Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelma laihtumisen kanssa, missä vika vai menenkö jo lääkäriin?

Vierailija
08.05.2020 |

Ongelma kuulostaa todella typerältä ja haluaisin oikeasti tietää missä menen vikaan.

Olen nyt muutaman kuukauden järjestelmällisesti kirjannut syömiseni ylös (käytän fatsecret sovellusta) jotta näkisin kuinka paljon syön/voisin syödä ja mistä karsia yms. Kirjaan ihan jokaisen suupalan, välipalan, herkun, juoman, yksittäisen karkinkin.

Sovelluksen mukaan minun tulisi syödä 1800 kcal päivässä laihtuakseni. Ylipainoa löytyy ihan reippaasti 158 cm ja painoa 70 kg.

Syön jopa keskimäärin vähemmän kuin tuon 1800 kcal päivässä. Keskiarvo on jotain 1600-1700 luokkaa. Silti tuntuu, ettei paino tipu minnekään, vaan ennemmin nousee.

Itsekin epäilin jossain välissä, etten kirjannut kaikkea syömistä ja juomista ylös ja rupesin vahtimaan ihan tosissani, että heti syötyäni laitoin kaiken ylös sovellukseen. Tuntuu typerältä, etten laihdu vaikka pitäisi.

Toki ruoka josta päivän kalorit koostuvat ei ole terveellisimmästä päästä, mutta en ylitä kaloreita. 3 kuukauden aikana olen päivittäisen suosituksen ylittänyt 5 kertaa (max 2200 kcal silloin). En usko, että noiden viiden kerran takia en olisi laihtunut yhtään.

Missä mättää? En ole raskaanakaan, eli paino ei voi sen takia nousta. Pitääkö tässä lääkärin luokse mennä selvittämään mikä mättää, vai uskallanko tiputtaa kaloreita ihan urakalla?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liian paljon. Pudota kalorit kahdeksi viikoksi 1200. Jos vieläkään et laihdu niin sit soittele lääkäriin. Jos laihdut 1200 niin nosta 2 viikon jälkeen 1500 ja jatka sillä kunnes olet muutaman kilon päässä tavoitteessa. Siinä kohtaa ala nostaa ensin 1600, sit muutaman viikon päästä 1700... Niin kauan kunnes paino on sopiva. Löydät sun kalorirajan niin.

Olet niin lyhyt että todennäköisesti sun raja on jossain 1600-1700 paikkeilla ihan max.

Vierailija
2/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hidas aineenvaihdunta ollut aina ja tämän lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Pituutta 167cm ja kiloja 72kg. Olen lievästi ylipainoinen ja huomaa että 5-7kg on sitä ylimääräistä. Ja tämä tullut "normaalina" syömisenä. Kaloreita joku 1200-1500 päivään.

Mulla alkaa paino tippumaan vasta kun kalorit on 800-1200 päivään. Mulla menee vikaan kun vahingossa alan syömään taas "normaalisti". Liikunnalla (laadulla tai määrällä) ei ole ollut merkitystä.

Kannattaa myös kokeilla makrojen laskemista ja pätkäpaastoa.

Mä pääsen ja pysyn normaalissa painossa ainoastaan pätkäpaastolla (3 kertaa päivässä syön), kaloreiden laskemisella/jättämällä huonot hiilarit pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti syöt vaan liikaa hiilareita

Vierailija
4/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmassan määrä vaikuttaa energiankulutukseen, eikä sitä nuo sovellukset voi tietää. Joten kaloreita alemmas vaan. Muista myös että keho voi yrittää pitää kiinni painosta joten joka ikinen päivä kun ylität rajat niin voi mennä monta päivää ennenkuin alat laihtumaan.

Vierailija
5/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo paljon vettä ja kahvia, se nopeuttaa aineenvaihduntaa. Nuku tarpeeksi. Itse olen laihtunut helposti pätkäpaaston avulla, eli en syö 15:een tuntiin yöpaussin aikana. Ja muulloin puolitan normaalit annokseni, eli syön myös pullaa (puolikkaan) joka päivä. Olen 163 cm ja olen laihtunut 5 kg (lähtöpaino 68 kg)  kahdessa kuukaudessa täysin ilman liikuntaa, kun olen inva enkä pysty liikkumaan. Todella helposti on pudonnut, olen ihmeissäni.

Vierailija
6/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. jatkaa

Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
7/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuosta FatSecret -sovelluksesta mutta olen huomannut, että joissain sovelluksissa on kalorit alakanttiin. Ehkä kannattaisi vielä ne tarkastaa.

Vierailija
8/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hidas aineenvaihdunta ollut aina ja tämän lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Pituutta 167cm ja kiloja 72kg. Olen lievästi ylipainoinen ja huomaa että 5-7kg on sitä ylimääräistä. Ja tämä tullut "normaalina" syömisenä. Kaloreita joku 1200-1500 päivään.

Mulla alkaa paino tippumaan vasta kun kalorit on 800-1200 päivään. Mulla menee vikaan kun vahingossa alan syömään taas "normaalisti". Liikunnalla (laadulla tai määrällä) ei ole ollut merkitystä.

Kannattaa myös kokeilla makrojen laskemista ja pätkäpaastoa.

Mä pääsen ja pysyn normaalissa painossa ainoastaan pätkäpaastolla (3 kertaa päivässä syön), kaloreiden laskemisella/jättämällä huonot hiilarit pois.

Oletko yrittänyt saada aineenvaihduntaasi paremmaksi, (onko se edes mahdollista?) ja kuinka sinulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta? 

- ap

Vierailija
9/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7 jatkaa vielä. Tuo 1800 kaloria kuulostaa todella suurelta määrältä. Onkohan se nyt ihan kohdallaan. Olen 163 senttiä pitkä, ja että laihtuisin 500 grammaa viikossa, voin syödä noin 1400 kcal.

Vierailija
10/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo paljon vettä ja kahvia, se nopeuttaa aineenvaihduntaa. Nuku tarpeeksi. Itse olen laihtunut helposti pätkäpaaston avulla, eli en syö 15:een tuntiin yöpaussin aikana. Ja muulloin puolitan normaalit annokseni, eli syön myös pullaa (puolikkaan) joka päivä. Olen 163 cm ja olen laihtunut 5 kg (lähtöpaino 68 kg)  kahdessa kuukaudessa täysin ilman liikuntaa, kun olen inva enkä pysty liikkumaan. Todella helposti on pudonnut, olen ihmeissäni.

En ole pätkäpaastoihin tutustunut, mutta en syö ilta yhdentoista ja aamu kahdentoista välillä, joten olen kai aina melkein siis ollut pätkäpaastolla? 

-ap

Vierailija
11/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 7 jatkaa vielä. Tuo 1800 kaloria kuulostaa todella suurelta määrältä. Onkohan se nyt ihan kohdallaan. Olen 163 senttiä pitkä, ja että laihtuisin 500 grammaa viikossa, voin syödä noin 1400 kcal.

Pitää siis vain tiputtaa kaloreita reippaasti enemmän. 

-ap

Vierailija
12/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pudottaa 1700 kcaliin, juo vettä vähintään litra päivässä ja syö maitohappobakteerikuuri. Etenkin jos syöt paljon sokeria, voi suolisto olla huonossa kunnossa. Muutenkin lisätty sokeri pois.

Vierailija
13/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei, vaan muuttaa ruuan sisältöä.

Vierailija
14/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pätkäpaastoihin tutustunut, mutta en syö ilta yhdentoista ja aamu kahdentoista välillä, joten olen kai aina melkein siis ollut pätkäpaastolla? 

-ap

Lopeta iltasyöminen aikaisemmin, viisi tuntia ennen nukkumaan menoa, jotta kaikki ehtii kulua ennen yön aikaista aineenvaihdunnan hiljenemistä.  Aamulla odottele niin kauan kuin pystyt ennen kuin syöt. Minä pystyn olemaan näin 15 -16 tuntia syömättä. Sitten voit syödä kahdeksan tunnin ajan ja sama paasto taas.

Vierailija
15/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei, vaan muuttaa ruuan sisältöä.

No sitäkin :D 

- ap 

Vierailija
16/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veden ja juonti ei nopeuta aineenvaihduntaa ja kahvin vaikutuskin on hyvin pieni. Voit googlettaa aiheesta lisää. Mutta veden juonti kannattaa toki ainakin siitä syystä, että kun maha on täynnä vettä, olo on täydempi. Mutta pätkäpaastoa suosittelen minäkin. Syöt varmasti liikaa kaloreita, olet kuitenkin aika lyhyt. Kokeile vaikka 1200 kaloria, sillä pitäisi jo alkaa laihtua.

Vierailija
17/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Lopeta iltasyöminen aikaisemmin, viisi tuntia ennen nukkumaan menoa, jotta kaikki ehtii kulua ennen yön aikaista aineenvaihdunnan hiljenemistä.  Aamulla odottele niin kauan kuin pystyt ennen kuin syöt. Minä pystyn olemaan näin 15 -16 tuntia syömättä. Sitten voit syödä kahdeksan tunnin ajan ja sama paasto taas.

Haloo, tää on 13 tuntia syömättä! Useimmat paastoaa korkeintaan 8 tuntia.

Vierailija
18/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile pudottaa 1700 kcaliin, juo vettä vähintään litra päivässä ja syö maitohappobakteerikuuri. Etenkin jos syöt paljon sokeria, voi suolisto olla huonossa kunnossa. Muutenkin lisätty sokeri pois.

Ja oikeasti myös muiden hiilihydraattien vähentäminen toimii. Eli valtaosa syödystä energiasta proteiinista ja rasvasta. Näin voi laihtua jopa normaalipainon sisällä. Toki jos urheilee, niin varsinkin kovan treenin päivinä tarttee hiilareita. Ne kannattaa ottaa todella laadukkaista lähteistä, ei tyyliin sokerista tai pullasta.

Eli reippaasti päivittäistä energiansaantia alas ja hiilareiden saannin alasajo - eiköhän ala paino tippua!

Vierailija
19/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Haloo, tää on 13 tuntia syömättä! Useimmat paastoaa korkeintaan 8 tuntia.

8 tunnin syömättömyys ei kyllä mitään paastoa ole.

Vierailija
20/66 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettä menee enemmän kuin 1l päivässä. Miksi maitohappobakteerikuuri?

-ap