Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö yläkoululaisesi kouluun torstaina?

Vierailija
10.05.2020 |

Korostan: yläkoululaisesi. Eli ne 13 + vuotiaat. Tämä ei koske 8-vuotiaita.

Jos ei mene, miksi ei mene?
Jos menee, mitä hyviä puolia ajattelet lähiopetuksella saavutettavan näiden jäljellä olevien päivien aikana?

Mukavaa, jos vielä kerrot suurin piirtein, missä asut (tyyliin Itä-Helsinki versus Tohmajärvi, ei tarvii yksilöidä kapunginosaa jne.)

Itse olen kahden vaiheilla. Meillä 8. luokkalainen. Koulusta tullut viestiä, että opetus jatkuu normaalisti, ei pienempiä ryhmiä, ei erityisiä lukujärjestyksiä jne. Mennään kuten normaalisti. Viimeksi kuulin, että kertakäyttöisten käsipyyhkeiden käytöstä on luovuttu kustannussyistä ja käytössä on ns. rullapyyhkeet ja ruokailu ruokalassa 3-4 luokkaa kerrallaan. Lisäksi tieto, että yhteisiä opetusvälineitä ei saa käyttää, mutta jos nyt on käytössä etäopetuksessa koulun tietokone, sitä saa käyttää myös jatkossa myös lähiopetuksessa. Muita yhteisiä välineitä ei saa käyttää.

Eniten huolettaa tai oikeastaan ärsyttää koulumatka kahdella julkisella bussilla, jotka yleensä tupaten täynnä juuri koululaisia. En osaa sanoa miten vaikuttaa, että toinen aste jää yhä kotiin.

Kokeillaan aluksi niin, että etätöissä oleva vie kouluun ja hakee koulusta. Jos oppilaita ei ole koulussa montaa ja/tai oppiminen on jotain ihmeellistä puuhastelua, niin seuraavaksi viikoksi sitten lomaa ja pois koulusta.

Miten muilla?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein kaikkia siis ärsyttää hälinä,riehuvat luokkalaiset,ärsyttävät opettajat niin senkö takia eivät halua mennä kouluun?Tuskin se on syy,että voi olla pois koulusta.

Mun 9.luokkalainen menee kouluun kun haluaa nähdä kaverit koska niiden kanssa viettännyt monet vuodet ja niin myös opettajien kanssa.

Vierailija
102/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monen vanhemman suu loksahtaa auki, kun ’innokas’ yläkoululainen tulee torstaina kotiin ja kertoi mitä koulussa oli. Luokat pidetään täysin erillään toisistaan, tunnit on kerta toisensa jälkeen samassa luokassa, vauhtia käydään hakemassa aina koulun hiekkakentältä. Käsienpesua, minuuttiaikataulua, ruokailu luokissa. Ei pääse ysitkään näkemään toisiaan/näyttäytymään. Varmasti äänestävät jaloillaan viimeistään viikonlopun jälkeen vain vain ne raukat, jotka kotoaan on kouluun pakotettu, jatkavat tuota luokanohjaajan kanssa säilössäoloa loppuun saakka. Katsokaapa vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee, on odottanut tätä jo monta viikkoa. 8lk, Espoo.

Vierailija
104/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei omalla luokalla ole hyviä kavereita. Esim. omaani kiusattiin (onneksi aika lievästi mutta riittävästi kuitenkin) ekat puolitoista vuotta ja luokalla on muutenkin ollut huono henki ja vaikea luokka muutenkin. Oma poika menee nykyään siinä porukassa ok mutta ketään hyviä kavereita ei luokalla ole. Kiusaaja on onneksi siirretty toiselle luokalle, aiheutti muutenkin sekasortoa luokassa. Luokkahenki ei ole kuitenkaam edelleenkään hyvä. Omat kaverit on naapurustosta ja omista harrastuksista. Ymmärrettävästi ei ole mitään isoa tarvetta päästä näkemään "kavereita" viimeisiksi pariksi viikoksi. Etäopetus sujunut paremmin kuin häiriköivässä omassa luokassa. Ja koulumenestys ollut parempaa. Lukioon menee, toisin kuin iso osa muusta luokasta. Eipä ole pojalla ikävä luokkaa eikä kenelläkään varmasti ikävä myöskään poikaa, ketään ei ole kiinnostanut muutenkaan.

Ei aina kannata ajatella, että koulu olisi kaikille lapsille se paras paikka elämässä ja kotona on kärsimystä, josta pitää päästä kouluun turvaan...

Vierailija
105/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8.luokkalainen menossa. Koulusta tullut viestiä miten järjestävät kaiken erityisolosuhteissa.

Etäopetus ja -opiskelukin sujunut hyvin, mutta meillä tämä eristäytyminen on vaikuttanut niin, että nuoren jännittäminen lisääntynyt. Eilen kävi pitkästä, pitkästä aikaa kaupassa ja jännitti jostain syystä sitäkin hirveästi. En siis halua, että tästä tulee laajemmin pulmaa, koulussa saa harjoitella taas ihmisten ilmoilla olemista sen lisäksi, että opiskelee, vielä 2 koettakin tehtävänä. Espoosta.

Vierailija
106/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä ei ole tullut koulukohtaista infoa, joten en tiedä. En ole tehnyt siksi päätöstä.

Periaatteessa lähellä olisi Gradian tyhjät opetustilat, mutta koululta ei ole tullut infoa käytetäänkö niitä. Omassa koulussa ei tietääkseni ole ekstratiloja, tai sitten on käytettävä liikuntasalin pukuhuoneita ja sitä salia. Salin saa kyllä verholla jaettua kahteen osaan, eli siitä saa kaksi isoa lisätilaa, mutta tila kaikuu, ei siinä oikein mitään opetusta järkätä, ehkä jotain kirjallista työtä sitten. Osa pystyisi hakemaan ruokalasta ruoat ja syömään ne luokissa, mutta koulu useassa tasossa, en oikein usko, että kolmanteen kerrokseen tai ulkokautta liikuntasaliin lähdetään ruokia viemään, varsinkin kun ilmastosyistä ei ole käytössä tarjottimia. 

Opettajat on koululaiselle kertoneet, että omassa luokassa pitää pysyä yhtä välituntia lukuunottamatta ja opetus on rajattu muutamaan aineeseen. Ruokailu opettajien kertoman mukaan ruokalassa jollain tavalla enemmän porrastetusti kuin aikaisemmin, vaikea vaan kuvitella miten sitä vielä enemmän porrastaisi. Ekat syö klo 9.30 ja vikat klo 13?

Etäopetus on toiminut hyvin ja meillä oikeastaan parissa aineessa se on olut niin hyvää, että keskinkertainen oppilas on oikein loistanut, muut aineet on menneet ihan normaalisti. Sellainen 8,5 keskiarvon oppilas, 8. luokkalainen kyseessä.

Odottelen siis koulun ohjetta. Pidän tosi älyttämänä koulujen avaamista, mutta jos systeemi pystytään todella turvallisesti toteuttamaan niin ok. Molemmat vanhemmat meillä etätöissä, eli pystytään viemään autolla, muuten koulumatka olisi bussilla ja niihin en nuorta halua laittaa, täältä kulkevan aamubussi on aivan täpötäynnä normaalisti. Oppilas ei todellakaan halua kouluun, kavereiden tapaamista on rajoitettu, eikä todellakaan notku missään ostareilla kaveriporukoissa. Kolmea kaveria on tavannut ihan livenä ulkona, muuten etänä.

En todellakaan pidä lampaina niitä vanhempia, jotka lapsensa pitävät kotona, varsinkin jossain Itä-Helsingissä. Hehän ovat varsinaisia leijonia, jotka haluavat suojella omaa perhettään ja esim. riskiryhmien kanssa töitä tekevät vanhemmat niitä asiakkaitaan. Nyt tarvitaan sitä Li Anderssonin ihailemaa kansalaistottelemattomuutta. 11 päivää ei merkitse yhtään mitään.

Vierailija
107/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene. Emme ota turhia riskejä

(Yleensä)

Vierailija
108/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä nämä "kouluun haluavat" yläkoululaiset oikein ovat?

Itse en tiedä kyllä yhtään nuorta, joka haluaisi kouluun (itsellä 2 teiniä ja tunnen paljon heidän kavereitaan). Päinvastoin, odottavat aktiivisesti kesälomaa. Kavereihin on pidetty yhteyttä videopuheluilla ja ulkoillenkin.

Eikä ole kyse mistään koululusmuilijoista, vaan ihan tavallisista koulussa hyvin pärjäävistä nuorista. 

Ja jos omaakin nuoruutta mietin, en todellakaan koskaan ikinä "halunnut" kouluun ja oli kuitenkin peruskoulussa lähemmäs 10 keskiarvo. Kavereita tapasi muuallakin.

Olen miettinyt ihan samaa. Omat kaksi teiniä ja alakoululainen eivät kukaan halua kouluun ja ovat ihan hyviä oppilaita kaikki. Koulu ei heidän mielestään missään tapauksessa ole mikään mukava paikka, missä mielellään käyvät, vaikka oppimiseen sinänsä suhtautuvat positiivisesti. Kaikkia lähinnä ärsyttää se hälinä, riehuvat luokkalaiset, ärsyttävät opettajat, pääosin epämiellyttävä ruoka jnejne. Vapaa-ajalla ja harrastuksissa viettävät sitten aikaa ystävien kanssa.

Siis ihan uskomatonta juttua täällä :D Nyt ootte kääntäny tän päässänne niin, että kunnon lapset ja nuoret ei edes pidä koulusta ja että kukaan ei voi pitää koulusta koska teillä on lapset jotka haluaa vain olla kotona :D

Siis oikeasti? Olen ihan aidosti hämmästynyt. 

Omassa nuoruudessa "kaikkien" mielestä koulu oli "tyhmää". Minä mukaan lukien. Etenkin yläkouluikäisenä. Ja samaa sanovat omat lapset ja lasten kaverit ja tuttavien lapset. Moni pitää oppimisesta, mutta ei varsinaisesti koulusta. Ja aivan normaaleja koulussa hyvin pärjääviä nuoria, ei mitään "hätäisesti armovitosella läpi"-porukkaa.

Kesälomakin lienee yhtä piinaa näille koulunrakastajille?

Vierailija
109/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein kaikkia siis ärsyttää hälinä,riehuvat luokkalaiset,ärsyttävät opettajat niin senkö takia eivät halua mennä kouluun?Tuskin se on syy,että voi olla pois koulusta.

Mun 9.luokkalainen menee kouluun kun haluaa nähdä kaverit koska niiden kanssa viettännyt monet vuodet ja niin myös opettajien kanssa.

No en tiedä ärsyttävätkö nuo kaikkia, mutta omia lapsia ärsyttävät (olen siis se, joka kommentoi hälinästä jne). Eikä se tosiaan ole peruste olla pois koulusta, vaan koronatilanne kotikunnassamme (Vantaa), mutta pointti olikin, että ihmettelen kuinka yhtäkkiä niin kovin monet kommentoivat nuorten haluavan kouluun. Minulle se vaan on aivan vieras ajatus parin teinin äitinä ja paljon nuoria tuntevana. Ei kukaan hingu kouluun, ainakaan jos kavereita voi jollain tapaa nähdä muutenkin.

Vierailija
110/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ysiluokkalainen menee kouluun. Ysit eivät opiskele koulun tiloissa, vaan heille on järjestetty ammattikoulun tilat. Oletan, että siellä on riittävästi väljyyttä. Menee kouluun, koska emme kuulu riskiryhmiin ja itsekin palaan töihin kouluun. Espoosta kirjoittelen.

Onkohan meidän ysit samassa koulussa? Meillä nimittäin sama tilanne ja Espoossa tosiaan kirjoitellaan mekin.

Oma lapseni menee kouluun, koska hän haluaa mennä enkä voi estääkään. Eikä minua oikeastaan haittaa, että hän menee, koska emme kuulu riskiryhmään ja käyn itsekin töissä.

Vierailija
111/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokkalainen Tampereelta menee, kuten ainakin kaikki luokkatoverit.

Vierailija
112/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pettynyt oman nuoren yläkoulun ohjeisiin, joiden mukaan mikään ei merkittävästi muutu. Ei voida porrastaa, mennään lukujärjestyksen mukaan, opettajat kiertää. Miten nuoret voi päästää tällaiseen kouluun, jossa ei ole ammattitaitoa eikä edes mielikuvitusta muuttaa käytäntöjä turvallisempaa suuntaan?

Ei se koulusta ole kiinni. Rehtorin on toteutettava kaupungin yhteistä käytäntöä, jonka opetusjohto on muodostanut tulkiten opetushallituksen ohjeistusta.

Moni rehtori olisi toteuttanut järjestelyt aivan toisin, mutta heidän on noudatettava esimieheltään saamia ohjeita.

Vierailija
113/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä ysillä ja totta ihmeessä haluan kouluun. Ei varmasti tule olemaan enää sitä tuttua ja turvallista, mutta kyllä se on ainakin minulle tärkeä juttu päästä vielä edes kahdeksi viikkoa sinne; vaikka sitten vain katsomaan lasten piirrettyjä valkokankaalta. 

Tämä on vain oma mielipiteeni. Varmasti jakaa meidän oppilaidenkin mielipiteitä ääripäästä toiseen.  Mutta halusin nyt vain tuoda ilmi, että meitäkin on...(jotka siis kouluun ihan mielellään ovat menossa)

Vierailija
114/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokkalainen kirjoitti:

Itse olen tällä hetkellä ysillä ja totta ihmeessä haluan kouluun. Ei varmasti tule olemaan enää sitä tuttua ja turvallista, mutta kyllä se on ainakin minulle tärkeä juttu päästä vielä edes kahdeksi viikkoa sinne; vaikka sitten vain katsomaan lasten piirrettyjä valkokankaalta. 

Tämä on vain oma mielipiteeni. Varmasti jakaa meidän oppilaidenkin mielipiteitä ääripäästä toiseen.  Mutta halusin nyt vain tuoda ilmi, että meitäkin on...(jotka siis kouluun ihan mielellään ovat menossa)

Olisi ollut reilumpaa kirjoittaa tekeytymättä ysiksi, mitä et todellakaan ole. Miksi koet, ettet voi kertoa mielipidettäsi omana itsenäsi?

Vierailija
115/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma numeroiltaan seiskan ja kasin oppilas haluaisi mennä kouluun. Ei koulun takia vaan ihan tapaamaan kavereita ja katsomaan mitä kaikille kuuluu. Tietää, että keväisin on muuten yleensä rentoa ja käydään lähipuistossa heittämässä frisbeetä yms. Ei halua uskoa taudin vakavuutta ja mahdollisuutta, että sen voisi saada koulusta.

Ja näitä nuoria, jotka ei usko taudin vakavuutta ja tarttuvuutta, on kohta koulut, julkiset ja koulumatkan varren kaupat täynnä. Oikeesti miksi ei voi sulkea Uuttamaata uudestaan ja sopia, että täällä ei lähiopetus ala, mutta kuraattori/terkkari/psykologi koululta soittaa kaikki läpi ja opet jatkaa etäopetusta! Muu maa voi avautua, meidän pakko himmata nyt hetki. Syksymmällä uus yritys lähikoulunkäyntiin.

Vierailija
116/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä mallia antavat nämä vanhemmat jotka valehtelevat rehtorille ja keksivät syitä että lapsen ei tarvitse mennä kouluun. Sellaista esimerkkiä annatte lapsille.

Kuka on valehdellut?!

Koulusta voi ihan rutiinisti hakea lomaa.

Meillä ei voi, on jo etukäteen ilmoitettu, että rehtorit eivät tule hyväksymään lomaa, jos hakee sitä koko loppukuun ajaksi.

Vierailija
117/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee.

8lk. Itä Vantaa

Ihan on teini oma päätös ja vanhempien myös.

Menee kävellen, kuten normaalistikin.

Riskit on käyty läpi.

Tosin luulen, että korona kävi jo meillä.

Vierailija
118/118 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokkalainen kirjoitti:

Olisi ollut reilumpaa kirjoittaa tekeytymättä ysiksi, mitä et todellakaan ole. Miksi koet, ettet voi kertoa mielipidettäsi omana itsenäsi?

Minusta olisi reilua, että perustelisit oman väitteesi. Mistähän mielen syövereistä sinulle edes tuli mieleen, että joku tekeytyisi ysiluokkalaiseksi? Miksi tekeytyisi?  Edelleen olen siis YSI! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi