THL: Siitepöyallerginen lapsi ei saa mennä kouluun
"THL:n asiantuntijalääkäri: Nuhaisen tai aivastelevan ei pidä mennä kouluun, vaikka oireilu johtuisikin siitepölyallergiasta
https://yle.fi/uutiset/3-11341495
"
Tuolla perusteella aivan valtavan monen lapsen pitäisi jäädä kotiin. Näin siitepölyallergisena aikuisena ja kahden lapsen äitinä olen tätä asiaa paljon pohtinut, sillä lääkkeistä huolimatta aivastelemme. Jos lapseni saisivat koronan varsinkin lieväoireisena, eivät he erottaisi sitä koronasta, sillä allergia aiheuttaa päänsärkyä ja joskus myös kurkkukipua.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergiaan on allergialääkkeet.
Niitä kannattaa käyttää jos on allergia.
Ettei kärsi allergiasta.
Rakettitiedettä, tiedän.
Olisi kyllä mukavaa, jos allergialääkkeillä saisi kaikki allergiaoireet pois eikä mitään epätoivottavia sivuvaikutuksia. Näin vain harvemmin on. Välillä jätän tarkoituksella allergialääkeet ottamatta, kun niiden sivuvaikutuksista (mm väsymys, jano, päänsärky) kärsii enemmän kuin itse allergiasta.
Sama täällä. Joskus on vaan jätettävä, kun ei millään jaksa, kun lääkkeet väsyttävät ja allergia väsyttää (tuplaväsymys).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä asia. Mulla on myös siitepölyallergia, joka pysyy nykyään lääkkeillä lähes oireettomana, mutta lapsena se oli huomattavasti pahempi. Olen silti pääsääntöisesti aina erottanut hyvin toisistaan, onko flunssaa vai allergiaoireilua. Virustauti vaan tekee ihan eri tavalla kipeän olon kuin allergia. Joten aika erikoiselta tuntuisi, jos ihan vaan varmuuden vuoksi pitää olla poissa. Lisäksi on vielä sekin, että ihan terve ja oireeton ihminen ilman mitään flunssaa tai allergiaa saattaa silti joskus aivastaa. (Eikö niin? Vai onko mun normaali ihan vääristynyt?) Ja on olemassa myös ympärivuotista allergista nuhaa ja ihan muuta kroonista nuhaa, pitääkö niitä sairastavat eristää yhteiskunnasta ikuisesti?
Mä en aina erota. Tämä kevät on mm. ollut sellainen. Allergia on ollut suht helppo, mutta oudot oireet. Ei lainkaan pärskimisiä eikä räkää (rään väri on aina ollut se, mistä erotan flunssan ja allergian toisistaan), ainoastaan kurkku ja nielu kipeä, hyvin vähän yskää, punaiset kipeät silmät ja kauhea väsymys aina ulkoilun päälle. Olen itse asiassa välillä käynyt ulkona ihan vaan varmistaakseni, että tämä on allergiaa - eikä koronaa!
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut viikon kotona allergiaoireiden takia, ja pakko tehdä etätyötä vielä pitkää7n, kun en osaa erottaa allergiaoireita koronasta. Ei haittaa mua, mutta esimies on eri mieltä. Mutta oireita on edelleen, ja mulla ei ole ikinä lääkäri todennut allergiaa. Väsyttää, palelee, on pikkuinen kuume, aivastuttaa ja on kurkku kipeänä.
Allergiaan ei kuulu palelu eikä kuume.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella täytyy kyllä todeta, että kyllä on ihmiskunnan laatu heikentynyt kovasti, kun lääketiede kehittyi sille asteelle että kaikki heikoimmatkin voidan pelastaa ja he myös lisääntyvät, koska eihän sitä nyt voi jättää lapsia tekemättä vaikka itsellä olisi niin pahan allergia ettei normaalista kesästä selviä ilman lääkettä tai siitäkin huolimatta on niin paha yliherkkyys että nousee ihan kuumekkin.
Ei ihme että tulee näitä pandemioita jylläämään, sillähän on luonnon kannalta aivan selkeä merkitys, niin se tulee jäniskannankin kasvaessa jänisrutto joka tekee tilaa vahvemmille ja vastustuskykyisemmille jäniksille.
Voi sua. Minäpä valitsin puolison, jolla on ihan erilaiset geenit kuin minulla. Lapsellani ei ole allergioita. Enkä koe olevani edes heikoimmasta päästä, vaikka syön allergialääkkeitä. En ainakaan ole pahin valittaja.
Vierailija kirjoitti:
Allergiaan on allergialääkkeet.
Niitä kannattaa käyttää jos on allergia.
Ettei kärsi allergiasta.
Rakettitiedettä, tiedän.
Sinulla ei taida olla allergiaa.
Ne lääkkeet eivät ole kovin tehokkaita. Eivät edes reseptilääkkeet.
Vaikka vetäisi koko setin - silmätipat, nenäsuihkeet ja pillerit - niin ei kaikista oireista pääse eroon.
En kuitenkaan valita. En olisi muutenkaan päästänyt lapsia kouluun.
Kävin just hakemassa apteekista setin morfiinijohdannaista, pseudoefedriiniä ja antihistamiinia yrittääkseni selvitä kahden viikon opetuksesta yskimättä. Siitä huolimatta saatan saada kamalan hinkuystäkohtauksen, joka päättyy oksentamiseen. Niin että sori vaan jos vaikutan koronaiselta. Ja sori vaan mulle, jos korona tarttuu minuun, kun muutenkaan ei pysty hengittämään...
Tämä pitäisi lukea myös THL:n sivuilla tai kouluille annetuissa ohjeistuksissa, mutta lukeeko?
Moni lähettää oman lapsensa muuten kouluun kun sillä on vain allergiaa - näin tiedän lähipiiristäkin. Rikkovat muutenkin turvavälejä ja tapaavat läheisiä kunhan ei nillä ole melkein ollut mitään kontaktia vaikka joku työskentilisi hoitokodissa tai sairaalassa.
Niitä vahvoja lääkkeitä saa syödä max 2 viikkoa. Allergia kestää 3 kuukautta.