Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että olen sairastumassa psykoosiin tai muuten vakavasti psyykkisesti. Mikä mulla on?

Vierailija
07.05.2020 |

Olen ollut todella pitkään ahdistunut, työuupumuksen partaalla ja jonkun verran masentunut. Nyt sitten jäin koronan vuoksi työttömäksi parisen kuukautta sitten. Luulin, että lepo auttaisi, mutta niin ei olekaan käynyt. Tilanne menee koko ajan huonommaksi.

Pääni sisällä puhuu koko ajan ääni, joka haukkuu minua itseäni ja puhuu syyllistävästi. Olen ruma, ällöttävä, hyödytön, turha enkä ansaitse elää. Tunnen todella syvää inhoa itseäni kohtaan. En enää tiedä, ovatko nämä omia ajatuksiani vai jotain harha-ajattelua.

Pelkään tätä oloani. Minusta tuntuu kuin olisin jossain aineissa. Pääni tuntuu raskaalta, sumuiselta ja epätodelliselta, silmät seisovat päässä. En ole oikeasti ottanut mitään lääkkeitä enkä juo alkoholia.

Tunteeni heittelevät laidasta laitaan. Välillä nauran itsekseni ja sitten yhtäkkiä alan itkemään. Minulla on outo ja epätodellinen olo.

Pelkään, että olen menettämässä järjeni kokonaan. En uskalla soittaa minnekään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee 15 km kävelylenkki. Sen jälkeen uni maittaa !! 

Et kerkeä lenkillä joutavia murehtimaan ..

Zinc

Vierailija
22/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa keskussairaalassa on päivystyksessä psykiatrinen hoitaja. Voisit yrittää vaikka heti soittaa (puhelinnumero löytyy sairaalan sivuilta). Lue vaikka aloitusviestisi. Hän kuuntelee ja todennäköisesti antaa ajan mielenterveystoimistoon.

Kuulostat ihan terveydenhuoltoa, mutta pahoinvoivalta. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireesi viittaavat masennustilaan. Apua voit saada terveyskeskuslääkäriltä tai psykiatrian poliklinikan päivystysvastaanotolta (psykiatrinen sairaanhoitaja). Riippuu tietysti vähän asuinpaikkakunnastasi, onko siellä omaa poliklinikkaa. Tarvitset hoitosuhteen, jossa voit kertoa elämästäsi ja tarvitset myös tilanteesi kartoitusta. Lääkäri pohtii, mitä oireita laukaisevia tekijöitä elämässäsi on ja voidaanko niihin vaikuttaa. Hän miettii myös, olisiko kyse jostakin muusta sairaudesta, esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Voit saada lääkitystä, jos olet valmis sitä käyttämään. Lääke helpottaa yleensä oloa, vaikka haittavaikutuksiakin voi tulla.

Vierailija
24/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea apua vaikka ehkä tuntuukin ettet halua.

Vierailija
25/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan terveysasemalle soittaessasi nuo, mitä kirjoitit otsikkoon, niin saat kiireellisemmin apua kuin sanomalla vain masennuksesta, ahdistuksesta. Voit sanoa, että pelkäät sekoavasi ja kuvailla miltä tuntuu, kuten kirjoituksessasi kuvasit.

Vierailija
26/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Helpottavaa kuulla, että nämä tunteeni ovat kuitenkin normaaleja. Alkoi pelottamaan, että mitä minulle tapahtuu. Olen yksin koko ajan, en puhu edes puhelimessa ja menetän järkeni täällä kotona. Mun on pitänyt soittaa jonnekin jo vaikka miten kauan, mutta en ole uskaltanut. Kiitos noista repliikeistä. Kirjoitan ylös ja luen suoraan paperista. Mulla on ihan järjetön kauhu ja pelko, että puhelimeen vastaa joku, joka ei ota tosissaan.

Olen yrittänyt pitää jotain rutiinia elämässäni. Jonain päivinä se onnistuu, jonain ei. Eilen makoilin sängyssä 5 tuntia ennen kuin pääsin ylös. Yritän kokeilla jotain hengitysharjoitusta.

Vierailija
27/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ajatella positiivisesti. Vältä uutisia ja av-palstaa.

Vierailija
28/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän siellä päivystyksissä ja terkkareissa odotustilat huutaa tyhjyyttään kun ihmiset ei uskalla mennä sinne koronapelon takia. Eli ap:lle hyvä aika mennä lääkäriin! Ehdottomasti tarvitset apua tilanteeseesi, eli nopeasti yhteyttä ottamaan! Onko sulla kavereita joiden kanssa voisit jutella puhelimessa/käydä kävelyllä? Ei tarvitse jutella tuosta ongelmasta jos et halua, kunhan olisi ihmiskontakteja.

Vierailija
29/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kaupungeissa on terveyskeskuspsykologeja, joiden vastaanotolle pääsee suoraan varaamalla ajan, lähetettä ei tarvita. Tätä ei paljoa mainosteta. Voit soittaa vaikka kaupungin vaihteeseen ja kysyä terveyskeskuspsykologin numeron (samalla selviää onko kaupungilla tällaista). Soitat numeroon ja numerosta vastaa psykologi tai hänen vastaajansa, johon jätetään viesti. 

Psykologi on ilmainen, tai sitten menee se pieni terkkakeskusmaksu. Psykologin juttusilla voi käydä 10 kertaa, tässä saattaa olla vaihtelua. Psykologi osaa sanoa, mistä on kysymys ja osaa ohjata sinut eteenpäin. Jo pelkkä keskustelu ammattilaisen kanssa voi saada mielesi rauhoittumaan.

Toinen vaihtoehto on ihan terveyskeskuslääkäri, näille jonot saattavat olla pitkiä. Terkkalääkäriltä saa lähetteen psykiatrille tai psykiatrian poliklinikalle. Kumpaankaan ei pääse suoraan. Psykiatrian poliklinikan potilaana voi saada lääketieteellistä apua ja esim. psyk. hoitajan keskusteluapua. 

Kolmas vaihtoehto on varata yksityiseltä lääkäriasemalta aika suoraan psykiatrian erikoislääkäriltä. Psykiatrin keinot hoitaa ovat ainoastaan lääkitys. Psykiatrilta voi saada B-lausunnon, jolla voi hakea Kelan kuntoutuspsykoterapiaa.

Kaikki järjestyy Ap. Älä ole huolissasi. Apua löytyy kyllä, ei ehkä ihan tällä sekunnilla, mutta sitä on saatavilla joka tapauksessa. 

Vierailija
30/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, tunnen kovasti myötätuntoa sua kohtaan. Omaa kokemusta vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta vuosien takaa, siitä voi selvitä kyllä. Hae heti huomenna apua. Olet saanut jo tosi hyviä neuvojakin täällä. On todella kamala tunne kun on aivan väsynyt ja silti ylikierroksilla. Kun saat nukuttua kunnolla, alkaa ajatuksetkin selkiytyä. En lähde tässä mitään diagnooseja heittelemään, saat sellaisen kyllä lääkäriltä. Käy katsomassa Mielenterveystalon (mielenterveystalo.fi) sivuilta, siellä on paljon hyviä neuvoja myös ja löytyy  myös päivystäviä puhelinnumeroita tuolta kohdasta Aikuiset/hae neuvoja ja apua/Apua 24/7. Jos olet huonossa jamassa, kannattaa soittaa nyt johonkin auttavaan puhelimeen. Saat vähän juttuseuraa ja jakaa ajatuksia jonkun kanssa. Päivystykseenkään lähteminen ei ole huono ajatus jos tuntuu pahalta. Voimia, sinä selviät kyllä! Muista että et ole yksin, moni muu on samassa tilanteessa tälläkin hetkellä. On ihan ok pyytää apua kun ei enää itse jaksa. 

Vierailija
31/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkki kiinni

Vierailija
32/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta tilanteesi. Olen siis samassa jamassa kuin sinä.

Vierailija
33/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääni tuntuu raskaalta, sumuiselta ja epätodelliselta, silmät seisovat päässä. En ole oikeasti ottanut mitään lääkkeitä enkä juo alkoholia.

Tunteeni heittelevät laidasta laitaan. Välillä nauran itsekseni ja sitten yhtäkkiä alan itkemään. Minulla on outo ja epätodellinen olo."

Oletko minä?

(Tosin minulla ei ole itsesyytöksiä, tykkään itsestäni, vaikka yhteiskunnan silmissä olen luuseri.)

Mulle tulee noita samoja oloja satunnaisesti. Välillä monra päivää peräkkäin, välillä vain osan päivää.

Suurelta osin johtunee tämänhetkisestä epämääräisestä tilanteesta, jossa kukaan ei tiedä mitään ja vapautemme on riistetty. Päivä ja hetki kerrallaan, sinnittelemme kohti parempia aikoja. Toivoa ei saa menettää!

Vierailija
34/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

💟💞💟

Vierailija
35/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa keskussairaalassa on päivystyksessä psykiatrinen hoitaja. Voisit yrittää vaikka heti soittaa (puhelinnumero löytyy sairaalan sivuilta). Lue vaikka aloitusviestisi. Hän kuuntelee ja todennäköisesti antaa ajan mielenterveystoimistoon.

Kuulostat ihan terveydenhuoltoa, mutta pahoinvoivalta. Tsemppiä!

Sairaalapäivystyksestä ei saa mitään aikoja minnekään. Sieltä ei myöskään saa esimerkiksi rauhoittavia eli lääkettä hamuavan ei kannata vaivautua. Osastolle tai takaisin kotiin, siinä ne reitit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän