THL: Siitepöyallerginen lapsi ei saa mennä kouluun
"THL:n asiantuntijalääkäri: Nuhaisen tai aivastelevan ei pidä mennä kouluun, vaikka oireilu johtuisikin siitepölyallergiasta
https://yle.fi/uutiset/3-11341495
"
Tuolla perusteella aivan valtavan monen lapsen pitäisi jäädä kotiin. Näin siitepölyallergisena aikuisena ja kahden lapsen äitinä olen tätä asiaa paljon pohtinut, sillä lääkkeistä huolimatta aivastelemme. Jos lapseni saisivat koronan varsinkin lieväoireisena, eivät he erottaisi sitä koronasta, sillä allergia aiheuttaa päänsärkyä ja joskus myös kurkkukipua.
Kommentit (68)
Noudattakaa nyt kerrankin THL:n ohjeita, älkääkä aina napisko!
Nuhaiset ja niiskuttavat lapset pidetään nyt visusti kotona!
Olen itse kärsinyt keuhkoputkentulehduksesta ja luullut sen vain olevan allergiaa. Veikkaan siis, että korona jäisi kyllä tälläkin allergikolla aika helposti huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mutta, eikös se mennytkään niin, että lapset eivät tartuta koronaa? Joten onko sitten mitään merkkitystä sillä, jos luokassa joku heinänuhainen niiskuttaa, kun eihän se voi olla koronaa ja jos onkin, niin eihän se lapsi sitä tartuta?
Ota selvää mitä tarkoittaa riskiryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allerginen ei kuulu riskiryhmään, joten meidän kaikki 8 lasta menevät kouluun yskimään ja pärskimään. Muistutin kaikkia yskimään hihaan Li Anderssonin ohjeiden mukaisesti. Se takaa että korona ei tartu kehenkään.
Oletko oikeasti lisääntynyt vaikka olet noin idiootti? En usko että kukaan on oikeasti tehnyt lasta kanssasi ja olet aika varmasti trollaava persumies, tuo opetusministerin typerä tuomitseminen paljastaa sen. Jos sinulla kuitenkin on lapsia, ovat he ex-vaimollasi, etkä saa heitä tavata katkeruudestasi päätellen.
Mikä tuomitseminen?
Eli tyyliin 20 % oppilaista saa jäädä kotiin. Linkki vain mukaan anomukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mutta, eikös se mennytkään niin, että lapset eivät tartuta koronaa? Joten onko sitten mitään merkkitystä sillä, jos luokassa joku heinänuhainen niiskuttaa, kun eihän se voi olla koronaa ja jos onkin, niin eihän se lapsi sitä tartuta?
WHOn mukaan riskiryhmään kuuluu, jos on diabetes tai kohonnut verenpaine. THLn mukaan kuuluu riskiryhmään, jos on diabetes, joka on jo aiheuttanut elinvaurioita. kohonnut verenpaine ei enää ole edes listalla.
No mutta nythän on THLn oikeuttama syy pitää lapset luvan kanssa kotona. Jos yhtään nenä vuotaa, niiskuttaa, aivastaa tai yskii, silmät vuotaa/punoittaa, on pakko jäädä kotiin. Koivuaikajatkuu kesäkuun puolelle. Ei tarvita mitään riskiryhmätodistuksia, koska juuri päätettiin, että allergia ja astma ei oikeuta riskiryhmään mutta tippaakaan allergiaoireisena ei saa tulla kouluun. Syytä on tämä myös opettajien muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Noudattakaa nyt kerrankin THL:n ohjeita, älkääkä aina napisko!
Nuhaiset ja niiskuttavat lapset pidetään nyt visusti kotona!
Viime syksynä ja vielä joulun jälkeen virallinen ohje oli, että nuhainen lapsi voi ja kuuluukin mennä päiväkotiin ja kouluun, jos ei ole kuumetta. "Yskä-nuhaoire. Yskä ja nuha eivät estä osallistumista päivähoitoon, elleivät ne häiritse lapsen yleisvointia tai päiväkotitoimintaa."
Ota näistä nyt selvää.
Vierailija kirjoitti:
No mutta nythän on THLn oikeuttama syy pitää lapset luvan kanssa kotona. Jos yhtään nenä vuotaa, niiskuttaa, aivastaa tai yskii, silmät vuotaa/punoittaa, on pakko jäädä kotiin. Koivuaikajatkuu kesäkuun puolelle. Ei tarvita mitään riskiryhmätodistuksia, koska juuri päätettiin, että allergia ja astma ei oikeuta riskiryhmään mutta tippaakaan allergiaoireisena ei saa tulla kouluun. Syytä on tämä myös opettajien muistaa.
Ennen koivua vaivaa leppä ja koivun jälkeen heinät. Tästä syystä vietän kesän lähinnä saaristossa kalliosaarilla, joissa ei hirveästi ole esim heiniä.
Ihan hemmetin tyhmää muutenkin avata koulut parin viikon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHOn mukaan riskiryhmään kuuluu, jos on diabetes tai kohonnut verenpaine. THLn mukaan kuuluu riskiryhmään, jos on diabetes, joka on jo aiheuttanut elinvaurioita. kohonnut verenpaine ei enää ole edes listalla.
Et siis läytänytr vielä tarpeeksi infoa asiasta riskiryhmä, jos vain tuon löysit. Ota lisää selvää vai onko liian vaikeaa?
THL:n "asiantuntijat" toinen sanoo sitä , kolmas sanoo tätä ja
neljäs ei muista mitä piti sanoa.
Tämä on näiden asiantuntijoiden taso.
No viime syksynä ei ollutkaan vielä yleisvaaralliseksi luokiteltua pandemiaa, joka voi oireilla kuten flunssa tai allergia. Ja joka leviää aivastusten ja yskän välityksellä , myös kutisevaa nenää ja silmiä räppäämällä, puhumalla ja laulamalla sekä vessassa käydessä. Eli nyt vaan kiltisti kotiin, jos yhtään on nenä tukossa tai silmät kutisee.
Ohjeet vaihtelevat niin paljon. Suomessa suunnilleen kukaan ei mukamas kuulu riskiryhmään, vaikka WHO:n lista on paljon laajempi.
Siitepölyallergia ei estä koronan tarttumista. Pärskivä siitepölyallergikko, jolla on korona, on todellinen pommi luokassa. Vaikka korona ei oireita aiheuttaisikaan, riittävät siitepölyallergian oireet levittämään virusta.
Allerginen lapsi tai aikuinen on kunnon koronalinko. Li juhlii kun korona leviää.
Oon ollut viikon kotona allergiaoireiden takia, ja pakko tehdä etätyötä vielä pitkää7n, kun en osaa erottaa allergiaoireita koronasta. Ei haittaa mua, mutta esimies on eri mieltä. Mutta oireita on edelleen, ja mulla ei ole ikinä lääkäri todennut allergiaa. Väsyttää, palelee, on pikkuinen kuume, aivastuttaa ja on kurkku kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet vaihtelevat niin paljon. Suomessa suunnilleen kukaan ei mukamas kuulu riskiryhmään, vaikka WHO:n lista on paljon laajempi.
Olisihan se ihan mahdotonta saada muuten tutkimusaineistoa esim. astmaatikkolasten koronaoireista jos jäisivät kotiin turvaan.
Miettikää ihmiset mihin laboratorioon lapsenne lähetätte. Thl on itse innoissaan kuvannut kuinka hieno tosielämän koetilanne nyt saadaan kun koulut aukeaa. Joku taisi taas puhua siinä vähän ohi suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Siitepölyallergia ei estä koronan tarttumista. Pärskivä siitepölyallergikko, jolla on korona, on todellinen pommi luokassa. Vaikka korona ei oireita aiheuttaisikaan, riittävät siitepölyallergian oireet levittämään virusta.
Silloin tämän olisi pitänyt olla koulun virallisessa tiedotteessa.
Tämä on kyllä jännä asia. Mulla on myös siitepölyallergia, joka pysyy nykyään lääkkeillä lähes oireettomana, mutta lapsena se oli huomattavasti pahempi. Olen silti pääsääntöisesti aina erottanut hyvin toisistaan, onko flunssaa vai allergiaoireilua. Virustauti vaan tekee ihan eri tavalla kipeän olon kuin allergia. Joten aika erikoiselta tuntuisi, jos ihan vaan varmuuden vuoksi pitää olla poissa. Lisäksi on vielä sekin, että ihan terve ja oireeton ihminen ilman mitään flunssaa tai allergiaa saattaa silti joskus aivastaa. (Eikö niin? Vai onko mun normaali ihan vääristynyt?) Ja on olemassa myös ympärivuotista allergista nuhaa ja ihan muuta kroonista nuhaa, pitääkö niitä sairastavat eristää yhteiskunnasta ikuisesti?