Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri nyt: Li Andersson puhuu epätotta kouluja koskevassa tiedotustilaisuudessa

Vierailija
12.05.2020 |

"Suomen toimet linjassa muiden Euroopan maiden kanssa"

- kaikkialla muualla, paitsi Ruotsissa, koulut avattu vaiheittain ja sitovia erityisjärjestelyohjeita antaen

Suomi avaa kerralla ja ilman sitovaa ohjeistusta

Kommentit (332)

Vierailija
201/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein elämämskoululaisten keskuudessa esiintyy voimakkaasti liioiteltuja ja suhteettoman dramaattisia reaktioita aivan yksinkertaisiin asioihin, kuten nyt tässä tapauksessa koululaisten paluuseen lähiopetukseen.

Juuri näin. Siksipä täällä nyt päivystää tämä Provo-Paavo, lapseton syrjäynyt elämämkoululainen solvaamassa.

Vierailija
202/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka lapseton opetusministeri hymyilee ja lääkäri sanoo että lapset ei juuri tartuta niin kyllä meitä pelottaa.

Poissaoloanomus vaan reksille vetämään. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Lasten terveyttä ei tarvitse mennä vaarantamaan.

Me saimme rehtorilta myöntävän päätöksen. Täällä Itä-Helsingissä en lapsia tuohon viruslingon lottoarvontaan pistä. Sairastin jo itse maaliskuussa koronan, karmea tauti. Kun viikkojen erossa ololla omista lapsista sain vältettyä tartunnan leviämisen muuhun perheeseen, niin todellakaan lapset eivät käy tautia koulusta nyt hakemassa kesälomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIihän ihmiset mitään koneita ole joita voii ohjata joka sekunti. Turvaväliit varmaan pidettävä ja suuuret kokoontumiset kiellletttävä.

Vierailija
204/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni koulussa varotoimet on se, että kykitään luokassa koko päivä ja välitunnille ei pääse. Kaikki 500 oppilasta ja henkilökunta pysyvät samoissa tiloissa eli lisätiloja ei ole otettu käyttöön eikä niitä mistään olisi saanutkaan. Yläkoululaiset istuvat koko päivän myös luokassa ja opettajat vaihtavat luokkia.

Iso kunta siis kyseessä, koska 500 oppilaan koulu. Väistötiloja lienee siis saatavilla mm. lukiosta ja toisen asteen oppilaitoksista.

Luuletko ettei rehtori ole tullut miettineeksi mahdollisia väistötiloja? Lukioita ei ole lähellä.

Vierailija
205/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri: "Lapsilla myös on riski sairastua vakavasti."

Sulta unohtui jatko: " Riski on hyvin pieni".

Mut hei, valikoiva kuulo.

Mut hei, ovatko lapset immuuneja ja eivät levitä eteenpäin.

Ei taida olla lapsia, kun noin kirjoittelet. Oman lapsen kohdalla vaikka riski olisi pieni niin en olisi valmis sitä ottamaan, tehköön muut ketkä haluaa.

Itse asiassa on lapsia. Ymmärrän, että tilanne pelottaa, koska koronasta on nìin vähän varmaa tietoa. Sitä en ymmärrä, miksi esim. lausunnoista poimitaan vain omaa ajatusta tukevat sanat ja levitetään niitä. Teoriassa toki tiedän syyn; vahvistusharha.

Ja jos huomasit, koulujen avaamiseen en ottanut mitään kantaa.

Eli olisit valmis riskeeraamaan lapsesi ? Minä en ja voin hyvin myöntää sen, ei minua koronat "pelota" mutta pitää se vakavasti ottaa vaikka vähän utopistista on kun aivan uusi tilanne kehittyneissä maissa. Sanotaan että ehkä hirveintä mitä voin kuvitella on oman lapsen kuolema, mieluummin heittäisin vaikka itse lusinkan nurkkaan ja voisin valkata muitakin sinne sekaan. Ja ei, ei ole paniikkia, mutta jo maalaisjärkikin sanoo että jos riskiä on mahdollista pienentää niin miksi ihmeessä minä en niin tekisi.

Mun on todella vaikea sisäistää tuota sinun pelkoasi, koska olen ollut koko ajan itse töissä hoitamassa lapsia ja oma lapseni on tietenkin myös ollut hoidossa toisessa päiväkodissa. Yhtään koronaan sairastunutta lasta en ole silti kohdannut, vaikka joissakin päiväkodeissa on joillakin työntekijöillä todettu korona kyllä.

Joo, siksi laitoinkin että utopistinen tilanne. Se että ei ole levinnyt, niin on rajoitusten ansiota, tästä ei luulisi kenenkään olevan eri mieltä. Olen itsekkin töissä ja siellä ramppaa niin venäläistä kuin muitakin ulkomaalaisia, mutta ei se poista todellisuutta. Veikkaan että Suomessakin olisi vähän erilainen laulu meneillään jos olisi annettu vapaasti levitä.

Ja vieläkään en pelkää vaikka niin koitat väittää, mutta meikäläisen personaltaktiikka on enemmänkin seurailla mitä tietoa saadaan kyseisestä taudista, joka on vielä aika vähäistä, ehkä 2-3 vuotta niin ollaan paljon viisaampia. Pysyviä vauroita jos tulee niin menee kauemmin. Tietysti tuohon pohjautuen jonkun pitää aina olla koekaniinina että saadaan tutkimuksia tehtyä. Onhan noita muitakin vapaa-ehtoisia lääkekokeilu kyselyjä tullut ja niistäkin kohteliaasti kieltäydyin, mun puolesta voivat testailla kenellä tahansa muulla tai mikä parasta vaikka ihan eri maassa.

Ja luuletko ettei ne asiantuntijat näitä asioita tiedä?

Miten ajattelit hoitaa koko Suomen pitämisen kiinni 2-3 vuotta, että voidaan olla kaikesta niin varmoja, ettei tarvitse kenenkään (hahhah) sitten vinkua, että väärä valinta? Kuka ne miljoonanmiljardit lainat sitten maksaa ja millä rahalla?

Vierailija
206/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
207/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein elämämskoululaisten keskuudessa esiintyy voimakkaasti liioiteltuja ja suhteettoman dramaattisia reaktioita aivan yksinkertaisiin asioihin, kuten nyt tässä tapauksessa koululaisten paluuseen lähiopetukseen.

Johtuu siitä, että elämämkoululaisilla ei kapasiteetti riitä ymmärtämään kokonaisuuksia ja katsovat asioita hyvin yksipuolisesta näkökulmasta. Kun taas asiantuntijat osaavat ajatella asioita huomattavasti fiksuakin perusjamppaa laajemmin, korona ei uhkaa pelkästään terveyttä viruksen kautta vaan myös nämä koronatoimet ovat uhka.

Vierailija
208/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi epäonnistunut koronakriisin hoidossa.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/c8547025-b740-44b1-afff-93e65d99…

Luin siihen asti että mainittiin joku "ajatushautomo", voi lol xD Iltalehti on huumorisivusto.

Vierailija
209/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin siihen asti että mainittiin joku "ajatushautomo", voi lol xD Iltalehti on huumorisivusto.

MiT on yksi maailman arvostetuimmista yliopistoista.

Tekisi Suomen hallituksellekin hyvää hautoa ajatuksia - tai edes keksiä yksi itsenäinen ajatus...

Vierailija
210/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että elämämkoululaisilla ei kapasiteetti riitä ymmärtämään kokonaisuuksia ja katsovat asioita hyvin yksipuolisesta näkökulmasta. Kun taas asiantuntijat osaavat ajatella asioita huomattavasti fiksuakin perusjamppaa laajemmin, korona ei uhkaa pelkästään terveyttä viruksen kautta vaan myös nämä koronatoimet ovat uhka.

THL:n ja hallituksen "asiantuntijat" ei osaa katsoa sen oman mätäpaisetyöpaikkansa ulkopuolelle edes sen vertaa, että kouluja avattaessa ottaisivat selvää minkäikäiisä ovat Suomen oppivelvolliset.

Vierailija
211/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Siksipä täällä nyt päivystää tämä Provo-Paavo, lapseton syrjäynyt elämämkoululainen solvaamassa.

Sanoit muakin aiemmin Provo-Paavoksi, ja olen tässä välissä ollut 1,5h lenkillä. Onko sulla joku vainoharha?

Vierailija
212/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetushallituksen pääjohtaja puhe sanasta sanaan tänään hetki sitten.

"Kouluissa noudatetaan normaaleja poissaolosääntöjä eli poissaolo täytyy hakea opettajalta tai rehtorilta.

Yksittäisissä tapauksissa opetuksen järjestäjä voi tehdä oppilaalle päätöksen erityisistä opetusjärjestelyistä. Järjestely voi tulla kysymykseen erityisesti riskiryhmiin kuuluvien kotiin jäävien oppilaiden osalta.

Tämän järjestelyn tulee perustua lääkärin arvioon. "

Nauhoite puheesta löytyy netistä.

Eli jos opetat kotona pelkkä normaali lomakemus riittää. Ei tarvita lääkärintodistusta.

Tuo tilaisuus oli farssi, puhuttiin poissaolovaatimuksista lääkärintodistuksen kautta ja myöhemmin taas että poissaoloon riittää lievät oireet (nuha tai vastaava) ja opettaja tai rehtori voi antaa luvan. Jälkimmäinen muistaakseni jonkin toimittajan kysymyksen jälkeen. Samassa yhteydessä lisättiin että koskee myös työntekijöitä, tulisi olla pois töistä ja koulusta jo lievien oireiden takia.

Katsokaa se nauhoite kunnolla ja vedotkaa siihen mitä siellä sanotaan, jos poissaololupaa ei saa lievien oireiden aikana.

Lääkärintodistus vaaditaan, jos jää koulusta pois perussairauden vuoksi. Muut poissaolot normaalikäytännön mukaan.

Noin sen ymmärsin, melko simppeli asia.

Vielä kerran...

Opetushallituksen pääjohtaja puhe sanasta sanaan tänään hetki sitten.

"Kouluissa noudatetaan normaaleja poissaolosääntöjä eli poissaolo täytyy hakea opettajalta tai rehtorilta.

Yksittäisissä tapauksissa opetuksen järjestäjä voi tehdä oppilaalle päätöksen erityisistä opetusjärjestelyistä. Järjestely voi tulla kysymykseen erityisesti riskiryhmiin kuuluvien kotiin jäävien oppilaiden osalta.

Tämän järjestelyn tulee perustua lääkärin arvioon. "

Nauhoite puheesta löytyy netistä.

Eli jos opetat kotona pelkkä normaali lomakemus riittää. Ei tarvita lääkärintodistusta.

Vierailija
213/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli Andersson vaikeana ja hermostunut tuossa tilaisuudessa. Luki koko ajan alas kumartuneena kaiken papereista kun itseäänkin nolotti lukea sellaista soopaa. Näkyi selvästi että eukkoa on alkanut hermostuttamaan miten tässä hänen vaatimassaan uhkapelissä käy.

Koittakaa nyt ymmärtää että nämä päätökset eivät ole Li:n itse vaatimia, vaan hänen on pakko lopettaa poikkeuslakien soveltaminen silloin kun niille ei ole enää pakottavaa tarvetta. Kuka tahansa ministeri joutuisi tuossa asemassa toimimaan samoin,

Höpöhöpö. Andersson avustajineen veistitteli ennen avauspäätöstä siihen malliin että ei ollut yhtään epäselvää että Vasemmistoliitto puheenjohtajineen haluaa koulut auki, sävy oli sellainen että kuulosti että hinnalla millä hyvänsä. Jos opetusministeri olisi halunnut olla harkitseva niin sieltä olisi kyllä löytynyt tartuntautilakia, työsuojelupykälää, perusopetuslain terveyspykälää - ja terveysviranomaisissakin oli moniäänisyyttä, vastakkaisia näkemyksiä, mutta Andersson ja hallitus ihan tietoisesti päättivät vähät välittää riskeitä ja avata koulut. Se oli poliittinen päätös. 

Vierailija
214/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatushautomon mukaan esim. Jordanialla meni todella hyvin vaikka käyrä oli uudelleen tiukassa nousussa...

Onneksi aika laajasti ymmärretään, että kuolleisuus suhteessa väkilukuun kertoo tilanteesta paremmin kuin palvelujaan koronan varjolla mainostavan ajatushautomon käppyrät. :D

Vierailija
215/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi ei tunnista arvostetuimpia tutkimusyliopistoja vaikka silmien eedessä suoraan seisoo. MiT.

Vierailija
216/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenlääkärit väittävät että ruotsalaisissa kouluissa ei ole ilmennyt tartuntoja. Kuitenkin niitä on ollut.

Nackassa oppilaalla oli koronatartunta maaliskuun alussa, koko koulu jouduttiin sulkemaan, huhtikuun alussa merkittävä määrä tartuntoja alueella

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elev-smittad-skola-stanger

Useita tapauksia kouluissa, mm. Danderyd, Djurgården ja jo aiemmin mainittu Nacka oppilailla, koulut päättivät sulkeutua vastoin Kansanterveysviranomaisten ohjeistusta

"Förra veckan valde dock flera skolor i regionen, bland annat i Danderyd, Nacka och på Campus Manila på Djurgården att gå emot Folkhälsomyndighetens riktlinjer och stänga till följd av corona-oro sedan det bekräftats fall på skolorna"

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/coronafall-pa-flera-skolor-i-sto…

Blackbergin lukiossa oppilaalla tartunta

https://mitti.se/nyheter/blackebergs-gymnasium-coronaviruset/

Koulutartuntoja piiloteltu, ei kerrottu vanhemmille

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO1ORq/coronasmitta-pa-skola--foral...

Vierailija
217/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei estä opettajia jäämästä sairaslomalle, jos työmäärän takia rasittuu ja sairastuu. Jos erikoisjärjestelyt vievät voimat, jää kotiin ja tilalle saadaan palkata työtön tai abiturientti, joka mielellään tienaa jonkun satasen kun kesätyötkin peruttu. Opettajat vaan tekevät viimeiseen asti, oman terveyden uhalla.

Vierailija
218/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL:n ja hallituksen "asiantuntijat" ei osaa katsoa sen oman mätäpaisetyöpaikkansa ulkopuolelle edes sen vertaa, että kouluja avattaessa ottaisivat selvää minkäikäiisä ovat Suomen oppivelvolliset.

Näyttää ottavan koville nuo viimeisimmät kannatusluvut.

Vierailija
219/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen päättäjät jossain omassa kuplassa.

Sinä olet omassa psykoosikuplassasi. Ranskassa avattiin koulut jo maanantaina 11.5.

Vierailija
220/332 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri: "Lapsilla myös on riski sairastua vakavasti."

Sulta unohtui jatko: " Riski on hyvin pieni".

Mut hei, valikoiva kuulo.

Mut hei, ovatko lapset immuuneja ja eivät levitä eteenpäin.

Ei taida olla lapsia, kun noin kirjoittelet. Oman lapsen kohdalla vaikka riski olisi pieni niin en olisi valmis sitä ottamaan, tehköön muut ketkä haluaa.

Itse asiassa on lapsia. Ymmärrän, että tilanne pelottaa, koska koronasta on nìin vähän varmaa tietoa. Sitä en ymmärrä, miksi esim. lausunnoista poimitaan vain omaa ajatusta tukevat sanat ja levitetään niitä. Teoriassa toki tiedän syyn; vahvistusharha.

Ja jos huomasit, koulujen avaamiseen en ottanut mitään kantaa.

Eli olisit valmis riskeeraamaan lapsesi ? Minä en ja voin hyvin myöntää sen, ei minua koronat "pelota" mutta pitää se vakavasti ottaa vaikka vähän utopistista on kun aivan uusi tilanne kehittyneissä maissa. Sanotaan että ehkä hirveintä mitä voin kuvitella on oman lapsen kuolema, mieluummin heittäisin vaikka itse lusinkan nurkkaan ja voisin valkata muitakin sinne sekaan. Ja ei, ei ole paniikkia, mutta jo maalaisjärkikin sanoo että jos riskiä on mahdollista pienentää niin miksi ihmeessä minä en niin tekisi.

Mun on todella vaikea sisäistää tuota sinun pelkoasi, koska olen ollut koko ajan itse töissä hoitamassa lapsia ja oma lapseni on tietenkin myös ollut hoidossa toisessa päiväkodissa. Yhtään koronaan sairastunutta lasta en ole silti kohdannut, vaikka joissakin päiväkodeissa on joillakin työntekijöillä todettu korona kyllä.

Joo, siksi laitoinkin että utopistinen tilanne. Se että ei ole levinnyt, niin on rajoitusten ansiota, tästä ei luulisi kenenkään olevan eri mieltä. Olen itsekkin töissä ja siellä ramppaa niin venäläistä kuin muitakin ulkomaalaisia, mutta ei se poista todellisuutta. Veikkaan että Suomessakin olisi vähän erilainen laulu meneillään jos olisi annettu vapaasti levitä.

Ja vieläkään en pelkää vaikka niin koitat väittää, mutta meikäläisen personaltaktiikka on enemmänkin seurailla mitä tietoa saadaan kyseisestä taudista, joka on vielä aika vähäistä, ehkä 2-3 vuotta niin ollaan paljon viisaampia. Pysyviä vauroita jos tulee niin menee kauemmin. Tietysti tuohon pohjautuen jonkun pitää aina olla koekaniinina että saadaan tutkimuksia tehtyä. Onhan noita muitakin vapaa-ehtoisia lääkekokeilu kyselyjä tullut ja niistäkin kohteliaasti kieltäydyin, mun puolesta voivat testailla kenellä tahansa muulla tai mikä parasta vaikka ihan eri maassa.

Ja luuletko ettei ne asiantuntijat näitä asioita tiedä?

Miten ajattelit hoitaa koko Suomen pitämisen kiinni 2-3 vuotta, että voidaan olla kaikesta niin varmoja, ettei tarvitse kenenkään (hahhah) sitten vinkua, että väärä valinta? Kuka ne miljoonanmiljardit lainat sitten maksaa ja millä rahalla?

Ei sitä pystykkään mutta mahdollisuudet selviytyä vähillä ihmisvahingoilla pienenee kokoajan. Ja tuohan oli vain minun oma täktiks, jos sinä haluat sen joka välissä sairaastaa niin siitä vain. 

Mitä jos rokote tupsahtaakin kesän jälkeen olisiko silloin kannattanut kärvistellä sinne asti ? Mitä jos tauti katoaa itsekseen, mitä jos mutatioituu ja kiertää maapallolla loputtomasti, tämä on tälläistä jos ehkä metakeskustelua.

Tulisiko meille miljardien lasku siitä että fyysistä opetusta ei järjestetä kahta viimeistä viikkoa ? Tuskimpa, vähän suhteellisuuden tajua, koska nyt oikeasti puhutaan onko koulua etänä vai ei 2 viikon ajalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme