Ongelma laihtumisen kanssa, missä vika vai menenkö jo lääkäriin?
Ongelma kuulostaa todella typerältä ja haluaisin oikeasti tietää missä menen vikaan.
Olen nyt muutaman kuukauden järjestelmällisesti kirjannut syömiseni ylös (käytän fatsecret sovellusta) jotta näkisin kuinka paljon syön/voisin syödä ja mistä karsia yms. Kirjaan ihan jokaisen suupalan, välipalan, herkun, juoman, yksittäisen karkinkin.
Sovelluksen mukaan minun tulisi syödä 1800 kcal päivässä laihtuakseni. Ylipainoa löytyy ihan reippaasti 158 cm ja painoa 70 kg.
Syön jopa keskimäärin vähemmän kuin tuon 1800 kcal päivässä. Keskiarvo on jotain 1600-1700 luokkaa. Silti tuntuu, ettei paino tipu minnekään, vaan ennemmin nousee.
Itsekin epäilin jossain välissä, etten kirjannut kaikkea syömistä ja juomista ylös ja rupesin vahtimaan ihan tosissani, että heti syötyäni laitoin kaiken ylös sovellukseen. Tuntuu typerältä, etten laihdu vaikka pitäisi.
Toki ruoka josta päivän kalorit koostuvat ei ole terveellisimmästä päästä, mutta en ylitä kaloreita. 3 kuukauden aikana olen päivittäisen suosituksen ylittänyt 5 kertaa (max 2200 kcal silloin). En usko, että noiden viiden kerran takia en olisi laihtunut yhtään.
Missä mättää? En ole raskaanakaan, eli paino ei voi sen takia nousta. Pitääkö tässä lääkärin luokse mennä selvittämään mikä mättää, vai uskallanko tiputtaa kaloreita ihan urakalla?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hidas aineenvaihdunta ollut aina ja tämän lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Pituutta 167cm ja kiloja 72kg. Olen lievästi ylipainoinen ja huomaa että 5-7kg on sitä ylimääräistä. Ja tämä tullut "normaalina" syömisenä. Kaloreita joku 1200-1500 päivään.
Mulla alkaa paino tippumaan vasta kun kalorit on 800-1200 päivään. Mulla menee vikaan kun vahingossa alan syömään taas "normaalisti". Liikunnalla (laadulla tai määrällä) ei ole ollut merkitystä.Kannattaa myös kokeilla makrojen laskemista ja pätkäpaastoa.
Mä pääsen ja pysyn normaalissa painossa ainoastaan pätkäpaastolla (3 kertaa päivässä syön), kaloreiden laskemisella/jättämällä huonot hiilarit pois.
Oletko yrittänyt saada aineenvaihduntaasi paremmaksi, (onko se edes mahdollista?) ja kuinka sinulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta?
- ap
Olen yrittänyt saanut liikunnalla aineenvaihduntaa paremmaksi, mutta kuten totesin liikunnan laadulla ja määrällä ei ole ollut merkitystä. Olen käynyt salilla kuin lenkkeillytkin, vaihtanut kuormittavan liikunnan rauhalliseen joogaan, rukannut liikunnan kuormitusta kuin määrääkin: ei mitään merkitystä aineenvaihdunnalle tai laihtumiselle. Olen myös kokeillut erilaisia ruokavalioita, mutta näilläkään ei ole merkitystä aineenvaihdunnalle. Vitamiineja olen syönyt, ei muutosta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin verikokeilla. Olin todella väsynyt, lihaksia särkiä, en voinut tuntia seistä kun jalkoja hapotti, naama oli todella turvonnut, kävin T O D E L L A hitaalla - en ymmärtänyt kuin viiveellä mitä minulle sanottiin ja paino nousi salakavalasti. Kävin lääkärissä ja asenne oli "tuskin sulla vajaatoimintaa on", vaikka tämä on sukuriesa. Pääsin kuitenkin verikokeisiin ja vajaatoimintahan sieltä paljastui. Meni 1,5 vuotta ennen kuin lääkityksellä saatiin arvot kohdilleen, silti olo ei ole täysin normaali vieläkään. Lääkärit levittelee käsiä että pitäisihän sun nyt olla kunnossa.
Ap: Stressaat liikaa.
Suosittelen, että unohdat nyt koko laihduttamisen ja keskityt siihen että voit hyvin. Fyysisen työn lisäksi voit vapaa-ajalla harrastaa esim. joogaa, venyttelyä, rentoa uintia. Nuku pitkät yöunet. Pidä yhteyttä ystävien kanssa. Harrasta seksiä joko yksin tai jonkun muun kanssa. Naura. Jos ei naurata, niin kuuntele stand up -koomikkoja tai katso idioottikomedioita. Jos ei vieläkään naurata, niin kokeile naurujoogaa. Syö säännöllisesti oikeaa ruokaa. Kohtuudella voit syödä kaikkea. Tarvitset energiaa koska liikut paljon. Alkoholia voit käyttää pieniä määriä.
Painosi lähtee laskuun kuin itsestään. Olen kokenut tämän itse.
Mä syön välimerenruokavaliolla, paino tippunu 2vk 3kg
Ehdottomasti liian korkea tuo 1800 kcal. Itse olen 171/56 ja voin syödä noin 1500 - 1600, jotta paino pysyy samassa.
Ja tosiaan, jos laihtua aikoo, niin kalorivajetta täytyy tulla enemmän kuin ap:n noin 100-200
Olen saman pituinen kuin sinä ap. Painan nyt noin 85kg mutta isoimmillaan painoin 105kg. 1800kaloria on aika paljon.
Millaista työtä teet ja millaista sinun arki on?
Minä seurailen mm aktiivisuusrannekkeella minun askeleita, sykettä ja sen kaiken vaikutusta kalorinkulutukseen. Tietysti kellon antama kalorimäärä on ihan pelkkä arvio myös, mutta seuraankin lähinnä sen antamaa vaihtelua.
Olen tällä hetkellä lomautukselle, mutta teen välillä keikkaa päiväkodissa. Jos pidän ns löhöpäivän, eli olen vain kotona enkä liiku, leikin aika paikoillaan lapsen kanssa jne, saattaa askeleita tulla vain noin 4000 päivässä.
Jos olen töissä 8h, askeleita tulee vähintään 12.000. Siihen vielä mahdollinen lenkki, lapsen kanssa ulkoilu, ja jumppa päälle.
Näinä päivinä kello antaa kalorinkulutukseen noin 1500kcl ja 2300kcal. Tästä siis pitää vähentää vielä se 500, että laihtuu noin kilon viikossa. On siis aika huomattava ero, jos toisena päivänä voisin syödä 1000kcl ja toisena 1800. No todellisuudessa en syö näin, vaan pääsääntöisesti noin 1400kcal per päivä ja yritän olla aktiivisempi kotipäivinäkin.
Tämän pointti oli siis tuoda esiin sitä, että "meidän kokoisille" 1800kcal on paljon jos ei ole kovin aktiivinen. Laskisin kaloreita noin 1500 paikkeille, kiinnittäisin huomiota siihen mistä se koostuu, ja lisäisin vielä aktiivisuutta, vaikka liikunnan vaikutus onkin vähäisempi kuin ruuan.
Apsisi on väärässä!! Käytä jotain tdee-laskuria. Sinun mitoillasi ja "sedentary"-elämäntavalla, saat syödä enintään noin 1650 kaloria päivässä, ETTET lihoisi! ELI ei mikään ihmekään, että 1600-1700 syömällä et ole laihtunut!
158/70 kulutusarviot laskurin mukaan
täysi lepo: 1376 kcal
kevyt työ, ei aktiivinen vapaalla: 1789 kcal
kevyt työ, jonkin verran aktiivisuutta vapaalla: 2064 kcal
keskiraskas työ tai kevyt työ ja vapaalla kuntoliikuntaa tunti päivässä: 2615 kcal
Pitäisi siis laihtua kaloreilla 1800, jos aktiivisuus on edes kategoriaa kolme.
Olen 161cm ja painan 76 kg. Laihdutan ja syön n. 1400 kcal päivässä ja vältän hiilihydraatteja. Laihdun noin puoli kg viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 161cm ja painan 76 kg. Laihdutan ja syön n. 1400 kcal päivässä ja vältän hiilihydraatteja. Laihdun noin puoli kg viikossa.
Niin ja FatSecret lupaa syödä 2100 kcal. Ihan höpöä.
Mulla sama. Kaikki kirjaan ylös mitä syön ja liikun.
Paino vaan junnaa.
Eilen meni hermot lopullisesti, että tätäkö se tulee loppuelämä olemaan. Kirjausta ja tarkkailua ja koko ajan ruoan ajattelua.
Joten söin puolikkaan sipsipussin kaiken päälle. Ihan hyvällä omallatunnolla ja nauttien.
Aamulla paino oli nytkähtänyt alas 300 grammaa, joten päättelin että ehkä on hyväksi joskus syödä hiukan enemmän kuin kalorilaskuri antaa myöten.
Tästä on hyvä jatkaa, sain uutta motivaatiota mennä eteenpäin kun tiedän ettei satunnainen herkku pilaa mitään.
Olen vetänyt kuukauden tiukkaa linjaa, ensin nesteiden poistuessa tippui reilu kilo ja sitten ei tapahtunut juuri mitään. Toki aloitin liikunnan samaan aikaan, niin lihaskin kasvaa.
Ruokavalioon hyviä rasvoja esim avokado, öljyt, lohi, pähkinät. Paljon vihanneksia ja marjoja, proteiinia ja hiilaria tarvitaan myös. Jätä pois sokeri, alkoholi, kofeiini. Vihreä tee hyvä juoma. Sokeri muuttuu elimistössä rasvaksi joka sitten varastoituu vyötärölle, hyvä rasva taas auttaa rasvanpoltossa. Joka aterialle makrot kuntoon eli osa proteiinia, hiilaria ja hyvää rasvaa esim. maitorahka marjoilla ja pähkinöitä.
Liikuntaa ja arkiaktiivisuutta ehdottomasti!
Syöt liikaa. Aloita 16:8 dietti. Sinulle se onnistuu varmasti suht. helposti, jos et syö nytkään aamulla. Eli 16 tuntia olet joka päivä paastolla. Lopetat syömisen esim klo 18-10, tai 20-12, mikä sinulle sopii. 8 tunnin ajan syöt sitten normaalia terveellistä ruokaa. Kalorisi tippuu tässä systeemissä. Paaston 12-16 tunnit kehosi on ketoosissa, jossa rasva palaa ILMAN liikuntaakin. Nyt olet tehnyt sikäli tyhmästi et alkanut syömään, just kun oot pääsemässä ketoosiin! Nuo on ne voittajan tunnit! 16/8 dieettiin löytyy appena, jotka auttavat dietissä. Tsemii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon vettä ja kahvia, se nopeuttaa aineenvaihduntaa. Nuku tarpeeksi. Itse olen laihtunut helposti pätkäpaaston avulla, eli en syö 15:een tuntiin yöpaussin aikana. Ja muulloin puolitan normaalit annokseni, eli syön myös pullaa (puolikkaan) joka päivä. Olen 163 cm ja olen laihtunut 5 kg (lähtöpaino 68 kg) kahdessa kuukaudessa täysin ilman liikuntaa, kun olen inva enkä pysty liikkumaan. Todella helposti on pudonnut, olen ihmeissäni.
Veden ja juonti ei nopeuta aineenvaihduntaa ja kahvin vaikutuskin on hyvin pieni. Voit googlettaa aiheesta lisää. Mutta veden juonti kannattaa toki ainakin siitä syystä, että kun maha on täynnä vettä, olo on täydempi. Mutta pätkäpaastoa suosittelen minäkin. Syöt varmasti liikaa kaloreita, olet kuitenkin aika lyhyt. Kokeile vaikka 1200 kaloria, sillä pitäisi jo alkaa laihtua.
En tiedä mikä on totuus aineenvaihdunnasta ja vedestä. Voin ainakin itse kertoa, että painoni jumitti neljä kuukautta samoissa lukemissa, vaikka laskennallisesti olisi pitänyt sinä aikana laihtua kymmenen kiloa. Kun aloin juoda vettä vähintään litran päivässä, paino alkoi pudota lähes kilon viikossa, vaikken siinä vaiheessa muuten jaksanut enää edes merkkailla syömisiäni ja söin mitä sattui.
Kuinka joku on voinut juoda VÄHEMMÄN kuin litran vettä päivässä?! Keskimääräinen juomalasi on 2.5-4 dl, eli huomattavasti alle litra vettä tarkoittaa luokkaa 1-2 lasillista koko päivän aikana. Mitä joit aiemmin ruoan kanssa, etkö liiku ollenkaan että tulisi jano? Miten tuo ylipäätään onnistuu?
En lukenut kuin aloituksen ja faktahan on se, että 1800 kaloria päivässä on aivan liikaa noin lyhyelle ja lihavalle. Olen itse 166cm pitkä, harrastan lenkkeilyä ja uintia plus kävelen lähes kaikkialle koska en omista autoa. Tiputin kuukaudessa 5kg syömällä noin 1000kcal päivässä. Eikä ollut edes vaikeaa. Nyt painoa 54kg. Lähinnä ärsyttää ihmiset joille se laihduttaminen on jotain rakettitiedettä kun pitää mitata protskuja ja makroja ja nönnönnöö ei ku emmä vaan laihdu.
SYÖ VÄHEMMÄN. Jos et kestä nälkää niin kasvata itsekuria tai pysy läskinä. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käsittänyt, että Fatsecret kun antaa sen päiväkohtaisen kilokalorimäärän lähtöpainollesi, niin siitä pitää pudottaa 500kcl, jotta alat laihtumaan.
Aloin vuosi sitten kirjaamaan kaiken ylös ja olin silloin 104kg (pituus 166cm). Fatsecret antoi 2100kcl määrän painolleni, jonka voin syödä ja paino pysyy samana. Luulin aluksi, että voin syödä tuon 2100 ja alan laihtumaan, mutta jostain luin että pitää pudottaa 500, eli n. 1600kcl:iin/ päivä.
Vuosi mennyt ja n. 10kg lähtenyt. Paino on jumittanut marraskuusta lähtien niin, että heittelee 93-96 kg:n välillä. Toki myönnän, että välillä on lähtenyt vähän käsistä syöminen, mutta vastahan tässä opettelen muuttamaan elintapaa ja ruokavaliota. Yritän olla stressaamatta, mutta välillä usko meinaa loppua, kun just on saanut painon 93 kiloon ja taas parin viikon päästä näyttää 96kg, vaikka ihan oikeasti, ruokailut ovat pysyneet sallituissa kilokaloreissa.
Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen lähes 50-vuotias. Minulla on myös nukkumisen kanssa vaikeuksia, että tunnetustihan huono nukkuminen vaikeuttaa painonpudotusta, ei toki suurissa määrin. Työni on suht raskasta, paljon jaloillaan olemista, kävelyä ees taas ja painavien laatikoiden nostamista. Työmatkoillakin tulee käveltyä ihan hyvin, vaikka osan matkasta kuljen bussilla.
Tällaisissa tapauksissa voisi harkita, jos vain jaksaminen riittää, yhtä tai kahta paastopäivää viikossa. Ikävä kyllä kun on ikää ja terveysongelmia, jotka hidastavat painonpudotusta, voi olla vaikea enää laihduttaa pienillä muutoksilla. Tai toinen vaihtoehto on karsia hiilareita ruokavaliosta.
Esim. huippumalli Naomi Campbell (kohta 50) ilmeisesti syö vain yhden aterian päivässä. Ei ne mallitkaan pysy laihoina itsestään, kun ikää tulee.
No kuule en jaksa mitään paastopäiviä tai yksi ateria päivässä juttuja. Jo nyt tuntuu, että aterioilla ei pärjää, vaan nälkä kalvaa sisuksissa. Jos et lukenut kunnolla, niin TYÖNI ON FYYSISTÄ. Miten kuvittelet, että painan menemään klo. 7-17 yhdellä aterialla? Monesti nytkin välillä heikottaa ja päätä jyhmii, kun ruokailut eivät riitä. Kuitenkaan en halua alkaa syömään enemmän, jotta paino pysyisi edes näissä kiloissa.
Olen kuitenkin ollut sairaalloisen ylipainoinen n. 8 vuotta sitten, lähemmäs 150kg, joten toisaalta pitäisi olla tyytyväinen, että olen nyt alle 100kg. On ennenkin paino jämähtänyt pitkäksi aikaa, kunnes taas vauhdilla putoo. Ehkä nyt ei tule näin käymään iän vuoksi, mutta sitten se on kai voi voi.
Hiilareita ei mene päivittäin mitenkään erityisen paljon, joten en olisi huolissani niiden liiallisesta saannista.
Hoh. Monet meistä, kuten minä, selviävät vallan mainiosti työpäivästä yhdellä aterialla. Kenellä muka on aikaa duunipäivänä pupeltaa koko ajan jotain? Teen fyysistä työtä minäkin, 8-14h kerrallaan eikä välttämättä ole pakko syödä koko työpäivän aikana. Nälän tunteeseen ei kukaan kuole. Niin, ja koskaan en ole hiilareita vältellyt, kun syö harvoin, voi syödä mitä vaan ja pysyä hoikkana, vaikka ikää on jo lähes 40v.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kuin aloituksen ja faktahan on se, että 1800 kaloria päivässä on aivan liikaa noin lyhyelle ja lihavalle. Olen itse 166cm pitkä, harrastan lenkkeilyä ja uintia plus kävelen lähes kaikkialle koska en omista autoa. Tiputin kuukaudessa 5kg syömällä noin 1000kcal päivässä. Eikä ollut edes vaikeaa. Nyt painoa 54kg. Lähinnä ärsyttää ihmiset joille se laihduttaminen on jotain rakettitiedettä kun pitää mitata protskuja ja makroja ja nönnönnöö ei ku emmä vaan laihdu.
SYÖ VÄHEMMÄN. Jos et kestä nälkää niin kasvata itsekuria tai pysy läskinä. Yksinkertaista.
Pakko tarttua tuohon protskujen ja makrojen mittaamiseen, laitoin aiemmin kommentin terveellisestä ruokavaliosta. Pelkkä kalorien vähennys ei mitenkään luo pysyviä tuloksia, jos ihminen haluaa olla hoikka jatkossakin. Se merkkaa enemmän, mitä syö! Olen itse 166/58 hoikassa ja lihaksikkaassa kunnossa, syön 2000kcal päivässä terveellistä, aitoa lisäaineetonta ruokaa ja harrastan lihaskuntoa 2-3x/vko sekä kävelyä tai pyöräilyä päivittäin. Että on ihan oma valinta syökö 1000kcal moskaa vai 2000kcal aitoa ravintoa. Ja kyllä paino pudonnut 64kg:sta nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon vettä ja kahvia, se nopeuttaa aineenvaihduntaa. Nuku tarpeeksi. Itse olen laihtunut helposti pätkäpaaston avulla, eli en syö 15:een tuntiin yöpaussin aikana. Ja muulloin puolitan normaalit annokseni, eli syön myös pullaa (puolikkaan) joka päivä. Olen 163 cm ja olen laihtunut 5 kg (lähtöpaino 68 kg) kahdessa kuukaudessa täysin ilman liikuntaa, kun olen inva enkä pysty liikkumaan. Todella helposti on pudonnut, olen ihmeissäni.
Veden ja juonti ei nopeuta aineenvaihduntaa ja kahvin vaikutuskin on hyvin pieni. Voit googlettaa aiheesta lisää. Mutta veden juonti kannattaa toki ainakin siitä syystä, että kun maha on täynnä vettä, olo on täydempi. Mutta pätkäpaastoa suosittelen minäkin. Syöt varmasti liikaa kaloreita, olet kuitenkin aika lyhyt. Kokeile vaikka 1200 kaloria, sillä pitäisi jo alkaa laihtua.
En tiedä mikä on totuus aineenvaihdunnasta ja vedestä. Voin ainakin itse kertoa, että painoni jumitti neljä kuukautta samoissa lukemissa, vaikka laskennallisesti olisi pitänyt sinä aikana laihtua kymmenen kiloa. Kun aloin juoda vettä vähintään litran päivässä, paino alkoi pudota lähes kilon viikossa, vaikken siinä vaiheessa muuten jaksanut enää edes merkkailla syömisiäni ja söin mitä sattui.
Kuinka joku on voinut juoda VÄHEMMÄN kuin litran vettä päivässä?! Keskimääräinen juomalasi on 2.5-4 dl, eli huomattavasti alle litra vettä tarkoittaa luokkaa 1-2 lasillista koko päivän aikana. Mitä joit aiemmin ruoan kanssa, etkö liiku ollenkaan että tulisi jano? Miten tuo ylipäätään onnistuu?
En juo ruoan kanssa. Liikuntaa harrastaa kolmesti viikossa hikeen, silloin juon. Teetä juon helposti tuon litran, lasin vettä otan lääkkeiden kanssa. Kyllähän tuossa nestettä tulee. Lisäksi syön paljon keittoja.
Vierailija kirjoitti:
Ööööö, no lihava just tarviikin enemmän energiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö, no lihava just tarviikin enemmän energiaa!
Eihän tarvitse, sillä on vararavintoa jo ihan riittävästi.
158 cm pitkä nainen saa syödä jotain 1000 kcal päivässä jos aikoo pysyä normaalipainon rajoissa. SIis vaikka ei liiku.