Sairaalloinen ylipaino - laihdutus
Kaipaisin todella ylipainoisten kokemuksia laihduttamisesta.
Minulla kiloja on kertynyt jo sairaalloisen lihavuuden puolelle, mutta ilmeisesti nuori ikäni on vielä suojannut siten, että esimerkiksi liikkuminen on vielä suhteellisen helppoja eikä muitakaan vaivoja ole. Ainakaan näkyviä. Olen kuitenkin todella huolissani terveydestäni, joten olen päättänyt muuttaa elämäntapani. Ajatus on kypsynyt hiljalleen päätökseksi.
Kuinka paljon on oikeasti mahdollista laihtua esimerkiksi kuukaudessa, kun pudotettavaa on kymmeniä kiloja? Tiedän ettei nopeus ole valttia, mutta ei kai joku puoli kiloa viikossa vaan voi pitää paikkaansa? Ainakin tuossa Hengenvaarallisesti lihava sarjassa ne pudottaa jopa yli 20 kiloa kuukaudessa? Toki rankalla dieetillä, jolle en itse olisi edes valmis, mutta onko esimerkiksi kilo viikossa realistinen?
Eli ihan kokemuksia, ajatuksia, neuvoja ja muuta aiheeseen liittyvää kaipaisin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on toiminut se että tiettyjä juttuja voin syödä kuinka paljon vain. Kasviksia lähinnä. Syön todella paljon salaattia, lämpimiä kasviksia, kurkkutikkuja, paprikatikkuja, porkkanoita. Lisäksi sokeritonta mehukeittoa voi lipittää aina kun tekee mieli. Niillä ei kukaan lihoa.
Sen lisäksi syön lihaa, kananmunia, tummaa leipää, kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa, fetaa.. joskus turkkilaista jogurttia. Näissä määriä pitää katsoa vähän tarkemmin ja laskea kaloreita.
Näillä olen laihtunut yli 20kg.
Syötkö pitkin päivää, vai ruoka-aikoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on toiminut se että tiettyjä juttuja voin syödä kuinka paljon vain. Kasviksia lähinnä. Syön todella paljon salaattia, lämpimiä kasviksia, kurkkutikkuja, paprikatikkuja, porkkanoita. Lisäksi sokeritonta mehukeittoa voi lipittää aina kun tekee mieli. Niillä ei kukaan lihoa.
Sen lisäksi syön lihaa, kananmunia, tummaa leipää, kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa, fetaa.. joskus turkkilaista jogurttia. Näissä määriä pitää katsoa vähän tarkemmin ja laskea kaloreita.
Syötkö pitkin päivää, vai ruoka-aikoina?
Ruoka-aikoina. Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Noita kasviksia saatan syödä joskus välipalana jos tulee tolkuton himo syödä jotain.
Mulla menee eniten maitotuotteita alas. Jogurtteja, kermaa ja jäätelöä.
Jos laihduttaisin, niin varmaan noista pitäisi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Aloita vhh-ruokavalio. Voit syödä hyvin ja terveellisesti. Lisäksi laihdut.
Ei kannata lähteä millekään "pelkkää proteiinia" linjalle.. itse söin käytännössä 2 kuukautta pelkkiä kasviksia ja proteiinia, eikä painolle tapahtunut juuri mitään. Ainakaan sen minkä sen vaivan ja kärsimyksen vuoksi olisi voinut olettaa. Aivan turhaa, helpommalla pääsee kun syö kaikkia, hiilareita, proteiinia ja rasvoja kaikkia tasapuolisesti, mutta ei liikaa..
Mene youtubeen ja hae sanoilla Intermittent fasting skin tightening.
Siellä on paljon kokemuksia sellaisilta (lääkäreiltäkin), jotka ovat laihduttaneet kymmeniä kiloja, ilman että iho roikkuu pahasti. Riippuu ihon rakenteesta ja iästäkin, mutta vhh yhdistettynä pätkäpaastoon on se keino mikä on viime aikoina tieteellisesti todistettu hyväksi.
Pätkäpaasto auttaa ihoa ja elimistöä korjaamaan itseään, laihduttaapa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita vhh-ruokavalio. Voit syödä hyvin ja terveellisesti. Lisäksi laihdut.
Ei kannata lähteä millekään "pelkkää proteiinia" linjalle.. itse söin käytännössä 2 kuukautta pelkkiä kasviksia ja proteiinia, eikä painolle tapahtunut juuri mitään. Ainakaan sen minkä sen vaivan ja kärsimyksen vuoksi olisi voinut olettaa. Aivan turhaa, helpommalla pääsee kun syö kaikkia, hiilareita, proteiinia ja rasvoja kaikkia tasapuolisesti, mutta ei liikaa..
Vhh ei ole mikään proteiini-dieetti. Siinä syödään niin rasvaa, proteiinia kuin hiilareitakin sopivassa suhteessa.
Ihan turha ruokavaliota mollata, jos sitä ei noudata ja sen vuoksi voi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin normaalipainon ylärajalta alarajalle 3-4 kiloa kuussa, joten aivan varmasti obeesi pystyy laihtumaan 4-8 kiloa kuussa helposti. Etenkin ekan puolen vuoden aikana.
Ihon palautumisen kannalta olisi tietysti parempi olla kiirehtimättä liikaa, vaikka varmaan olisi houkuttelevaa laihtua niin nopeasti kuin mahdollista.
Kilo viikossa on ihan hyvä ohjenuora. Kannattaa ottaa liikunta tueksi, jos vain mahdollista. Ja omaksua sellainen asenne, että aloitat ihan pysyvän, koko loppuelämän kestävän muutokseen. Se usein vaatii vähän syvällisempääkin pohdiskelua, että ylipainon syihin päästään käsiksi ja ruoan valta pystytään voittamaan.
Tsemppiä paljon ap:lle!
Tähän pyydettiin sairaalloisesti ylipainoisten kommentteja. Siinä ei jonkun jo valmiiksi normaalipainoisen kommentit paljoa paina.
Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.
Olen useampaan kertaan pudottanut painoani, mutta aina se on hiipinyt takaisin.
Menetelmiä:
Ruokapäiväkirja ja terveydenhoitajan tapaaminen säännöllisin väliajoin.
Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.
Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.
Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.
Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.
Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.
Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.
Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.
Paljon kasviksia: uunikasviksia, wokkia, höyrytettynä, muussina, keittona, raakana. Siis paljon. Ei mitään pari salaatinlehteä vaan ihan kunnon määrä vaikka uunikasviksia. Ne kasvikset samaan lautaseen kun muukin ruoka, ei mitään kahden lautasen mättöjä.
Proteiinia joka aterialla 25-30g.
Hiilaria kuten perunaa, pastaa, leipää tms. vain pieni määrä per ateria. Tyyliin desi tai yksi siivu leipää. Ei mitään 10 perunaa.
Hyviä rasvoja saa mm. lohesta, oliivi- ja avokadoöljystä, avokadosta.
Säännölliset ruoka-ajat, ei välinaposteluja. Yhden herkun, siis vain yhden kappaleen herkkua, voi ottaa joskus. Tyyliin, yksi keksi. Ei jatkuvasti, ei pakettia keksejä.
Yksi annos ruokaa per ateria, lautasmallin mukaan.
Liikuntaa sen mukaan kun hyvältä tuntuu. Aluksi vaikka kävelyä vähän korttelin ympäri, vähitellen lisäämäällä liikuntaa. Se on lähinnä mielen piristettä, alentaa stressiä, helpottaa nukkumista yms.
Siinä se. Jos annoskoot on vaikeita hahmottaa, voi olla hyötyä että aluksi punnitsee ihan kaiken. Silloin tajuaa, miten paljon mikäkin annos on ja paljonko siinä on kaloreita. Tosin pelkästään jo lautasmallilla pääsee pitkälle.
Sanot, että et ole valmis rankalle dieetille. Ne ihmiset siinä ohjelmassa saavat 1200kcal dieettiohjeet. Voit ne etsiä itse myös netistä. Siinä syövät lähinnä proteiineja.
Jos haluat tulosta, ei 1200kcal dieetti ole todellakaan rankka - ei sellaista nähnytkään. Monella peruskalorinkulutus on tuota luokkaa, laihemmalla tosin.
Kannattaa aloittaa laihduttaminen/elämänmuutos, kun on valmis siihen, muuten menee vaan hermot, kun mitään ei tapahdu, vaikka syö vain 2000kcal.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että et ole valmis rankalle dieetille. Ne ihmiset siinä ohjelmassa saavat 1200kcal dieettiohjeet. Voit ne etsiä itse myös netistä. Siinä syövät lähinnä proteiineja.
Jos haluat tulosta, ei 1200kcal dieetti ole todellakaan rankka - ei sellaista nähnytkään. Monella peruskalorinkulutus on tuota luokkaa, laihemmalla tosin.
Kannattaa aloittaa laihduttaminen/elämänmuutos, kun on valmis siihen, muuten menee vaan hermot, kun mitään ei tapahdu, vaikka syö vain 2000kcal.
1200kcal dieetti ON rankka, koska se on alle perusaineenvaihdunnan kulutuksen. Se on jopa liian rankka. Yleensä suositellaan, että syöty energia olisi enintään 500kcal alle tarpeen.
Laihdutin noin 50 kiloa vaihtamalla rasvattomiin tuotteisiin.
Sairauden puolelle menee tässäkin asiassa. Oletkohan lapsillesi laittanut koskaan tavallista, hyvää kotiruokaa. Vai onko ulkoistettu, kerkeät olla netissä 24/7. Mitäs jos kirjoittaisit välillä taas Marinista härskin jutun, saat siitä jotain kiksejä ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sairauden puolelle menee tässäkin asiassa. Oletkohan lapsillesi laittanut koskaan tavallista, hyvää kotiruokaa. Vai onko ulkoistettu, kerkeät olla netissä 24/7. Mitäs jos kirjoittaisit välillä taas Marinista härskin jutun, saat siitä jotain kiksejä ilmeisesti.
Kenelle tää oli?
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.
Olen useampaan kertaan pudottanut painoani, mutta aina se on hiipinyt takaisin.
Menetelmiä:
Ruokapäiväkirja ja terveydenhoitajan tapaaminen säännöllisin väliajoin.
Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.
Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.
Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.
Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.
Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.
Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.
Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.
Hei. Sinä tarvitset psyykkistä tukea laihduttamiseen. Tuollainen jojoilu on jo vaarallista. Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä esim työterveyteen/YTHS:äään/terveyskeskukseen?
Paastot ja dieetit ovat saatanasta. Mulla on kymmeniä tuttuja (työkavereita, naapureita, kavereita jne.) jotka ovat paastonneet tai olleet dieetillä koko aikuisikänsä. Yhteistä heillä on ylipaino. Yksikään hoikka tuttuni ei ole ikinä dieetillä.
Itse asiassa juuri viime viikolla oli juttua tutkimuksesta jonka mukaan paaston hyödyt ovat 0.
No ihan ensiksi selvität miksi olet ylipainoinen ja syöt liikaa. Millekkään dietille ei kannata ryhtyä vaan sellaiseen mitä pystyy noudattamaan loppuelämän. Eli tiukka ehdoton ei herkuille, ei kannata. Sen sijaan, että vedät kalorit minimiin niin lisää ruokaa, kasviksia. Sillä saat suolistosi mikrobiston paremmalle kunnolle joka auttaa voimaan kokonaisvaltaisesti paremmin. Tsemppiä.
Joku tavoite, mihin pyrkii. Esim. mahtuminen vanhaan vaatteeseen