Juuri nyt: Li Andersson puhuu epätotta kouluja koskevassa tiedotustilaisuudessa
"Suomen toimet linjassa muiden Euroopan maiden kanssa"
- kaikkialla muualla, paitsi Ruotsissa, koulut avattu vaiheittain ja sitovia erityisjärjestelyohjeita antaen
Suomi avaa kerralla ja ilman sitovaa ohjeistusta
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri: "Lapsilla myös on riski sairastua vakavasti."
Sulta unohtui jatko: " Riski on hyvin pieni".
Mut hei, valikoiva kuulo.Mut hei, ovatko lapset immuuneja ja eivät levitä eteenpäin.
Ei taida olla lapsia, kun noin kirjoittelet. Oman lapsen kohdalla vaikka riski olisi pieni niin en olisi valmis sitä ottamaan, tehköön muut ketkä haluaa.
Itse asiassa on lapsia. Ymmärrän, että tilanne pelottaa, koska koronasta on nìin vähän varmaa tietoa. Sitä en ymmärrä, miksi esim. lausunnoista poimitaan vain omaa ajatusta tukevat sanat ja levitetään niitä. Teoriassa toki tiedän syyn; vahvistusharha.
Ja jos huomasit, koulujen avaamiseen en ottanut mitään kantaa.Eli olisit valmis riskeeraamaan lapsesi ? Minä en ja voin hyvin myöntää sen, ei minua koronat "pelota" mutta pitää se vakavasti ottaa vaikka vähän utopistista on kun aivan uusi tilanne kehittyneissä maissa. Sanotaan että ehkä hirveintä mitä voin kuvitella on oman lapsen kuolema, mieluummin heittäisin vaikka itse lusinkan nurkkaan ja voisin valkata muitakin sinne sekaan. Ja ei, ei ole paniikkia, mutta jo maalaisjärkikin sanoo että jos riskiä on mahdollista pienentää niin miksi ihmeessä minä en niin tekisi.
Missä kirjoitin, että olisin valmis riskeeraamaan lapseni?? Näitä keskusteluja on mahdotonta käydä, kun osa porukasta laittaa sanoja muiden suuhun, lausunnoista kuullaan mitä halutaan jne.
Sen vältät kun itse et ole tarkoitushakuinen ja epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni koulussa varotoimet on se, että kykitään luokassa koko päivä ja välitunnille ei pääse. Kaikki 500 oppilasta ja henkilökunta pysyvät samoissa tiloissa eli lisätiloja ei ole otettu käyttöön eikä niitä mistään olisi saanutkaan. Yläkoululaiset istuvat koko päivän myös luokassa ja opettajat vaihtavat luokkia.
Iso kunta siis kyseessä, koska 500 oppilaan koulu. Väistötiloja lienee siis saatavilla mm. lukiosta ja toisen asteen oppilaitoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni koulussa varotoimet on se, että kykitään luokassa koko päivä ja välitunnille ei pääse. Kaikki 500 oppilasta ja henkilökunta pysyvät samoissa tiloissa eli lisätiloja ei ole otettu käyttöön eikä niitä mistään olisi saanutkaan. Yläkoululaiset istuvat koko päivän myös luokassa ja opettajat vaihtavat luokkia.
Iso kunta siis kyseessä, koska 500 oppilaan koulu. Väistötiloja lienee siis saatavilla mm. lukiosta ja toisen asteen oppilaitoksista.
Jotka voi sijaita ihan eri paikassa kuni tuo yläkoulu.
No, katsotaan viikon päästä, montako koulua täytyy laittaa kiinni..?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lasten koulussa sekä päiväkodissa on paljon erikoisjärjestelyjä tehty, jotta eri ryhmät eivät olisi kosketuksissa toisiinsa, välitunnit ja ruokailut porrastettu, piha jaettu "sektoreihin" jne. Miksi näiden erikoisjärjestelyiden pitäisi olla just samat kuin muilla? Miksi muiden tavat on automaattisesti parempia kuin meidän?
Onko sulla siis 15-vuotias teini, joka kulkee kahdella julkisella liikennevälineellä kouluun ja takaisin kotiin, koulussa istuu 25 muun oppilaan kanssa ahtaassa luokassa eristettynä koko päivän pois lukien 1 välitunti ja joka ruokailee 1000 oppilaan koulussa ruokalassa siten, että paikalla on yhtäaikaa 3-4 luokkaa.
Niin. Sitähän minäkin.
Meillä juuri eilen tuli ohje koteihin: mennään normaalin lukujärjestyksen mukaan, oppilaat istuvat luokassa, johon kahta opettajaa lukuunottamatta muut opettajat etäopettavat jos heillä on siihen mahdollisuus. Esim. valinnaisten kielten opettajat opettavat etänä luokkaan!!!! Järki hoi tässä taas.
Luokanvalvoja opettaa pääosan tunneista, eli meillä ruotsia opettava aineenopettaja opettaa matematiikkaa ja kemiaa silloin kun ko aineenopettaja ei pysty pitämään etätuntia omien luokanvalvojavastuiden vuoksi.
Meidän tapa nyt vaan on automaattisesti sysipaska. Yläkoululaiset olisi voinut jättää rauhaan ja kunnolliseen etäopetukseen noiksi muutamiksi päiviksi.
Aika hyvin kuva tilannetta tuo sysipaska.
Vierailija kirjoitti:
No, katsotaan viikon päästä, montako koulua täytyy laittaa kiinni..?!!
Miksi viikon päästä pitäisi laittaa koulut kiinni?
Mä en vaan ymmärrä miksei muut voi mennä kouluun paitsi nämä epidemia-alueet esim. Itä-helsinki.
Kun lukee näitä kommentteja tulee käsitys, että
a) osaa kommentoijista on kasvatettu uhkailemalla/haukkumalla
b) osa kommentoijista kasvattaa omat lapsensa uhkailemalla/haukkumalla (toivottavasti ei)
Uhksileminen/haukkuminen jatkuu täällä netissä. Tämä tuntuu olevan yleinen keino yrittää saada huomiota nettikeskusteluissa.
Suurin osa vanhemmista on kuitenkin ihan tavallisia, rauhallista, ajattelevaa vanhempia, jotka ovat hämmentyneitä ristiriitaisten ja koko ajan muuttuvien tietojen valossa koskien koronavirusepidemiaa.
Kannattaa muistaa tämä. Jokainen vanhempi kuitenkin päättää itse oman perheensä kannalta, mitä tekee. Voimia vanhemmille kouluunmenopäätöstä tehdessä!
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen pääjohtaja puhe sanasta sanaan tänään hetki sitten.
"Kouluissa noudatetaan normaaleja poissaolosääntöjä eli poissaolo täytyy hakea opettajalta tai rehtorilta.
Yksittäisissä tapauksissa opetuksen järjestäjä voi tehdä oppilaalle päätöksen erityisistä opetusjärjestelyistä. Järjestely voi tulla kysymykseen erityisesti riskiryhmiin kuuluvien kotiin jäävien oppilaiden osalta.
Tämän järjestelyn tulee perustua lääkärin arvioon. "
Nauhoite puheesta löytyy netistä.
Eli jos opetat kotona pelkkä normaali lomakemus riittää. Ei tarvita lääkärintodistusta.
Meillä tuli koulutsa viesti:
"Läksyt merkitään edelleen Wilmaan, kuten jo ennen Koronaa on tehty. Kotona olevat oppilaat pysyvät mukana tekemällä Wilmaan merkityt läksyt ja opiskelemalla itsenäisesti niihin liittyvät asiat. Varsinaista aineopetusta on jäljellä olevien päivien aikana enää vähän."
Lomahakemuksen laitoin perjantaina, näillä mennään.
Väistötilat auttavat vain, jos niissä on suurempia luokkatiloiksi sopivia tiloja. Opettajalla on jakamaton valvontavastuu oppituntiensa aikana. Hän ei voi turvallisin mielin jakaa oppilaitaan useampiin tiloihin, joiden tapahtumia hän ei näe.
Tässä kun on ollut kommenttia, että lapsillekkin voi tulla pysyviä vaurioita koronasta.
Oletteko ajatelleet sitä, että ihan jokainen ihminen tässä maassa tulee altistumaan koronalle ennemmin tai myöhemmin? Mahdottomiin ei voi koko maata pitää kuitenkaan kiinni koronan takia, toimien tarkoituskin oli vain hidastaa sen leviämistä, että terveydenhuolto ei kuormittuisi. Nyt kun taudin leviäminen on lähestulkoon pysähtynyt, ei ole mitään perusteita jatkaa koronatoimia yhtä tiukasti kuin tähän saakka on tehty.
Jostain se lähdetään purkamaan, ja lapsista nyt siksi, kun heillä ei ole niin suuri riski saada pahoja oireita kuin aikuisilla, sekä kyse vain 2 viikosta, joka on oiva keino kuitenkin rajata rajoitusten höllentämisen vaikutuksia.
Itseäni huolettaa eniten se, että kansa on nyt heittänyt muutenkin "läskiksi" eli omatoimisisesti on lähteneet omalta osaltaan vähentämään koronatoimia muiltakin osin kuin vain koulujen osalta, tämä tilanne ei tällä hetkellä ole päättäjien hallinnassa ollenkaan ja SE voi aiheuttaa hallitsemattoman tilanteen missä tilanne räjähtää käsiin.
Hyvin myöhään tulee tietoa koulusta, miten opetus järjestetään.
Nyt vasta monet vanhemmat päättää, meneekö lapset kouluun. Lomahakemuksen voi jättää vielä tänään tai huomenna.
Ruotsissa jopa 50% oppilaista on jäänyt pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on ollut kommenttia, että lapsillekkin voi tulla pysyviä vaurioita koronasta.
Oletteko ajatelleet sitä, että ihan jokainen ihminen tässä maassa tulee altistumaan koronalle ennemmin tai myöhemmin? Mahdottomiin ei voi koko maata pitää kuitenkaan kiinni koronan takia, toimien tarkoituskin oli vain hidastaa sen leviämistä, että terveydenhuolto ei kuormittuisi. Nyt kun taudin leviäminen on lähestulkoon pysähtynyt, ei ole mitään perusteita jatkaa koronatoimia yhtä tiukasti kuin tähän saakka on tehty.
Jostain se lähdetään purkamaan, ja lapsista nyt siksi, kun heillä ei ole niin suuri riski saada pahoja oireita kuin aikuisilla, sekä kyse vain 2 viikosta, joka on oiva keino kuitenkin rajata rajoitusten höllentämisen vaikutuksia.
Itseäni huolettaa eniten se, että kansa on nyt heittänyt muutenkin "läskiksi" eli omatoimisisesti on lähteneet omalta osaltaan vähentämään koronatoimia muiltakin osin kuin vain koulujen osalta, tämä tilanne ei tällä hetkellä ole päättäjien hallinnassa ollenkaan ja SE voi aiheuttaa hallitsemattoman tilanteen missä tilanne räjähtää käsiin.
Niin. Lapsilla. Eli 0-15-vuotiailla.
Yläkoulussa vaan on myös 15-18-vuotiaita, jotka opetusministeri ja THL unohti.
Ja ne koululaiset ei elä umpiossa. Myös me vanhemmat voidaan sairastua, varsinkin yläkoululaisten 50-60-vuotiaat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hei, valikoiva kuulo.Mut hei, ovatko lapset immuuneja ja eivät levitä eteenpäin.
Ei taida olla lapsia, kun noin kirjoittelet. Oman lapsen kohdalla vaikka riski olisi pieni niin en olisi valmis sitä ottamaan, tehköön muut ketkä haluaa.
Itse asiassa on lapsia. Ymmärrän, että tilanne pelottaa, koska koronasta on nìin vähän varmaa tietoa. Sitä en ymmärrä, miksi esim. lausunnoista poimitaan vain omaa ajatusta tukevat sanat ja levitetään niitä. Teoriassa toki tiedän syyn; vahvistusharha.
Ja jos huomasit, koulujen avaamiseen en ottanut mitään kantaa.Eli olisit valmis riskeeraamaan lapsesi ? Minä en ja voin hyvin myöntää sen, ei minua koronat "pelota" mutta pitää se vakavasti ottaa vaikka vähän utopistista on kun aivan uusi tilanne kehittyneissä maissa. Sanotaan että ehkä hirveintä mitä voin kuvitella on oman lapsen kuolema, mieluummin heittäisin vaikka itse lusinkan nurkkaan ja voisin valkata muitakin sinne sekaan. Ja ei, ei ole paniikkia, mutta jo maalaisjärkikin sanoo että jos riskiä on mahdollista pienentää niin miksi ihmeessä minä en niin tekisi.
Mun on todella vaikea sisäistää tuota sinun pelkoasi, koska olen ollut koko ajan itse töissä hoitamassa lapsia ja oma lapseni on tietenkin myös ollut hoidossa toisessa päiväkodissa. Yhtään koronaan sairastunutta lasta en ole silti kohdannut, vaikka joissakin päiväkodeissa on joillakin työntekijöillä todettu korona kyllä.
Joo, siksi laitoinkin että utopistinen tilanne. Se että ei ole levinnyt, niin on rajoitusten ansiota, tästä ei luulisi kenenkään olevan eri mieltä. Olen itsekkin töissä ja siellä ramppaa niin venäläistä kuin muitakin ulkomaalaisia, mutta ei se poista todellisuutta. Veikkaan että Suomessakin olisi vähän erilainen laulu meneillään jos olisi annettu vapaasti levitä.
Ja vieläkään en pelkää vaikka niin koitat väittää, mutta meikäläisen personaltaktiikka on enemmänkin seurailla mitä tietoa saadaan kyseisestä taudista, joka on vielä aika vähäistä, ehkä 2-3 vuotta niin ollaan paljon viisaampia. Pysyviä vauroita jos tulee niin menee kauemmin. Tietysti tuohon pohjautuen jonkun pitää aina olla koekaniinina että saadaan tutkimuksia tehtyä. Onhan noita muitakin vapaa-ehtoisia lääkekokeilu kyselyjä tullut ja niistäkin kohteliaasti kieltäydyin, mun puolesta voivat testailla kenellä tahansa muulla tai mikä parasta vaikka ihan eri maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kirjoitin, että olisin valmis riskeeraamaan lapseni?? Näitä keskusteluja on mahdotonta käydä, kun osa porukasta laittaa sanoja muiden suuhun, lausunnoista kuullaan mitä halutaan jne.
Ei tässä nyt mitään ihmeellistä käsittääkseni ollut. Musta alla oleva kuulostaa siltä että vähätellään ja naureskellaan ? Vai mitä sulle jäi tuosta mieleen ? Lähes kaikkeen kuolemiseen riski hyvin pieni, miksi sitten ihmiset välttelevät niitä.
Mut hei, valikoiva kuulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä mm. helpotetaan siirtymistä ensi syksyyn ja uusille luokka-asteille. Ajatelkaa niitä, joilla loppuu ala- tai yläkoulu, siirtyvät eskarista kouluun. Saavat päätökseen tämän vuoden ja sitten syksyllä on kivempi vaihtaa uuteen luokkaan tai kokonaan uuteen kouluun. Samalla myös jo opetellaan uutta arkea syksyä varten, koska rajoituksia isompia tai pienempiä on voimassa vielä syksylläkin.
Se on juuri näin ja erittäin selvästi tuotu ministerin ja virkahenkilöitten suusta esille. Sinne syksyyn on kolme kuukautta aikaa. Joittenkin mielestä ilmeisesti syyslukukausikin pitäisi aloittaa etänä.
Mitään käytännön hyötyä ei tällä saada.
Esimerkiksi meidän lasten yläkoulussa tämä lähiopetus järjestetään nyt niin, että se ns oma luokka kököttää luokanvalvojan kanssa pienessä tilassa, ilman taukoja, lukujärjestyksen mukaiset tunnit.
Varsinainen opetus jää pitämättä. Se on nyt jätetty pitämättä jo viime viikosta lähtien. Eli nyt jää uupumaan kuukauden opetus.
Tällä kokemuksella ei millään tavoin luoda pohjaa syksyn yläkouluopetukselle, vaan se ihan sama ongelma on edessä sitten elokuussakin.
Minusta parempi aloittaa nyt 2 viikolla, osa mahdollisesti saa koronan, mutta altistusaika on kuitenkin aika lyhyt, eikä kaikki lapset ole edes paikalla, kuin että syksyllä yhtäkkiä täyseristyksen jälkeen (niin varmaan, ihankuin ei olisi porukat hyppimässä jossain huvipuistossa heti kun tulee nätti ilman ja lämmintä) syksyllä suoraan ihan normaali koulumeno, eikä taustalla ole edes sitä, että osa on jo sairastanut koronan ja omaisi vastustuskykyä taudille (joojoo tiedän että on ristiriitaista tietoa).
Luottakaa nyt vain niihin asiantuntijoihin, teidän ymmärrys asioista ei nyt valitettavasti ole samalla tasalla kuin esim. lääkäreiden.
Luetteloitko ne lääkärit johin minun pitää luottaa. Juttu on nyt niin että lääkärit ovat eri mieltä toimenpiteistä. Ainoa fakta on että THL:n arviot pohjautuvat mielipiteeseen, eivät tutkimuksiin.
Minulle on sinällään ihan sama. Läheisiä ei asu uudellamaalla eikä Ruotsin rajalla. Nuo alueet tulevat olemaan mielenkiintoisia koe-elän alueita.
Perusteletko itse, että miksi uskot itse juuri niitä lääkäreitä joiden sanomiset tukee omaa näkökantaasi? Jos asia on noin sekava, niin ethän sinä itsekkään voi sieltä poimia juuri niitä lausuntoja, mitkä sinua miellyttää?
Huomaa ettet ole paljon lääketieteeseen tutustunut, tiede ei ole KOSKAAN mitään muuttumatonta faktaa, kaiken voi aina kyseenalaistaa, kaiken voi aina tutkia uudestaan ja kaikki voi aina muuttua, siksi niitä yleensä kutsutaankin teorioiksi. Nyt sitten noudatetaan niitä teorioita jotka on perusteltu vankimmin ja tutkittu parhaiten, koko ajan THL:n tiedottajakin muistaa silti hokea, ettei mikään ole varmaa, juuri kaltaistesi takia, jotka eivät sitä muuten ymmärtäisi.
Mutta sekin on varmaa, ettei koko Suomea voida loputtomiin pitää kiinni, talous ei kestä. Vai onko se sinun naperoillesi sitten kivaa elämää jos molemmat vanhemmat menettää työnsä ja talokin menettää arvonsa ja joudutte muuttamaan jonnekkin kerrostaloykisöön korvia myöten veloissa ja stressaantuneina ja masentuneina?
Mainitsetko mulle ihan nimeltä sen asiantuntijan, joka pystyy katsomaan 15-vuotiaan nuoren vanhempaa silmiin ja sanomaan, että kouluun on tämän 15-vuotiaan täysin turvallista mennä. Kulkea tuolla busseilla, metrolla ja ratikalla jne. Niin, että hän myös perustelee se muulla, kuin fraasilla "lapsilla riski sairastua on todella pieni". Että hän todella kertoo yhdenkin tutkimuksen, jonka mukaan 15-vuotias voidaan rinnastaa taaperoon tai pikkukoululaiseen.
Tässä ovat äänessä olleet lastenlääkärit. Olen varannut tuolle 15-vuotiaallemme ajan lastenlääkärille viimeksi noin 7 vuotta sitten. Lastenlääkäri ei todellakaan ole mikään asiantuntija 15-vuotiaan osalta, enkä ole nähnyt yhtäkään tutkimusta tai raporttia siitä, ettei yläkoululainen, parhaimmillaan 16-vuotias sairastaisi, sairastuisi ja tartuttaisi ihan kuten aikuinenkin.
Tämä asia on jostain kummallisesta syystä Suomessa vaiettu kuoliaaksi, tästä ei ole puhuttu sanaakaan. Koko ajan puhutaan lapsista. Opetusministeri oli aivan ulalla, kun häneltä A-Studiossa kysyttiin, että mites yläkouluissa kun on noi aineenopet. Hän ei ymmärtänyt kysymystä. Missään muussa maassa ei ole rysäytetty auki koko peruskoulua, eikä varsinkaan yläkouluja, vaan pääpaino on ollut esiopetuksessa ja alakoulussa. Nyt Norja muutamien viikkone jälkeen on avaamassa yläkouluja varovasti, heillä opetus jatkuu juhannukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska opettajako siellä kommentoi?
Jep, laiska opettaja tai tissutteleva opettaja, harmittaa mennä töihin taas
Ja siinä se vastuuntunnoton vanhempi joka ei jaksa omia lapsiaan hoitaa - säilytykseen vaan kouluun pariksi viikoksi niin itse pääsee vapaalle. Ai niin ja fiksukin vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulusta tuli Info. Luokkaa ei jaeta, vaan kaikki n. 20-30 oppilasta jatkaa yhtenä ryhmänä. Opettajat vaihtaa luokkaa, paitsi niissä aineissa, mitä ei voi opettaa tavallisessa luokassa, kuten liikunta ja kotitalous. Silloin oppilaat siirtyy tämän aineen luokkaan/ulos jne.
Eli jatketaan kuten ennenkin.
Tiloja olisi. Tyhjä lukio ja liikuntahalli vieressä. Opettajia olisi pitänyt olla tuplamäärä, jos ryhmät olisi pienennetty.
Tosin olisihan ne opettajat voineet opettaa kahta ryhmää etänä kannettavilla yhtä aikaa kahdessa luokassa, ja joku olisi palkattu valvomaan luokkia. Tähän ei ole haluttu mennä.
Eli maksimoidaan opettajien kontaktit mahdollisimman monen eri oppilaan kanssa. Ei porrastuksia koulun aloituksessa eikä tuntien alkamisesta. Yhtenäiskoulu n. 500 oppilasta yhdessä rakennuksessa. Kaikki syö samassa ruokalassa vuorotellen.
Se niistä ohjeista turvallisuudesta koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä mm. helpotetaan siirtymistä ensi syksyyn ja uusille luokka-asteille. Ajatelkaa niitä, joilla loppuu ala- tai yläkoulu, siirtyvät eskarista kouluun. Saavat päätökseen tämän vuoden ja sitten syksyllä on kivempi vaihtaa uuteen luokkaan tai kokonaan uuteen kouluun. Samalla myös jo opetellaan uutta arkea syksyä varten, koska rajoituksia isompia tai pienempiä on voimassa vielä syksylläkin.
Se on juuri näin ja erittäin selvästi tuotu ministerin ja virkahenkilöitten suusta esille. Sinne syksyyn on kolme kuukautta aikaa. Joittenkin mielestä ilmeisesti syyslukukausikin pitäisi aloittaa etänä.
Mitään käytännön hyötyä ei tällä saada.
Esimerkiksi meidän lasten yläkoulussa tämä lähiopetus järjestetään nyt niin, että se ns oma luokka kököttää luokanvalvojan kanssa pienessä tilassa, ilman taukoja, lukujärjestyksen mukaiset tunnit.
Varsinainen opetus jää pitämättä. Se on nyt jätetty pitämättä jo viime viikosta lähtien. Eli nyt jää uupumaan kuukauden opetus.
Tällä kokemuksella ei millään tavoin luoda pohjaa syksyn yläkouluopetukselle, vaan se ihan sama ongelma on edessä sitten elokuussakin.
Minusta parempi aloittaa nyt 2 viikolla, osa mahdollisesti saa koronan, mutta altistusaika on kuitenkin aika lyhyt, eikä kaikki lapset ole edes paikalla, kuin että syksyllä yhtäkkiä täyseristyksen jälkeen (niin varmaan, ihankuin ei olisi porukat hyppimässä jossain huvipuistossa heti kun tulee nätti ilman ja lämmintä) syksyllä suoraan ihan normaali koulumeno, eikä taustalla ole edes sitä, että osa on jo sairastanut koronan ja omaisi vastustuskykyä taudille (joojoo tiedän että on ristiriitaista tietoa).
Luottakaa nyt vain niihin asiantuntijoihin, teidän ymmärrys asioista ei nyt valitettavasti ole samalla tasalla kuin esim. lääkäreiden.
Luetteloitko ne lääkärit johin minun pitää luottaa. Juttu on nyt niin että lääkärit ovat eri mieltä toimenpiteistä. Ainoa fakta on että THL:n arviot pohjautuvat mielipiteeseen, eivät tutkimuksiin.
Minulle on sinällään ihan sama. Läheisiä ei asu uudellamaalla eikä Ruotsin rajalla. Nuo alueet tulevat olemaan mielenkiintoisia koe-elän alueita.
Perusteletko itse, että miksi uskot itse juuri niitä lääkäreitä joiden sanomiset tukee omaa näkökantaasi? Jos asia on noin sekava, niin ethän sinä itsekkään voi sieltä poimia juuri niitä lausuntoja, mitkä sinua miellyttää?
Huomaa ettet ole paljon lääketieteeseen tutustunut, tiede ei ole KOSKAAN mitään muuttumatonta faktaa, kaiken voi aina kyseenalaistaa, kaiken voi aina tutkia uudestaan ja kaikki voi aina muuttua, siksi niitä yleensä kutsutaankin teorioiksi. Nyt sitten noudatetaan niitä teorioita jotka on perusteltu vankimmin ja tutkittu parhaiten, koko ajan THL:n tiedottajakin muistaa silti hokea, ettei mikään ole varmaa, juuri kaltaistesi takia, jotka eivät sitä muuten ymmärtäisi.
Mutta sekin on varmaa, ettei koko Suomea voida loputtomiin pitää kiinni, talous ei kestä. Vai onko se sinun naperoillesi sitten kivaa elämää jos molemmat vanhemmat menettää työnsä ja talokin menettää arvonsa ja joudutte muuttamaan jonnekkin kerrostaloykisöön korvia myöten veloissa ja stressaantuneina ja masentuneina?
Mainitsetko mulle ihan nimeltä sen asiantuntijan, joka pystyy katsomaan 15-vuotiaan nuoren vanhempaa silmiin ja sanomaan, että kouluun on tämän 15-vuotiaan täysin turvallista mennä. Kulkea tuolla busseilla, metrolla ja ratikalla jne. Niin, että hän myös perustelee se muulla, kuin fraasilla "lapsilla riski sairastua on todella pieni". Että hän todella kertoo yhdenkin tutkimuksen, jonka mukaan 15-vuotias voidaan rinnastaa taaperoon tai pikkukoululaiseen.
Tässä ovat äänessä olleet lastenlääkärit. Olen varannut tuolle 15-vuotiaallemme ajan lastenlääkärille viimeksi noin 7 vuotta sitten. Lastenlääkäri ei todellakaan ole mikään asiantuntija 15-vuotiaan osalta, enkä ole nähnyt yhtäkään tutkimusta tai raporttia siitä, ettei yläkoululainen, parhaimmillaan 16-vuotias sairastaisi, sairastuisi ja tartuttaisi ihan kuten aikuinenkin.
Tämä asia on jostain kummallisesta syystä Suomessa vaiettu kuoliaaksi, tästä ei ole puhuttu sanaakaan. Koko ajan puhutaan lapsista. Opetusministeri oli aivan ulalla, kun häneltä A-Studiossa kysyttiin, että mites yläkouluissa kun on noi aineenopet. Hän ei ymmärtänyt kysymystä. Missään muussa maassa ei ole rysäytetty auki koko peruskoulua, eikä varsinkaan yläkouluja, vaan pääpaino on ollut esiopetuksessa ja alakoulussa. Nyt Norja muutamien viikkone jälkeen on avaamassa yläkouluja varovasti, heillä opetus jatkuu juhannukseen.
Yläkouluissa on 15-18-vuotiaita.
Joilla ei ole vanhempina ”nuoria aikuisia” kuten lastenlääkärit jauhavat.
Siis "he" on ottaneet esiin sinun lapsesi oikein nimen kera ja pahansuovaan sävyyn? Voit varmaan kertoa lapsesi nimen meillekkin, niin voimme tarkistaa hallituksen puheet, että missä se sinun lapsesi nimi vilahtaa.
Paitsi että en usko että lapsesi nimeä kerrot, kun pelkäät että saat itseesi kohdistuvaa vihaa myös osaksesi ja lapsesi oman osansa siitä. Eikö ole huvittavaa? Itse kirjoittelet mielipiteitäsi täysin anonyymisti ja puhut ilkeästi toisen lapsesta nimellä, mutta huolehdit visusti siitä että olet itse turvassa kritiikiltä.
Sanna Marin on aikuinen ihminen, hän on varmaan lapsena ollut päivähoidossa.