Sairaalloinen ylipaino - laihdutus
Kaipaisin todella ylipainoisten kokemuksia laihduttamisesta.
Minulla kiloja on kertynyt jo sairaalloisen lihavuuden puolelle, mutta ilmeisesti nuori ikäni on vielä suojannut siten, että esimerkiksi liikkuminen on vielä suhteellisen helppoja eikä muitakaan vaivoja ole. Ainakaan näkyviä. Olen kuitenkin todella huolissani terveydestäni, joten olen päättänyt muuttaa elämäntapani. Ajatus on kypsynyt hiljalleen päätökseksi.
Kuinka paljon on oikeasti mahdollista laihtua esimerkiksi kuukaudessa, kun pudotettavaa on kymmeniä kiloja? Tiedän ettei nopeus ole valttia, mutta ei kai joku puoli kiloa viikossa vaan voi pitää paikkaansa? Ainakin tuossa Hengenvaarallisesti lihava sarjassa ne pudottaa jopa yli 20 kiloa kuukaudessa? Toki rankalla dieetillä, jolle en itse olisi edes valmis, mutta onko esimerkiksi kilo viikossa realistinen?
Eli ihan kokemuksia, ajatuksia, neuvoja ja muuta aiheeseen liittyvää kaipaisin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.
Olen useampaan kertaan pudottanut painoani, mutta aina se on hiipinyt takaisin.
Menetelmiä:
Ruokapäiväkirja ja terveydenhoitajan tapaaminen säännöllisin väliajoin.
Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.
Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.
Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.
Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.
Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.
Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.
Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.
Nutrilettikuurin älkeen tuli munuaistulehdus???? Mitä ne sisältää?
Yleensäkin paasto tai laihduttaminen voi olla munuaisille kova paikka, kun kuona-aineet lähtee liikkeelle. Ei ehdi puhdistaa kaikkea siihen tahtiin.
Ei välttämättä nutraamisen kanssa mitään tekemistä. Nopeat laihduttamiset eivät ole elimistölle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan syö kohtuullisesti n. 1500 kcal /vrk + hyötyliikuntaa, niin sehän pudottaa painon. Ei se ole sen ihmeellisempää.
Tarvittava kalorimäärä riippuu AINA peruskulutuksesta (mikä riippuu sukupuolesta, pituudesta, painosta ja iästä) ja muusta kulutuksesta. Nämä lukemat on yksilöllisiä, ei ole mitään yleispätevää kaikille sopivaa kalorimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan syö kohtuullisesti n. 1500 kcal /vrk + hyötyliikuntaa, niin sehän pudottaa painon. Ei se ole sen ihmeellisempää.
Tätä ne lääkärit minulle paasasi kun yritin hakea apua. Tätä ja lautasmallia. "Käy kävelyllä"
Alkoholistille varmaan sun neuvo olisi, lopeta juominen
Alkoholistinkin on pakko itse päättää olla juomatta. Mutta jokaisen on syötävä kuitenkin. Joten jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Aika yksinkertaisia. Se vaan pitää päättää ja tehdä niin.
Et ymmärtänyt pointtia.
Alkoholismi on sairaus ja päätös juomatta jättämiseen pitää tehdä itse. Kuten laihdutuspäätöskin pitää tehdä itse. Näkisin kuitenkin kummatkin riippuvuutena: juomisen ja syömisen.
Ihminen hakee ammattiapua. Saa vastaukseksi kliseitä, jotka jokainen lihava tietääkin jo.
Missä on konkreettinen apu? Seuranta? TukI?
Kyllähän tuollainen sairaalloinen lihavuus on jo syömishäiriö. Esim anorektikot saa apua (hyvä niin!). Täällä vaan ei vielä osata jelpata lihavia. Isketään vaan pamflettia käteen ja sanotaan, että Laihduta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ne lääkärit minulle paasasi kun yritin hakea apua. Tätä ja lautasmallia. "Käy kävelyllä"
Alkoholistille varmaan sun neuvo olisi, lopeta juominen
Alkoholistinkin on pakko itse päättää olla juomatta. Mutta jokaisen on syötävä kuitenkin. Joten jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Aika yksinkertaisia. Se vaan pitää päättää ja tehdä niin.
Et ymmärtänyt pointtia.
Alkoholismi on sairaus ja päätös juomatta jättämiseen pitää tehdä itse. Kuten laihdutuspäätöskin pitää tehdä itse. Näkisin kuitenkin kummatkin riippuvuutena: juomisen ja syömisen.
Ihminen hakee ammattiapua. Saa vastaukseksi kliseitä, jotka jokainen lihava tietääkin jo.
Missä on konkreettinen apu? Seuranta? TukI?
Kyllähän tuollainen sairaalloinen lihavuus on jo syömishäiriö. Esim anorektikot saa apua (hyvä niin!). Täällä vaan ei vielä osata jelpata lihavia. Isketään vaan pamflettia käteen ja sanotaan, että Laihduta!
On tietysti riippuvuus, mitä muutakaan? Ilman omaa päätöstä ei homma etene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen ollut jostain 27- vuotiaasta sairaalloisen ylipainoinen. Treenaaminen loppui, mutta nälkä jäi.
Menetelmiä:
Toimi sikäli hyvin, että kun rehellisesti merkitsi kaikki ylös, niin näki, mitä oikeasti söi ja lisäksi siinä oli toinen vahtimassa eli punnittiin myös säännöllisesti. Tällä menetelmällä pudotin 13 kiloa, mutta kun lopetin sen kilot tuli pikkuhiljaa takaisin.
Nutrilett yms dieetti. Vedin kolmen kuukauden kuurin ja laihduin noin 20 kiloa. Sitten en enää jaksanut sitä ja kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.
Sairastuminen. Munuaistulehduksen avulla putosi kahdessa viikossa noin 7 kiloa. Tulivat sitten pikkuhiljaa takaisin.
Vuosi sitten aloitin kala + kasvisdieetin. Söin noin kolme kuukautta pääasiallisesti kalaa ja salaattia/wokkijuureksia yms. Paino putosi 14 kiloa eikä nälkä ollut missään vaiheessa. Tämä dieetti tyssäsi joulun herkutteluihin ja jokunen kilo tuli takaisin.
Vuodenvaihteen jälkeen tulikin sitten Korona-dieetti. Maaliskuussa eristäydyin muusta maailmasta, eikä ollut oikein nälkäkään. Paino putosi 8 kg parissa kuukaudessa. Tulivat kesän aikana takaisin, kun tilanne hetkeksi helpotti.
Tätä kala + kasvisdieettiä voisin jopa suositella. Söin erilaisia tonnikaloja, sardiineja, yms säilykekalaa, välillä kylmäsavu/loimulohta. Salaatti oli sekoitus erilaisia valmissalaattipusseja. Kasvikset oli tyyliin erilaisia pakastewokkeja yms sekoituksia. Näiden lisäksi satunnaisesti esim raejuustoa yms. Söin toki välillä muutakin, mutta pääasiallisesti näitä. Kuten voi päätellä, en ole varsinaisesti mikään kokki.
Mutta tällä dieetillä ei ollut missään vaiheessa nälkä ja varmaan alan noudattaa tätä taas, jos saisi jouluun mennessä painonpudotuksen hyvään alkuun. Jotain plussaa, niin olen sentään liki 10kg kevyempi kuin viime vuonna tähän aikaan, kun aloitin tuon dieetin.
Yleensäkin paasto tai laihduttaminen voi olla munuaisille kova paikka, kun kuona-aineet lähtee liikkeelle. Ei ehdi puhdistaa kaikkea siihen tahtiin.
Ei välttämättä nutraamisen kanssa mitään tekemistä. Nopeat laihduttamiset eivät ole elimistölle hyväksi.
Mitkä ihmeen kuona-aineet?
Naapuri jumppaa talonsa edessä alusvaatteet päällä, pyllistelee perse edellä asuinalueelle. Löytyy takapiha, mutta pitää olla oikein esillä. On viileällä ilmallakin pyllistelemässä. Ja on siis aivan takapuoli pystyssä. Mies saisi sakot tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetelmiä:
Ympäristömyrkyt, kaikki lääkejäämät hanavesistä yms. Ei niitä ehkä opeteta enää edes kouluissa? Nutruleteissä näyttää olevan erityisen paljon soijaa ja silloin se merkitsee myös aldicarbjäämiä, koska sitä on käytetty sen kasvatuksessa - glyfosaattijäämien lisäksi.
Ystävä ehdotti hypnoosia. Se on uutta yritystä täällä taas.
Vierailija kirjoitti:
https://kariuusikyla.com/2020/06/08/konsultti-loi-muovi-ihmisen/
jää nähtäväksi...
Mulla on painoa rutkasti liikaa ja rasvaa siis ihan reilusti kehossa. Olen ajan myötä alkanut sietämään tätä olotilaa.
Henkistä kamppailua käyn siitä, että yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti tämä ei ole hyväksyttävää
Se mitä olen yksilönä kokenut, on liittynyt nautintoon. Pulskassa minässä yhdistyy nautinnon tavoittelu ja se, että mielestäni nautinto kestää aiempaa pidemmän aikaa. Ja se tekee tästä vaikean ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetelmiä:
Miten yleissivistys voi olla näin hataralla tasolla. Elimistöön tulee joka päivä erilaisia asioita, jotka ovat "myrkkyjä". Maksa käsittelee nämä, mutta maksan kapasiteetti on tietty ja jos myrkkyjä tulee enemmän, ne jäävät elimistöön. Niiden varastointipaikka on mikäpä muu kuin rasvasolu. Jopa niin, että jos elimistöön tulee kovasti haitallisia aineita, rasvavarastoa pitää hommata lisää. Kun ihminen alkaa laihduttaa, nämä pöllähtävät liikkeelle uudelleen maksan käsiteltäviksi. Ja jos maksa ei ehdi, tarvitaan taas rasvavarastoa - laihdutus junnaa.
Paha olo johtuu kuonan liikkeellelähdöstä/ liikkeelläolosta.
Peruskoulussa ei taida olla tuosta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://kariuusikyla.com/2020/06/08/konsultti-loi-muovi-ihmisen/
jää nähtäväksi...
Mikä jää nähtäväksi?
Jos on jo kokeillut kaikkea eikä ne ole auttanut niin seuraavaksi voi kokeilla tätä, saattaa olla että 10 vuoden päästä kaikki tekee sen näin:
https://www.hyvaterveys.fi/keskustelu/31383/olen-120kg-minulta-katosi-r…
Mä painoin vielä maaliskuussa noin 165 kiloa. Nyt painoa on 21 kiloa vähemmän. Ikää on 43, ja olen koko elämäni jojoillut painoni kanssa, lopputuloksena päätyen aina vaan uusiin ennätyslukemiin vaa´alla.
Ei kyse ole siitä, ettenkö tietäisi miten pitäisi syödä tai etteikö mulla olisi itsekuria -mä lopetin vuosikymmeninen tupakoinninkin täysin seinään, ilman mitään apusysteemeitä, että se siitä "huonosta itsekurista". Mä lihoin mm. siksi, koska sairastuin vakavasti, siitä seurasi vaikea masennus ja aivan järkyttävä määrä kaikkia lääkkeitä. Ruoka oli ainoa lohtu tai josta sai edes jotain hyvää oloa, vaikka jälkikäteen tuntuikin vielä pahemmalta ja oma terveys kärsi. Mun käytös oli ihan samanlaista kuin muillakin addikteilla, jatkoin kehoni tuhoamista, vaikka tiesin että niin ei kannattaisi tehdä ja ettei se hetkellinen helpotus auta, päinvastoin. On muitakin syitä sille, miksi söin itseni tuohon kuntoon, mutta en niillä nyt teitä vaivaa. Tiivistettynä mun syömiseni syyt olivat psyykkisiä plus lääkkeet vaikuttivat ruokahaluuni/elimistööni, ja väitän että samanlaisia juurisyitä on kaikilla muillakin joilla ylipainoa on sata kiloa ja enemmän (tarkoitan tätä psyykepuolta, en sitä että pelkästään lääkkeet saa ihmisen lihomaan sata kiloa ylipainoiseksi).
Mut herätti se, että olin täysin pohjalla itseni kanssa. Tajusin, että mulla on ihan tasan kaksi vaihtoehtoa; joko jatkan ja tapan itseni syömällä, eikä tähän menisi enää kauaa tai sitten teen täyskäännöksen ja valitsen elämän. Tein paljon töitä päänsisäisten juttujeni kanssa, teen edelleen. Opiskelin ravinnosta ja ihmiselimistön toiminnasta, mietin mitkä painonhallintakeinot on aiemmin mua auttaneet ja mitkä ei. Mietin, millaisella syömisellä olen aiemmin voinut hyvin ja kokenut oloni energiseksi ja mitkä ruoka-aineet on niitä, jotka triggeröi mulla ylensyömistä ja ruoka-addiktiota (mulla ne on aivan puhtaasti vehnäjauhot ja sokeri. Mikä vain, missä on jompaa kumpaa, niin loppua ei tule... ). Mä en pysty syömään "kaikkea kohtuudella", joten mulle on parasta välttää näitä triggeröiviä ruokia sitten kokonaan. Ihan kuin alkoholistillakin.
Se mitä halusin sanoa tällä pitkällä vuodatuksella on se, että se, mikä pätee muutamia kiloja tai muutamia kymmeniä kiloja ylipainoiselle, ei päde meille sairaalloisen lihaville. Kun ihminen on reippaasti yli satakiloinen, hänen ongelmansa ei enää ole pelkkä ahneus ja laiskuus, vaan ne ongelmat on ihan jotain muuta. Siinä kohtaa ei todellakaan auta ne neuvot, että syö kaikkea kohtuudella/liiku 2 tuntia päivässä/laske kaloreita ja syö vain 800 kcal jne jne jne. Sairaalloisen lihavalle ei auta samat laihdutusvinkit, kuin teille, jotka ette ole ettekä koskaan ole olleetkaan sairaalloisen lihavia.
Suomessa ei saa jostain syystä apua tähän asiaan. En tiedä miksi. Muualla maailmassa ongelma on tiedostettu, ja apua on saatavilla. Siellä ymmärretään, että kyse on niin paljon muusta, kuin siitä että itsensä kaksisataakiloiseksi syöneen ihmisen ainoat ongelmat ois laiskuus ja loputon ahneus. Taustalla on AINA psyykkisiä juttuja, jotka pitää selvittää plus että kun ihminen on niin suuri, niin myös elimistö on siinä kohtaa sairastunut (esim. hormonitoiminta jne), eikä välttämättä enää edes toimi samoin kuin hoikemmilla kanssaeläjillään.
Peace and love.
Kuulostaa että ylipainoisia ja laihtumisen vaikeus on muiden , lähinnä ammattilaisten syy. Kannattaisi ottaa itsekin vastuu omasta elämästään.
Sairaanhoitaja kirjoitti:
Kuulostaa että ylipainoisia ja laihtumisen vaikeus on muiden , lähinnä ammattilaisten syy. Kannattaisi ottaa itsekin vastuu omasta elämästään.
Ketä nämä tarkoittamasi ammattilaiset on, julkisuuden henkilöistä ei ainakaan tule mieleen ketään laihduttamisen ja terveyden ammattilaista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja kirjoitti:
Ketä nämä tarkoittamasi ammattilaiset on, julkisuuden henkilöistä ei ainakaan tule mieleen ketään laihduttamisen ja terveyden ammattilaista.
Oikein hyvä kysymys!
Mä oon 170/106. Kävelen joka päivä 4-15km. En ymmärrä miksen laihdu.
110kg->75kg n. kahden vuoden aikana.
Aloitin sillä, että vaihdoin ruokavaliostani joitain selvästi pahimpia osia terveellisempiin, esim. vehnäleipä ruisleipään, vaalea riisi ja pasta täysjyvään jne. Vähensin voin, kerman ja juuston määrää. Jätin santsiannoksen ottamatta. Vaihdoin kaikki muut janojuomat veteen. Alkuun olin myös muutaman kuukauden ilman alkoholia. Muuten samoin kuin ennenkin, joskin herkkuja pienempiä määriä ja vain kerran viikossa. Jo näillä muutoksilla paino alkoi lähteä laskuun.
Laskin jossain vaiheessa kaloreita, mutta se tuntui niin stressaavalta, etten jatkanut montaakaan viikkoa. Yhden kesäloman ajan annoin itseni syödä niin kuin huvittaa, kunhan paino ei nouse, mutta en välittänyt ettei se tippunutkaan sinä aikana.
Aloin liikkua ensin kävellen ja sitten pyörällä, kotona lihaskuntoharjoittelua. Kuntosali ja uimahalli ei houkutellut silloin eikä houkuttele vieläkään, vaikka nykyään ehkä kehtaisinkin mennä. Nyt painoa tosiaan se 75kg, vieläkin olisi pudotettavaa, mutta en stressaa siitä, lähtee jos lähtee. Liikun, syön hyvin ja tykkään peilikuvastani, eli olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Pari kertaa paino on meinannut lähteä nousuun, mutta olen saanut suunnan käännettyä muutaman kilon jälkeen.