Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelma laihtumisen kanssa, missä vika vai menenkö jo lääkäriin?

Vierailija
08.05.2020 |

Ongelma kuulostaa todella typerältä ja haluaisin oikeasti tietää missä menen vikaan.

Olen nyt muutaman kuukauden järjestelmällisesti kirjannut syömiseni ylös (käytän fatsecret sovellusta) jotta näkisin kuinka paljon syön/voisin syödä ja mistä karsia yms. Kirjaan ihan jokaisen suupalan, välipalan, herkun, juoman, yksittäisen karkinkin.

Sovelluksen mukaan minun tulisi syödä 1800 kcal päivässä laihtuakseni. Ylipainoa löytyy ihan reippaasti 158 cm ja painoa 70 kg.

Syön jopa keskimäärin vähemmän kuin tuon 1800 kcal päivässä. Keskiarvo on jotain 1600-1700 luokkaa. Silti tuntuu, ettei paino tipu minnekään, vaan ennemmin nousee.

Itsekin epäilin jossain välissä, etten kirjannut kaikkea syömistä ja juomista ylös ja rupesin vahtimaan ihan tosissani, että heti syötyäni laitoin kaiken ylös sovellukseen. Tuntuu typerältä, etten laihdu vaikka pitäisi.

Toki ruoka josta päivän kalorit koostuvat ei ole terveellisimmästä päästä, mutta en ylitä kaloreita. 3 kuukauden aikana olen päivittäisen suosituksen ylittänyt 5 kertaa (max 2200 kcal silloin). En usko, että noiden viiden kerran takia en olisi laihtunut yhtään.

Missä mättää? En ole raskaanakaan, eli paino ei voi sen takia nousta. Pitääkö tässä lääkärin luokse mennä selvittämään mikä mättää, vai uskallanko tiputtaa kaloreita ihan urakalla?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin aloituksen ja faktahan on se, että 1800 kaloria päivässä on aivan liikaa noin lyhyelle ja lihavalle. Olen itse 166cm pitkä, harrastan lenkkeilyä ja uintia plus kävelen lähes kaikkialle koska en omista autoa. Tiputin kuukaudessa 5kg syömällä noin 1000kcal päivässä. Eikä ollut edes vaikeaa. Nyt painoa 54kg. Lähinnä ärsyttää ihmiset joille se laihduttaminen on jotain rakettitiedettä kun pitää mitata protskuja ja makroja ja nönnönnöö ei ku emmä vaan laihdu.

SYÖ VÄHEMMÄN. Jos et kestä nälkää niin kasvata itsekuria tai pysy läskinä. Yksinkertaista.

Pakko tarttua tuohon protskujen ja makrojen mittaamiseen, laitoin aiemmin kommentin terveellisestä ruokavaliosta. Pelkkä kalorien vähennys ei mitenkään luo pysyviä tuloksia, jos ihminen haluaa olla hoikka jatkossakin. Se merkkaa enemmän, mitä syö! Olen itse 166/58 hoikassa ja lihaksikkaassa kunnossa, syön 2000kcal päivässä terveellistä, aitoa lisäaineetonta ruokaa ja harrastan lihaskuntoa 2-3x/vko sekä kävelyä tai pyöräilyä päivittäin. Että on ihan oma valinta syökö 1000kcal moskaa vai 2000kcal aitoa ravintoa. Ja kyllä paino pudonnut 64kg:sta nykyiseen.

Täysin eri mieltä. Se on aivan sama mitä syö kunhan kalorimäärä pysyy oikeana. Terveellistä ei välttämättä, mutta tosiasia. Tällä palstalla joku joskus kertoi laihduttaneensa syömällä yhden hampurilaisaterian päivässä. Itse tein saman pakastepizzalla. Päivässä puolikas pizza+salaattia, ei muuta. Kalorit n. 800.  Laihduin vikkelästi ja paino on pysynyt jo vuosia poissa. 1000kcal "moskaa" on edelleen vain 1000 kaloria. 2000 kaloria on puolet enemmän, ihan sama kuinka terveysruokaa on.

Vierailija
62/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 kcal ei ole 1000 kaloria, vaan 1000 KILOkaloria. Sama kuin väittäisi että 1000 km on 1000 metriä. Vain tuhatkertainen virhe 🙄.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on parempi syödä terveellistä ruokaa eli vihanneksia ja kasviksia mahdollisimman paljon, mutta tosiasiassa kilokalorit ratkaisevat, ei niiden laatu. Hesburgerin perustajakin laihdutti firmansa tuotteilla.

Vierailija
64/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on parempi syödä terveellistä ruokaa eli vihanneksia ja kasviksia mahdollisimman paljon, mutta tosiasiassa kilokalorit ratkaisevat, ei niiden laatu. Hesburgerin perustajakin laihdutti firmansa tuotteilla.

Only calories matter.

-Dr. Now

Vierailija
65/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FatSecret on hyvä syötyjen kalorien seurantaan, mutta sen kalorisuositukset on kyllä reilusti yläkanttiin eikä useimmat niillä laihdu. Olen suunnilleen sinun kokoisesi ja laihdutan 1200-1400 kcalilla per päivä, 1800 kcal on se millä paino ei nouse eikä laske.

Vierailija
66/66 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri mieltä. Jos syö 300 g suklaata päivässä, voi laihtua. Tosin siinä on verensokeri pilvissä koko ajan. Ei tee hyvää ja tietääkseni insuliini vaikuttaa laihtumiseenkin. Hesessä muuten myydään myös salaatteja.