Pelkään, että olen sairastumassa psykoosiin tai muuten vakavasti psyykkisesti. Mikä mulla on?
Olen ollut todella pitkään ahdistunut, työuupumuksen partaalla ja jonkun verran masentunut. Nyt sitten jäin koronan vuoksi työttömäksi parisen kuukautta sitten. Luulin, että lepo auttaisi, mutta niin ei olekaan käynyt. Tilanne menee koko ajan huonommaksi.
Pääni sisällä puhuu koko ajan ääni, joka haukkuu minua itseäni ja puhuu syyllistävästi. Olen ruma, ällöttävä, hyödytön, turha enkä ansaitse elää. Tunnen todella syvää inhoa itseäni kohtaan. En enää tiedä, ovatko nämä omia ajatuksiani vai jotain harha-ajattelua.
Pelkään tätä oloani. Minusta tuntuu kuin olisin jossain aineissa. Pääni tuntuu raskaalta, sumuiselta ja epätodelliselta, silmät seisovat päässä. En ole oikeasti ottanut mitään lääkkeitä enkä juo alkoholia.
Tunteeni heittelevät laidasta laitaan. Välillä nauran itsekseni ja sitten yhtäkkiä alan itkemään. Minulla on outo ja epätodellinen olo.
Pelkään, että olen menettämässä järjeni kokonaan. En uskalla soittaa minnekään.
Kommentit (35)
Kannattaisi kyllä soittaa terkkariin ja sanoa, että voit huonosti henkisesti. Pääset juttelemaan jonkun kanssa ja se voi parantaa oloa. Voimia!
Hei soita vaan, vaikka ihan anonyyminä! Soittamalla et menetä mitään, eikä se soitto ainakaan pahenna tilannetta.
Olet tietoinen tilanteesta, joten ei hätää. Psykoosissa oleva ymmärtää vasta jälkikäteen olleensa sairas.
Tärkeää on ihmiskontaktit.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kyllä soittaa terkkariin ja sanoa, että voit huonosti henkisesti. Pääset juttelemaan jonkun kanssa ja se voi parantaa oloa. Voimia!
Siellä on ihan tarpeeksi potilaita muutenkin. Kai tiesit, että mt-toimistoihinkin on kuukausien jonot?
Kuulostaa joltain ahdistushäiriöltä.
Tämä uusi koronatilanne on ahdistava ja ei auta asiaa jos jäit työttömäksi. Monen mielenterveys horjuu tällä hetkellä tämän tilanteen vuoksi. Tunteiden heittely voi olla reaktio niin moneen asiaan, traumaattisiin vaikeisiin tai tosi stressaaviin kokemuksiin ym niin on hankala sanoa mistä tuollainen kumpuaa.
Sinun kannattaisi hankkia keskusteluapua niin voisit käydä noita itsesyytösajatuksiasi, ääniäsi, miten ne koetkaan läpi.
Onko sinulla kuitenkin läheisiä tai ystäviä jonka kanssa voit vuorovaikuttaa vai oletko paljon yksin?
Kannattaa satsata siihen että koronasta huolimatta yrittää pitää päivärytmiä ja huolehtia itsestään parhaansa mukaan. Jotkut voi kokea liikkumisen ulkona ja luonnossa terapeuttisena. Onko sinulla jotain asioita mistä saat hyvää oloa tai ajatukset hetkeksi muualle?
Jos olo on epätodellinen tai ahdistunut, kannattaa yrittää keskittyä johonkin konkreettiseen, esim. missä on, miltä maa tuntuu jalkojen alla, mitä näkee, mitä kuulee. Hypistellä vaikka jotain palauttaakseen itseänsä tähän hetkeen ja paikkaan. Ja hokea itselleen että kaikki on hyvin. Itselläni musiikin kuuntelu auttaa joskus kun alkaa "seinät kaatua päälle" kotona.
Kuulostaa dissosiaatiolta, kaikin puolin. Syyllistävä ääni, todellisuuden outous, kaikki. Lääkärillä käynti olisi hyvä, mutta sinänsä disspsiaatio on normaali reaktio traumaattisissa kokemuksissa. Kuulostat todella uupuneelta. Et kuulosta siltä, maallikon korvaan, että olisi skitsofreniaa tms pukkaa massa.
Ota yhteys hoitavaan tahoon. ❤️ Voimia.
Nyt keskusteluapua. Tilanteen ei pidä antaa jatkua, ettei se pääse pahenemaan. Nyt on vielä hyvä tilanne, kun itse tiedostat sen. Soita terveyskeskukseen tai mielenterveystoimistoon tai mitä palveluja paikkakunnallasi onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ihan tarpeeksi potilaita muutenkin. Kai tiesit, että mt-toimistoihinkin on kuukausien jonot?
Minä jouduin odottamaan 5 kk, ennen kuin pääsin hoitoon masennuksen takia. Ehdin mennä aika huonoon kuntoon, olisinpas ymmärtänyt ”vähän riehua”.
Kiltit lapset jäävät ilman.
Tuo on kuule ihan tavallista masennusta. Vakavaa, mutta tavallista. Terv. nimim. kokemusta on.
Soita terkkariin ja kerro oireesi. Ulkoile, syö hyvin ja tee rentoutusharjoituksia. Masennus on loppujen lopuksi "pelkkä" stressireaktio: pitkään koholla olleet kortisolitasot tuhoaa aivoista yhteyksiä. Tärkeintä on saada stressitasot alas.
Nämä neuvot 10 vuotta vakavaa masennusta sairastaneena.
Jokin on laukaissut traumaperäisen stressireaktion. Se työ liittyy siihen, kuten totesit. Oletko suorittaja? Kyllä tuo kuulostaa minustakin joltain ahdistuneisuushäiriöltä. Psykooseja en tunne.
Mua pelottaa ihan hirveästi. Mulla on
sellainen tunne, että käyn samaan aikaan ylikierroksilla ja olen jotenkin lamaantunut. Ahdistaa ja on paha olo.
Olen suorittaja ja perfektionisti. Kai se oli sitten viimeinen pisara, että se kaikki suorittaminen "palkittiin" töiden loppumisella.
Voiko joku kirjoittaa sanasta sanaan, mitä pitää sanoa, jos soittaa jonnekin? En oikeasti uskalla soittaa, koska en osaa sanoa asiaani.
Minulla ei ole ketään, jolle puhua.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa joltain ahdistushäiriöltä.
TÄMÄ
Raamattu puhuu lopunajan ihmisistä joita ahdistaa niin paljon et menehtyvät ahdistuksensa, itsellä melkein sama tilanne
Hei, olet ylivireä ja todnäk dissosioit. Voi liittyä ahdistukseen taikka esim.PTSD, kuten mulla. Mitään hätää sulla ei ole ja nyt kannattaa rauhoittaa aivojesi mantelitumake ja keho. Tee hengitysharjoitusta esim.hengitä nenän kautta sisään laskien kolmeen, pidä tauko laskien 3, suun kautta ulos laskien 3 ja tauko laskien 3 ja taas uudestaan. Tee max.minuutti kerrallaan, vähempikin riittää. Tee koko kehon lihasjännityksiä tai työnnä kovasti seinää. Kylmä-kuumasuihku tai kylmällä vedellä käsien ja kasvojen pesu voi auttaa. Voit kokeilla myös haistaa esim.kanelia, katsella ja tunnustella kotisi tuttuja esineitä. Katso esim. Disso ry:n sivulta löytyykö lisää harjoituksia. Tai oivamieli.fi. Huomenna soita terveysasemalle, taikka sitten meet nyt päivystykseen, jos on mahdotonta odottaa ja rauhoittaa itse itseään. Voimia. ❤
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa ihan hirveästi. Mulla on
sellainen tunne, että käyn samaan aikaan ylikierroksilla ja olen jotenkin lamaantunut. Ahdistaa ja on paha olo.Olen suorittaja ja perfektionisti. Kai se oli sitten viimeinen pisara, että se kaikki suorittaminen "palkittiin" töiden loppumisella.
Voiko joku kirjoittaa sanasta sanaan, mitä pitää sanoa, jos soittaa jonnekin? En oikeasti uskalla soittaa, koska en osaa sanoa asiaani.
Hei, olen se ja se ja haluaisin varata ajan lääkärille ahdistuksen ja masennuksen takia. Siinä se. Kyllä sulta sitten kysellään mitä halutaan tietää. (Olen itsekin käynyt tuon läpi.)
Jos on varaa, mene yksityiselle psykiatrille. Pääset nopeasti ja ajan voit varata netistä. Hän osaa määritellä onko kiireellisen lääkityksen tarvetta.
Ihan normaalia, et ole sekoamassa.