Miksi kunnolliseen aikuiskoulutukseen ei panosteta?
Kun tämä on yhtä epävarmuutta koko elämän, aloja katoavat. Ihan oikeasti tarvitsee lähes kokoajan uutta osaamista. Niin miksi tähän ei panosteta?
Onhan jo Edupoli ja Amiedu. Mutta niin että he kouluttaisivat tehokkaasti eivätkä sulkis ulos porukkaa. Siellä on ainoastaan korkeakoulutetuille kursseja.
Rastorilla taas on tuhansien eurojen kurssit.
Esim. Jos kauppa- alan myyjä jää työttömäksi, niin miksi ei sitä arvokasta työkokemusta hyödynnetä opiskelemalla lisää? Esim. Markkinointi tai kauppakursseja?
Miksi kaiken pitää aina vain olla korkeakoulutetuille?
Ei mitään järkeä 40 vuotias alanvaihtajana pyrkiä yliopistoon seuraavat 10v.
Meidän täytyy lisätä matala kynnyksen koulutusta!!
Kommentit (22)
En ymmärrä. Työvoimakoulutuksena ja oppisopimuksella järjestetään aikuiskoulutusta ihan laidasta laitaan. En ole ikinä kuullut, että joku väittäisi tarjonnan olevan liiaksi korkeakoulutetuille.
Amiedu on nykyään Taitotalo.
Ja kyllä siellä tutkintoja on ihan kaikenlaisista taustoista tuleville. Perustutkintoja, ammattitutkintoja jne.
En nyt ymmärrä purkaustasi lainkaan. Matalan kynnyksen koulutukseen pääset soittamalla paikalliseen ammattioppilaitokseen ja sopimalla, että opiskelet siellä jotkut tietyt kurssit. Sieltä sanotaan, että tervetuloa. Ja sitten opiskelet markkinointia tai myyntiä tai vaikka lujuuslaskentaa, jos siltä tuntuu.
Täh? Suomessahan on mahdollisuuksia vaikka millä mitalla aikuiskoulutukseen. Tietysti jos odottaa, että joku tulee kotiin kertomaan valmiiksi ja täyttää ilmoittautumislomakkeet valmiiksi, niin ei ehkä löydy. Avoimessa yliopistossa voi opiskella lähes mitä tahansa, ammattikorkeakouluissa on paljon aikuislinjoja ja kaupallisia koulutuksia on niin paljon, että johan niitä selatessa hengästyy.
Sen verran annan kritiikkiä kyllä, että opintopolun haku on jossain määrin sekava ja siinä ei saa rajattua tarpeeksi tarkasti hakuehtoja. Tai ainakin oli vielä syksyllä, nyt en ole käynyt katsomassa.
Mä taas ymmärrän aloittajaa. TE-toimiston hankkimista kursseista leijonanosa on työnhaku kursseja. Kehitä tuollaisella kurssilla sitten ammattitaitoa.
En ole Helsingissä vuosiin nähnyt mitään oppisopimuspaikkoja. Kellään ei ole tarjottavaa, mol.fi hohtaa tyhjyyttä. Korkeintaan vartija tai siivoukseen.
Eletänkö me nyt eri todellisuuksissa vai mikä mättää?
Muualla Suomessa niitä on todella paljon esim. Turussa
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ymmärrän aloittajaa. TE-toimiston hankkimista kursseista leijonanosa on työnhaku kursseja. Kehitä tuollaisella kurssilla sitten ammattitaitoa.
Tällä hetkellä on haussa 936 työvoimakoulutusta, jotka ovat ammatillista koulutusta, eivät työnhakuvalmennuksia.
Enkä halu omaksi ilokseen opiskella, vaan käydä kurssia josta saa virallisen pätevyyden jotta pääsee eteenpäin työmarkkinoilla.
Olen myyjänä ollut 12v. Haluaisin siirtyä markkinointiin.
Ihan itse panostat omaan elämääsi niin kuin aikuiset tekee etkä loisi muiden rahoilla
Vierailija kirjoitti:
En ole Helsingissä vuosiin nähnyt mitään oppisopimuspaikkoja. Kellään ei ole tarjottavaa, mol.fi hohtaa tyhjyyttä. Korkeintaan vartija tai siivoukseen.
Eletänkö me nyt eri todellisuuksissa vai mikä mättää?
Muualla Suomessa niitä on todella paljon esim. Turussa
Ai nyt puhuttiin Helsingistä kun väitettiin että ei ole aikuiskoulutuksia? En tunne sen paremmin tilannetta, mutta tosiaan esim Turussa on paljon.
Oppisopimuspaikka hankitaan yleensä itse, harvemmin niitä tosiaan on netissä julkisessa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Enkä halu omaksi ilokseen opiskella, vaan käydä kurssia josta saa virallisen pätevyyden jotta pääsee eteenpäin työmarkkinoilla.
Olen myyjänä ollut 12v. Haluaisin siirtyä markkinointiin.
Mikä on se pätevyys, minkä haluaisit? Mikä koulutus sinulla on nyt?
Käynyt ammattikoulun artesaanin tutkinto 15v sitten. Ollut myyjänä kaupassa sen jälkeen. Haluan haastavampia hommia ja on kova työkokemus taustalla.
Missä oli niitä 936 koulutusta? En näe niitä molista.
Pidetään hei keskustelu kivana ja positiivisena. Kerran kun halutaan toimivia kansalaisia niin annetaan myös keskustelun sujua. Trollit voivat muualle lähtee haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Käynyt ammattikoulun artesaanin tutkinto 15v sitten. Ollut myyjänä kaupassa sen jälkeen. Haluan haastavampia hommia ja on kova työkokemus taustalla.
Missä oli niitä 936 koulutusta? En näe niitä molista.
Siellä juuri: haussa oleva työvoimakoulutus.
Noin yleisesti ottaen esim liiketoiminnan ammattitutkinnossa voi erikoistua vaikka markkinointiviestintään tai vaikka kaupan alan esimiestyöhön.
Koulutusta on. Taso on luokattman huonoa!
Onhan tuosta ollut juttua lehdissä, että 2-3v voi olla vähän pitkä koulutus (amistason tutkinnot), jos työvoimapula on kova, esimerkkinä lähihoitajat, siivoustyö, rakennusala. Tai pitkä siihen nähden, että opinnot voivat olla kuitenkin aika ohuet ja työ opitaan oikeasti vasta tekemällä. Sen voin joissain töissä ymmärtää, itse pidän aika hoopona opiskella tutkinnon ihan turhan pantiksi vaikka saa kai niinkin tehdä.
Aika näyttää, miten matalapalkka-aloille saadaan tulijoita ja pysymään siellä. Tahti on kiristynyt viime vuosina, kilpailu laskenut työn mielekkyyttä paljonkin.Jotain kehittämistä olisi kova paine tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta ollut juttua lehdissä, että 2-3v voi olla vähän pitkä koulutus (amistason tutkinnot), jos työvoimapula on kova, esimerkkinä lähihoitajat, siivoustyö, rakennusala. Tai pitkä siihen nähden, että opinnot voivat olla kuitenkin aika ohuet ja työ opitaan oikeasti vasta tekemällä. Sen voin joissain töissä ymmärtää, itse pidän aika hoopona opiskella tutkinnon ihan turhan pantiksi vaikka saa kai niinkin tehdä.
Aika näyttää, miten matalapalkka-aloille saadaan tulijoita ja pysymään siellä. Tahti on kiristynyt viime vuosina, kilpailu laskenut työn mielekkyyttä paljonkin.Jotain kehittämistä olisi kova paine tehdä.
Monen ammatillisen perustutkinnon aikuinen voi suorittaa vuodessa - puolessatoista. Missään ei tahkota yli kahta vuotta.
Ei se helppoa ole korkeakoulutetullakaan työttömällä. Alan vaihto on tehty todella vaikeaksi ja tuntuu ettei mitkään perustelut riitä että saisi opiskella työttömyysetuudella. Työvoimakoulutuksen kautta voi päästä palkattoman harjoitteluun mutta siihen se monesti jääkin. Tämän olen nähnyt usean henkilön kohdalta. Suomessa ei ole periaatteena nopea työllistyminen noilla kursseilla vaan niitä joutuu käymään ties kuinka monta. Rekrykoulutus voi olla toinen asia mutta niihin on todella paljon hakijoita suhteessa koulutukseen otettuihin. Jos osaamiselle ei ole kysyntää työmarkkinoilla, työkkäri tuputtaa vain jotain työnhakuvalmennusta vaikka hyödyllisempää olisi opiskella lisää jotta olisi kilpailukykyinen hakija työmarkkinoilla.
Ihan oikeasti! Tämä tilanne on järkyttävää! Kauppoihin ei palkata koska pitää maksaa enemmän palkkaa, siksi nuoret saavat töitä kun niille voi maksaa pienempää. Yritystoiminta menee nuriin.
Eikö ihan oikeasti mistään saa uusia työpaikkoja ja koulutusta? Ei täällä nyt voi kotona jäädä!? Ei tuu kuulonkaan!
Keskustelua kiitos?