Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalainen luterilaisuus on käytännössä? Kysyy ateisti

Vierailija
10.05.2020 |

Miten määrittelisitte evankelis-luterilaisuuden? Millaista on olla osa sitä? Miten se eroaa muista kristinuskon tai protestantismin haaroista?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti maallistunutta. Sääli.

Vierailija
2/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimot puuhaavat kirkkohäitä ja ristiäisiä sosiaalisin syin. Siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, tällä palstalla tuntuu olevan vaan muut helvettiin toivottavia ihmelahkolaisia.

Vierailija
4/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmeellistä

Vierailija
5/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se on sitä että uskonnottomat leipäpapit ja -piispat saarnaavat että kaikki käy kunhan vain pysytte kirkon jäseninä.

500 vuotta uskonpuhdistuksen jälkeen evlut kirkko on teologisesti vielä pahemmassa alennustilassa kuin ennen uskonpuhdistusta.

Vierailija
6/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tämän palstan perusteella ateistit hirveän kiinnostuneita uskon asioista. Joka helvatan päivä joku ateisti jankkaamassa täällä jostain uskon kohdasta. Pahempia kuin mitkään lahkolaiset uskonnoissa näköjään.

Mutta niinhän se loogisesti täytyy olla. Suurin osahan ei viis veisaa mistään uskonnosta mutta ateistillahan siihen uskontoon on jokin vahva side.

Vierailija
7/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin kysyisit mitä on suomalaisuus käytännössä. Noh sehän on kaikkea peräpohjolan ukko Petteristä Hakunilan Muhammetti Ahmettiin.

Vierailija
8/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tämän palstan perusteella ateistit hirveän kiinnostuneita uskon asioista. Joka helvatan päivä joku ateisti jankkaamassa täällä jostain uskon kohdasta. Pahempia kuin mitkään lahkolaiset uskonnoissa näköjään.

Mutta niinhän se loogisesti täytyy olla. Suurin osahan ei viis veisaa mistään uskonnosta mutta ateistillahan siihen uskontoon on jokin vahva side.

Anteeksi? Itse harvoin kirjoitan mitään, etenkään uskonnosta. Olen vain vilpittömän kiinnostunut kirkosta, johon kuuluu kuitenkin suurin osa suomalaisista, mutta jota en koskaan ole kuitenkaan tuntenut. Miksi en olisi? Olenhan suomalainen.

Ap

Vierailija
9/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaan ja rauhallisen yhteiskunnan maltillista tapakristillisyyttä, jonka keskiössä ovat erilaiset riitit.

Vierailija
10/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi? Itse harvoin kirjoitan mitään, etenkään uskonnosta. Olen vain vilpittömän kiinnostunut kirkosta, johon kuuluu kuitenkin suurin osa suomalaisista, mutta jota en koskaan ole kuitenkaan tuntenut. Miksi en olisi? Olenhan suomalainen.

Ap

Ja mehän uskotaan :D

Ateisti ei kirjoita perään "kysyy ateisti" Tai siis fiksu ateisti.

Vierailija
11/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä se on sitä että uskonnottomat leipäpapit ja -piispat saarnaavat että kaikki käy kunhan vain pysytte kirkon jäseninä.

500 vuotta uskonpuhdistuksen jälkeen evlut kirkko on teologisesti vielä pahemmassa alennustilassa kuin ennen uskonpuhdistusta.

Et ole kyllä tainnut käydä kirkossa etkä montaa luterilaisen papin saarnaa kuulla. Minä olen kuullut satoja saarnoja, mutten koskaa opetettavan "kaikki on sallittua kunhan pysytte jäseninä". Päin vastoin: jos sanoo tunnustavansa kristinuskoa, silloin pitää elämässään teoillaan elää totuudessa, rakastaa lähimmäistään ja toimia oikein.

Vierailija
12/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti joka on kiinnostunut kirkosta. Suomalainen joka ei ole koskaan törmännyt Luterilaiseen kirkkoon missään elämänsä vaiheessa..että tietäisi noin niinkuin suurpiirtein ....ööö

Vierailija
13/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja mehän uskotaan :D

Ateisti ei kirjoita perään "kysyy ateisti" Tai siis fiksu ateisti.

Edelleen, anteeksi? Jos olisin ev. lut, miksi kyselisin? Uskonnottomuuteni mainitsin, jotta vastaaja/lukija ymmärtää, että olen täysin uskontokunnan ulkopuolella. Ehkä en sitten ole ”fiksu ateisti”, kun en ymmärrä mitä haet takaa.

Ap

Vierailija
14/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauskovaisuutta ja vapaita pyhäpäiviä.

Vierailija
15/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti joka on kiinnostunut kirkosta. Suomalainen joka ei ole koskaan törmännyt Luterilaiseen kirkkoon missään elämänsä vaiheessa..että tietäisi noin niinkuin suurpiirtein ....ööö

Toki olen törmännyt siihen, onhan tämä luterilainen maa. Haenkin enemmän yksilöiden kokemuksia. Esimerkiksi, miten luterilaisuus vaikuttaa arkeen ja elämäntapoihin. Tai millainen suhde Jumalaan on keskimäärin.

Ap

Vierailija
16/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanat uskovaiset s24-palstalla. Voi kuinka kauniisti he puhuvat ihmisistä. Mikä rakkaus heistä loistaakaan.

Vierailija
17/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, tällä palstalla tuntuu olevan vaan muut helvettiin toivottavia ihmelahkolaisia.

Tällaista en ole huomannut. Mutta jos joku pyytää vaikka esirukousta, aina on ketju täynnä pilkkaa uskovia kohtaan.

Vierailija
18/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan luterialaisuudesta, se luterilainen moraali. Mutta tajusin just etten ole ikinä ajatellut mitä hittoa on evankelisuus, ja googlasin vähän äsken. No eipä sieltä mitään kiinnostavaa löytynyt.

https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Evankelisuus

t. uskonnoton

Vierailija
19/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä haluaa sen olla, kirkkoon ei tarvitse kuulua eikä siellä tarvitse käydä. Voi olla ihan oma yhteys herraan ilman mitään välikäsiä.

Vierailija
20/56 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jättiläiskysymys.

Siihen ei voi tyhjentävästi vastata.

Kannattaa siis perehtyä kahteen asiaan vaikka netin kautta.

1 Mitä on protestanttisuus?

2 Mitä on katolilaisuus?

Nämä riitelivät keskenään.

Martti Luther aloitti protestit ja siinä samalla 30 vuotisen sodan.

..muut jatkakoot

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi