Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äly ennustaa miten elämässä pärjäämme ja se on mitattavissa- Miksi tätä ei saa sanoa ääneen ihmettelee psykologian professori

Vierailija
12.05.2020 |

Unohtakaa nyt jo ne tunneälyt sun muut joita ei ensinkään ole olemassakaan. Ne eivät ennusta mitään.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006504322.html

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa jo näkyy syyt sille miksi aihe on tabu. Vedetään henk.koht. kokemuksia mukaan ja itketään että nyt minua varmaan sitten ihan suotta pidetään tyhmänä. Asioita voi ajatella myös rationaalisesti.

Vierailija
42/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa jo näkyy syyt sille miksi aihe on tabu. Vedetään henk.koht. kokemuksia mukaan ja itketään että nyt minua varmaan sitten ihan suotta pidetään tyhmänä. Asioita voi ajatella myös rationaalisesti.

Eikö ole ratinaalista, että traumaattiset kokemukset vaikuttavat ihmisen toimintakykyyn ja suoriutumiseen? Minun korkeakoulutettu raivohullu vanhempani oli matemaattisesti todella lahjakas. Lapsiaan hän silti kohteli kuin roskaa. Kävi rajusti käsiksi, jos sattui kyllästymään siihen, etteivät lapset suoriudu kaikesta yhtä nopeasti kuin aikuiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos rationaalisesti ajateltuna on tyhmä? Kyllähän asia on masentava, kun asialle ei mitään voi ja kaiken lisäksi jos erehdyt hankkimaan lapsia, niin he todennäköisesti vielä perivät tolloutesi.

Vierailija
44/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen taipuvainen jännittämään koetilanteissa. Yleensä abstraktit kuviotestit menevät aikapaineen alla huonosti, kun iskee paniikki. Ei se mielestäni minusta silti tyhmää tee.

Ymmärrän jännittämisen mutta en sitä miten se vaikuttaa tulokseen. Noissa kuviopäättelyissä kun vastauksen näkee katsomalla niitä kuvioita, ei se vaadi sen kummempaa. Esim paineen alla pystyy havannoida että seinä on valkoinen, tv on musta, verho on vihreä.. ihan samalla tavalla itse havannoin oikeat kuviot testissä. Olen myös kaltaisesi jännittäjä mutta ei se tuohon tilanteeseen vaikuttanut.

Vierailija
45/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen taipuvainen jännittämään koetilanteissa. Yleensä abstraktit kuviotestit menevät aikapaineen alla huonosti, kun iskee paniikki. Ei se mielestäni minusta silti tyhmää tee.

Ymmärrän jännittämisen mutta en sitä miten se vaikuttaa tulokseen. Noissa kuviopäättelyissä kun vastauksen näkee katsomalla niitä kuvioita, ei se vaadi sen kummempaa. Esim paineen alla pystyy havannoida että seinä on valkoinen, tv on musta, verho on vihreä.. ihan samalla tavalla itse havannoin oikeat kuviot testissä. Olen myös kaltaisesi jännittäjä mutta ei se tuohon tilanteeseen vaikuttanut.

Ei pysty, koska jännittäminen vaikuttaa keskittymiseen. Joudun keskittymään siihen, etten säntää koetilasta pois, kun tuntuu että hajoan täysin. Tuntuu kuin olisin kuolemassa. Ei siinä tilassa kuvioihin oikein pysty keskittymään.

Vierailija
46/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty, koska jännittäminen vaikuttaa keskittymiseen. Joudun keskittymään siihen, etten säntää koetilasta pois, kun tuntuu että hajoan täysin. Tuntuu kuin olisin kuolemassa. Ei siinä tilassa kuvioihin oikein pysty keskittymään.

Jos olisit koetilanteessa jossa täytyy valita eri värisistä laatikoista oikea väri niin pystyisitkö siihen?

Vierailija
47/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otappa esille se moneen kertaan todistettu asia, että rotujen välillä on älykkyyseroja niin silloin tunneälyihmiset vasta riemastuukin.

Eroa tulee esim. ravinnon saannista kehitysmaissa, syntyperäisissä samassa maassa eroa ei ole.

Toi on just tota. Noita päähänpinttymäväitteitä kuulee jatkuvasti.

Miten selität, että 3000 valkoisiin keskiluokkaisiin amerikkalaisperheisiin adoptoitujen mustien lasten keskimääräinen älykkyysosamäärä on 85?

Adoptiota edeltää aina trauma (hylkääminen tai usein vielä pahempaakun) joka vaikuttaa pitkään sosiaalisiin tunteisiin.

Mitä ovat sosiaaliset tunteet ja miten ne liittyvät perinnölliseen älykkyyteen?

Vierailija
48/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se persoonallisuus ja sen julkituominen omalla tavallaan riippuu älykkyydestä.

Vierailija
49/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierawilija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otappa esille se moneen kertaan todistettu asia, että rotujen välillä on älykkyyseroja niin silloin tunneälyihmiset vasta riemastuukin.

Eroa tulee esim. ravinnon saannista kehitysmaissa, syntyperäisissä samassa maassa eroa ei ole.

Miten selität, että 3000 valkoisiin keskiluokkaisiin amerikkalaisperheisiin adoptoitujen mustien lasten keskimääräinen älykkyysosamäärä on 85?

Adoptiota edeltää aina trauma (hylkääminen tai usein vielä pahempaakun) joka vaikuttaa pitkään sosiaalisiin tunteisiin.

Ja mustat vaan saa traumoja vai?

Ei ne adoptiot valkoisten lasten älykkyyttä laske.

Ihan mielenkiinnosta, onko sulla ehkä joku ennakkokäsitys jota yrität sopivilla 'faktoilla' pönkittää? Tiedät varmaan,että se ei kuulu tieteelliseen ajatteluun.

Olen eri, mutta kovin oppineena en voi pitää sellaista ihmistä, joka nykyään vielä puhuu eri ihmisroduista. Tiedemaailmassa tuo vanhanaikainen ajatus eri ihmisroduista on hylätty kauan sitten.

Scholar.google.com: racial differences in intelligence

Kyllä sitä aihetta on paljon tutkittu vielä tälläkin vuosituhannella.

Seuraava tekosyy.

Vierailija
50/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites esim. asperger-henkilöt joilla on hyvin korkea älykkyys testeillä mitattuna mutta sosiaalinen kanssakäyminen erittäin vaikeaa? He ovat usein vaarassa syrjäytyä ilman tukea. Tässä siis esimerkki sosiaalisten taitojen merkityksestä.

Sehän on häiriö. Testi voi siis tavallaan näyttää väärin heidän kohdallaan, esim. voi miettiä että heillä ei ehkä ole tuota 'yleisälykkyyden positiivista yhteyttä' ainakaan yhtä vahvasti kuin nenteillä.

Vierailija
51/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

???

Afrikka on Maapallon luonnonvaroiltaan rikkain maanosa.

Kehitysapua semmoiset 60 vuotta.

Rhodesia ---> Zimbabwe

E-A ennen ---> E-A tänään

Vierailija
52/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat sosiaaliset tunteet ja miten ne liittyvät perinnölliseen älykkyyteen?

Olisko turvallisuuden tunne, hylkäämisen aiheuttama pelko esim? Perinnöllinen älykkyys auttaa näiden tunteiden käsittelyssä ja sopeutumisessa. -Ohis

Vierailija
53/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on sama jos menisi Cooperin testiin mutta jännittäisi niin että sydän hakkaisi 180 sykettä jo lähtöviivalla ja maha olisi kuralla eikä juoksusta tulisi mitään.

Vierailija
54/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Afrikka on Maapallon luonnonvaroiltaan rikkain maanosa.

Kehitysapua semmoiset 60 vuotta.

Rhodesia ---> Zimbabwe

E-A ennen ---> E-A tänään

Venäjä? Mikä sen selittää?

55/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman hepun tai ainakin aivan samaa aihetta käsittelevä artikkeli oli taannoin Tiede-lehdessä.

Aihe on todella vaikea silloin, kun siitä ei oikein saa puhua edes tutkijapiireissä. Kun yleisälykkyys on pitkälti periytyvä ominaisuus, ihmisistä tuntuu helposti, että se ei ikään kuin saisi määrittää ihmiselon kulkua. Toisaalta määrittäähän hyvä ulkonäkökin sitä, ja syntymässä nekin geenit saadaan. Yksilö voi lähinnä hallita vain painoaan. Silti hyvännäköisyys on helpompi hyväksyä kuin se, että toiset ovat muita älykkäämpiä ja että se vaikuttaa elontiehen.  Älyepätasa-arvon olemassaolo johtaa tosiaan helposti sellaisiin ideologisiin kuvioihin, joissa jonkinlaisesta ihmisten yhteiskunnallisesta epätasa-arvosta tulee hyväksytty ja jopa tavoiteltava asia. Moni karsastaa älykkyyseroista puhumista siitä syystä.

Vierailija
56/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on myös koulumaailmassa valtava tabu. Jos joku ei opi, se johtuu kaikenlaisista mystisistä oppimisvaikeuksista, jotka korjaantuvat sillä, että tehtävänannot pilkotaan pienempiin osiin ja annetaan kokeissa suullinen täydentämismahdollisuus jne. Paitsi että eivät korjaannu. Jo yläkoulussa on paljon oppisisältöjä, jotka ovat mahdottomia oppia, jos äo on 75-85.

Vierailija
57/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Peritty älykkyys selittää ihmisen elämänkulkua paremmin kuin sosiaaliluokka”. Paitsi, että yleisesti nämä kulkevat käsi kädessä. Poikkeuksia on tietenkin aina, mutta suurin osa älykkäistä syntyy akateemisiin perheisiin ja heidän lapsensa jatkavat perinnettä. Myös duunariperheiden lapsista kouluttautuu nykyään kiitettävä määrä akateemisia, mutta on harvinaista, että vielä alemman luokan lapset kouluttautuisivat akateemisesti.

Älykkyys periytyy myös.

Vierailija
58/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se äo-testi ei todellakaan kerro miten elämässä selviää, esimerkkejä riittää.

No tieteellinen tutkimuksen mukaan älykkyys kertoo siitä, miten keskimäärin elämässä pärjää.

Ihan sama mitä alat lässyttämään omista esimerkeistäsi.

Vierailija
59/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan mitä Jordan Peterson sanoo asiasta ennen kuin muodostan oman mielipiteeni.

Vierailija
60/219 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt heitän ihan mutun, mutta jos noin selkeä ja rajattava ongelma, niin eikö joku hypnoterapia voisi auttaa? Kannattaisko ihan vaikka kysyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi