt viikossa

Näillä neuvoilla itse laihduin sairaalloisen lihavasta hoikaksi (rasvaprosentti nykyään 22%)

Minkä ikäisenä laihdutit?

Minä laihdutin 33-vuotiaana 48kg. Silloin se onnistui helposti. Nyt olen 57v eikä kilojen pudottaminen ole ollenkaan helppoa. 

Laihdutin nelikymppisenä. Nyt 45- vuotias ja kilot pysyneet poissa

Hienoa!

Vierailija
90/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan syö kohtuullisesti n. 1500 kcal /vrk + hyötyliikuntaa, niin sehän pudottaa painon. Ei se ole sen ihmeellisempää.

Vierailija
91/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Pätkäpaasto laihduttaa ylimääräiset kilot. Ei ihmistä ole tarkoitettu syömään jatkuvasti. Mielummin kertarysäys kuin ainainen kitinä.

Mulle puhkesi pätkäpaastosta epätyypillinen syömishäiriö eli bulimiatyyppinen ahminta ilman oksentamista. Ei kuulemma ole edes kovin harvinaista.

Vierailija
92/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse sairaalloisen ylilihava ollut, mutta kuitenkin n. 20kg ylipainoa ja sekin aiheutti selkeitä terveysongelmia, joten laihduttaahan sitä sitten piti. Taustatietona kuitenkin sen verran että ruoka ei ole koskaan ollut ongelma, vaan kyse oli aivan muusta ja n. 2 vuoden aikana nuo kilot kertyivät.

Laihdutus kohdallani tarkoitti käytännössä kovaa itsekuria, mikä monella on ongelma. Jätin kaiken lisätyn sokerin pois, muutenkin joskus vain hedelmää kohtuudella. Lisäksi alkoholi, sipsit ja muutkin herkut pois. Ruokaa söin normaaleina ruoka-aikoina (minulla aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala) ja ruokana oli lähinnä kanaa, tuoretta kalaa, joskus jauhelihaa, purkkitonnikalaa ja lisäksi raejuustoa ja erilaisia vihanneksia paljon. Välillä vaihtelun vuoksi rahkaa ja kananmunan valkuaisia ja juustoakin toisinaan. Tasan kahdessa viikossa lähti alkuun 8 kg, osa siitä toki oli nestettä. Tämän jälkeen laihtuminen hidastui ja loput 12 kg lähti vuoden aikana. Apuna oli toki fyysistä aktiivisuutta vaativa työ ja lisäksi reippailu ulkona. Itsekuri ja säännöllisyys oli siis kaiken laihtumisen perusta. Vaivat loppuivat ja vaatteet piti uusia, mutta kyllä todella tuntui mukavalta.

Vierailija
93/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on BMI 44. Hain apua jo silloin kun se oli 34, 15 vuotta sitten. Apua olen hakenut niin julkiselta kuin yksityiseltä. Lääkärit ja hoitajat vaan levitteli käsiään ja paasasi lautasmallista ja yksi lääkäri ehdotti että söisin aamuisin puuroa. Olin vähän aikaa painonhallinta ryhmässä, pussikeittodieettihän se. Paino putosi 15 kiloa, jonka jälkeen nousi 30 kiloa. Ilmeisesti ketään ei kiinnosta auttaa ennenkuin olisin menossa leikkaukseen tai jotain. Ahmimiseen ja syömishäiriöön ketään ei kiinnosta puuttua.

Vierailija
94/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan syö kohtuullisesti n. 1500 kcal /vrk + hyötyliikuntaa, niin sehän pudottaa painon. Ei se ole sen ihmeellisempää.

Tätä ne lääkärit minulle paasasi kun yritin hakea apua. Tätä ja lautasmallia. "Käy kävelyllä"

Alkoholistille varmaan sun neuvo olisi, lopeta juominen

Vierailija
95/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ne lääkärit minulle paasasi kun yritin hakea apua. Tätä ja lautasmallia. "Käy kävelyllä"

Alkoholistille varmaan sun neuvo olisi, lopeta juominen

Alkoholistinkin on pakko itse päättää olla juomatta. Mutta jokaisen on syötävä kuitenkin. Joten jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Aika yksinkertaisia. Se vaan pitää päättää ja tehdä niin.

Vierailija
96/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on BMI 44. Hain apua jo silloin kun se oli 34, 15 vuotta sitten. Apua olen hakenut niin julkiselta kuin yksityiseltä. Lääkärit ja hoitajat vaan levitteli käsiään ja paasasi lautasmallista ja yksi lääkäri ehdotti että söisin aamuisin puuroa. Olin vähän aikaa painonhallinta ryhmässä, pussikeittodieettihän se. Paino putosi 15 kiloa, jonka jälkeen nousi 30 kiloa. Ilmeisesti ketään ei kiinnosta auttaa ennenkuin olisin menossa leikkaukseen tai jotain. Ahmimiseen ja syömishäiriöön ketään ei kiinnosta puuttua.

Puuron tilalle munakas ilman mitäån suolaa.

Puurot pois! Pussikeitoista sirastuu!

Vierailija
97/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen sairaalloisen ylipainoinen nuori ja päätin myös aloittaa totaalisen elämäntapamuutoksen - laihtuminen on ollut äärimmäisen hidasta ja mm. eilen kun päätin pitää paastopäivän niin tänään oli pudonnut 200 grammaa! Mun kokoisella toi on aivan mitätön määrä, vielä kun ottaa huomioon, etten syönyt kirjaimellisesti mitään eilen. V*tuttaa. Aineenvaihdunnan hitaudesta ei voi olla kyse, koska liikun jokaikinen päivä.

Jatkan: vttu en jaksa tätä pàskaa enää. Alotan varmaan kohta amfetamiinin, koska oon saanut niin tarpeekseni olla läski. Niin vitunmoínen urakka pitää tehdä sen eteen, että laihtuu muutaman kilon. Vttu varmaan tapan itseni kohta.

Mun tytär on kans.

Hänellä on luultavasti pcos, joten laihduttaminen on netin mukaan paljon vaikeampaa kuin taviksella.

Vierailija
98/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nopea laihdutus on vaarallista. Eikä mitään järkeä kitudieteissä.

Päätä pitkällä aikavälillä hitaasti mutta varmasti. Oikein laihduttaessa ei tarvi kokea nälkää, vaan syö tasaisin väliajoin ruokaa jonka energiatiheys on pieni. Osta vaikka jotain jääsalaattia, revi salaatiksi, laita kurkku tai tomaattipaloja. Siihen voi paloitella keitetyn munan tai perunan. Litran kulhoon sekoita tuon, varmaan lähtee nälkä.

Vierailija
99/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaakalle joka päivä. Laitat tulokset exeliin josta näet painosi. Paino nousee yleensä silloin kun sitä ei seuraa. Seuraat 5-10 vuotta alkuun.

Ei, ei, ei. En edes suosittele joka viikkoista punnitusta. Sitä alkaa helposti tuijottamaan niitä lukuja ja sitten paastoamaan niitä kiloja pois, että käyrät ovat taatusti aina alaspäin.

Itse suosin yksinkertaisesti vaatteita, kun alkaa putoamaan päältä, niin hankit pienempää kokoa. Siinä tilanteessa voi olla näppärää käydä vaa' allakin. Saada joku luku päiväkirjaan, jos välttämättä haluaa.

Vierailija
100/124 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorilaskuri käyttöön. Merkkaa kaikki ruuat ylös. Syö riittävästi proteiinia, paljon kasviksia, lisäksi hedelmiä ja marjoja, ja hyvälaatuista hiilaria. Varaa aikaa viikko rytmistä kaupassa käyntiin, ruuanlaittoon. Pidä töissä ja kotona varalla sallittuja ruokia nälän varalle, ettet silloin ratkea. Muista että kyseessä on maraton, ei pikamatka. Sinun tapauksessa useamman vuoden projekti. Hankkisin sun sijassa valmentajan jossakin kohtaa.

ohiksena kysyn tuosta valmentajasta. Mistä Suomesta sellaisen saa hankittua? Mitä kaikkea tämmöinen valmentaja sitten tekee? Osaako ruoka-asiat ja juuri mulle henkilökohtaisen liikunnan? Tulisiko se kotoa hakemaan myös huonoina päivinä?

Nimittäin voisin moisesta palvelusta maksaakin, että mulla olisi oikeasti kunnon asiantunteva tsemppari. Salien personal trainerit, ei ole tarpeeksi koulutettuja, että osaisivat kaikki alueet. toisekseen kuntosali harjoittelua en voi sietää, että senkin takia usein jää nämä liikuntayritykset nysiksi meikäläisellä. Kävelen kyllä pitkiäkin matkoja näillä läskeillä, mutta välillä voisi olla jotain muutakin.