Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!

Vierailija
07.05.2020 |

Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.

Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.

Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.

Kommentit (301)

Vierailija
281/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus, JUURI SIKSI SANOTAAN, ETTÄ LIIKUNTA EI LAIHDUTA, KOSKA SITÄ TÄYTYY HARRASTAA NIIN SAA.TA.NAL.LINEN MÄÄRÄ JOKA IKINEN PÄIVÄ PÄIVÄ, että se menee jo häiriön puolelle!!!!

Totta hel.vetissä liikunta laihduttaa, kun kävelet joka ikinen st.nan päivä vähintään kaksi tuntia ja siihen päälle menet salille ähisemään tunniksi joka päivä. Mutta kun se ei ole enää normaali määrä liikuntaa.

Sitä ihmettelen, miksi tästä yritetään tehdä ns. uusi normaali- siis että tavallisen suomalaisen oletetaan hyötyliikkuvan ainakin tunnin verran päivässä JA sen lisäksi rehkivän salilla, lenkkipolulla jne. päivittäin. Sitten hoetaan että naiselle 2000kcal. No juu, kaipa tuokin joillekin toimii, mutta kun katsoo millä vauhdilla tämä kansa lihoo, eikö olisi fiksumpaa höllentää liikkumissuosituksia ja alentaa kaloreita siinä samalla? Joissakin maissa on laskettu, että naiselle 1800kcal/pvä, ja se olisi jo hyvä alku Suomessakin mielestäni. Samoin jos mies ei tee fyysistä työtä eikä harrasta liikuntaa, 2200kcal pitäisi painon kurissa heilläkin. 

t. se, joka kirjoitti japanilaisesta tavasta laskea kaloreita

ps. Japanissa juuri kukaan ei käy salilla tai harrasta ohjattua liikuntaa, poislukien ammattiurheilijat ja kouluikäiset lapset/nuoret. Yleisin liikuntamuoto on kävely, seuraavana pyöräily. Ja kävelevät/pyöräilevät siis esim. juna-asemalle, ruokakauppaan, päiväkodille jne. eli käytännössä pelkkää hyötyliikuntaa. Silti ovat maailman hoikimpia ihmisiä.

Vierailija
282/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on kaloreita Fazerin sinisessä suklaassa, koko levyssä siis.  vedän joka  viikko vähint yhden siltään naamaan :D!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vuosikaudet (18-43) upeakroppainen, treenaava, pahasti syömishäiriöinen (bulimia ja ortoreksia sekoitettuna) koossa 171/54-56. Nyt 49 v, ei enää syömishäiriötä (helve tti mikä taistelu oli päästä eroon), nyt 171/58. 

Kiloissa ei suurta eroa, mutta treenaus nykyään ratsastus (3-4 h/viikko). Vatsa ja vyötärö kasvanut (liiallinen alkoholi + sipsit + hiilarit).

Minun peruskalorikulutus ilman mitään on 1200. Ei siihen kauheasti tarvitse syödä, että tulee täyteen. Tosin onneksi en (enää) ole ahmijatyyppi. Tuo ratsastus vie kaloreita onneksi keskimäärin 1350 - 1500 kaloria/viikko, joten yli päivän ruokailut. Tietenkin muutkin kävelyt. Keskiarvo päivässä 1800.

Tämän viikonlopun ryyppään. Vatsa harmittaa tosi paljon. Maanantaina, viimeistään tiistaina alkoi loppuvuoden kestävä alkoton kausi + vatsaliikkeet + hiilarit vähemmälle. Painon pudotuksella ei väliä, vaikka tiedän kokemuksesta, että tippuu tuonne 55 tienoille.

Näissä ketjuissa jostain ihmesyystä puhutaan aina painosta, ei vartalon muuttumisesta. Eihän minunkaan paino ole muuttunut kuin 2 - 4 kg, mutta kroppa aivan eri. Ei painonpudotuksella minulla väliä, mutta muuten.

Kauhea on ollut tajuta, että aikaisemmin todella hoikat reiteni ovat kasvaneet tosi paljon. Ratsastus. Reidet kasvaneet yhteen eivätkä tule pienemään, kun ratsastuksesta en luovu. Alkuvaiheessa ihmettelin, miksi kaikki ratsastuksenopettajanaiset näyttää paksuilta. En ihmettele enää. Ne reidet... :D

Tämän viikonlopun juon viiniä ja teen smetanauunilohta (tosin tätä teen myös loppuvuoden, ei hiilareita paljoa) ja hyvästelen vatsani. 

Karkit, sipsit, pullat ja etenkin alkoholi jäävät pois viimeistään tiistaina. 

Kyllä sillä urheilulla on merkitystä suuresti. Ei välttämättä painossa (tietenkin jos ylipainoinen), mutta erityisesti vartalon muokkaamisessa. 

F

Vierailija
284/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus, JUURI SIKSI SANOTAAN, ETTÄ LIIKUNTA EI LAIHDUTA, KOSKA SITÄ TÄYTYY HARRASTAA NIIN SAA.TA.NAL.LINEN MÄÄRÄ JOKA IKINEN PÄIVÄ PÄIVÄ, että se menee jo häiriön puolelle!!!!

Totta hel.vetissä liikunta laihduttaa, kun kävelet joka ikinen st.nan päivä vähintään kaksi tuntia ja siihen päälle menet salille ähisemään tunniksi joka päivä. Mutta kun se ei ole enää normaali määrä liikuntaa.

Olet täysin väärässä. Ajattelet vain liikunnan aikana kuluvaa energiaa, mutta kellossahan on 24 tuntia. Rasittava liikunta polttaa kaloreita vielä tunteja itse suorituksen loputtua, puhumattakaan siitä että kehittyvä lihasmassa kuluttaa kaloreita enemmän kuin esim. rasvakudos. Treenaan 4x45 min viikossa, oin syödä mitä haluan ja koko ajan kroppa muokkaantuu paremmaksi. Painoharjoittelu ja HIIT laihduttaa huomattavasti tehokkaammin kuin mainitsemasi monen tunnin päivittäinen mutta selvästikin tehoton liikunta.

Vierailija
285/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on kaloreita Fazerin sinisessä suklaassa, koko levyssä siis.  vedän joka  viikko vähint yhden siltään naamaan :D!

n 1100 kcal. 

Vierailija
286/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vuosikaudet (18-43) upeakroppainen, treenaava, pahasti syömishäiriöinen (bulimia ja ortoreksia sekoitettuna) koossa 171/54-56. Nyt 49 v, ei enää syömishäiriötä (helve tti mikä taistelu oli päästä eroon), nyt 171/58. 

Kiloissa ei suurta eroa, mutta treenaus nykyään ratsastus (3-4 h/viikko). Vatsa ja vyötärö kasvanut (liiallinen alkoholi + sipsit + hiilarit).

Minun peruskalorikulutus ilman mitään on 1200. Ei siihen kauheasti tarvitse syödä, että tulee täyteen. Tosin onneksi en (enää) ole ahmijatyyppi. Tuo ratsastus vie kaloreita onneksi keskimäärin 1350 - 1500 kaloria/viikko, joten yli päivän ruokailut. Tietenkin muutkin kävelyt. Keskiarvo päivässä 1800.

Tämän viikonlopun ryyppään. Vatsa harmittaa tosi paljon. Maanantaina, viimeistään tiistaina alkoi loppuvuoden kestävä alkoton kausi + vatsaliikkeet + hiilarit vähemmälle. Painon pudotuksella ei väliä, vaikka tiedän kokemuksesta, että tippuu tuonne 55 tienoille.

Näissä ketjuissa jostain ihmesyystä puhutaan aina painosta, ei vartalon muuttumisesta. Eihän minunkaan paino ole muuttunut kuin 2 - 4 kg, mutta kroppa aivan eri. Ei painonpudotuksella minulla väliä, mutta muuten.

Kauhea on ollut tajuta, että aikaisemmin todella hoikat reiteni ovat kasvaneet tosi paljon. Ratsastus. Reidet kasvaneet yhteen eivätkä tule pienemään, kun ratsastuksesta en luovu. Alkuvaiheessa ihmettelin, miksi kaikki ratsastuksenopettajanaiset näyttää paksuilta. En ihmettele enää. Ne reidet... :D

Tämän viikonlopun juon viiniä ja teen smetanauunilohta (tosin tätä teen myös loppuvuoden, ei hiilareita paljoa) ja hyvästelen vatsani. 

Kyllä sillä urheilulla on merkitystä suuresti. Ei välttämättä painossa (tietenkin jos ylipainoinen), mutta erityisesti vartalon muokkaamisessa. 

F

Ratsastus ei ihan noin paljoa vie kaloreita - 1500 kcal kulutukseen tarvitaan 2,5h täyttä laukkaa tai 3h ravia:) Aika harva sentään jaksaa sellaista menoa. 

Vierailija
287/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti nuorena syödä aivan järkyttäviä määriä ruokia. No, totuus paljastui, kun täysin 30. Nykyään pärjään hyvin pelkällä salaatilla, kanalla ja vähärasvaisella kalalla enkä ole siltikään enää mikään laiha, toki normaalipainoinen.

Vierailija
288/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti nuorena syödä aivan järkyttäviä määriä ruokia. No, totuus paljastui, kun täysin 30. Nykyään pärjään hyvin pelkällä salaatilla, kanalla ja vähärasvaisella kalalla enkä ole siltikään enää mikään laiha, toki normaalipainoinen.

Joo itsekin nuorena pystyin syömään ihan hirveät määrät lihomatta. Vedin oikein ruokaorgioita, että tuli huono olo ja ähky. Nykyään syön huomattavasti hillitymmin, silti tuppaa kiloja kertymään. Kyllä se ikä vaan tekee tehtävänsä. Sitä vaan ihmettelen, kuinka nykyään niin moni on lihava jo nuorena? Jokin on muuttunut koska mun nuoruudessa ei juurikaan näkynyt lihavia nuoria.

Vierailija
289/301 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino päästä eroon tuosta oravanpyörästä on heittää se henkilövaaka ulos ikkunasta ja treenata lihaksia laihtumisen sijaan. Kroppa kiinteytyy ja näyttää hyvältä, vaikka paino nousisi. Saa syödä ja kannattaakin, jotta niitä tuloksia tulee.

Ihan oikeasti, suupalojen kyttääminen, nälässä kituuttaminen, rääkkiliikunta jne. Ei ole elämisen arvoista. Sen ei tarvitse olla noin. Vaihtoehtona on syödä fiksusti, r i i t t ä v ä s t i ja voida hyvin. Oikeasti voida hyvin. Surettaa lukea palstalta näin pitkiä ketjuja aina samasta aiheesta. Vaan muutama järkevä kommentti siitä, että totta kai kaikki keksimurutkin kostautuu jos aineenvaihdunta vedetään jumiin ja yritetään kuihduttaa kroppaa jollain 1200kcal ravinnolla ja liikunnat päälle. Jopa herkkuhimoista pääsee eroon sillä, että syö kunnon ruokaa riittävästi. Suosittelen lukemaan bloggaaja Piia Pajusen tekstejä, harvinaisen fiksua settiä ja oikeasti hyvään elämään tähtääviä elämänohjeita.

Vierailija
290/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F

Ratsastus ei ihan noin paljoa vie kaloreita - 1500 kcal kulutukseen tarvitaan 2,5h täyttä laukkaa tai 3h ravia:) Aika harva sentään jaksaa sellaista menoa. 

No tän ranteessa olevan urheilukellon mukaan kulutettu kalorimäärä on yleensä 350 - 450 riippuen treenistä. Tällä viikolla ma: 426, ke: 345, to: 458 ja pe: 432.

Fatalji

Vierailija
291/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino päästä eroon tuosta oravanpyörästä on heittää se henkilövaaka ulos ikkunasta ja treenata lihaksia laihtumisen sijaan. Kroppa kiinteytyy ja näyttää hyvältä, vaikka paino nousisi. Saa syödä ja kannattaakin, jotta niitä tuloksia tulee.

Ihan oikeasti, suupalojen kyttääminen, nälässä kituuttaminen, rääkkiliikunta jne. Ei ole elämisen arvoista. Sen ei tarvitse olla noin. Vaihtoehtona on syödä fiksusti, r i i t t ä v ä s t i ja voida hyvin. Oikeasti voida hyvin. Surettaa lukea palstalta näin pitkiä ketjuja aina samasta aiheesta. Vaan muutama järkevä kommentti siitä, että totta kai kaikki keksimurutkin kostautuu jos aineenvaihdunta vedetään jumiin ja yritetään kuihduttaa kroppaa jollain 1200kcal ravinnolla ja liikunnat päälle. Jopa herkkuhimoista pääsee eroon sillä, että syö kunnon ruokaa riittävästi. Suosittelen lukemaan bloggaaja Piia Pajusen tekstejä, harvinaisen fiksua settiä ja oikeasti hyvään elämään tähtääviä elämänohjeita.

En tajua tuota logiikkaa. Saa syödä enemmän mutta kulutuskin on suurempi. Eli ennen sai syödä määrän x mutta koko ajan teki mieli syödä tuplasti. Treenatessa saisi syödä tuplasti mutta suuremman kulutuksen takia tekee mieli syödä kolme kertaa enemmän. Eikä saa.

Vierailija
292/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 180cm pitkä. Olin ammattilaisella kehonmittauksessa ja selvisi että jos en tee mitään niin kalorinkulutus 2000 päivässä. Eli päovä maaten ja kuluu 2000. Mut oikeasti askelia tulee 15 000-20 000 päivässä. Syön ääriterveellisesti ja todella harvoin herkkuja ja silloinkin vain vähän. Mut paino on n. 100kg eikä tipu. On vaan huono aineenvaihdunta. Olen hyvin lihaksikas, 59% kehokoostumuksessa.

Vierailija
293/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen se 148 cm siro 45- v nainen. Minö lihon jos alan syömään enemmän!! Tosi asia on se että kalorin kulutukseni on vain 1400 kaloria päivässä. Raskas liikunta lisää 200-300 kaloria, vaikka siis treenaan puolitoista tuntia kovaa. Kertakaikkiaan hyvin pieni ja sirokokoinen ei vaan kuluta liikkumalla paljon.

Aina näissä unohdetaan että pienikokoisilta ihmisillä ei ole suuri kulutus. Itselläni on liikapainoa kertynyt 10 kg keski-ikäisenä. En vaan voi syödä kuten nuorena, jos haluan laihtua minun pitää syödä 900-1100 kaloria päivässä. Koska muutoin en laihdu.

Tämän kalorin kulutuksen on todennut laihdutukseen erikoistunut lääkäri.

Ja siis urheilen 5 krt viikossa jo nyt. Minulla on myös palkattu oma PT.

Tosiasia vaan on se että mitä vanhemmaksi tulee, keho ei kuluta samalla tavoin kuin nuorena. Kaloreita menee vähemmän. Samoin hyvin pienikokoiset ihmiset kuluttavat jo ihan perustasolla hyvin vähän. Itse olen juuri yhtä pienikokoinen kuin Japanilainen nainen. Minulle on ihan turha tulla selittämään että syö enemmän!! Aineenvaihduntani ei ole säästöliekillä, itseasiassa on hyvä (asia on tutkittu lääkärin toimesta).

Vierailija
294/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän sama tilanne tai siis olen edelleen hoikka, mutta en tosiaan voi koskaan paljoa syödä lihomatta. Ja tätä ihmisten on vaikea ymmärtää, valitetaan että syön liian vähän, mutta en minä voi syödä samoin kuin esim. terveet 10cm pidemmät naiset (tai miehet).

Olen tosiaan itsekin 160cm pitkä (paino 47-50kg) ja siihen päälle vielä PCOS, niin aineenvaihdunta on todella hidasta ja onnetonta. Helpoimmalla pääsen, kun syön 2(-3) kertaa päivässä, silloin on helppoa pitää kalorit alhaisina. Työssäni tulee liikuttua, samoin työmatkat kuljen kävellen ja vapaa-ajallakin lasten kanssa ulkoillaan, mutta ei niilläkään ihmeitä saa aikaan.

Nuorempana minulla oli tapana töiden lisäksi kävellä joka päivä n. 20-30 km (okei, suurin osa työmatkan takia), joten se helpotti painon kontrollointia. Lisäksi kävin juoksemassa muutamia kertoja viikossa. Mutta eihän tuohon (kävelymäärään) enää ole aikaa lasten kanssa. 

Vierailija
295/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin ketjuihin tulee aina joku mesoamaan, ettei liikunta laihduta? Kyllä vain laihduttaa, kun sitä on riittävästi.

Kun itse kävelin päivittäin vähintään puolitoista tuntia ja lisäksi harrastin vähintään tunnin, usein kaksi viidesti tai kuudesti viikossa kunnon lihaskuntohommia, niin kyllähän alkoi paino pudota, vaikka välillä söikin kunnolla. Toki pitää myös tarkkailla niitä syömisiään.

Mutta tällä hetkellä harrastan murto-osan tuosta liikuntamäärästä, ja joudun käyttämään joka suupalan, etten lähtisi lihomaan. Laihtumisesta on turha haaveilla.

Liikunta on kallista. Olin viime vuonna 4 päivää pariisissa, siellä tuli käveltyä suunnilleen kaikki se aika mitä ei nukkunut tai istunut syömässä. 3 kiloa jäi matkalle eikä ole tullut takaisin. Ei mulla ole arjessa mahdollisuuttakaan liikkua "riitävästi".

No varmaan on kallista, jos kävelläkseen pitää lähteä Pariisiin asti. 

Montako tuntia päivässä tavallinen suomalainen käyttää netflixin ja telkkarin katsomiseen tai netissä pyörimiseen? Jos edes puolet siitä ajasta käytettäisiin esimerkiksi kävelyyn, joka kyllä oikeasti on ihan ilmaista, tuskin olisi nykyisen kaltaista läskiepidemiaa. Varsinkin, kun se töllöttäminen usein vielä sisältää jatkuvan napostelun.

Täälläkin aina kysellään niitä laihduttajan naposteluvinkkejä jokailtaisen töllömaratonin lisukkeeksi. Kyllä se on niin, että jos meinaa pitkäaikaisia tuloksia saada, niin pitää vaihtaa ne napostelut iltalenkkiin.

Eli jos ei pyty lenkkeillä, ei pysty laihtuakaan.

Vierailija
296/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
297/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa. Siivoan työkseni hiki otsalla ja selkä märkänä. Ei riitä liikunnaksi näköjään. Paino 74 kg -> 83 kg ja nousee.

Vierailija
298/301 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 kcal eli normaalipainoisen lyhyen liikkumattoman naisen koko päivän kalorimäärä, ILMAN lihomista.

Vierailija
299/301 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt 45+ Kevyttä työtä tekevä nainen saa syödä vähemmän kuin lihavuusleikattu pystyy syömään. Masentavaa.

Vierailija
300/301 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko on avainasemassa. Miksi sitä kallista ruokaa pitäisi sitten mättää kerralla hirveä määrä?

Olen itse päiväkodissa töissä ja osa 4-5 -vuotiaista syö enemmän kuin minä. Syön ateriani pieneltä leipälautaselta hitaasti pureskellen. Olen normaalipainoinen. Harrastan liikuntaa 5 kertaa viikossa. 

N47

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän